Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:33

Had ik intussen ook al bedacht Veerle, dat wij als belastingbetaler al meer afdragen waarschijnlijk, en dat er vanuit de overheid mss meer geld naar onderwijs gaat.

Boeken, tjah. Het zal ook afhangen welke opleiding je doet. Iemand die kleuteronderwijs studeert zal veel meer kwijt zijn aan materialen om dingen in elkaar te knutselen voor opdrachten dan wat ik op een jaar kwijt was aan praktijkmateriaal voor verpleegkunde. Wij moesten een oefenzakje aankopen in het begin van het jaar, en dat was €35. Daarin zaten dat de instrumenten en spullen die we dat academiejaar nodig hadden om bepaalde technieken te leren. Dingen zoals ontsmettingsmiddel, kleefband, handschoenen,... dat kregen we vrij ter beschikking van school.
Boeken viel bij ons al bij al nog mee. Iemand die geneeskunde studeert zal een heel ander arsenaal nodig hebben en een stuk duurder uit zijn. Ik heb mijn boeken niet allemaal verkocht. Sommige komen altijd van pas, zoals die van anatomie. Tuurlijk gaat de wetenschap vooruit, maar je hersenen blijven toch echt altijd op dezelfde plek liggen :D

laraxXxemma

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:49

De boeken van mij waren duuur... HBO opleiding, medische wereld etc.. €900 totaal. Gelukkig op mp voor €400 gekocht en toen nog 1 nieuw kwam totaal op €500.
Maar dat was eigenlijk ook alles wat ik moet aanschaffen, ja een wit jasje van €30 en dat was het. Aankomende 4 jaar hoef ik daar niks meer voor te halen. De boeken zijn voor alle 4 jaren.

Maar ja wel elk jaar opnieuw collegegeld van ong. €2000 ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:58

Ik heb qua boeken geen extreem hoge kosten, maar ik moet heel wat apparatuur inslaan voor mijn studie en dat loopt wel even op qua prijs. Aan het begin van de studie wordt met klem aangeraden om een Macbook te kopen (ik koop dan een hele oude tweedehandse en mag hem na twee jaar alsnog vervangen := ), we moeten een juist geformatteerde, grote en snelle externe harde schijf hebben, een memorecorder op batterijen met intern geheugen (kost rond de 70 euro), het wordt aangemoedigd om op z'n minst een eigen statief te kopen, een eigen camera juichen ze met klem toe, en dan komen daar nog je boeken bovenop. Ik heb alle software die verplicht is (Premiere Pro, InDesign, Phothsop, dit jaar Final Cut Pro en Dalet) op de gratis manier weten te verkrijgen, anders komt dat er nog bij. Dan 2000 euro collegegeld per jaar en nog gemiddeld 50 euro per blok aan boeken. Ik vind studeren best duur :=

Heb het dit jaar gelukkig financieel even wat minder drukkend. Ik woon weer tijdelijk bij mijn ouders en dat scheelt me alles aan extra kosten. Dat geld gaat nu op hoog tempo opzij zodat ik over een paar weken kan beginnen met mijn rijbewijs (wil ik binnen een paar maanden halen dus 3 lessen per week). Als ik dat ding in de pocket heb wil ik gaan sparen voor een autootje gezien ik nog maar een jaartje studentenOV over heb en daarna dus alles zelf moet gaan betalen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:22

Onderwijs in Nederland beter? Mijn ervaring is anders, en dus precies andersom. Ik woon aan de grens, en zie meer en meer mensen voor belgisch onderwijs kiezen. Ook veel belgische collega's, en ook daar merk je verschil. En nederlandse collega's die in beide landen onderwijs genoten hebben en gestudeerd preferen de studie in België omdat die beter is.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 01:53

Ik meld me ook weer :)
heb enige tijd geleden is gereageerd dat ik elke maand wel wat probeer te sparen.

Nu ben ik opzoek naar een koophuis/mee bezig.. dus ik wil nu het nog kan, het liefst zo veel mogelijk sparen.
Iemand tips?!
ik zag zo'n 52 weken plan voorbij komen, duurt dan wel even maar dan heb je over een jaar ook iets leuk :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:15

Wat wij nu doen is elke euro die nog op de betaalrekening staat de dag voor salaris staat, even onthouden of noteren en zodra salaris gestort is, gaat dat bedrag dat over is naar de spaarrekening.

Onze spaarrekening is gehalveerd, maar wel een caravan rijker haha. Dus nu weer keihard sparen, wij zitten nu onder minimum wat Nibud aanraadt (en wat ik zelf ook een fijn bedrag vind)
Maar goed, auto is vorige week vervangen, koelkast en vriezer zijn nieuw, wasmachine en droger nog geen 2 jaar oud en reserve magnetron hebben wij ook. Dus voorlopig verwacht ik niets geks.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:30

MamaMiesje schreef:
Hier ook wel spaarders hoor :j
Ik spaar sowieso standaard €200,- p.m. (maar het gebeurt ook wel dat ik het diezelfde maand weer terughaal :') ), maar ik heb ook pinsparen ingesteld; elke keer dat ik met de pin betaal, gaat er 10% extra naar mijn spaarrekening.
Verder betalen wij onze hypotheek bruto per maand, dus de teruggave van de belasting komt 1x per jaar en dat is ook een lekker zakcentje.

De kinderen (6 en 10) krijgen niet standaard/wekelijks zakgeld, maar regelmatig gaan de muntjes uit de portemonnee in hun spaarpotten.

Pinsparen? Nog nooit van gehoord, bij welke bank kan dat?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:45

Afbeelding

Het gaat hier erg goed. Elke euro los in de portemonnee wordt gedumpt. Ook papiergeld gaat er in. Vorige week 40 euro gepot. Ik weet niet hoeveel er in zit, maar hij is erg zwaar. Ik weet dat muntgeld meer weegt als briefgeld maar als ik schud hoor je een dof geluid, waarschijnlijk door de hoeveelheid briefjes *\o/*

Ik denk dat ik hem voor t eind van dit jaar vol heb.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:03

Nog 1 dure rekening vd bruiloft en onze honeymoon en dan kan ik weer gaan sparen :))

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:20

Ga morgen ook even opzoek naar een dichte spaarpot. Volgende week op vakantie dus dat was al aardig van de spaarrekening gegaan omdat ik dingen moet kopen. Maar deze maand weer een extraatje dus dat compenseert het mooi

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:19

-O- hier een belastingbrief gehad.
Geen leuke brief.. moet maar eens even gaan kijken hoe we dat gaan oplossen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:41

Ik was... Ja was heel goed bezig.. nu had een flinke teruggave van de belasting daar ook aan mee geholpen. Echter wilde ik een ander zadel en staat er nu niet heel veel meer op de spaarrekening. Echter is mijn afbetaling van thuisstudie wel klaar en ben ik iets meer gaan werken dus hopelijk kan ik weer gaan aanvullen

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:47

Sparen altijd doen (y),

Mijn paard is 3 maanden terug overleden.
Ik heb haar moesten laten inslapen vanwege een wond naar de pees toe.
Door dat ik heb gespaard, heb ik nu wel een mooie paarden urn en staat ze gedeeltelijk thuis.

Wasmachine stuk, auto stuk, dan gaan de kosten helaas ook snel omhoog.

Hier gaat minimaal 500,- op de spaar rekening, de rest gaat naar de huur/kosten en wat ik over houd is voor mijzelf.

Voordeel is dat mijn werk een halve maand voor mijn huur uitbetaald dus ik van nog wat beetje rente door de niet betaalde huur van die salaris :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:43

Eens een vraag voor iedereen met een dichte spaarpot. Hier staan er ondertussen drie en nummer vier is bijna vol, hoeveel er in zit weten we niet maar het is allemaal klein munt geld. Wat doen jullie daar mee? De week boodschappen betalen in vijf centjes zie ik niet helemaal zitten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:44

Dat zou ik lekker storten bij de bank. Dan is alles in 1x geteld en als je wilt neem je het vervolgens in briefgeld weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:46

Gaat dat nog? Het type bankkantoor hier in België zie ik geen geld uit tellen. Maar dat gebeurt dus nog wel?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:48

Oh sorry ik had niet door dat je uit België komt.
Hier in Nederland nog wel iig, die hebben gewoon een telmachine staan waar je de hele inhoud in gooit en het komt er geteld weer uit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:50

Judith_ schreef:
Gaat dat nog? Het type bankkantoor hier in België zie ik geen geld uit tellen. Maar dat gebeurt dus nog wel?

Hier in Belgie geven ze je nu van die plastic rolletjes mee. Kan je zelf al je muntjes sorteren :D En dan mag je het binnenbrengen, maar hier bij mij in het dorp enkel op maandagmorgen, anders is er niemand om uit te betalen :+ Gaat lekker met die banken tegenwoordig :')
Die telmachines zoals vroeger waar de hele zak muntjes ingekieperd werd, bestaat dus niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:51

Nog maar recent, heb nog een Nederlandse rekening er naast dus dat is een optie. Maar ook daar ken ik echt geen bankkantoren met een telmachine. Maar een Google raadplegen tegen de tijd! :)

@Pandora, dankjewel dat wist ik niet! Eens een dagje flink tellen dus.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:07

Hier staan iig nog wel stort automaten, maar dat is ook maar een klein kantoor.

Hier weer iets van een begin gemaakt, wat lammetjes verkocht en dat zorgt vaak toch voor een leuk extra's.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:10

Wij hebben ook gewoon nog stort automaten bij de lokale bank :j zijn er zeker nog.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:14

Eleionomae schreef:
Wij hebben ook gewoon nog stort automaten bij de lokale bank :j zijn er zeker nog.

Hier ook, echter is tegenwoordig hier dat je eeeen X bedrag kwijt bent als je wilt storten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:27

Zag trouwens bij de Plus onwijs gaven spaarpotten zijn, echt van die kinder dingen maar ik vind ze leuk := Misschien haal ik die toch nog maar op zodat ik alle kleingeld ook ergens kwijt kan, want kleingeld in de kluis werkt toch niet.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:17

Ik breng mijn kleingeld naar de snackbar.
Zij zijn er blij mee :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:56

Ik heb bij de action een stenen vogeltje gehaald die ook dient als spaarpot (deze in grijs)

Hier gaat al mijn losgeld in. Plus geld dat ik bewust bespaar, dus van de week naar de snackbar en een patatje zonder genomen en de mayo van mezelf gebruikt + zelf een plastic tasje meegenomen. Het geld dat ik anders had besteed ligt nu in het vogeltje :)
Hij is alleen nog een beetje leeg omdat ik hem nog maar een week heb haha