Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:36

Cerera schreef:
Sammy_xxs schreef:
@ fly away, je vraagt het nu al 3 keer. En mn antwoord is ja als dat nog niet duidelijk was ;) ik vind het gezeik en aanstellerij.

en pmarena tuurlijk de feiten zijn duidelijk, kloppen ook.
maar dan nog vind ik het belachelijk dat dit kleine stukje plezier moet worden afgenomen. Gewoon een duidelijk verhaal van goede lijden door de slechte, en ook al heeft meerendeel er een hekel aan, dat komt niet door de mensen die er goed mee omgaan.
maar door de andere.

Het is trouwens 64% van de nederlandse bevolking die tegen vuurwerk is. Geen twee derde.

Seriously? :D

Citaat:
Bespaar je de moeite Sammie, heb het al een paar keer geprobeerd, maar wat ik bedoel, komt blijkbaar gewoon niet aan, want ik krijg steeds reacties die heel ergens anders over gaan. :+
Dat kom misschien meer omdat er zo weinig steekhoudende argumenten gepost zijn om tégen een vuurwerkverbod te pleiten. Behalve dan; ik wil gewoon mijn vuurwerk af kunnen steken, no matter what de rest er van vindt, want dat zijn toch zeikerds, zoals Sammie het zo mooi verwoorde. :o
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 05-01-14 13:42, in het totaal 2 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:37

Naath86 schreef:
En omdat twee derde van NL er tegen is hebben we zeker zo'n dikke omzet aan vuurwerk? Tweederde lijkt me wat veel die tegen is..

Klopt het schijnt ook "maar" 64% te zijn :D Klopt je gevoel nu beter? 64% in plaats van 66,7% ? :+

Cerera

Re: Petitie vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:39

Ja, dat was een beetje dom van mij om het zo neer te zetten, excuus :D
Maar 64% is iig het officiele cijfer.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:41

Cerera schreef:
Ja, dat was een beetje dom van mij om het zo neer te zetten, excuus :D
Maar 64% is iig het officiele cijfer.

Dat hangt er maar van af. Er is ook een onderzoek dat uit komt op 62,1%.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:43

Dus hoe dan ook een meerderheid.
Maar we moeten het maar door laten gaan voor de minderheid?
En zouden dieren kunnen stemmen kwam je op 95% :+

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:46

Toch vind ik die cijfers wel een beetje raar, want eigenlijk ken ik helemaal geen mensen die tegen vuurwerk zijn. Als het echt zoveel zou zijn, zou ik minstens wel een paar mensen kennen die er ook tegen zijn.
En precies wat hierboven al werd gezegd, waarom is er dan zoveel omzet?
Waarschijnlijk de verkeerde mensen ondervraagt...
In mijn flat wonen al meer dan 500 mensen, en er zijn daar 3 flats van dus al meer als 1500 mensen, en misschien een enkeling die er tegen is...
Dus dan klopt die 645 ook niet...dan zouden ze echt heel nederland moeten ondervragen, want het lijkt mij onmogelik dat dat er zoveel omzet word gedraait ( met legale vuurwerk alleen al, zijn ook heeeel veel mensen die illegaal kopen ) terwijl 64% tegen is...

Maarja jullie zijn net zo koppig als ik, want jullie willen ook niet inzien dat als vuurwerk gewoon juist word gebruikt er niks op aan te merken is.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:46

little_king schreef:
Dus hoe dan ook een meerderheid.
Maar we moeten het maar door laten gaan voor de minderheid?
En zouden dieren kunnen stemmen kwam je op 95% :+

Ik vind het zo bijzonder dat er beargumenteerd wordt door de tegenstanders van het verbod, dat de goeden (die verantwoord met vuurwerk om kunnen gaan) moeten lijden onder de kwaden (die niet verantwoord met vuurwerk om kunnen gaan) maar als je kijkt naar het onderzoek waaruit blijkt dat 62,1-64% van de bevolking aangeeft dat het last heeft van een kleine groep en graag van het particulier afsteken van vuurwerk af wil, dan mag de grote groep wel ineens lijden onder de kleine groep :?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:53

Sammy_xxs schreef:
Toch vind ik die cijfers wel een beetje raar, want eigenlijk ken ik helemaal geen mensen die tegen vuurwerk zijn. Als het echt zoveel zou zijn, zou ik minstens wel een paar mensen kennen die er ook tegen zijn.
En precies wat hierboven al werd gezegd, waarom is er dan zoveel omzet?
Waarschijnlijk de verkeerde mensen ondervraagt...
In mijn flat wonen al meer dan 500 mensen, en er zijn daar 3 flats van dus al meer als 1500 mensen, en misschien een enkeling die er tegen is...
Dus dan klopt die 645 ook niet...dan zouden ze echt heel nederland moeten ondervragen, want het lijkt mij onmogelik dat dat er zoveel omzet word gedraait ( met legale vuurwerk alleen al, zijn ook heeeel veel mensen die illegaal kopen ) terwijl 64% tegen is...

Maarja jullie zijn net zo koppig als ik, want jullie willen ook niet inzien dat als vuurwerk gewoon juist word gebruikt er niks op aan te merken is.

Ik gaf het al eerder aan, dat zegt meer over de sociale kringen waarin jij je begeeft, dan over de betrouwbaarheid van de onderzoeken. En je hoeft niet heel nederland te ondervragen om betrouwbare uitkomsten uit een onderzoek te halen. Verdiep je maar eens in marktonderzoek ;)

Overigens "ken" je ook aardig wat mensen die tegen zijn, daar ben je nu al een tijdje mee aan het discussieren namelijk :)

Dat er zoveel omzet is heeft er meer mee te maken dat er (zoals op tv getoond werd) een hoop mensen honderden euro`s uitgeven aan vuurwerk.

Het heeft overigens niets met koppig zijn te maken hoor, maar meer dat ik niet bereid ben mijn ogen te sluiten voor de consequenties van het juiste gebruik van vuurwerk. Zoals milieuschade, stress bij (huis)dieren, schade en letsel als gevolg van ongelukken (bij juist gebruik), etc.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:00

Kijk FlyAway, dat jullie volgens feiten gelijk hebben dat snap ik ook wel, daar kan je niet omheen draaien.
Maar moet ik dan maar overal ja en amen opzeggen? En niet mag "tegenstribbelen"en opkomen voor iets wat deze "kleine" groep wel leuk vind?
Knalvuurwerk hoeft van mij ook niet, netzoals die domme grondbloemen, babypijltjes e.d. dat vuurwerk is niet mooi.
Maar mooie siervuurwerk kan ik echt wel waarderen hoor! Vind ik prachtig, mijn vriend is gek op alle t soort vuurwerk, incl. de extreme harde knallen, maar alsnog steekt hij het veilig af en maakt hij niks kapot.
Jullie hebben er zo'n hekel aan gekregen, omdat mensen het vuurwerk misbruiken...als iedereen gewoon ormaal met vuurwerk was omgegaan, had jullie ook niet geklaagd.
Dat is wat bedoel, of als je dat niet wilt snappen ook goed ;)

Maar door die mensen die het vuurwerk niet goed gebruiken mag ik ook niks meer afstken? Dat vind ik erg jammer, en wij steken het trouwens wel af met de intentie van de kwade geesten verjagen...
En omdat we het mooi vinden, en omdat we het nieuwe jaar graag Knallend in gaan ;)
En zo'n vuurwerkshow, nou wauww....heb vaker zo'n show gezien, en het gevoel is toch heeel anders dan als je het zelf afsteekt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:00

Citaat:
Toch vind ik die cijfers wel een beetje raar, want eigenlijk ken ik helemaal geen mensen die tegen vuurwerk zijn

In mijn familie en vriendenkring ken ik dan weer niemand die voor is.
En wij hebben ons dan ook ontzettend verbaasd over het totaal bedrag wat de lucht in is gegaan.
Want veel mensen kopen niets, dus andere kopen dan erg veel moet wel? :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:05

Sammy_xxs schreef:
Kijk FlyAway, dat jullie volgens feiten gelijk hebben dat snap ik ook wel, daar kan je niet omheen draaien.
Maar moet ik dan maar overal ja en amen opzeggen? En niet mag "tegenstribbelen"en opkomen voor iets wat deze "kleine" groep wel leuk vind?
...
Dat vind ik erg jammer, en wij steken het trouwens wel af met de intentie van de kwade geesten verjagen...

Je hoeft niet overal ja en amen op te zeggen, maar beweer dan niet "dat als vuurwerk gewoon juist word gebruikt er niks op aan te merken is."

En die kwade geesten verjagen? Heb je geen schoonmoeder die je daar voor kunt gebruiken?

Doe mij overigens maar het onderstaande, in plaats van die pijltjes van jou :D
Afbeelding

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:07

Citaat:
En die kwade geesten verjagen? Heb je geen schoonmoeder die je daar voor kunt gebruiken?

Whahaha :+
sorry dat laatste is te grappig :D
Laatst bijgewerkt door little_king op 05-01-14 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:07

Nee helaas :+ Wel een schoonmoeder, maar die voldoet niet aan de eisen ;)

Ja ongelukken kunnen altijd gebeuren, dat is met alles moet het daarom afgeschaft worden?
De meeste ongelukken gebeuren toch echt door verkeerd gebruik.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:09

Sammy_xxs schreef:
Nee helaas :+ Wel een schoonmoeder, maar die voldoet niet aan de eisen ;)

Ja ongelukken kunnen altijd gebeuren, dat is met alles moet het daarom afgeschaft worden?
De meeste ongelukken gebeuren toch echt door verkeerd gebruik.

Het wordt een beetje een herhaling van zetten. Ook bij juist gebruik zijn er veel nadelige gevolgen van vuurwerk. Daar kun je je ogen niet voor sluiten.

Zullen we trouwens ook het rijbewijs maar weer afschaffen en gewoon iedereen die vindt dat hij er verantwoord mee om kan gaan achter het stuur laten stappen? Want hé, ongelukken kunnen altijd gebeuren.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:19

Ja dat is jou visie, want volgens jou moet vuurwerk maar afgeschaft worden omdat er ONGELUKKEN gebeuren, maar dat heb je inderdaad ook met auto's fietsen, paarden honden, ov....moeten we maar alles afschaffen want ongelukken gebeuren altijd.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:24

Sammy_xxs schreef:
Ja dat is jou visie, want volgens jou moet vuurwerk maar afgeschaft worden omdat er ONGELUKKEN gebeuren, maar dat heb je inderdaad ook met auto's fietsen, paarden honden, ov....moeten we maar alles afschaffen want ongelukken gebeuren altijd.

Ik kan niet zonder auto gaan werken, ov loopt hier niet en de fiets is te ver.
Als ik van het paard val heb ik mezelf daarmee geen ander.
ov en honden en ongelukken? Dat is erg weinig.

Dus totaal geen vergelijk in een beetje voor de lol een paar uur en dan zo enorm veel ongelukken en schade.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:26

little_king schreef:
Sammy_xxs schreef:

Ik kan niet zonder auto gaan werken, ov loopt hier niet en de fiets is te ver.
Als ik van het paard val heb ik mezelf daarmee geen ander.
ov en honden en ongelukken? Dat is erg weinig.

Dus totaal geen vergelijk in een beetje voor de lol een paar uur en dan zo enorm veel ongelukken en schade.

Precies. En als je dan toch de vergelijking met auto`s wilt maken; prima, voortaan moet je eerst theorie en praktijk lessen volgen, dan moet je vervolgens aantonen dat je in staat bent vuurwerk op een juiste wijze af te steken en pas dan mag het. Maar dan ook niet gaan zeuren dat er weer geld uit je zak geklopt wordt hé? ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:30

Mooi verwoord;
Citaat:
Ontelbare gewonden en zelfs een dode. Minstens vijf mensen die een hand moeten missen en acht met onherstelbaar oogletsel. Politie bekogeld met stenen en brandweermannen belaagd. Hulpverleners die op de vlucht slaan en dieren die op gruwelijke wijze worden mishandeld. Auto’s op de brandstapel en een spoor van vernielingen.

Nee, het is geen oorlog. Het is een jaarlijks feestje van het Nederlandse volk. We maken het gezellig en geven een vermogen uit omdat het nu eenmaal een traditie is. Maar hoe feestelijk is het om een rotje in een kat te steken? Hoe gezellig is het om andermans spullen kapot te maken en de mensen die er zijn om ons te helpen naar de eerste hulp te sturen? Als er zelfs in landen waar echt oorlog heerst nog gedragsregels zijn die wij hier aan onze laars lappen, omdat het nu eenmaal feest is en we niet beter weten?

Met het schaamrood op de kaken, lees ik de berichten op de eerste dag van het nieuwe jaar. Is dit wat wij onze kinderen willen leren? Dat geweld mag, omdat het nu eenmaal hoort bij onze cultuur om op oudejaarsavond een beetje herrie te schoppen? Dat we spreken van een relatief rustige nacht, omdat er slechts een handjevol arrestaties zijn uitgevoerd? Dat we het normaal vinden dat er elk jaar weer tientallen levens voorgoed veranderen en dat hulpverleners hun leven niet zeker zijn?

We leven in een zorgstaat, maar we zorgen niet voor elkaar. We geven elkaar de schuld van de hogere kosten, maar zouden misschien de hand in eigen boezem moeten steken. Want wie betaalt de prijs voor het kapotmaken van de normen en waarden die we onze kinderen zouden moeten meegeven? Is dat de rekening die we door willen schuiven, omdat we het zelf niet kunnen opbrengen te betalen?

Ik ben ook jong geweest en ik heb ook weleens herrie gemaakt. Mijn ouders pikten dat niet en wezen mij op mijn verantwoordelijkheden, zoals het hoort. Ik heb daardoor wel geleerd respect te tonen voor mijn omgeving en andermans spullen en dat is ook wat ik mijn eigen kinderen mee wil geven voor de toekomst. Maar het valt verdorie niet mee om een goed voorbeeld te stellen in een maatschappij die niet eens de moeite neemt om op te komen voor zichzelf en elkaar.

Bron

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:30

Dat ook nog eens wat FlyAway schrijft, dat mag inderdaad pas met een papiertje van heel wat geld op zak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:31

Als mensen het vuurwerk verstandiger zouden gaan gebruiken dan zou er inderdaad ook veel minder schade zijn :j

Maarja, wees eerlijk... dat gaat gewoon niet gebeuren :P

Wil je minder schade dan moeten mensen er verstandiger mee omgaan, of moet het verboden worden.
De eerste optie voor elkaar krijgen is niet mogelijk op een manier die zoden aan de dijk zet ben ik bang....dat gaat niet lukken.

Al jaren enge waarschuwings-campagnes enzo en toch nog heel veel ellende...

Blijft alleen de optie "afschaffen" nog open, of niks doen en er bewust voor kiezen dat er de komende jaren ook weer allemaal leed voortkomt uit het toestaan van verkopen aan en in bezit hebben van (en afsteken van) vuurwerk door particulieren.

Overigens: hoe weet je nu zeker wie voor of tegen vuurwerk stemt als er echt een keuze gemaakt zou moeten tussen verbieden of blijven toestaan? Ik denk dat je je nog kan verbazen wat mensen kiezen :)

De meeste mensen maakt het niet zoveel uit, zien de lol er wel van in en hebben zat afgestoken, net als ikzelf :j

Maar als puntje bij paaltje komt en ik echt ja of nee zou moeten zeggen tegen vuurwerk in handen van elke harrie die het maar kopen wil...dan zeg ik toch echt nee. Vanwege de zwaarder wegende ellende dan het pleziertje.

En ik denk dat zat mensen dat niet van mij zouden verwachten dat ik dan "tegen vuurwerk" zou zijn.

Ben ook niet tegen vuurwerk, maar meer tegen zaken zoals vuurwerk in handen van grote delen van de bevolking die een gevaar voor zichzelf en anderen zijn al zonder vuurwerk, simpelweg doordat ze niet nadenken over hun acties :P

En degenen die dat wel doen, die pech kunnen hebben door vuurwerk-ongelukken in de openbare ruimte waar zij zich toevallig ook bevinden :(:)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:32

little_king schreef:
Dat ook nog eens wat FlyAway schrijft, dat mag inderdaad pas met een papiertje van heel wat geld op zak.

En je kunt je de moeite ook besparen en gewoon op oudjaarsavond om 24:00 genieten van een mooie regionaal vuurwerkevenement dat georganiseerd is door mensen die nu dat papiertje al hebben; de professionals. Dat heb ik toch liever dan die paar banketstaaf rotpijltjes die particulieren de lucht in knallen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:32

Ja ach, dat zou me niet eens uitmaken ;)
Maar we kunnen steeds met vergelijkingen gooien, maar dat slaat natuurlijk nergens op.
Het is gewoon een feit dat ongelukken kunnen gebueren. Maar de meeste vernielingen, en gewonden komen door verkeerd gebruik. En dat is wel mogelijk om terug te krijgen, betere controle en de leeftijdsgrensomhoog te gooien.
En wat ik ook een goed voorstel vind, is inderdaad niet de hele dag vuurwerk afsteken, maar pas vanaf 8 uur savonds ofzo, tot 2 uur snachts...dat vind ik al genoeg regels, hebben jullie er minder last van, en kunnen de mensen die vuurwerk afsteken echt om het afsteken doen ook nog hun pleziertje erin krijgen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:33

FlyAway schreef:
Sammy_xxs schreef:
...
Dat vind ik erg jammer, en wij steken het trouwens wel af met de intentie van de kwade geesten verjagen...

Je hoeft niet overal ja en amen op te zeggen, maar beweer dan niet "dat als vuurwerk gewoon juist word gebruikt er niks op aan te merken is."

[ Afbeelding ]

Dit soort shows krijg je straks alleen in de grote steden hoor. Niet in de overige en dorpen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:34

Lous schreef:
FlyAway schreef:

[ Afbeelding ]

Dit soort shows krijg je straks alleen in de grote steden hoor. Niet in de overige en dorpen.

Helemaal goed!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:35

Gewoon alle knallers verbieden en ook siervuurwerk een max aan decibel opleggen.
En pas afsteken vanaf 12 uur in de nacht, waarom eerder?
Eerder wisselt er geen jaar.

Dat mag van mij ook hoor.
Maar dat is denk ik nog moeilijker handhaven dan een totaalverbod.
Totaal verbod moet je net zo instellen als op vuurwapens.
Het voorhanden hebben van vuurwerk mag alleen met vergunning.
Heb je die vergunning niet dan een boete er op waar we de hele staatsschuld mee af kunnen lossen in 1 keer :+