Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:20

Je schijnt met 2x vlees per week prima af te kunnen dus ik vind dat niet-vega's op een vega-feest best eens zonder kunnen.
Vooropgesteld dat het natuurlijk te eten is, maar dat zou bij jou dan ook wel goedkomen. :)

Ik heb zelf trouwens ook wel eens heel lekkere vega-dingen gemaakt en zelfs mijn broertje wiens leven bestaat uit vlees eten vond het heerlijk. Dus het kan best en het is niet moeilijk, want ik ben zeker geen beroepskok. :)

Ayasha: wist je dat niet? Een bruiloft is duur! En ik ga er zeker geen hebben. :')

Ayasha
Blogger

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:21

oh jawel, ik ben getrouwd, ik weet heel goed hoe duur het is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:22

Sammie, en dat lees je dan dus verkeerd. Want door verreweg de meeste vega's in dit topic wordt aangegeven dat zij het niet erg vinden om het op de feesten van anderen met een blaadje sla en een stokbroodje te doen. Ik deel die mening, als het goed is ben je er niet voor het eten namelijk.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:25

Tja mijn mening is nog altijd, waar een wil is, is een weg, en anders richt ik mijn eventuele bruiloft anders in. Ik kan me daar nu echt niet druk om maken.
Zolang ik maar weet dat mocht die tijd er komen ik mijn best heb gedaan het iedereen wat makkelijker te maken, vind ik het goed.

Maar dat die koksopleidingen niks doen aan vegetarisch eten vind ik nog steeds vreemd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:37

Sammie schreef:
Vlees ligt er naast, komt uit een andere pan, kun je serveren zonder zelf vlees te moeten eten.

Kan, maar ondertussen sponsor je de vleesindustrie wel met jouw geld. Kun je nu echt niet begrijpen waarom dat voor mensen een bezwaar is?

Citaat:
*Overigens zijn er gevallen bekend waarbij mensen zelfs zodanig ziek worden van de enkel de lucht of huidcontact. Ook het niet goed afwassen van messen, vorken en pannen kan fataal zijn. In dat geval zou zelfs een schaaltje noten niet kunnen als je deze gast perse op je bruiloft zou willen :)

Maar je beperkt toch andermans keuze! Dat kan toch niet?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:39

Gisteren las ik dit topic terwijl ik stond te roken achter het restaurant waar ik werk, dus ik heb het gelijk maar even aan de kok gevraagd: wordt er veel aandacht besteed aan vegetarisch eten op de koksopleiding? Volgens hem komt het zeker naar voren, maar het is niet dat je een apart onderdeel "vegetarisch koken" hebt. Voor hem is het wel alweer 10 jaar geleden dat hij de opleiding heeft afgerond. Nu maakt hij erg lekkere vegetarische gerechten voor mij als ik personeelseten krijg :D goed vullend en meestal geen twee dagen hetzelfde, erg lekker allemaal. De kaart heeft niet veel vegetarisch helaas, maar onze kaart is überhaupt niet heel groot. En ik bedenk me nu dat ik vegetariërs voortaan ook ga aanraden een salade te kiezen die vegetarisch gemaakt kan worden :)*
Er loopt ook een kok die net nieuw is, vorig jaar van de opleiding af gekomen, dus ik zal het hem ook vragen wanneer ik hem zie.

Ik vind het me toch jammer dat het "rekening houden met" argument als compleet legitiem gezien wordt. De niet-vegetariër impliceert hiermee dat je niet lekker kunt eten zonder vlees. Als ik ooit een bruiloft zou geven (wat echt never nooit gaat gebeuren, veel te veel gedoe :Y) ) dan wil ik daarbij de mensen waar ik om geef een heerlijke maaltijd voorzetten. Hoe geweldig zou mijn dag zijn als mijn gasten naderhand over het eten spraken als "Nou ik ben geen vegetariër, maar op Suus d'r bruiloft was geen vlees of vis te bekennen en het was echt ontzettend lekker allemaal!" :) Lijkt me echt een prachtig onderdeel voor je "perfecte dag".

Jolien87 schreef:
Over 'achter het bruidspaar aanhobbelen' gesproken.
Toen mijn nicht een paar jaar geleden ging trouwen, was onze 88-jarige oma daar ook bij. Het was een bloedhete dag en het bruidspaar had een mooie plek uitgezocht om foto's te maken. Hiervoor moest je alleen nog wel zo'n 150 meter door de brandende zon lopen. Voor de rest geen probleem, maar dat ging mijn oma dus niet lukken. Daar werd dus wel even flink moeilijk over gedaan door het bruidspaar. Natuurlijk, het liefst wil je de foto's net op die ene mooie plek maken, maar oma moest zich maar aanpassen. En deed ze dat niet, dan hoefde ze ook niet op de foto.
Nu heeft dit niks met het eten te maken, maar het laat wel zien dat je voor de gasten (al is het er maar eentje) misschien toch even een kleine aanpassing moet doen zodat iedereen een mooi feest heeft.

Ben jij vanwege je leeftijd en lichamelijke gesteldheid niet in staat om een vegetarische maaltijd te eten?
Zo nee, dan vind ik het een beetje gek dat je dit aanhaalt. Nogmaals, is het werkelijk zo dat iemands feest helemaal verpest kan zijn door een maaltijd die heerlijk is, maar zonder vlees?
Wat me overigens bij het punt van Sammie brengt, dat dit wel is waar de discussie over gaat (over eten op een feest). Je kunt het ook niet eens zijn met het feit dat de discussie er überhaupt is :)
(Overigens vind ik dat het veel makkelijker had gekund, namelijk door een rolstoel voor oma te regelen ;) )

BaileyMix schreef:
Ik stel een Vega meeting voor om eens écht lekker vega te eten :D haha

:j :j *\o/* Ik bied mij aan als kok!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:44

BaileyMix schreef:
Sammie, en dat lees je dan dus verkeerd. Want door verreweg de meeste vega's in dit topic wordt aangegeven dat zij het niet erg vinden om het op de feesten van anderen met een blaadje sla en een stokbroodje te doen. Ik deel die mening, als het goed is ben je er niet voor het eten namelijk. ;)
Dat valt bij mij onder een andere categorie. Volgens mij was de aangehaalde zin toch redelijk duidelijk. Er staat niet ik serveer vega omdat ik dat wil en ik vind het verder prima om het op stokbrood en sla te moeten doen.
Shadow0 schreef:
Kan, maar ondertussen sponsor je de vleesindustrie wel met jouw geld. Kun je nu echt niet begrijpen waarom dat voor mensen een bezwaar is?
Daar heb ik al antwoord op gegeven. Het heeft niks met begrijpen te maken.

Citaat:
Citaat:
*Overigens zijn er gevallen bekend waarbij mensen zelfs zodanig ziek worden van de enkel de lucht of huidcontact. Ook het niet goed afwassen van messen, vorken en pannen kan fataal zijn. In dat geval zou zelfs een schaaltje noten niet kunnen als je deze gast perse op je bruiloft zou willen :)

Maar je beperkt toch andermans keuze! Dat kan toch niet?

Wil je werkelijk deze discusie voeren? Ik pas er voor, nl. Want als je het dan eerder over bepaalde vrienden en kennissen hebben met bepaalde meningen is het misschien een goeie om deze er tegen aan te gooien. :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:30

Ik heb 1 keer een BBQ gehad met een nichtje van me, deze is veganistisch om een of andere reden, doet er verder niet toe.
Ik vanalles voor haar gehaald zodat ze geen vlees hoeft te eten, krijg ik me daar een partij commentaar over me heen hoe ik het in m'n hoofd haal om haar stukje groente op dezelfde BBQ te leggen als daar waar het vlees op ligt (zat nog folie onder d'r groenten ook)

Sorry, maar dan ben je bij mij echt verkeerd bezig. Ik doe al moeite voor je, als het dan nog niet goed is, ga je maar lekker thuis eten, of je eet niets.

Dus ik heb alle groenten op 1 bord gedaan en voor d'r neus op de grond gegooid met de boodschap: geniet ervan.

Ik heb echt niets tegen vega's maar je kan het ook overdrijven. Als iemand moeite doet voor je, waardeer het dan.

Zij was ook op onze bruiloft, en ik heb geen idee wat ze van de snacks gegeten heeft, en het zou me eigenlijk ook een zorg zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:34

palousa_boy schreef:
Ik heb 1 keer een BBQ gehad met een nichtje van me, deze is veganistisch om een of andere reden, doet er verder niet toe.
Ik vanalles voor haar gehaald zodat ze geen vlees hoeft te eten, krijg ik me daar een partij commentaar over me heen hoe ik het in m'n hoofd haal om haar stukje groente op dezelfde BBQ te leggen als daar waar het vlees op ligt (zat nog folie onder d'r groenten ook)

Sorry, maar dan ben je bij mij echt verkeerd bezig. Ik doe al moeite voor je, als het dan nog niet goed is, ga je maar lekker thuis eten, of je eet niets.

Dus ik heb alle groenten op 1 bord gedaan en voor d'r neus op de grond gegooid met de boodschap: geniet ervan.

Ik heb echt niets tegen vega's maar je kan het ook overdrijven. Als iemand moeite doet voor je, waardeer het dan.

Zij was ook op onze bruiloft, en ik heb geen idee wat ze van de snacks gegeten heeft, en het zou me eigenlijk ook een zorg zijn.

Dus dan gooi je het eten maar op de grond -O- beetje zonde.

En zoals je bij de niet-vegetariërs een hoop zeikerds hebt heb je die ook bij de vegetariërs. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor iedereen geldt :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:50

Het is misschien zonde van het eten, maar nu had ze echt iets om te zeuren ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:53

tsja, ik vrees dat ik in een boze bui ook tot zo iets in staat zou zijn... :o

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:08

Daar zou ik ook echt niet tegen kunnen hoor, zelfs al vegetariër zijnde :Y) Overdrijven is ook een vak, dan ben je volgens mij gewoon een ondankbaar rotjong :o

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:34

Voor je eigen bruiloft mag je wat mij betreft toch echt op tafel zetten wat je zelf wil. Vega, geen vega, rare exotische gerechten, je kan het zo gek maken als je wilt.
Toch is het ook fijn als alle gasten een beetje kunnen genieten van het feest. :j
Maar dat moet zeker lukken als iedereen wat rekening houdt met elkaar.

Heeft imo niks met wel/geen vlees te maken, want je kan echt 1000en gerechten en hapjes op tafel zetten die heerlijk zijn, waar geen vlees in zit. Ik heb het idee dat de diehard vlees-eters daar een beetje omheen kijken. Die zien het als een beperking, terwijl het juist deuren open gooit en vele mogelijkheden biedt.

De situaties van een vleeseter vs vega vergelijken vind ik ook heel krom.
Iemand die er een vega leefstijl op na houdt, heeft daarin hele andere overwegingen en keuzes gemaakt dan iemand die wel vlees eet.
Vlees (en dierlijke producten) laten staan doen mensen meestal omdat ze tegen dierenleed zijn, tegen de corrupte vleesindustrie en om gezonder te leven/eten.
Dat zijn principes die je niet zomaar aan de kant zet, zeker niet op een dag die voor jezelf de mooiste dag van je leven moet worden.

De argumenten van de vleeseters zijn meestal niet van die vergaande principes. En de meeste vleeseters eten zo ook genoeg producten waar geen vlees in zit die ze ook gewoon lekker vinden. Het compromis dat een vleeseter moet maken is in mijn ogen dus veel kleiner. Zeker voor 1 zo'n dag waar je dan te gast bent.

Ik ben zelf altijd wel fan geweest van de snacks, mac donalds, ander fastfood.. Gewoon vlees bij de maaltijd at ik trouwens nooit veel. Nu sinds een maand of 4 ben ik nu compleet van het vlees afgestapt.
Ik ben gestopt toen ik documentaires gezien heb, en stukken heb gelezen over de vlees/vis (en voedsel) industrie. Niet alleen het dierenleed is zeer ernstig, maar ook wat er in je eten terecht komt aan vervuiling en chemische rotzooi en allerlei andere zaken die men er in propt die niet gezond voor je zijn. :=
En daarnaast zijn er ook andere bezwaren tegen het eten van dierlijke producten, waar ons lichaam helemaal niet voor gemaakt is.
Het zou denk ik niet verkeerd zijn om je daar als alleseter eens in te verdiepen. Je schrikt je rot.

Ik kan zelf in ieder geval zeggen dat ik me een stuk beter ben gaan voelen. Ik ben een tijd ziek geweest vorig jaar, dus je gaat dan sowieso meer nadenken over wat gezond is voor jezelf. Mijn ziekte wordt er niet beter van, maar mijn algehele lichamelijke toestand is een stuk beter geworden!
(Ik zou mensen aanraden om het boek 'ik ben een planteneter' van Boele Ytsma eens te lezen.)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:44

Hier is het vlees al een stuk eerlijker dan in Nederland, neemt natuurlijk niet weg dat er ook een industrie is.

Straks hebben we ons eigen vlees, uit eigen tuin. Sommige vega's kan ik er dan wel toe zetten om wat vlees te eten maat de beesten een goed leven gehad hebben bij ons.

Maar sinds dat gedoe met m'n nichtje ben ik echt anti veganist. Vegetariër heb ik niet zo veel moeite mee.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:52

Ja, overdrijvers heb je overal. Ik kan daar ook niet tegen.
Als mensen hun best doen om rekening met je te houden, ga dan inderdaad niet lopen miepen over dat je spul op dezelfde bbq ligt (of voor mij part in dezelfde pan)
Tenzij je allergisch bent oid, dan snap ik dat, maar anders ga je daar heus niet dood van, denk ik dan.

Maar dat is hetzelfde met vleeseters die denken dat hun avond/dag verpest is zonder een homp biefstuk in hun pan. :+ Nee want van ander eten, wat dan ook, kun je niet genieten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:55

Faline schreef:
Ja, overdrijvers heb je overal. Ik kan daar ook niet tegen.
Als mensen hun best doen om rekening met je te houden, ga dan inderdaad niet lopen miepen over dat je spul op dezelfde bbq ligt (of voor mij part in dezelfde pan)
Tenzij je allergisch bent oid, dan snap ik dat, maar anders ga je daar heus niet dood van, denk ik dan.

Maar dat is hetzelfde met vleeseters die denken dat hun avond/dag verpest is zonder een homp biefstuk in hun pan. :+ Nee want van ander eten, wat dan ook, kun je niet genieten.

Zelfde pan heb ik op zich ook wel moeite mee aangezien van bijv een hamburger allemaal smerig vet af komt wat dan op mijn burger gaat zitten :+ iehl iehl
Maar op de bbq in alu-folie zou voor mij prima zijn hoor.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:01

Je hebt natuurlijk biefstuk en biefstuk :Y)

Ik kan echt wel genieten van een goed stuk vlees. Maar als het niet te eten is krijg je het gewoon terug.

Daarnaast vind ik gekookte aardappel zonder jus ook niet om weg te krijgen. Voor die jus heb ik ook vlees nodig.

Bouillon is vaak ook vlees voor nodig en is vaak toch een toevoeging in veel basissauzen ( om even terug te komen op de Franse kok met weinig fantasie)

Maar ook ik eet weleens geen vlees. Mis ik het dan? Ja soms wel, maar echt niet altijd.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:26

Oh ja dat vind ik wel een pijnpunt... ik WEET dat ik op het moment geen eerlijk vlees eet, omdat ik bij mijn moeder woont, en die geeft er wat minder om, nuchtere Drent enzo. :')

Zelf kan ik het niet betalen om er altijd voor naar de slager te gaan, maar ik denk dat ik "als ik later groot ben" er wel een punt van ga maken dat ik tenminste eerlijk vlees eet. Dus van een slager die weet wat ie doet... Dat dat wat duurder is, is niet zo erg, dan eet ik toch niet elke dag vlees?
Nu heb ik wel gezien dat er een slager bij onze supermarkt aan zit maar die zal het heus eerder volgens standaard supermarkt beleid doen dan als eerlijk zelfstandig slager. :(

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:45

Ik vind aardappel met jus inderdaad ook wel lekker, maar dan maak ik het in een groenteschotel met sausje oid uit de oven. Dan mis ik de jus niet hoor. En ook wel eens gewoon met groentevocht en dan wat extra zout en peper oid voor de smaak. Scheelt ook weer aan vettigheid wat je eet.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:46

Ben een moeilijke groenten-eter... ooit 4 maanden vegetarisch geweest en ik vond 't vreselijk. :')

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:56

Ik hou dus bv absoluut niet van paprika, van die grote stukken :+
Laatst een recept geprobeerd voor pastasaus met oa kruiden, tomaat en paprika, maar dan gepureerd. Was echt super lekker. :D

Zijn vast ook wel recepten te bedenken waarin je de groenten zo kunt verwerken dat ze mee gaan in de smaak en je ze wel te eten vind.
Ik vind gewoon 'kale' groente eten ook niks, moet wel wat bij. Ik heb ze nu in smoothies, of gewoon door de aardappelen als een soort stamppot of schotel of in de soep :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:06

Ik begrijp het probleem niet zo... een avondje zonder vlees maar wel met een vleesvervanger/ei/kaas/met kruiden vermomde soja/quorn enzovoorts overleven vleeseters ook wel hoor. Stop er eventueel gebraden champignons bij voor het hartige "umami" effect of iets uit de link (http://nl.wikipedia.org/wiki/Umami) en geen vleeseter klaagt!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:33

palousa_boy schreef:

Tja, veganisme is de overtreffende trap... Zitten opvallend veel aanhangers tussen die behoorlijk stug in de kop zijn en moeite hebben met de sociale interactie met hun medemens en niet doorhebben wanneer ze ècht te ver zijn gegaan met hun eisen ten opzichte van iemand die zich al de benen voor ze uit het lijf loopt.
Ik ken vegan websites waar je veganistisch honden- en kattenvoer en dergelijke kunt kopen. Leuk voor die dieren joh... :roll:

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:54

Zoolgangster, dat snap ik ook echt niet nee. Dieren kiezen er immers niet voor hun hele leven vegetariër te zijn en daarbij zijn honden en katten in mijn optiek écht carnivoren in het wild. Dat hun dieet wordt aangevuld met groenten (rijst etc.) is tot daar aan toe, maar volledig van vlees onthouden kan echt niet :n Ben streng vegetariër maar mijn hond zit lekker iedere avond aan de vleesch hoor :Y) En de guppies aan zeedier-resten :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:58

Ik zal het nooit maken om alleen vegetarisch eten te serveren :n, het is dan wel onze dag, maar ik kies er bewust voor om de gasten zelf te laten kiezen. Daarom ook een lopend buffet; niets zo vervelend als je gasten erg beperken in hun keuze. Ik ga ze niet dwingen vlees te eten, maar ook niet alleen maar vegetarisch. Het is ook hun feest wat dat betreft.

Ik zou hartstikke balen als er op een feest alleen vegetarisch eten is, dan neem ik wel brood mee voor de zekerheid.