Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fem

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:35

En dan komt het stukje geloven om de hoek...
Geloven is niet iets zeker weten...
Want dan noemde we het wel 'Zeker weten/bewijs'...

Ik geloof in God, ik voel in alles om mij heen dat hij bestaat...
maar ik kan het niet bewijzen... en dat hoeft van mij ook niet...

Dit is mijn definitie van geloof:
geloof
1)een hypothese over een onwaarneembare situatie;2)een mate van geloofwaardigheid die toegekend wordt aan een onzeker feit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:39

silmitan schreef:
vuurneon schreef:

Geloof en wetenschap gaan goed samen; theologie is een universitaire studie. Gemiddelde dominee is wetenschappelijk opgeleid :)
De wetenschap bestaat ook theorieën en waarschijnlijkheden, daar moet je ook in geloven en biedt ook geen absolute zekerheid. Net als het geloof; je kan niet bewijzen dat het er wel is, maar ook niet dat het er niet is. Er bestaat altijd een kans dat er iets is.

Maar er is net zo veel kans dat er niets is.

Als er 5 procent kans op succes is, dan geloof je liever in de 5 procent dan die 95 procent niets. Dat is nu geloof. Nee ik geloof zelf niet, maar snap het volledig en juist vanuit de wetenschap. Ik heb veel gewerkt met waarschijnlijkheden en 'Er is mogelijk een verband tussen .. En .. '.
Zoveel in de wetenschap is ook niet bewezen en slechts een aanname. Dus waarom ook niet met geloof? Daarom sluiten wetenschap het geloof niet uit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:02

silmitan schreef:
Sammie, zou het niet zo kunnen zijn dat die verhalen uit de bijbel, thora, koran etc. (Vlgs mij heeft de koran wel een overlap met de bijbel, in beide komen nl. de verhalen van Abraham voor) destijds geschreven/verteld zijn om op die manier mensen bekend te maken met normen/waarden/beschaving.
Totdat er een handjevol mensen 'geld/macht' in zag. Hebzucht hebben we nl allemaal in ons.

Kan zeer zeker, maar strookt weinig met de tijd waarin het Joden/Christendom zijn opmars had :D De Bijbel bestaat uit het OT en het NT. Het OT is van de Joden, die woonden (voor de opmars van het Christendom) in Palestina (Het huidige Israël). Het is misschien lastig voor te stellen, maar in die tijd waren er ontzettend veel geloven. De Romeinse, de Griekse, maar elk volk (ook onder Rome) had zijn eigen of meerdere Goden. Zolang het maar niet te veel in de weg zat met de Romeinse Goden (of ze brachten af en toe een offer aan de Romeinse Goden) was er niks aan de hand. De Joden in Palestina mochten dus hun eigen God aanbidden. Een aantal Joden waren overigens erg eigenwijs en dat is dus ook de reden dat hun tempel in ca. 79 n. Chr is vernietigd en dat het een puin zootje is geworden. Pas in 1947/48 kwamen de Joden weer terug in dat land. Goed.. terug naar het jaar ca. 30-100. Toen kwam het Christelijk geloof opzetten. In het huidige Israël, het spreidde zich uit naar Egypte, Turkije, Griekenland enz. enz. Pas in circa 380 besloten de Romeinen dat het Christelijk geloof het staatsgeloof werd. Daarvoor hebben ze zich met hand en tand proberen te verzetten. Het gooien voor de leeuwen is echt gebeurd. De Romeinse Goden moesten aanbeden worden. Keizer Nero was helemaal knettergek en deed ook de meest gruwelijke dingen. Uiteindelijk werd rond 313 besloten dat er in Romeinse Rijk godsdienstvrijheid mocht bestaan. En die beslissing zetten de deur open voor de Rooms-Katholieke kerk want een kleine 20 jaar later werden de eerste bouwstenen gebouwd voor de RK. Meer daarover lees je hier. . Het christelijk geloof werd staatsgodsdienst en werd overgenomen in het gehele (reeds afbrokkelende) Romeinse Rijk. Het was verspreid naar delen in Azië, Afrika en de rest van Europa. Er kwam een paus, tegenpausen Toen kondigen de Middeleeuwen zich aan, nog een paar grote Rijken en vervolgens zien we langzaam aan vorm komen in de verdeling van Europa in de huidige landen (waarvan de grenzen enorm varieerden) Frankrijk, Saksen, Turkije en noem maar op. Binnen de RK werd het op een gegeven moment een puinhoop en werd er bepaald niet volgens hun eigen regels geleefd (Pauzen waren getrouwd, hadden orgies, kinderen, verrijkten zichzelf, corruptie tot en met). Al dus de aanzet tot de reformatie. En dat is de aanzet geweest voor de protestantse kerk. Dan heb je de Islam nog.. Mohammed werd ergens in 570 geboren en stierf in Mekka circa 632. Hij wordt gezien als de schrijver van de Koran, eerste geschrift dateert echter uit 750 ongeveer. Mohammed wordt als profeet gezien en is de grondlegger van de Koran/Islam. Voor zover de geschiedenis in een heul klein notendopje.

Dus.. om terug te keren naar "Totdat er een handjevol mensen 'geld/macht' in zag" ja. dat kan dus en je hebt er ook zeker een punt in. Het is alleen in een omgekeerde volgorde als jij beweert. M.i. Kun je de hebzuchtige pauzen in de middeleeuwen zo zien. En zelfs het late Romeinse Rijk had er voordeel aan dat er 1 geloof was. Maar dat was dus allemaal ná de opmars van het Christendom. Het Christelijk geloof was er al alvorens de Eerste Concilie van Nicea. De boeken waarop het Christelijk geloof is gebaseerd waren er al. Het enige dat ze gedaan hebben is een aantal ''regels" opgesteld en mogelijk ook de volgorde van de Bijbel vastgesteld. En dat laatste was grotendeels door historie al bepaald. Dat de 'regels' werden opgesteld was eigenlijk wel van belang, want hoewel het Christelijk geloof groot was, waren er meerdere stromingen en de variatie daarin kun je eigenlijk wel een beetje vergelijken met hoe het tegenwoordig is (vooral binnen de protestante kerk zijn er tegenwoordig veel stromingen, van heel zwaar naar heel licht). Maar de kennis of eigenlijk de 'weet over Jezus en de evangeliën'.. Ja die waren er al. Het was alleen wel op een gegeven moment wél een slimme zet om het eea 'vast' te leggen.

Voor achtergrondinfo en samenvloeiing over de verschillende hoofdgeloven (Joods, Christelijk, Islam) van tegenwoordig verwijs ik je naar deze post: Sammie @ [LZP] Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Maar hiernaast heb je nog veel meer geloven, waarin een mens steun kan zoeken. Denk aan het Hindoeïsme bijv. Zijn ook bewijzen voor dat het sinds de prehistorie bestaat.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:11

Heb je en studie theologie oid gedaan Sammie?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:23

Haha, nee. Ik vind geschiedenis gewoon leuk. Met theologie leer je dit soort dingen niet. Althans.. Bij Theologie bekijkt men het meer vanuit een Goddelijke en Bijbelse kant. Terwijl ik de historische kant een stuk interessanter vind. :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:27

Je hebt iig wel veel kennis, als ik je berichten zo lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:47

Ja dat vind ik ook. Ik ben heel eerlijk ik vind het allemaal heel interessant wat Sammie deelt in het topic.
De informatie is ook kloppend met de documentaire over Jezus die ik heb gezien op NG.

Extra toevoeging.
Christelijke geloof werd verspreid in een tijd waarin Romeinen en Joden niet gemakkelijk waren.
De Romeinen offerden zelf aan Goden maar de Christenen die toen leefden wilden dat niet omdat Jezus het grootste offer al had gebracht. Dat maakte dat ze ter dood gebracht konden worden door de romeinen als ze niet gehoor gaven aan het offeren.
Dus je zou je kunnen afvragen dat als het christelijk geloof verzonnen is waarom ze het verhaal niet gemakkelijker hadden gemaakt zodat het in die tijd makkelijker op te volgen was?
En het groepje mannen dat dan het NT heeft samen gevat waarom schreven ze het NT niet geloof waardiger dan? Immers vrouwen hadden een lage positie en wat ze zeiden werd niet voor waarheid gezien.
En toch schrijven die mannen over een Jezus die vrouwen een belangrijke positie geeft, vrouwen als gelijkwaardig ziet, in het openbaar met zondige vrouwen praat en dat in een tijd dat het echt ongehoord was.

Silmitan en Fredkroket Ik maak wel overwogen keuzes en daar is gezond verstand echt wel bij nodig.
Ik ben niet iemand die klakkeloos de kudde volgt, ik voel mij wel fijn in de kerk maar daar zit ik wel voor mezelf en niet voor die anderen.
Alles wat ik daar hoor en mee krijg toets ik in de bijbel.
Overigens kan ik mij prima inleven :o En gelukkig ben ik ook nog veilig voor mijn omgeving :D

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:10

De personage Jezus snapte inderdaad hoe het hoorde. Dat zal ik niet betwisten.....

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:30

Femke_L schreef:
En dan komt het stukje geloven om de hoek...
Geloven is niet iets zeker weten...
Want dan noemde we het wel 'Zeker weten/bewijs'...

Ik geloof in God, ik voel in alles om mij heen dat hij bestaat...
maar ik kan het niet bewijzen... en dat hoeft van mij ook niet...

Dit is mijn definitie van geloof:
geloof
1)een hypothese over een onwaarneembare situatie;2)een mate van geloofwaardigheid die toegekend wordt aan een onzeker feit.

zo ervaar ik het ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:53

Jezus was zijn tijd echt vooruit :) .
Wisten jullie trouwens dat Jezus pas rond zijn 30e openbaar onderricht ging geven volgens zijn roeping? en tot die leeftijd oefende hij het beroep timmerman uit.
Rond zijn 33e leeftijd werd hij gekruisigd dus in ongeveer drie jaar tijd heeft hij een grootte indruk gemaakt op mensen.
In drie jaar tijd heeft hij dus zoveel bijzondere dingen gedaan dat mensen het steeds maar door hebben verteld, en het hebben opgeschreven.

Ik geloof dat als iedereen op deze aarde zou leven zoals Jezus mensen onderricht heeft; er geen arm en rijk meer zou zijn, geen hongersnood en geen uitbuiting.
Geen haat tegen mensen die anders zijn want immers iedereen is in Jezus ogen gelijkwaardig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:41

Ik heb het helemaal gezien maar vind het jammer dat mijn Engels niet zo goed waardoor ik het niet zo goed kon volgen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:54

Bij mij staat er ondertiteling bij OsMo, bij jou niet? Ik ben in dit filmpje eerlijk gezegd al snel de draad kwijt. Ik probeer hem te volgen, maar dat lukt me niet. Het gaat me al snel boven mijn pet. Al klinkt het wel enigszins bekend van wat ik in mijn opleiding heb gehad, over het bewuste en onderbewuste deel in je hersenen.

Ik kwam toevallig ook nog een film tegen waarin de onderwerpen uit dit topic ook wel enigszins aan bod komen, maar wel vanuit het oogpunt van een gelovige, dus niet helemaal objectief (al kun je dat met een onderwerp als dit niet snel zijn. Je gelooft of niet ;) ). Geen moeilijk taalgebruik.
http://www.youtube.com/watch?v=CF-9SCMKQFQ

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:30

Wat als het waar is en God bestaat?
dat Hij je maakte, jou ziet lopen op straat?
wat als het waar is, dat Hij van je houdt?

En wat als de wereld geschapen is
door een Vader die jou vreselijk mist
wat als het waar zou zijn
stel dat het waar zou zijn
Wat als jouw leven veranderen kan
als je zelf mag kiezen, waarvoor kies je dan

En wat als Jezus nou ook echt bestaat
en naar de aarde kwam, overwon op het kwaad
wat als het waar is, dat Hij helpen kan

Wat als Hij echt stierf aan een kruis
voor jouw vergeving en je weg terug naar Huis

Wat als jouw leven veranderen kan
als je zelf mag kiezen, waarvoor kies je dan

Ik geloof in de waarheid van Zijn woord
ik geloof dat Jezus doet wat Hij beloofd
ik geloof dat Hij jou hoort wat jij nu bidt
ik geloof in een leven vol van licht
ik geloof in vergeving
ik geloof in vernieuwing
ik geloof

Want God had de wereld zo lief, dat Hij zijn enige Zoon heeft gegeven
opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft

Hij houdt van je!

Dit is een liedje van martin brand, en ik vind het zo waar.
De enige zekerheid in dit leven is dat je ooit dood zal gaan. Aan ons de keus waar wij de eeuwigheid willen doorbrengen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:25

wow... mooi!! :+:

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:56

Supermooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:42

Mooie tekst idd.
Martin Brand vind ik zo'n mooi persoon.

Een gedicht wat hij schreef nadat hij vorig jaar een hartstilstand kreeg vind ik zo ontzettend mooi.

Hij heeft dit jaar in juli weer een hartstilstand gehad en daaruit is gebleken dat hij een erfelijke hartafwijking heeft.
Best wel eng als je weet dat je hart op elk moment weer kan stoppen.........en dan toch zo kan vertrouwen op God.
Dat vind ik heel bijzonder.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:01

Reactie op de songtekst:
Ik geloof dit niet. Ik geloof dat iedereen hetzelfde na de dood zal tegenkomen. Wat het ook moge zijn.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:50

Maar als mensen er NU voor kiezen om zonder God te leven en hem niet nodig hebben, waarom willen ze Hem na hun dood dan wel?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:00

stroobosje schreef:
Maar als mensen er NU voor kiezen om zonder God te leven en hem niet nodig hebben, waarom willen ze Hem na hun dood dan wel?

Dat zegt ze niet hé. Ze bedoelt dat iedereen gelijk is en dus hetzelfde eindigt waar dat dan ook is.
God ziet blijkbaar niet iedereen als gelijke nu maakt mij dat niet uit maar het is wel een beetje vreemd iedereen lief hebben(als gelijke behandelen) maar iedereen die me niet gelooft is toch een beetje een buiten beentje aan het eind. Nu zullen ongelovige zich daar niet druk om maken maar kloppen doet het het eigenlijk niet.
Verder blijf ik het vreemd vinden dat mensen het een "mooi gebaar" vinden dat hij z'n eigen zoon opgeofferd heeft voor de zonde van de mensen.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:14

God is God en geen mens en dat maakt Hem zo heilig dat wij niet in zijn nabijheid kunnen komen. Daarom was het nodig dat Jezus voor ons stierf, als we dat offer aanvaarden, kunnenwe bij Hem wonen en dat offer was dus niet alleen een mooi gebaar, maar het heeft Jezus letterlijk bloed zweet en tranen gekost!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:23

Tigra_ schreef:
Dat zegt ze niet hé. Ze bedoelt dat iedereen gelijk is en dus hetzelfde eindigt waar dat dan ook is.
God ziet blijkbaar niet iedereen als gelijke nu maakt mij dat niet uit maar het is wel een beetje vreemd iedereen lief hebben(als gelijke behandelen) maar iedereen die me niet gelooft is toch een beetje een buiten beentje aan het eind. Nu zullen ongelovige zich daar niet druk om maken maar kloppen doet het het eigenlijk niet.
Verder blijf ik het vreemd vinden dat mensen het een "mooi gebaar" vinden dat hij z'n eigen zoon opgeofferd heeft voor de zonde van de mensen.

God ziet juist iedereen als gelijke, hoe slechte dingen je ook hebt gedaan. Je blijft altijd welkom bij God, als je oprecht in Hem gelooft en bereid bent je zonden te erkennen en God er vergeving voor te vragen. Je zult altijd welkom zijn.

Bovendien is het niet helemaal zo dat hij zijn zoon heeft opgeofferd. Jezus, God en de Heilige Geest zijn een drie-eenheid, wat betekent dat God en Jezus 1 zijn. God heeft zijn Zoon gestuurd naar de aarde maar is feitelijk zelf naar de aarde gekomen om het offer voor onze zonden te brengen. Jezus heeft met dat grote offer de brug tussen de mensen en God gemaakt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:26

Sorry stroobosje, met alle respect, maar ik vind jouw reacties een beetje naar het enge neigen :o Eigenlijk precies het voorbeeld waarom er voor mij geen god bestaat; Het is imo niet gezond en niet goed om 'iets/iemand' in dergelijke mate te aanbidden.

In mijn ogen zijn mensen niet patsboem gemaakt om volgens de regeltjes te leven. We zijn hier gewoon op natuurlijke wijze gekomen, en het is óns leven. Jóuw leven! Dat hoef je niet ieder moment van de dag door een ander te laten uitstippelen, je hoeft je niet te laten vertellen wat goed en fout is, die keuzes kun en moet je zelf maken! En dat is misschien juist wel het mooie van leven, dat je zélf je keuzes moet maken tussen goed en fout en uiteindelijk bij je eindbestemming komt. En dat je dan meteen wordt afgerekend op het feit dat je ook foute keuzes hebt gemaakt? Daar geloof ik niet in.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:57

Baileymix, ik snap wat je bedoelt, maar er is niets engs aan. Juist omdat ik in Hem geloof, hoef ik niet meer bang te zijn. Je snapt dat dat veel rust in mijn leven geeft. Ik hoef niet bang te zijn dat bv de wereld vergaat, ik hoef al helemaal niet bang te zijn voor de dood, ( alleen misschien de weg die daaraan vooraf gaat , pijn etc.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:12

Bailey mix aanbidden is niet meer dan zingen in volle overgave voor God of bidden tot hem.
Moet jij mij gaan uitleggen wat daar verkeerd aan is? Je doet er niemand kwaad mee.

Ergens snap ik best wel dat er mensen zijn die zo negatief zijn over het aanbidden want door diverse sektes en ander gestoorde lui is er inderdaad een vertekend beeld gegeven.
Maar die sektes hebben het woord van God misbruikt net als zoveel fanaten die menen heidenen of anders gelovigen te moeten doden voor hun God.
Ik vind het dan ook treurig als die mensen zich verschuilen achter God en zijn naam misbruiken.

Jezus zegt als iemand u slaat op de wang keer hem dan uw andere wang ook toe.
Als iemand u iets aan doet, vergeeft die persoon dan.
Heb uw naaste lief als uw zelf en dat is naast het Eer uw God het belangrijkste verzoek.

Dat betekend dus niet mensen uitbuiten, voor liegen, seksueel misbruiken of mishandelen.

Weet je wat handig zou zijn dat niet gelovigen zich eens zouden verdiepen in de leer van een geloof.
Vooral bij Christen kun je ze haar fijn uitleggen of iets in strijd is met wat Jezus heeft verkondigd.
Niet klakkeloos wat roepen maar ze bestrijden met waar ze in geloven en dan kan je zo zien wat de werkelijke christenen zijn en welke niet.