Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
silmitan schreef:vuurneon schreef:
Geloof en wetenschap gaan goed samen; theologie is een universitaire studie. Gemiddelde dominee is wetenschappelijk opgeleid
De wetenschap bestaat ook theorieën en waarschijnlijkheden, daar moet je ook in geloven en biedt ook geen absolute zekerheid. Net als het geloof; je kan niet bewijzen dat het er wel is, maar ook niet dat het er niet is. Er bestaat altijd een kans dat er iets is.
Maar er is net zo veel kans dat er niets is.
silmitan schreef:Sammie, zou het niet zo kunnen zijn dat die verhalen uit de bijbel, thora, koran etc. (Vlgs mij heeft de koran wel een overlap met de bijbel, in beide komen nl. de verhalen van Abraham voor) destijds geschreven/verteld zijn om op die manier mensen bekend te maken met normen/waarden/beschaving.
Totdat er een handjevol mensen 'geld/macht' in zag. Hebzucht hebben we nl allemaal in ons.
De Bijbel bestaat uit het OT en het NT. Het OT is van de Joden, die woonden (voor de opmars van het Christendom) in Palestina (Het huidige Israël). Het is misschien lastig voor te stellen, maar in die tijd waren er ontzettend veel geloven. De Romeinse, de Griekse, maar elk volk (ook onder Rome) had zijn eigen of meerdere Goden. Zolang het maar niet te veel in de weg zat met de Romeinse Goden (of ze brachten af en toe een offer aan de Romeinse Goden) was er niks aan de hand. De Joden in Palestina mochten dus hun eigen God aanbidden. Een aantal Joden waren overigens erg eigenwijs en dat is dus ook de reden dat hun tempel in ca. 79 n. Chr is vernietigd en dat het een puin zootje is geworden. Pas in 1947/48 kwamen de Joden weer terug in dat land. Goed.. terug naar het jaar ca. 30-100. Toen kwam het Christelijk geloof opzetten. In het huidige Israël, het spreidde zich uit naar Egypte, Turkije, Griekenland enz. enz. Pas in circa 380 besloten de Romeinen dat het Christelijk geloof het staatsgeloof werd. Daarvoor hebben ze zich met hand en tand proberen te verzetten. Het gooien voor de leeuwen is echt gebeurd. De Romeinse Goden moesten aanbeden worden. Keizer Nero was helemaal knettergek en deed ook de meest gruwelijke dingen. Uiteindelijk werd rond 313 besloten dat er in Romeinse Rijk godsdienstvrijheid mocht bestaan. En die beslissing zetten de deur open voor de Rooms-Katholieke kerk want een kleine 20 jaar later werden de eerste bouwstenen gebouwd voor de RK. Meer daarover lees je hier. . Het christelijk geloof werd staatsgodsdienst en werd overgenomen in het gehele (reeds afbrokkelende) Romeinse Rijk. Het was verspreid naar delen in Azië, Afrika en de rest van Europa. Er kwam een paus, tegenpausen Toen kondigen de Middeleeuwen zich aan, nog een paar grote Rijken en vervolgens zien we langzaam aan vorm komen in de verdeling van Europa in de huidige landen (waarvan de grenzen enorm varieerden) Frankrijk, Saksen, Turkije en noem maar op. Binnen de RK werd het op een gegeven moment een puinhoop en werd er bepaald niet volgens hun eigen regels geleefd (Pauzen waren getrouwd, hadden orgies, kinderen, verrijkten zichzelf, corruptie tot en met). Al dus de aanzet tot de reformatie. En dat is de aanzet geweest voor de protestantse kerk. Dan heb je de Islam nog.. Mohammed werd ergens in 570 geboren en stierf in Mekka circa 632. Hij wordt gezien als de schrijver van de Koran, eerste geschrift dateert echter uit 750 ongeveer. Mohammed wordt als profeet gezien en is de grondlegger van de Koran/Islam. Voor zover de geschiedenis in een heul klein notendopje.
En gelukkig ben ik ook nog veilig voor mijn omgeving
Femke_L schreef:En dan komt het stukje geloven om de hoek...
Geloven is niet iets zeker weten...
Want dan noemde we het wel 'Zeker weten/bewijs'...
Ik geloof in God, ik voel in alles om mij heen dat hij bestaat...
maar ik kan het niet bewijzen... en dat hoeft van mij ook niet...
Dit is mijn definitie van geloof:
geloof
1)een hypothese over een onwaarneembare situatie;2)een mate van geloofwaardigheid die toegekend wordt aan een onzeker feit.
.
). Geen moeilijk taalgebruik.
stroobosje schreef:Maar als mensen er NU voor kiezen om zonder God te leven en hem niet nodig hebben, waarom willen ze Hem na hun dood dan wel?
Tigra_ schreef:Dat zegt ze niet hé. Ze bedoelt dat iedereen gelijk is en dus hetzelfde eindigt waar dat dan ook is.
God ziet blijkbaar niet iedereen als gelijke nu maakt mij dat niet uit maar het is wel een beetje vreemd iedereen lief hebben(als gelijke behandelen) maar iedereen die me niet gelooft is toch een beetje een buiten beentje aan het eind. Nu zullen ongelovige zich daar niet druk om maken maar kloppen doet het het eigenlijk niet.
Verder blijf ik het vreemd vinden dat mensen het een "mooi gebaar" vinden dat hij z'n eigen zoon opgeofferd heeft voor de zonde van de mensen.
Eigenlijk precies het voorbeeld waarom er voor mij geen god bestaat; Het is imo niet gezond en niet goed om 'iets/iemand' in dergelijke mate te aanbidden.