Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DaniqueHorse

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:26

Ook hier is dat een heel bekend gevoel. Ik merk ook aan mezelf dat ik heel graag wil presteren voor hem.. Of als ik iets niet/minder goed doe, dat ik me dan moet verontschuldigen, terwijl dat ergens ook weer de grootste onzin is. Wat ik dan zelf probeer te denken, is dat hij ook niet alles goed deed!

Ik dacht eerst toen je schuldgevoel zei dat je dat op een andere manier bedoelde. Ik loop namelijk zelf ook nog met een totaal ander soort schuldgevoel. Ik was papa's meisje altijd en kreeg dan ook vrijwel alles voor elkaar. Mijn moeder en broers hebben gevraagd aan papa of hij alsjeblieft naar huis wilde komen (zie verhaal in profiel mbt Bangkok), ik ben de enige die dat niet gedaan heeft, terwijl ik de grootste kans had om hem terug te laten komen... :\

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 07:22

Zo'n soort schuldgevoel heb ik ook wel.
Ik ging elk weekend een dagje naar hem, maar dat weekend heb ik hem gebeld dat ik met vrienden weg ging en ik zou het niet halen. Ik beloofde hem nog woensdag naar de film van fc de kampioenen te gaan kijken (kennen jullie dat in Nederland? ). Hij wou die film zo graag zien. Helaas heeft hij die niet meer kunnen zien doordat ik bij mijn vrienden was, maandag is hij plots overleden. Ik denk nu nog: 'waarom ben ik op zondag niet gewoon naar papa geweest???'

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:35

Ach jongens, wat een verdriet. Als ik dit lees, springen spontaan de tranen in mijn ogen. Wees niet te hard voor jezelf. ThreeFingers; "hoe kan ik nou gelukkig zijn als...." is zo moeilijk. Ergens van genieten, ergens om lachen. Maar weet goed dat de dood van een ouder niet straf is voor jou. Het is je heus wel gegund om op enig moment weer gelukkig te zijn. Lol te hebben, te genieten, te beminnen.
En schuldgevoelens als; had ik maar dit en had ik maar dat. Wees niet bang om hier met anderen over te praten. Vrienden, familie, een professional. Blijf hier niet zo lang mee rond lopen totdat het je leven beheerst. Ik hoop dat jullie een beetje de warme zon voelen op je huid dit weekend. Geniet van je paard/pony en geniet van de mooie herinneringen aan papa of mama. Ja, klinkt oubollig, ik weet het, maar ik bedoel het echt goed. Om zo mooi te zeggen "Been there, done that". Bij mij is het al heel lang geleden dat mij vader overleed. Een pagina of wat hiervoor ben ik in dit topic aangehaakt om jullie te kunnen vertellen (wat je misschien helemaal niet wilt horen van een ouwe muts) dat echt, echt, er een tijd komt dat je met een glas wijn in je hand op een feestje kan zeggen: "weet je nog dat papa met kerst altijd zo vals kerstliedjes zong?" en er dan vervolgens hartelijk om kan lachten. Althans ik. Want mijn vader zong als een schorre kraai. En dat vond 'ie nog mooi ook. De gek! :D

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:15

Mooi geschreven @rien 10.

Mijn nuchtere verstand weet het wel.....
Maar het gevoel blijft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:19

Weet ik. Hou vol, sterkte

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:52

rien10: wat een lieve woorden! :j

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:19

rien10 wat een fijne woorden! :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:09

:o

Oh ja, het Rien10 komt van mijn vader: ik heet Rieneke en was als baby en kleuter bol in mijn hoofd. Bolle toet en zo. Nog wel hoor :j
Dus dat werd BolRienTien (Tien komt dan weer van mijn achternaam). Dus mijn bokt naam heb ik dan maar Rien10 gemaakt.
Mijn vader zal vol stomme, rare, maffe dingen. Onder andere valse kerstliedjes zingen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:38

leuke herinneringen zijn dat dan he! :D Haha heerlijk.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:51

Leuke vader dus *\o/* +:)+
@rien10

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:15

Bah chaos in mn hoofd hier.. Mn oom ligt momenteel in het ziekenhuis met kanker, wordt hiervoor behandeld maar loopt niet helemaal soepeltjes. (Non-hodgkin lymfeklierkanker in het hoofd, verder nergens anders, maar dit maakt het wel gecompliceerd helaas). Hij heeft vreselijke hoofdpijn, korstjes in zijn neus en blaren in de mond van de chemo's. Zit aan de morfine, paracetamol, dexamethason en prednison. Gaat momenteel dus ook niet zo goed met hem. Ik ben er nog niet geweest in het ziekenhuis. Kan alleen op afspraak en maar met twee man tegelijk. Helaas had mama precies een afspraak gemaakt, wanneer ik niet mee kon en zij dus mooi met dr vriendje kon gaan. Toen was hij best goed te pas... Nu het dus niet zo goed gaat durf ik er gewoonweg niet meer heen.. Zo ziek als hij is, zo heb ik papa zijn laatste dagen gezien. Het is te confronterend, ik weet niet of ik het aankan.. Heb er flinke buikpijn van, dilemma's dit.. :\ het kan zo snel gaan allemaal...

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:17

Jeetje DH! heeel veel sterkte meisje! <3 ga als je wilt, en laat het als je niet durft! forceer niet.. het is zo ook al zo moeilijk :(:) je oom zal dat echt wel snappen! kun je niet mama vragen of ze nog een keer mee wil? hele dikke knuffel iig!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:46

Is idd heel confronterend. En als je nou een kaart schrijft aan je oom? En gewoon heel eerlijk zegt hoe jij je voelt hierbij en dat je hem uiteraard alle goeds toewenst? Zou dat wat zijn? Of zo'n leuke helium ballon laten bezorgen. Bezoek is misschien wel heel vermoeiend voor hem. Een kaart of ballon kan hij lezen, naar kijken wanneer en zo vaak als hij wilt. Sterkte hoor.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:53

Hoe is t met jullie? Moet vaak denken aan jullie.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:07

Hier gaat het zijn gangetje, nog steeds af en toe mijn momenten, maar ik lijk het geaccepteerd te hebben. Tenminste, daar ga ik vanuit. Ik weet niet hoe dat voelt, en of dat anders voelt dan wanneer ik mijn kop in het zand steek.

Hoe gaat het met jou?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:15

Kim. Ik zit hier zo als n ouwe muts he? Mijn papa is al zoo lang geleden overleden , in de middeleeuwen. (1974). Maar wel op n voor mij zeer traumatiserende manier. Maar goed, Ben hier aangehaakt op jullie te kunnen "helpen" omdat het bij mij langer geleden is. Alles ok hier. Hoewel ik wel van de week weer eens de ervaring had : verd*** me wat jammer dat mijn kinderen hun opa nooit gekend hebben. Vooral in mijn dochter zie ik veel van paps terug.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:24

Dat maakt toch niets uit? Maar dat wist ik idd niet, ben super slecht in het koppelen van verhalen aan namen (op Bokt).. Ik zie best wel op tegen de toekomst, juist dat er allemaal van die momenten gaan komen die jij nu beschrijft. Momenten waar ik mijn moeder graag bij had willen hebben.

Op de verjaardag van mijn oma afgelopen week werd mij de vraag gesteld of ik wilde trouwen. Nu denk ik niet dat ik dat wil, heb die droom nooit gehad en zie er op dit moment de meerwaarde niet van in (wel praktisch als je kinderen hebt :j), maar stel dat ik dat uiteindelijk wel ga doen. Dan zijn mijn moeder daar niet bij zijn. Stel dat ik zwanger wordt en kinderen krijg, ze zal er niet zijn.. Maar ook andere dingen, als afstuderen, mijn eerste echte baan, dingen die zij niet mee zal krijgen of waar zij mij niet bij kan helpen/adviseren.

Maar ook gewoon de kleine dingetjes (drankje doen, de boodschappen eens voor haar betalen, spontaan op visite, e.d.) die 22 jarige met hun moeder doen, dat kan allemaal niet meer.. Nooit meer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:39

Nee Kim. Inderdaad. Dat kan nooit meer, ik kan het niet mooier voor je maken. Maar zo realistisch ben je zelf ook. En toch, toch komt er een dag dat je ook dit een beetje zal kunnen plaatsen. Dat zal niet 1, 2 3 gaan hoor. Maar toch.

Knuffel en sterkte

Dat niet kunnen koppelen van namen en verhalen ken ik hoor ha ha.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:49

K_im schreef:
Dat maakt toch niets uit? Maar dat wist ik idd niet, ben super slecht in het koppelen van verhalen aan namen (op Bokt).. Ik zie best wel op tegen de toekomst, juist dat er allemaal van die momenten gaan komen die jij nu beschrijft. Momenten waar ik mijn moeder graag bij had willen hebben.

Op de verjaardag van mijn oma afgelopen week werd mij de vraag gesteld of ik wilde trouwen. Nu denk ik niet dat ik dat wil, heb die droom nooit gehad en zie er op dit moment de meerwaarde niet van in (wel praktisch als je kinderen hebt :j), maar stel dat ik dat uiteindelijk wel ga doen. Dan zijn mijn moeder daar niet bij zijn. Stel dat ik zwanger wordt en kinderen krijg, ze zal er niet zijn.. Maar ook andere dingen, als afstuderen, mijn eerste echte baan, dingen die zij niet mee zal krijgen of waar zij mij niet bij kan helpen/adviseren.

Maar ook gewoon de kleine dingetjes (drankje doen, de boodschappen eens voor haar betalen, spontaan op visite, e.d.) die 22 jarige met hun moeder doen, dat kan allemaal niet meer.. Nooit meer.

Hier herken ik heel veel in! Ik vond het zo moeilijk dat toen ik 15 was, ik mijn diploma haalde maar mijn moeder daar niet bij was. Of toen ik voor het eerst verliefd werd, mijn eerste vriendje voorstelde. Besloot om samen te wonen. Voor het eerst naar het buitenland ging. Toen afgelopen maand mijn paard overleed, had ik haar nodig, maar ze was er niet. Maar ook in de toekomst. Mijn moeder zou er nooit bij zijn als ik zwanger ben, ze zou niet bij mijn bevalling zijn. Als ik ga trouwen, is zij er ook niet. Dat zijn die momenten waarbij ik het heel zwaar zal hebben. Ik herken er heel erg veel in!!

Ik heb vrijdag een afspraak bij de huisarts, ik wil weer psychische hulp want alleen trek ik het niet meer. Ik heb het gevoel dat ik mezelf aan het verliezen ben in alle woede en verdriet dat ik de laatste tijd voel. En dat is niet eerlijk tegenover mijn vrienden, familie en paarden.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:42

Kim ik herken ook zoveel in je verhaal... Ik hoor weer vanalles om me heen over Moederdag, bah ik kan er nu al tegenop zien.. Tweede jaar Moederdag zonder moeder en ook nog es bijna twee jaar geleden. Mijn moeder is twee jaar geleden een dag na Moederdag overleden, dus sowieso geen leuke dagen.. Stomme is dat we eigenlijk nooit zoveel aan Moederdag deden, maar juist nu wordt je er extra mee geconfronteerd..

En idd, ff shoppen met je moeder, ff bellen na het eten, ff kopje thee als ik had paardgereden, samen blij zijn om een nieuwe stap in je leven.. Het kan allemaal niet meer. Vorig jaar heb ik een nieuwe baan gekregen, mijn moeder zou supertrots op me zijn, maar ze heeft het niet meer meegemaakt. Shoppen deed ik veel te weinig met mijn moeder, sowieso deed ik eigenlijk weinig leuke moeder-dochter dingen en als ik dan weer om mee heen hoor van een vriendin dat ze een dagje met haar moeder is weggeweest dan heb ik toch een soort van jaloezie ofzo..

En kinderen, mijn moeder had het geweldig gevonden om oma te worden. Die wilde dan dolgraag oppassen, maar ze zal het nooit meemaken.

RoosG wat goed dat je zelf hulp zoekt. Hoelang is het voor jou geleden? Niet dat dat uitmaakt hoor...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:01

Dapper van jullie om er zo open over te praten en hulp te zoeken. Xxx

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:26

Moederdag vind ik ook heel moeilijk. Ik merk dat ik dan ook minder tv kijk dan normaal haha.
Het is voor mij dit jaar 9 jaar geleden. Ik heb het heel lang heel ver weg gestopt (als in "Ja, mijn moeder is dood maar ik moet door" ) maar nu komt dat harder terug. Het voelt nu ook echt alsof het gisteren is gebeurt.

Ik denk nog regelmatig aan jullie en lees dan het hele topic door. Het klinkt misschien egoïstisch, maar het is "fijn" dat ik niet de enige ben.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:49

Wat een herkenning in jullie verhalen ..

Op 1 mei is het 2 maanden geleden dat mijn moeder is overleden. Ik denk ook vaak na bij de dingen die jullie omschrijven. Als ik ga trouwen, kinderen krijg, ga samen wonen.. Daar zal ze niet bij zijn ... Wat ik echt heel erg vind want ze vertelde altijd dat ze zo graag oma wou worden. En dat ze zo graag met mij een trouwjurk zou willen uitzoeken later ...

Op dit moment gaat het wel met mij. De ene dag beter dan de andere maar ik probeer wel gewoon door te gaan. Je hebt natuurlijk af en toe de momenten dat je echt even instort... Maar die momenten horen er bij. Zeker nu het nog zo vers is.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:19

2 weken geleden kreeg ik te horen dat er een spier definitief beschadigd is na mijn hart operatie, Ik zat er even helemaal doorheen. Op de terugreis in de auto naar huis zat ik te mopperen dat ik zulke dingen nu graag even met mn moeder wou bespreken, even gal spugen, zoals vroeger. Ik heb dus net gedaan dat ik haar wel belde, en heb even lekker mn hart gelucht. Ze kan dan misschien niet meer antwoorden, maar ik kan het wel kwijt. Was een heerlijk "onderonsje" . 20 april jl. was het een jaar geleden dat ze overleed... Het voelt zo kort geleden en soms zo lang..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:25

Toen ik 14 was overleed mijn vader aan een hartstilstand. Dat is nu 11 jaar geleden. Ik weet het nog als de dag van gisteren, aangezien ik thuis was. Op een zondagavond, mijn vader was voetbal aan het kijken en hij zakte gewoon weg.

Hele lang tijd moeite mee gehad en nu heb ik het wel een plekje kunnen geven. Vind het vooral erg moeilijk op momenten die ik graag had willen delen met hem.

op zijn graf staat het volgende gedicht, vind het nog steeds een mooi gedicht:

En als ik dood, treur dan niet,
Ik ben niet echt dood moet je weten,
Dood ben ik pas als jij me bent vergeten...

Veel sterkte voor iedereen, heb niet het hele topic doorgelezen. Maar zou vanaf nu bij lezen.