Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:28

anneliesdj schreef:
:= Bij mijn kinderen heeft het nooit enige indruk gemaakt om weg te lopen als het me te lang duurde.

En dan loop je ook echt gewoon door, of na 2m weer stil staan om iets tegen ze te zeggen of te kijken of ze komen? Dat laatste zie ik meestal. Dan 2 stappen zetten en dan weer tegen het kind gaan praten dat je echt weggaat etc.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:25

anneliesdj schreef:
:= Bij mijn kinderen heeft het nooit enige indruk gemaakt om weg te lopen als het me te lang duurde.

Mijn middelste is in tranen, maar mijn oudste haalde haar schouders op en ging in haar uppie verder shoppen :')
Heb me ook wel eens rotgezocht in de Hema, stond met mijn schoonmoeder aan te schuiven in de rij voor het eten, was ze in haar eentje weg, op de roltrappen gaan spelen. -O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 21:26

SusanH schreef:
Echt niet Annelies? Dat vindt mijn dochtertje echt het ergste wat er is en doe ik ook alleen wanneer ik echt geen tijd en zin heb om lang te wachten. Wat ook goed helpt is haar dag te laten zeggen tegen de glijbaan/schommel of waar we dan ook van weg moeten. Dan weet ze dat we een volgende keer weer terugkomen.

Nee echt niet, intresseert ze allebei niets, van jongs af aan al niet.
Ze zijn zowieso wel vrije kinderen, niks schuw van vreemden en hebben ook niet echt die plak-periode gehad rond een jaar, de oudste echt helemaal niet.
Dus nee, daar zaten ze echt niet mee als ik ging zonder ze; 'ga maar hoor mama, ik kom straks wel!'

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 21:32

KozieZ schreef:
anneliesdj schreef:

En dan loop je ook echt gewoon door, of na 2m weer stil staan om iets tegen ze te zeggen of te kijken of ze komen? Dat laatste zie ik meestal. Dan 2 stappen zetten en dan weer tegen het kind gaan praten dat je echt weggaat etc.

Ja de eerste keer gaat het wel zo maar als je er eenmaal zat van bent loop je wel een keer echt weg, maakt ze niets uit.
De oudste liep vanaf het moment dat hij kon lopen gewoon met een vreemde mee, handje vast, geen probleem. Die is wel aardig meegaand dus als ik zei dat ik wilde gaan ging hij wel mee maar hij heeft ook een periode gehad dat hij het grappig vond om zich te verstoppen. Zat ik me rot te zoeken in een kledingwinkel, in paniek over straat en noem maar op, zat hij gewoon ergens onder het rek verstopt. Toen was hij 1,5/2 denk ik.
De jongste is veel brutaler, liep ook altijd al met vreemden mee en als ze niet mee wilde ben ik weleens weg gelopen en heb om de hoek staan kijken, duurde echt 20 minuten voor ze door had dat ik echt weg was. Ging ze een beetje rondlopen, toch wel ongerust, tot ze wat zag wat haar aandacht trok, dan was ze me alweer vergeten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:45

anneliesdj schreef:
SusanH schreef:
Echt niet Annelies? Dat vindt mijn dochtertje echt het ergste wat er is en doe ik ook alleen wanneer ik echt geen tijd en zin heb om lang te wachten. Wat ook goed helpt is haar dag te laten zeggen tegen de glijbaan/schommel of waar we dan ook van weg moeten. Dan weet ze dat we een volgende keer weer terugkomen.

Nee echt niet, intresseert ze allebei niets, van jongs af aan al niet.
Ze zijn zowieso wel vrije kinderen, niks schuw van vreemden en hebben ook niet echt die plak-periode gehad rond een jaar, de oudste echt helemaal niet.
Dus nee, daar zaten ze echt niet mee als ik ging zonder ze; 'ga maar hoor mama, ik kom straks wel!'

Heeft mijn dochtertje ook overgeslagen die fase, en ze is heel vrij naar andere mensen toe altijd al geweest. Maar owee als ik weg ga, dan moet ze toch echt wel mee of anders een dikke knuffel geven (en daarna nog 1, en nog 1.....).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:50

anneliesdj schreef:
Ja de eerste keer gaat het wel zo maar als je er eenmaal zat van bent loop je wel een keer echt weg, maakt ze niets uit.

Maar dan ben je toch te laat? Dan heb je immers je kinderen net een minicursusje 'mama meent het niet' gegeven. Volgens mij heeft het de meeste kans van slagen als je het 1 keer duidelijk zegt: 'ik ga nu weg' en dan wegloopt. Als je je kinderen niet eerst attendeert op wat je gaat doen (en wacht tot ze er zelf achter komen) of als je de eerste paar keer niet doorzet, verklein je je kansen dat het werkt flink.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:57

Klopt shadow :j verder doe ik het ook alleen als ik zeker weet dat de omgeving veilig is (bijvoorbeeld bij ons in de straat, is een woonerf) en ik zonder dat zij het weet toch het zicht op haar houd. Dan weet je zeker dat je ook kunt waarmaken wat je zegt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:02

Ik ga nooit weg als hij niet mee wilt. Ik vind altijd wel een manier of een compromis nadat ik duidelijk heb aangekondigd dat we na dit of na dat weg moeten. We nemen dan afscheid, zwaaien hetgeen (winkelkarretje, glijbaan, Toto en Sasa, whatever) samen uit en dan gaan we. Punt.

Hij rent wel eens weg, dan doen we een pakspelletje, rennen nog 5 meter en dan vang ik m. Werkt prima.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:03

Ik zat je profiel te lezen Annelies en je hebt er een toepasselijke quote instaan:

Citaat:
Als je slim bent dwing je het paard niet om te doen wat jij wilt, maar zorg je ervoor dat het paard hetzelfde wil als wat jij wilt.

:D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 22:05

Shadow0 schreef:
anneliesdj schreef:

Maar dan ben je toch te laat? Dan heb je immers je kinderen net een minicursusje 'mama meent het niet' gegeven. Volgens mij heeft het de meeste kans van slagen als je het 1 keer duidelijk zegt: 'ik ga nu weg' en dan wegloopt. Als je je kinderen niet eerst attendeert op wat je gaat doen (en wacht tot ze er zelf achter komen) of als je de eerste paar keer niet doorzet, verklein je je kansen dat het werkt flink.

Heb jij zelf kinderen?
Hoe makkelijk loop jij bij een kind van 1/1,5 jaar weg?
Er is weleens een vreemde langsgelopen die zei; dan moet je maar met mij mee! Stef kijkt hem aan, pakt zijn hand en loopt mee.... Tjah.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 06-06-13 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:13

Pakspelletje is voor mijn kind juist reden om NIET gepakt te willen worden als we moeten gaan, heb ik ook wel eens geprobeerd als ik haar dan pak is het drama en krijgt ze een driftbui. Dat doe ik dus niet meer. Uitzwaaien werkt wel heel goed, dan leg ik ook uit dat we een volgende keer weer terug komen. Ik kondig ook altijd van tevoren aan wanneer ik weer wil dat we gaan. Maar als dat niet werkt zeg ik "daaag!" en dan ga ik ook echt en blijf net buiten het zicht wachten tot ze komt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:09

anneliesdj schreef:
Shadow0 schreef:

Heb jij zelf kinderen?
Er is weleens een vreemde langsgelopen die zei; dan moet je maar met mij mee! Stef kijkt hem aan, pakt zijn hand en loopt mee.... Tjah.

Brrrrrrrr, vind dat aan de ene kant wel erg eng dat hij zo makkelijk mee gaat met vreemden. Niet dat ik denk dat iedere vreemde een potentiele kinderontvoerder is maar toch is het iets om in je achterhoofd te houden. :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:48

Vindt anderhalf ook wel erg jong om er zo bij weg te lopen. Als mijn dochtertje niet mee wilde op die leeftijd pakte ik haar op en zette ik haar weer in de wagen. Vind haar nu met haar 3 jaar en 15 kilo te zwaar om zomaar even een stukje te tillen := dan werkt de "dag!!" methode toch wat fijner, omdat ze nu ook begrijpt wat het betekent. Maar alleen als ik weet dat de omgeving veilig is, en ik haar stiekem in de gaten kan houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:32

anneliesdj schreef:

Dat jij kiest om het niet te doen is iets anders dan dat het niet werkt. Jij zei dat het niet werkt bij jouw kinderen, maar je gaf ook aan dat je het niet meteen deed maar eerst een paar keer dreigde. Ik reageer erop met dat dat alleen al een goede reden voor mislukking kan zijn: je laat je kinderen eerst zien dat je het niet meent. Dan hebben ze zich al een beetje gewapend. Doe je het dan alsnog wel dan maakt het lang zoveel indruk niet meer.

Dat iemand anders ineens aan je kind zit, gedverdegedver! En dat je het daarna niet meer doet lijkt me heel begrijpelijk. Maar het is nog steeds iets heel anders dan constateren dat het bij jouw kinderen niet werkt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 09:39

Shadow0 schreef:
anneliesdj schreef:

Dat jij kiest om het niet te doen is iets anders dan dat het niet werkt. Jij zei dat het niet werkt bij jouw kinderen, maar je gaf ook aan dat je het niet meteen deed maar eerst een paar keer dreigde. Ik reageer erop met dat dat alleen al een goede reden voor mislukking kan zijn: je laat je kinderen eerst zien dat je het niet meent. Dan hebben ze zich al een beetje gewapend. Doe je het dan alsnog wel dan maakt het lang zoveel indruk niet meer.

Dat iemand anders ineens aan je kind zit, gedverdegedver! En dat je het daarna niet meer doet lijkt me heel begrijpelijk. Maar het is nog steeds iets heel anders dan constateren dat het bij jouw kinderen niet werkt.

O alsjeblieft zeg, wiens kinderen zijn het nu? Als ik zeg dat het niet werkt, neem dat maar gewoon van me aan.
En nee, dat komt niet omdat ik eerst gewaarschuwd heb dat ik weg zou gaan voor ik daadwerkelijk ging, als je verder leest zie je dat ik ook al eens een kwartier om de hoek heb staan wachten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:53

anneliesdj schreef:
O alsjeblieft zeg, wiens kinderen zijn het nu? Als ik zeg dat het niet werkt, neem dat maar gewoon van me aan.
En nee, dat komt niet omdat ik eerst gewaarschuwd heb dat ik weg zou gaan voor ik daadwerkelijk ging, als je verder leest zie je dat ik ook al eens een kwartier om de hoek heb staan wachten.

Ik ga helemaal niets aannemen :)

En dat je ook al eens een kwartier om de hoek hebt staan wachten zegt nog steeds niet zoveel. Het gaat er ook om hoe je het aanpakt. Als je inconsistent handelt reageren kinderen daar meestal niet goed op, dat geldt ook hiervoor lijkt me.

Ik kreeg bv de indruk dat je de tijd dat je om de hoek stond te wachten niet eens gezegd hebt dat je wegging. En dat je in andere situaties wel eens hebt gedreigd met 'ik ga weg' zonder het te doen. Ik weet niet of het bij jou anders wel had gewerkt, maar dit zijn dingen die de kans dat het goed werkt zeker verkleind hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:06

Shadow0 schreef:
anneliesdj schreef:

Dat heeft bij mijn zoon ook echt geen effect hoor. Verder kun je ook maar zo ver weg gaan vanzelf, want je laat een uk natuurlijk niet aan zijn lot over.
NEt zoals met het krijsen op de grond, gewoon negeren en weglopen. Tja, mijn zoon rent dan gewoon een winkel uit :') Hij is nogal avontuurlijk, het is ergens anders altijd interessanter. Als 20 mensen bij punt A staan te kijken, wil hij liever naar punt B.
Die regeltjes en trucjes zijn echt niet van toepassing op elk kind.

Maar het werkt bij jouw kinderen wel Shadow? Hoe doe jij dat met jouw kinderen dan en in welke leeftijdscategorie zitten zij?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:20

Shadow0 schreef:
anneliesdj schreef:

Ben het hier helemaal mee eens. Alles staat of valt met het besef van kinderen dat je echt meent wat je zegt. En dat gaat tot op hoge leeftijd door, mijn schoonzus verzuchte ooit op een feestje dat ze haar kinderen van 16 en 18 het bed 's morgens niet uitkreeg. Oh zegt mijn vriend dan moet je haar even vragen. Dus zij zegt "meen je dat?" Ik zeg ja hoor, wedden dat ik ze eruit krijg. Afgesproken dat ze me ging bellen als het niet ging, de volgende morgen al ging de telefoon. Ik ernaartoe, emmer water mee, en gevraagd of ze op wilden staan en héél duidelijk gezegd dat er anders een emmer water volgde. De één was al slim genoeg en stond op, de ander dacht dat ik het niet meende, en kreeg de volle klets water over zich heen. Hij wist niet hoe snel hij in de badkamer moest komen.
Sinds die tijd krijgt mijn schoonzus ze er ook uit, ze zegt gewoon dat ze mij gaat bellen ;)
En dat werkt zo echt op alle leeftijden. Ging ik met jonge kinderen naar het pretpark en waren ze nog niet door de poort of het gejank begon al, dan zei ik gelijk Ok, ga hier maar even zitten. Luister goed, als jullie niet normaal kunnen praten en gewoon doen, dan gaan we NU terug naar huis. Wat wordt het? We hebben een heel leuke dag gehad. Dat komt gewoon omdat ze door de dagelijkse omgang allang wisten dat ik dat meende, en niet nog één keer ging waarschuwen, maar dat we dan gewoon gingen.
Maar zoals Shadow0 zegt, als je de eerste keer drie keer terugloopt, dan kun je het wel vergeten, dan zal het juist bij de slimmere kinderen absoluut niet werken. Die hebben allang de conclusie getrokken dat jij dat niet durft en het nooit echt zal doen, want je twijfelt teveel.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:22

Mijn moeder is weleens echt weg gelopen. Ik was 7 en we waren in het centrum van Hoogeveen. Ik wilde niet mee. Ik wilde een patatje hebben bij de snackbar. Mijn moeder zei nee, want we gingen naar het station en ik moest mee. Ik wilde niet en ging met mijn armen over elkaar op de stoel zitten bij de snackbar. Mijn moeder "Nou, doei dan" en liep weg. Ik dacht die meent dat niet. Tot ze om de hoek verdween, toen werd ik even onrustig, maar toen dacht ik, ach welnee, die zit mooi om de hoek op mij te wachten. Na een paar minuten ben ik toch maar heen gelopen, gewoon om haar te 'betrappen' dat ze om de hoek stond te wachten...

Maar ze stond er niet!

En toen was ik pas goed in paniek. Ze was echt gewoon weg gelopen. Huilen dat ik deed.. Uiteindelijk zelf mijn weg gevonden naar het station, want ik kende Hoogeveen gelukkig prima genoeg. Zat ze daar op een bankje op het perron, alsof er niets aan de hand was. Ze had wel op mij gewacht daar en de treinen naar huis had ze niet genomen.. Maar dat wist ik niet.

Misschien niet verantwoord, maar daarna heb ik nooit meer, echt nooit meer, dat gedrag van niet mee willen, vertoond.

Ik zou het zelf niet zo doen, zou veel te bang zijn dat het kind iets overkomt..

Maar ow, het was wel effectief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:15

horseyfries schreef:
Ben het hier helemaal mee eens. Alles staat of valt met het besef van kinderen dat je echt meent wat je zegt. En dat gaat tot op hoge leeftijd door, mijn schoonzus verzuchte ooit op een feestje dat ze haar kinderen van 16 en 18 het bed 's morgens niet uitkreeg. Oh zegt mijn vriend dan moet je haar even vragen. Dus zij zegt "meen je dat?" Ik zeg ja hoor, wedden dat ik ze eruit krijg. Afgesproken dat ze me ging bellen als het niet ging, de volgende morgen al ging de telefoon. Ik ernaartoe, emmer water mee, en gevraagd of ze op wilden staan en héél duidelijk gezegd dat er anders een emmer water volgde. De één was al slim genoeg en stond op, de ander dacht dat ik het niet meende, en kreeg de volle klets water over zich heen. Hij wist niet hoe snel hij in de badkamer moest komen.
Sinds die tijd krijgt mijn schoonzus ze er ook uit, ze zegt gewoon dat ze mij gaat bellen ;)
En dat werkt zo echt op alle leeftijden. Ging ik met jonge kinderen naar het pretpark en waren ze nog niet door de poort of het gejank begon al, dan zei ik gelijk Ok, ga hier maar even zitten. Luister goed, als jullie niet normaal kunnen praten en gewoon doen, dan gaan we NU terug naar huis. Wat wordt het? We hebben een heel leuke dag gehad. Dat komt gewoon omdat ze door de dagelijkse omgang allang wisten dat ik dat meende, en niet nog één keer ging waarschuwen, maar dat we dan gewoon gingen.
Maar zoals Shadow0 zegt, als je de eerste keer drie keer terugloopt, dan kun je het wel vergeten, dan zal het juist bij de slimmere kinderen absoluut niet werken. Die hebben allang de conclusie getrokken dat jij dat niet durft en het nooit echt zal doen, want je twijfelt teveel.

En toch is het niet op elk kind toe te passen ;) In de theorie is het idd prachtig, maar in de praktijk werkt dat niet altijd. Het is ook makkelijk gezegd. Als ik naar een pretpark ga, zit ik al gauw 2 uur in de auto en heb dan geen zin om rechtsomkeert te maken, dus los ik dat wel op een andere manier op. Om nog maar niet te spreken over de hoge entreeprijzen die ik dan al net heb betaald ;) Wordt een duur grapje op die manier.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-06-13 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:17

ElineS schreef:
Mijn moeder is weleens echt weg gelopen. Ik was 7 en we waren in het centrum van Hoogeveen. Ik wilde niet mee. Ik wilde een patatje hebben bij de snackbar. Mijn moeder zei nee, want we gingen naar het station en ik moest mee. Ik wilde niet en ging met mijn armen over elkaar op de stoel zitten bij de snackbar. Mijn moeder "Nou, doei dan" en liep weg. Ik dacht die meent dat niet. Tot ze om de hoek verdween, toen werd ik even onrustig, maar toen dacht ik, ach welnee, die zit mooi om de hoek op mij te wachten. Na een paar minuten ben ik toch maar heen gelopen, gewoon om haar te 'betrappen' dat ze om de hoek stond te wachten...

Maar ze stond er niet!

En toen was ik pas goed in paniek. Ze was echt gewoon weg gelopen. Huilen dat ik deed.. Uiteindelijk zelf mijn weg gevonden naar het station, want ik kende Hoogeveen gelukkig prima genoeg. Zat ze daar op een bankje op het perron, alsof er niets aan de hand was. Ze had wel op mij gewacht daar en de treinen naar huis had ze niet genomen.. Maar dat wist ik niet.

Misschien niet verantwoord, maar daarna heb ik nooit meer, echt nooit meer, dat gedrag van niet mee willen, vertoond.

Ik zou het zelf niet zo doen, zou veel te bang zijn dat het kind iets overkomt..

Maar ow, het was wel effectief.

Dan moet je als ouder een afweging maken. Ik zou mijn kind van 7 niet alleen door de stad laten lopen. Dus idd, wil je dan je punt maken of kies je voor de veiligheid. Ik in dat geval het laatste.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:23

horseyfries schreef:
Shadow0 schreef:
anneliesdj schreef:

Ik was eerder voor de methode matras omkieperen gegaan. Even effectief en geen nat bed. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:35

Mindim schreef:
Het is ook makkelijk gezegd. Als ik naar een pretpark ga, zit ik al gauw 2 uur in de auto en heb dan geen zin om rechtsomkeert te maken, dus los ik dat wel op een andere manier op.

Dat kan, maar dat is een keuze, geen voorbeeld dat het niet werkt. Daar zit een groot verschil tussen. Je bent natuurlijk volkomen vrij om die keuze te maken, maar ik zie nog wel vaak (en ook bij supernanny bv) dat veel mensen het toeschrijven aan iets buiten hen (werkt niet bij hun kinderen, onmogelijk) ipv te zien dat het hun eigen keuze is om het niet uit te voeren.

Ik heb niks tegen die keuze: ik kan me heel goed voorstellen dat je ervoor kiest om niet je dag te verpesten door direct weer terug te gaan, en ook dat je niet je dochter alleen in een winkelcentrum laat staan. Maar het blijft een keuze.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:40

Mijn moeder is mij wel eens echt vergeten en niet omdat ik zo vervelend was :+ zat ik nog bij de winkel in het winkelwagentje :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:43

Shadow0 schreef:
Mindim schreef:
Het is ook makkelijk gezegd. Als ik naar een pretpark ga, zit ik al gauw 2 uur in de auto en heb dan geen zin om rechtsomkeert te maken, dus los ik dat wel op een andere manier op.

Dat kan, maar dat is een keuze, geen voorbeeld dat het niet werkt. Daar zit een groot verschil tussen. Je bent natuurlijk volkomen vrij om die keuze te maken, maar ik zie nog wel vaak (en ook bij supernanny bv) dat veel mensen het toeschrijven aan iets buiten hen (werkt niet bij hun kinderen, onmogelijk) ipv te zien dat het hun eigen keuze is om het niet uit te voeren.

Ik heb niks tegen die keuze: ik kan me heel goed voorstellen dat je ervoor kiest om niet je dag te verpesten door direct weer terug te gaan, en ook dat je niet je dochter alleen in een winkelcentrum laat staan. Maar het blijft een keuze.

En daar gaat het juist om, op paper werkt het allemaal prachtig, maar in de praktijk is het niet altijd handig om uit te voeren. Het zal misschien prima werken, bij die van mij niet trouwens, maar het is in de praktijk gewoon soms niet te doen. en met de praktische kant, houden de boekjes vaak geen rekening.