Salsa dansen/les

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:45

Tja Joyce, maar als ik alleen naar party's ga met iemand anders dan kom ik bijna niet op party's, zeker niet als ik het van m'n danspartner moet hebben, die kan zelden want heeft weekenddiensten en een heel druk sociaal leven. Vrijdagavond had ik min of meer afgesproken met m'n oud-collega maar met aparte auto's want zij moest de volgende dag vroeg op. Zij was al vrij vroeg vertrokken en ja, dan sta je dus alleen.

Zelfde geldt voor wachten tot ik gevraagd wordt... dan dans ik dus niet want ik wordt niet gevraagd, heel simpel. Daar zijn me die feestjes dan toch echt wat te duur voor en zou ik trouwens ook strontsjacherijnig van worden... ik ga echt naar salsaparty's om te dansen, niet om aan de bar te hangen.
Mijn dansleraar, en degene die de party in Zutphen organiseerde ook trouwens, zeggen het ook... als je wilt dansen moet je vragen en dat is ook gewoon zo. Pech voor de heren die dat intimiderend vinden, da's dan toch echt hun probleem. Gelukkig vinden heel veel mannen het ook gewoon leuk om gevraagd te worden, ik ken ook heren die juist wachten tot ze gevraagd worden omdat er toch altijd zoveel dames met hen willen dansen.
Ik probeer 't wel es, wachten tot ik gevraagd word, maar dat word ik gewoon zelden, hoogstens door 1 of 2 heren van m'n eigen dansschool als die er zijn maar echt nagenoeg nooit door vreemden. Gebeurde me toevallig vorige week zaterdag eigenlijk voor het eerst. Precies wat Droomster zei, zo heel onverwacht heb je dan ineens een leuk feestje. Ik was de halve avond aan't afwachten, werd niet gevraagd en baalde alweer een beetje dus ben zelf maar weer gaan vragen (gelukkig zeggen ze op die party meestal wel gewoon ja... heel ander soort feestje dan in Zutphen) en zo ineens aan't eind van de avond werd ik twee keer door een vreemde heer gevraagd waar ik nog nooit mee gedanst had en beide heren had ik een enorme klik mee qua dansen en dat ging dus echt super. De eerste LA-style op een manier die ik supergoed kon volgen waardoor alles wat hij probeerde ook lukte en de andere heer bleek een echte 'cuban style' danser te zijn dus daar kon ik even helemaal 'los' mee in de cumbia. Dat ging zó gaaf! (hij vroeg me later ook nog een keer).
Maar dat was dus eigenlijk voor het eerst dat ik op een party door onbekende heren gevraagd ben.

Dus tja... als je wat wilt zul je er voor moeten gaan... dat betekent dat je soms een minder leuke avond hebt omdat het tegen valt, maar ik ga er niet om op de bank zitten wachten tot iemand met me mee wil naar een feestje... dan kom ik nooit ergens. Volgende keer weer beter.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:24

Het hangt denk ik ook erg af van het feestje. Het ene feestje is lekker toegankelijk en danst iedereen met iedereen, beginners met de beste dansers.
En op een ander feestje is het kliekjes waar niet met 'vreemden' wordt gedanst.
Maar een dans weigeren vind ik echt heel asociaal, wie ook nu wie vraagt.
Wat ik zelf doe, bij bekende maar ook onbekende, is gewoon sociaal praatje maken, niet meteen 'zullen we dansen' maar even een praatje over de muziek/dj/workshop/wat er ook maar te bespreken valt, en 9 van de 10 vraagt bij het volgende nummer 'wil je dansen' :D
En je leert meer mensen kennen, dan alleen maar een dansje te doen.
En als je niemand kent die naar het feest gaat, kijk op FB wie er gaan, en probeer te carpoolen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:23

@Francis: Maar als je danspartner de enige optie is op dit moment en jij wel heel graag wil dansen, is het dan niet een idee om toch wat meer te gaan socializen, zoals Ethelate ook aangeeft? Dan leer je meer mensen kennen en heb je straks een heel groepje om mee te dansen. Je geeft ook aan dat je krap bij kas zit, dan is het toch ook veel relaxter om zeker te weten dat als je naar een feestje gaat, het geen weggegooid geld is?
Wij zitten zelf ook krap bij kas, dus als we denken dat het misschien niet zo'n tof feestje wordt (dat er bijv. weinig of geen van onze salsa vrienden gaan), slaan we liever een rondje over en sparen dat geld op voor andere keren. Het kan altijd tegenvallen, maar als ik van tevoren al bijna zeker weet dat het matig wordt, heb ik het geld er niet voor over. Bij gratis feestjes hier in de buurt is het natuurlijk een ander verhaal, dan gaan we vaak gewoon even kijken en dan zien we het wel.

Voor jou draait een feestje puur om dansen (voor mij grotendeels ook hoor, anders kan ik net zo goed naar de kroeg ;) ), maar vergeet niet dat het voor veel anderen ook toch ook om socializen gaat. Als ik kijk naar de mensen waar wij vaak mee afspreken, dan is de insteek vaak dat we zin hebben om te dansen, maar ook zin hebben in een drankje en lekker bijkletsen. Dan kan je zeggen "Pech voor de heren die het te intimiderend vinden als ik ze vraag, da's dan toch echt hun probleem", maar misschien denken de heren exact hetzelfde "dikke pech voor de dames waar ik nu niet mee wil dansen, dat is niet mijn probleem".

Nee zeggen vind ik persoonlijk niet asociaal, mits ze het vriendelijk doen. Want waarom zou je perse met iedereen maar moeten dansen? Als je hoofd er niet naar staat, of als je je niet op je gemak voelt bij iemand, dan ben je dus wel verplicht om met die persoon te dansen. Zelf ben ik heel erg slecht in nee zeggen, waardoor ik (vooral in het begin) bij mensen terecht kwam waar ik me helemaal niet prettig bij voelde en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. Bij de feestjes waar wij komen gaat het vaak zoals Ethelate zegt: even met elkaar kletsen, beetje aftasten of er een klik is en daarna is het vaak dat je of weer je eigen weg gaat, of het volgende nummer op de dansvloer staat. En bekenden trekken elkaar gewoon de vloer op, dan heb je niets te kiezen :')

Je moet natuurlijk gewoon doen waar jij je het beste bij voelt, dat doet iedereen immers, maar ik vind het gewoon zo banketstaaf om steeds te lezen dat je zo teleurgesteld/onzeker/boos bent als het weer een avondje niets is geworden.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:39

Inderdaad, Joyce verwoord wat duidelijker wat ik bedoelde te zeggen.
Mijn leraar zegt echt: niet weigeren, de ander heeft ook de stap genomen om naar jou toe te komen.

Ik ga in oktober backpacken in Thailand & Laos en was eigenlijk nieuwsgierig of er daar ook salsa gedanst wordt.
Blijkt er 1 & 2 november een salsa festival in Bangkok :D
http://www.salsabangkok.com/images/fiesta2014_small.jpg
Ga dus echt wel proberen om dan weer in Bangkok te zijn 8-)
De poolparty (bij die temperaturen) klinkt te leuk!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:21

Oh, als ik twijfel of een feestje leuk wordt of dat ik niet zeker weet of er mensen komen die ik ken dan ga ik normaal ook niet, niet alleen in ieder geval. Maar juist bij deze party had ik de vorige twee keer heel leuk kunnen dansen en komen er mensen die ik inmiddels een beetje ken van andere party's. Dat zelfde geldt eigenlijk voor dat feestje bij Villa Bailar. Dat is normaal heel gezellig en kom ik prima aan't dansen dus ik ging er van uit dat het met een life band juist extra gezellig zou zijn. Dan valt het gewoon tegen als dat niet zo blijkt terwijl die locaties normaal dus wel garantie tot dansen geven.
Zo'n nieuwe locatie ga ik ook niet in m'n eentje uitproberen, daar gaan we met een clubje van m'n dansschool heen dus dan idd in ieder geval wat te kletsen.

Ik zal trouwens niet snel zeggen dat het 'asociaal' is dat ze nee zeggen, maar echt 'netjes' vind ik het ook niet. Zeker als ze echt heel bot druk nee schuddend afwijzen met een gezicht wat zegt 'hoe verzín je het... met jou dansen!?' En ja, het is zo dat heren die niet gevraagd willen worden ook 'pech gehad' kunnen denken, dat is dan ook pech gehad voor mij. Ik zit er ook zeker niet mee als een man een keer nee zegt -mits dat een beetje normaal gebeurd idd - maar doorgaans gebeurt me dat niet een hele avond... ;) En ja, dat is uiteindelijk gewoon míjn probleem... daar hoeft zo'n man ook niet mee te zitten. Maar ik hoef het ook niet leuk te vinden ;)
Toch zijn er - ook als ik zo om me heen kijk - zélden dames die nee zeggen... waarom heren dan wel, denk ik dan?

Maar ik zal wel moeten vragen als ik wil dansen, zo simpel is het gewoon dus moet ik hier maar gewoon mee leren dealen. We hebben nou eenmaal weinig heren in mijn lesgroep en de heren die we hebben zijn niet van die party-gangers. De heren van de gevorderde groep die wel naar party's gaan doen dat met hun eigen partner dus dan houdt het al snel op om met iemand anders te gaan. Afwachten tot er es iemand met mij naar een party wil vind ik gewoon geen optie want dan kom ik misschien 1 x in de 3 maanden op een party ofzo... als dat al lukt. Dan toch maar liever het risico van een tegenvaller, voor het zelfde geldt valt het namelijk net zo hard mee en heb ik een top-avond ;)

Vind jouw tip wel een goeie Ethelate, hoewel ik dat wel lastig vind, om 'onaangekondigd' of zonder aanleiding een gesprek aan te knopen (veel mensen staan ook al met iemand te praten). Als er een aanleiding is vind ik dat weer niet zo moeilijk maar 'zomaar'... Maar idd.. dat komt minder 'direct' over dan op iemand af lopen om te vragen of'ie wil dansen (nu 'overval' ik heren ook weer niet hoor :P ) ik probeer vaak wel eerst bij iemand in de buurt te gaan staan, blik te vangen of idd als het lukt toch iets van een opmerking ofzo te maken. Of opletten of mensen zelf al 'zoekend' rond staan te kijken, vaak als je de blink vangt van iemand die al 'zoekende' is vragen ze je wel. Maar door 'af te wachten' of 'voorzichtig' te doen ben je heel vaak ook al snel te laat want dan hebben ze al iemand anders gevraagd. 't Blijft een lastig kat en muis spel :P

Francis

Re: Salsa dansen/les

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:26

OOH, salsa in Bankok, dat zou wel héél stoer zijn! :D

Nou dat vind ik dus idd ook... het feit dat iemand een drempel over gaat en jou vraagt zégt wel wat en nee zeggen is dan best heel cru. Ik zeg zelf dus ook geen nee. Als het tegen valt met iemand duurt zo'n dansje hoogstens 5 minuten en dan kun je weer beleefd bedanken en de dansvloer af. Zelfs die showdanseres ging een kizomba dansen met een heer van mijn dansschool die dus 0,0 kizomba kán. Hij stapt wat heen en weer en weet nog nét op de maat te blijven. Ze probeerde zelf nog wat maar kwam ook niet echt uit de verf en tóch danst ze met hem... Ik wéét dat hij ook niet echt geweldig bachata danst maar ik zeg geen nee als hij me vraagt. Hij heeft dus vrijdag bijna de héle avond op de dansvloer gestaan, dames zeggen ja, ookal kun je zíen dat hij echt houterig beweegt. Niet meer dan een stukje respect voor iemand die z'n best doet, geniet en plezier heeft en gewoon op zijn manier wil dansen. Wat is nu 3 tot 5 minuten op een hele avond.
Dus als heren daar mee weg komen en dames bijna altijd ja zeggen, waarom zouden heren dan naar dames toe niet diezelfde houding kunnen aannemen?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:57

Ik zeg gerust nee tegen iemand hoor. Ik dans niet met iedereen (kizomba en bachata dan). En dan niet om het feit of ze wel of niet kunnen dansen, maar meer om de types. Er zijn mannen waar ik ooit 1 keer mee heb gedanst en echt nooit meer. Als ze het naar mijn mening niet netjes houden of bijvoorbeeld met bachata niet accepteren dat ik niet closer wil dansen dan zij en steeds blijven proberen om toch stiekem closer te gaan met een slimme move ofzo, dan helaas voor de volgende keer maar dan blijf ik toch echt nee zeggen.

Bij ons wordt ook weleens gezegd van joh, die jongen komt helemaal naar je toe om met je te dansen en jij zegt gewoon nee... En dan zeg ik ja en kijk nu hoe hij danst met meisje nummer zoveel? Liever zij dan ik hoor :)

Ik heb er ook echt een hekel aan als je met zn drieen op een rijtje staat (soort van), komt er een jongen aangelopen, begint aan de ene kant van het rijtje, meisje nummer 1 zegt nee, hup volgende, zegt ook nee, hup volgende.... ja ehm... ik ben geen 3e keus he :P dan kom je straks maar gewoon terug als je echt interesse hebt om te dansen met mij haha (maar ik ben dan ook zo dat ik dat met een flinke dosis vette smile en grapjes ook gewoon tegen ze zeg...)

Maar ook dat zijn vaak dezelfde 'types' die dat doen...

Als het gaat om iemand die gewoon niet zo goed kan dansen dan maakt het me geen biet uit overigens en dan ben ik ook niet te beroerd om een tip te geven of even wat extra te volgen (terwijl ze het eigenlijk niet precies goed aangeven).

Salsa dans ik wel met iedereen, maar dat dans uberhaupt niet zoveel haha... ben ook bijna nooit in die zalen te vinden op feestjes... bijna altijd kizomba :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:01

Ik ben het met je eens hoor Wennii! Het gaat mij ook niet om hoe goed iemand kan dansen, maar idd om de "vibe" die om een persoon heen hangt. Ik dans gerust met mensen die niet in de maat dansen (al vind ik dat wel heel lastig) of met mensen die alleen de basis en een linkse/rechtse draai kunnen. Tuurlijk is het leuker om de vloer onveilig te maken en een partner te hebben die jou dingen kan laten doen, waarvan je zelf niet eens wist dat je ze kon (en achteraf ook niet meer weet wat je nou precies gedaan hebt en hoe, hahaha), maar het draait voor mij gewoon om lol maken. En als ik het idee krijg dat een man mij alleen vraagt omdat hij dan legaal aan me kan komen, of als iemand erg stinkt, dan haak ik af.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:11

Heeft voor sommige mensen ook nadelen overigens... zo heb ik de jongen waar ik nu altijd kizomba mee dans en die nu ook een goeie vriend van me is (vorige week thuis wat kizomba figuren geoefend bij mij thuis, dus multifunctioneel zo'n maatje) ongeveer een half jaar laten wachten voor ik met hem ging dansen... ik heb die wel echt verkeerd ingeschat zeg maar... maar... hij is wel erg volhardend want uiteindelijk deed ik het dan toch en dat heeft erg goed uitgepakt :)

En ik moet het natuurlijk nog iedere keer horen... jaaaa je hebt mij gewoon een half jaar laten wachten... ik dacht bijna; en NOU ga ik het niet meer vragen :P

Maar hij snapt het wel... hij zegt zelf ook dat het een ehm 'apart' wereldje kan zijn en dat je als vrouw ook echt wel kieskeurig mag zijn... maar dat mannen dat ook zijn...
Want we moeten ook niet vergeten dat het andersom ook wel een beetje hetzelfde werkt...

Dames die wel echt met zomaar iedereen mee de vloer opgaan (met name met bachata en kizomba) en daarbij ook nog ehm... vrij zijn in hun moves worden of bij iedereen zwaar om de nek hangen (zo ken ik 1 vrouw die iedere vent vasthoudt alsof het haar nieuwe vriend is) door heren ook niet altijd gewaardeerd en daarom soms ook geweigerd...
Hij heeft ook een paar dames waar hij niet mee danst bijvoorbeeld. Die vraagt hij zelf niet, maar weigert hij ook als ze hem komen vragen, om dezelfde reden waarom ik dat doe bij heren.

Nu geloof ik niet dat er dames in dit topic zijn die iedereen om de nek hangen overigens hoor :')

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:43

Kizomba en bachata vind ik idd ook wel net wat anders. Ik heb helemaal geen bezwaar tegen close dansen maar 't hoeft geen droogn**ken te worden zoals sommigen 't bij ons wel noemen ;) Er is 1 man die we vaak tegen komen op party's die je echt tegen zich aan trekt en met veel kracht vast houdt, nare man om mee te dansen, ook met salsa trouwens, daar heb ik idd al es nee tegen gezegd en die proberen we als we'm zien ook echt te ontlopen.
Maar dat je niet met iedereen close wilt dansen en dan nee zegt vind ik toch wel wat anders dan met salsa dansen (wat ik dus juist 't meeste doe, Kizomba kan ik nog helemaal niet, krijg ik komende twee zaterdagen kort les in :D )
En natuurlijk heeft het ook met uitstraling en vibe te maken, maar zoals wennii al aan geeft, je kunt je vergissen en iemand kan wel hartstikke lekker dansen (heb ik dus ook al een paar keer gehad, dat je op eerste gezicht denkt van 'hmmm 'kweenie..' maar dat iemand dan heel fijn blijkt te dansen. *vraagt zich nu wel wat wat ik dan vrijdag uitgestraald/gevibed heb :P *

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:59

Daarom mag je geen nee zeggen ;) Als iemand zich vervolgens niet netjes op de dansvloer gedraagt, kan je altijd je grens aangeven en anders alsnog stoppen. Mijn leraar zegt dan: en geeft zo'n figuur even door, dan zetten we hem buiten. Hij wil dat iedereen zich op zijn gemak voelt op zijn feesten.
Zelf is het pas 1x overkomen dat het echt heel ongemakkelijk werd, jongen bleef mij vast houden na 1 salsa nummer, kwam er bachata en daarna kizomba. Daarna mijzelf echt losgerukt.
Bij kizomba of bachata, als je vindt dat een heer te close wil dansen, dan zet je een elleboog tussen jullie in, gewoon subtiel een tikje. Keer bij een ladystyling clinic vertelde die vrouw dat en iedereen stond zo van oooh.. handig. Zelf nog niet nodig gehad, maar wel getest met mijn dansmaatje en het valt andere niet op, de heer voelt het echt wel.
En hij ontwijkt ook wel bepaalde vrouwen, die juist tegen de heer op gaan staan rijden terwijl de heer daar helemaal niet om vraagt. Hij zo met bachata weet ik genoeg figuren om ze een nummer lang op afstand te houden maar met kizomba lukt dat niet.

Als je kizomba goed danst is er juist geen contact op kruis hoogte. Dat droogn**ken heeft niks met kizomba te maken, maar helaas, je ziet het te vaak.
Ik heb volgende maand een bootcamp, weer eens alles ophalen, dans het veel te weinig.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:23

Naja, ik denk dat de meningen over het "nee zeggen" verschillen. Persoonlijk wil ik een leuke avond hebben en mij (zo goed als het gaat) zoveel mogelijk op mijn gemak voelen. Ik wil graag plezier maken en me zo sociaal mogelijk proberen op te stellen. Maar ik het kan nooit de bedoeling zijn dat je je eigen grens overschrijdt om het een wildvreemde naar de zin te maken, omdat je anders onbeleefd bent.

Nu ben ik natuurlijk een geval apart, maar als ik over de avond heen een paar dansjes heb gedaan met een wildvreemde, zit ik echt aan mijn tax. Het gaat gelukkig steeds beter (ik leer immers ook steeds meer mensen kennen), maar een outsider kan niet aan mij zien wat mijn "probleem" is. En zo is het natuurlijk bij iedereen! Nee is gewoon nee, wat de reden ook is, mits je maar beleefd blijft.. Dan kan je zeggen, dan moet je niet naar een feestje gaan, maar dat is natuurlijk weer het andere uiterste.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:52

Oh, die elleboog ga ik es proberen, dat klinkt als iets wat goed kan werken. Gelukkig idd behalve bij die ene man nooit nodig gehad, de mannen waar ik close mee dans gedragen zich netjes en daar is close dansen gewoon lekker mee.
Bij ons is ook één keer iemand naar buiten gezet tijdens een party. Maar dat was duidelijk geen salsadanser. Omdat SamSam een openbaar café is kan iedereen daar binnen. Het deel waar de party is is dan wel min of meer 'gesloten' en kun je alleen in als je entree betaalt maar er zijn wel es mensen die uit nieuwsgierigheid toch in 't salsa-deel willen zitten. Normaal zie je op salsaparty's geen overmatig drankgebruik en dronken mensen maar hier was dat dus wel het geval. Jongen danste eerst nog wel leuk mee maar werd hoe langer hoe opdringeriger en ronduit vervelend dus uiteindelijk is hij er uit gebonjourd.

Nee idd, ik weet dat dat droogn**ken eigenlijk geen kizomba is maar je ziet het zo veel op party's, dat bij ons op de dansschool veel mensen al bevooroordeeld zijn wat Kizomba betreft. Eigenlijk heel jammer want het kan toch een heel mooie dans zijn om te zien én te doen. En op zich is er niks mis met close, ook op kruishoogte, maar dan nog kan dat ook 'normaal'. Dat gerij van sommige vrouwen vind ik ook echt niks, sensueel bewegen is prima, hoort bij dansen, maar sensueel is nog wel wat anders dan ronduit obsceen.
Ik heb wel heel veel zin in die workshop en ben blij da'k nu in ieder geval de basis een beetje fatsoenlijk ga leren, hopelijk kan ik 't dan op feestjes een beetje bijwerken en wat bijleren zodat ik ook dat lekker kan dansen.

Joyce, uiteraard moet je vooral doen waar je jezelf prettig bij voelt en als je moeite hebt met vreemden te dansen zou ik dat ook zéker niet doen alleen om die ander niet voor't hoofd te stoten, zeker niet. Maar ik ga er toch altijd een beetje van uit dat mensen vooral en in eerste instantie naar een salsaparty gaan om te dansen, of dat nu 'de hele avond' is of 'af en toe een dansje', dus ik vind dat het in ieder geval niet 'raar' of 'vervelend' gevonden zou moeten worden dat dames ook vragen en dat áls je een keer niet wilt, je dit ook gewoon normaal en beleefd kunt zeggen zonder iemand daarmee te kwetsen. En 'nee ik heb een drankje' maar je daarna omdraaien en met een ander gaan dansen (terwijl de persoon die je net af wees nog naast je staat) vind ik dan persoonlijk toch niet echt 'netjes'. Gebruik dan geen smoes maar zeg gewoon 'dank je, liever niet'... klinkt toch anders ;)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:38

Ja dat is wel waar... Als ik nee zeg doe ik het WEL altijd vriendelijk (ohnee dankje, liever niet, of nu even niet of iets dergelijks).
En ik vind ook dat een dame een heer net zo goed moet kunnen vragen als andersom.
Overigens doe ik dat alleen bij mensen die ik ken want ik ben een watje :o

Het is me denk ik weleens overkomen dat ik net tegen iemand nee heb gezegd en dan met iemand anders wel ga dansen en tja dat is dan wel banketstaaf inderdaad... Daar probeer ik wel rekening mee te houden en op te letten, maar ik denk wel dat het eens is voorgekomen...
Kan me voorstellen dat het voor die persoon niet leuk kan zijn, maar de mensen die ik afwijs, wijs ik af met een bepaalde reden en die hebben dan binnen 2 seconden altijd wel iemand anders om mee te dansen dus zit ik er minder mee.
Ik zou me wel knetterlullig voelen als ik (maar dat doe ik dan dus weer nooit -> gelukkig) tegen iemand nee zou zeggen omdat hij niet goed danst en DAN met iemand anders zou gaan dansen...

Ik kom dan met regelmaat bij santiago en dat is eigenlijk ook gewoon een open gelegenheid. Komen ook veel mensen die niet dansen, of groepjes studenten die niet kunnen dansen en het toch gaan proberen (:') show op zich)
Daar worden ook weleens mensen buiten gezet omdat ze zich niet gedragen en bv een half jaar ofzo geweerd of soms zelfs definitief. En terecht!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:45

Nee, kan me voorstellen dat het niet leuk is als iemand zegt "Ik wil niet dansen, want ik heb een drankje." 2 seconden later wel met een ander staat te dansen. Dat vind ik inderdaad ook niet netjes! Het gaat er denk ik echt om hoe je nee zegt.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:39

Oef ik liep weer een beetje achter :P
Ik zeg ook haast nooit nee tegen mannen die me komen vragen, ook al weet ik dat ze niet allemaal even goed/fijn kunnen dansen. Er zijn er een hoop bij die er wel plezier aan beleven, die je toch durven te vragen. Volgens mij heb ik een keer nee gezegd, maar dat was omdat iemand dusdanig naar alcohol stonk, dat ik verwachte dat 'ie het einde van het dansje niet ging halen.
Jullie hebben wel lef trouwens hoor, ik ben ook niet zo van het andere kerels durven vragen, moet ik ze wel erg goed kennen :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 02:23

Nou, ik heb vanavond zó lekker gedanst dat 't leed alweer helemaal vergeten is hoor :P
Eerst dinsdag al bij de tweede les van de Rueda cursus, dat ging echt heel leuk (maar cubaans dus ligt me ook extra goed) en daarna nog even een paar dansjes met vrijdansen waaronder eentje met m'n leraar en die trok even eea uit de kast. Was ook echt een beetje 'trainen' en ik wist heel goed bij hem te blijven dus dikke complimenten achteraf. Als ik 'klein' blijf dansen kan ik bijna alles volgen en nog netjes ook dus toch wel een beetje trots op mij, ik dans tenslotte nog geen jaar :o

Vanavond was dan de tweede les van de ladystyling, ook weer heel leuk en pasjes die je ook vrij eenvoudig toe kan passen in het vrijdansen (cursus heet ook 'toepasbare ladystyling ;) )
Daarna 1,5 uur Kizomba les van Astrid van Ya Salsa. Wat deed ze dat ontzettend leuk. We begonnen met 'oefenen van de danshouding', wat er op neer kwam dat we steeds met een andere man moesten knuffelen. Dat klinkt nu heel fout maar dat ging zo leuk dat iedereen zich na de eerste paar keer al heel snel minder ongemakkelijk voelde en het wisselen van danspartner daarna ook geen issue meer was.
Na die les zijn wel nog lekker lang doorgegaan met nadansen en heb ik weer even héérlijk de rest van de avond voornamelijk met Chris gedanst. Da's toch wel heel erg fijn hoor, zo'n vast partner waarbij je met je ogen dicht kunt dansen. Ik wilde dat'ie wat vaker mee kon naar feestjes.
Geslaagd avondje zomercursus dus weer.

Nu maar es bedenken wat ik 't weekend ga doen. Er is zaterdag een party waar ik éigenlijk heen zou maar nu hebben ze aangekondigd dat er een groot TV scherm zal zijn voor de voetballiefhebbers. Geen geluid maar toch... Ik ben bang dat sowieso de helft gewoon thuis blijft en met dat scherm is er geen vent meer die wil dansen ben ik bang. Ik denk dat ik die dus maar over ga slaan. Dan hebben we de zondag nog... zóu ik naar Zeewolde kunnen maar daar wil ik in ieder geval niet alleen heen dus maar es peilen morgen of er nog meer willen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:20

Cool he, hoe 1 zo'n dansje je avond kan maken :) Heb dat ook weleens gehad... zo trots als een pauw :D
Ik leer dan ook gelijk meer dan in een hele les voor mijn gevoel.

Ik wil ook weer zo graag gaan lessen met kizomba... Ze gaan bij santiago nu wel 3 geven, maar dat is op vrijdagavond en dan kan ik niet en mijn maatje ook vaak niet... Dus helaas... moeten we wachten tot het misschien straks ook op dinsdag komt...

Voor nu doen we het maar even met youtube filmpjes als voorbeeld, gelukkig gaat dat vaak ook wel redelijk snel... paar keer terugspoelen en dan loop je het zo mee. Nog een voordeel: enorm sterke, grote brede vent ( <3 ) dus dips enzo zijn no problemo :D
Heb een filmpje op mijn telefoon dat we aan het oefenen zijn thuis, maar dan moet ik die op youtube ofzo gooien om het te laten zien en dat vonden we nou weer eigenlijk niet zon goed plan haha :')
dus die houden jullie tegoed :Y)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:43

Nou poeh, nu maak je me wel nieuwsgierig, ik vind filmpje op youtube dus eigenlijk een héél goed plan :j Grote brede vent = fijn <<) , dat kan ik van mijn danspartner helaas niet zeggen. Hij is kráp net zo groot als ik (op hakken ben ik net wat langer denk ik) en hoewel hij er best goed uit ziet is hij ook geen 'sportschool-homo' :P Dippen gaat 'm met hem niet worden ben ik bang, maar goed, daar gaan we in die 3 uurtjes les ook niet aan toe komen denk ik maarzo ;)
Morgen eerst weer een lesje rueda, de laatste en we zouden gaan knallen had 'ie beloofd dus ik ben benieuwd :):)

Héé... ik bedenk me dat we eigenlijk gewoon een salsa/dans-smiley moeten hebben... een betere dan deze :):)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:47

Fijn dat je weer goed hebt kunnen dansen Francis :D Positief! Erg gaaf trouwens, dat rueda, lijkt me. Ook die ladystyling lijkt me enorm gaaf.
En ja Wennii, nu worden we nieuwsgierig haha!

Die smiley's moeten ze er inderdaad maar vast inzetten, ik stem voor. Bij whatsapp heb je zo'n vrouw in rode jurk, die gebruik ik ook regelmatig haha.

Gister weer een lekker Salsa Breeze feestje gehad, een aantal erg leuke dansjes gedaan. Waaronder twee met 'vreemde' kerels die erg lekker gingen. Meestal moet ik dan toch even inkomen, maar dat was hier niet echt het geval. Stuiter stuiter :p

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:51

Haha ja die vrouw in rode jurk gebruiken wij ook vaak!

Enne, ik ben heel benieuwd naar filmpjes, kom maar door!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:58

rueda is idd érg leuk om te doen, gewoon heel veel lol hebben met z'n allen. Ik ben sowieso wel meer van 't cubaans dansen, de muziek en manier van dansen maken je gewoon éxtra vrolijk en als je dat dan ook nog met een groepje doet is't feest. Ik wil zeker ook nog es een wat langere cursus of bootcamp ofzo doen, ook cuban partnering. Wat dat betreft heb ik echt de perfecte dansschool gekozen, wij leren beiden en ik kan dus zowel LA-style als Cuban-style en alles wat daar tussen zit. Zeker nu we wat lessen cumbia gehad hebben weet ik het nog beter te herkennen en toe te passen dat merkte ik afgelopen party ook direct toen ik een heer trof die op en top cubaans danste. Zo leuk is dat.

De ladystyling die we doen is 'toepasbare ladystyling. Geen ingewikkelde dingen over overdreven gedoe maar gewoon wat kleine dingetjes om in het dansen met je partner toe te passen om het nét wat mooier/eleganter te maken zonder gelijk een gevaar voor je danspartner te worden en een klein choreografietje voor 't los dansen. Heel leuk en juist omdat het niet zo 'overdreven' is durfde ik een dingetje gelijk dezelfde avond al toe te passen (nou ja, poging :P ) tijdens 't vrijdansen.

Leuk is dat hé, als het met een vreemde heer ineens zo lekker blijkt te klikken dat je je de sterren van de hemel danst. Dat zijn echt de kadootjes op een party vind ik.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:02

Leuk dat jullie zo'n breed pakket aangeboden krijgen! Wij dansen alleen LA, omdat dit het meest wordt gedanst. Hopelijk gaan ze bij ons nog eens een bootcamp geven in andere stijlen.

Wat wel leuk is, is dat wij dames in de lessen al een deel ladystyling erbij krijgen en we beginnen bijna elke les met choreografie voor los dansen (shines noemen ze dat bij ons). Dus op dat gebied heb ik dan weer niets te klagen :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:38

Oh, en voor wie nu cumbia gaat You-Tuben... dat is dus niet het volksdansje met tig oude dames op rij, zoals dit: http://youtu.be/selFcylBHmw

colombiaanse cumbia is een dans op zich ('t 'hupst' wat meer dan de salsa en veel van de echte cumbia muziek doet wat 'westernachtig' aan vind ik zelf)... dit is een heel mooi voorbeeld, als je goed kijkt zie je heel af en toe dat basispasje voorbij komen maar omdat er zoveel om elkaar heen gedanst wordt zie je het niet vaak. Geldt voor cubaanse salsa trouwens ook: http://youtu.be/lglU5hF22Io )

Dit is een cumbia voorbeeld van moves die je ook op cubaanse salsa muziek kunt dansen (als je goed kijkt herken je de moves ook wel uit de salsa, alleen worden ze niet op een rechte lijn maar in cirkels om elkaar heen gedanst), deze moves dans ik dus ook gewoon (uh... behalve 't slot dan :P ), 't is de 'hupsige' muziek en manier van dansen die het colombiaans maakt zeg maar http://youtu.be/HoViId2LHl8

Maar dat basispasje wordt in de cubaanse salsa dus ook ingevoegd... 't was even zoeken voor een goed voorbeeld maar hier kun je't wel zien. http://youtu.be/qLHP8hl7GfM

en in dit rueda filmpje ook: http://youtu.be/yS58jwxQPFg

zo... hebben jullie weer wat salsa inspiratie :P

Joyce, in de les krijgen wij idd ook al wel wat dingetjes, we dansen eerst warm met shines, daarna even vrijdansen in koppels en daarna behandelen we in een les of 3 een choreografie. Daar waar het van toepassing is krijgen we in die choreografie ook al wel tips voor armbewegingen of maniertjes om 't mooi te maken. Deze cursus is echt een heel korte zomercursus (3 lesjes van 1 uur) voor wat kleine extra dingetjes. Sommigen doe ik al, andere zijn simpel genoeg om es uit te proberen. Ik vind mezelf nog niet goed genoeg om al echt uitgebreide ladystyling-dingen te gaan doen, daarvoor moet ik echt eerst nog heel wat beter worden vind ik zelf want het ziet er niet uit wanneer je probeert om spannende dingen te doen terwijl je basic moves nog niet superstrak afgewerkt zijn (maar da's mijn persoonlijke mening hoor... ;) Ik zie soms dingen op party's waarbij ik dan denk 'meid, maak eerst je passen es netjes af voor je met je armen gaat lopen zwaaien en je vent de bril van z'n neus slaat (als'ie geluk heeft. Heeft 'ie pech dan gaat'ie met een tand door z'n lip of gekneusde neus naar huis :P )

Idd wordt LA veel gedanst maar je ziet de cuban style toch nu ook weer helemaal terug komen (in Duitsland is die nooit weg geweest bijv.) en onze leraar is van mening dat je met iedereen moet kunnen dansen en je dus moet kunnen aanpassen. Ik merk dat sommige mannen die heel strikt LA dansen gelijk van de leg zijn als je maar íets van die lijn af wijkt. De heren van mijn dansschool dus niet. Als vrouw heb je de taak je te positioneren dus als ik merk dat een heer echt alleen LA kan moet ik zorgen dat ik netjes strak 'aan de overkant' uit kom. Andere heren dansen alle kanten op, minder strak of soms echt cubaans in cirkels en ook daar kan ik me dan op aan passen. Dat maakt dat ik me aan kan passen aan elke heer en dat maakt het dansen dus nog leuker. Zolang je alleen met heren danst die alleen LA dansen hoef je je niet aan te passen als je zelf ook LA hebt leren dansen en dan maakt het niet uit. (ok, dat is een beetje knullig opgeschreven maar je snapt wel wat ik bedoel)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:02

De heer hoort jou te leiden, die bepaald of je op 1 lijn blijft of rond gaat. Laatst op een feestje iemand die telkens met mij wilde dansen en echt Cubaans, eerste dansje dacht ik echt wtf doe je :? Maar hij wat dingen uitgelegd, 'die lijn loslaten' en toen ging het goed.

Wij beginnen ook altijd met los indansen, met elke keer een nieuw pasje/draai of iets erbij. Bijv. Suzie Q met allerlei varianten. Dat je kan gebruiken met een break.
Eerst stond ik meestal aan het eind van de break zo van 'oja, dat had ik kunnen doen', laatst lukte het een nummer lang alle breaks *\o/*

Ben het helemaal met je eens qua ladystyling. Sommige denken sexy jurkje aan en de 'zie mij' status en menen het middelpunt van de dansvloer te zijn :+
Bij het indansen kregen we al snel dat je met je armen moest 'zwaaien' bij de rechtse en linkse draai. Ik deed dat niet, voelde zo niet mij, nee laat mij maar niet te veel opvallen ;) Was ook geen probleem, de helft van de vrouwen deed het mee, de rest kwam vanzelf wel een keer. Bij Salsa 3 kwam het ineens ook in de figuren voor dus toen moest ik wel :')

Ja die whatsapp-smilie, die staat standaard tussen de favorieten.

Wennii, uploaden en de link via pb verspreiden O:)

Lekker Sjouks, zo kunnen dansen met 'vreemde'.

Breed zegt niet meteen wat over sterkte. Mijn dansleraar is ook taekwondo leraar, en dus heel wat mannen die bij hem dansen, komen dus via taekwondo 'binnen'. Dans regelmatig met een jongen die stukje kleiner is, steek er met mijn hakken een stuk boven uit, en zwarte band heeft. Die zei laatst bij een bepaald figuur van 'je moet echt gaan hangen, ik vang je wel op', en hoppa ik werd ff door die zaal gegooid :+

Ik zit ook uit te kijken naar het les rooster voor september, of het gunstig uitkomt.

Donderdag is er een benefiet avond georganiseerd door iemand die lest, leraar organiseert workshops, dus dansen door het goede doel.
Nobel he :D