1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:39

Ik denk niet dat mensen bewust placebo knieoperaties uitvoeren :D
Als we het nou hebben over risico ratio's, dan zou dat echt volledig onethisch zijn :+

Het gebeurt wel eens dat je tijdens een operatie niets doet, maar het toch helpt.
Heb het zelf niet gezien met knieoperaties, maar het gebeurt bij genoeg koliekoperaties. Je vind niets, maar paard wordt toch beter, rara, hoe kan dat? :+
Is het dan echt placebo of is er toch gewoon iets gebeurt tijdens die operaties, al weten wij niet wat?

@focussed: daar heb je dan toch een heel groot verschil te pakken tussen een grote studie en een individu, voor het individu maakt het heel weinig uit wat de uitkomst uit zo'n grote studie is.

Las ergens dat er uit een grote studie is uitgekomen dat er geen verschil is tussen fysiotherapie en chiropractie bij de behandeling van lage rugpijn. Leuk dat dat uit een grote studie komt, maar voor mij als individu is er een enorm verschil. Namelijk het verschil tussen binnen een dag weer op de been zijn en drie weken sukkelen.
Ik denk zelf dat dit soort uitkomsten te maken hebben me de grote groep aandoeningen die in een onderzoek op een hoop worden gegooid omdat ze dezelfde symptomen veroorzaken, zoals "lage rugpijn".

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:23

DaniBanani schreef:
Ik vind het geen bezwaar dat reguliere artsen dat niet kunnen. Ik vind dat gebrek aan eerlijkheid een bezwaar tegen het bewust gebruikmaken van behandelingen die volledig berusten op een placebo-effect. Want dan moet je patiënten gaan voorliegen over de effectiviteit van de behandeling. Als artsen eerlijk konden zeggen "nou mevrouw, we gaan een kijkoperatie uitvoeren, maar misschien is die kniepijn daarna tóch verdwenen als u daarin gelooft", en dat blijkt effectief, dan heb ik er geen problemen mee. Dat de genezing dan ontstaat in het hoofd van de patiënt en niet in de feitelijke operatie, dáár zie ik geen bezwaar in. Want het werkt.

Ja maar in het bovengenoemde voorbeeld van de kijk operatie is de arts alleen maar eerlijk als hij zegt "Er is geen enkele reden dat deze operatie werkt, behalve placebo effect. Dus als u er alvast hard in gelooft dan pak ik alvast de scalpel".

Ik denk niet dat die vlieger opgaat, jij wel?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:16

sanne83 schreef:
Het gebeurt wel eens dat je tijdens een operatie niets doet, maar het toch helpt.
Heb het zelf niet gezien met knieoperaties, maar het gebeurt bij genoeg koliekoperaties. Je vind niets, maar paard wordt toch beter, rara, hoe kan dat? :+
Is het dan echt placebo of is er toch gewoon iets gebeurt tijdens die operaties, al weten wij niet wat?

Eenvoudig.
Het paard had geen operatie nodig.
Koliek is buikpijn, niets meer en niets minder, en dat kan uitgelokt worden door x aantal factoren.
Het is maar in een paar specifieke gevallen (bv. bij een afsnoering van de darm) dat een operatie nuttig is.

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt dat een paard met koliek spontaan beter werd,
en dat vinden we eigenlijk niet zo verschrikkelijk bijzonder.
Eerst opereren, niets vinden, dicht maken, en spontaan genezen komt precies op hetzelfde neer,
maar door alle activiteit er omheen is het veel moeilijker om dat in te zien.

Trouwens, het effect van placebo wordt in dit topic constant overschat.
Placebo heeft maar een zeer beperkt effect (Is the placebo powerless ?).
Dat effect wordt kleiner naarmate de ziekte ernstiger is, en de behandeling langer duurt.

Daar komt bij dat het maar al te dikwijls gebeurt dat een bepaald effect aan placebo wordt toegeschreven,
terwijl het daar in werkelijkheid niets mee te maken heeft.
Denk bv. aan de sham knieoperaties die hier al een paar keer ter sprake zijn gekomen.
Had het effect werkelijk met placebo te maken ?
Werden de patiënten beter door het placebo-effect van de sham operatie,
of was de originele operatie op zich zinloos,
en zouden de patiënten na verloop van tijd sowieso beter geworden zijn ?

Citaat:
Typical of the kind of flawed research methodology Hróbjartsson is referring to would be that of surgeon J. Bruce Moseley who performed fake knee surgery on eight of ten patients. (Fake surgery involves making an incision on the knee and stitching it up.) Six months after the surgery all the patients were satisfied customers. Rather than conclude that the patients didn't need surgery or that the surgery was useless because in time the patients would have healed on their own, he and others concluded that the healing of the eight who did not have surgery was due to the placebo effect, while the two who had real surgery were better because of having had the operation.

Acht patiënten kregen een sham operatie, en werden beter.
Conclusie van de onderzoeker, dit is het gevolg van een placebo effect.
Alleen, twee patiënten kregen de originele operatie, en die werden ook beter.
Met andere woorden, placebo scoorde even goed als de originele behandeling, en vice-versa.

Conclusie :
(1) Dit onderzoek zegt niets over het placebo-effect.
Om daar uitspraken over te doen had je ook x aantal patiënten moeten hebben die geen operatie kregen.
(2) Aangezien alle patiënten beter werden, is de meest logische verklaring dat
- ofwel de patiënten de originele operatie niet nodig hadden,
- ofwel de originele operatie op zich waardeloos was.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:18

sanne83 schreef:
Ik denk niet dat mensen bewust placebo knieoperaties uitvoeren :D
Als we het nou hebben over risico ratio's, dan zou dat echt volledig onethisch zijn :+

@focussed: daar heb je dan toch een heel groot verschil te pakken tussen een grote studie en een individu, voor het individu maakt het heel weinig uit wat de uitkomst uit zo'n grote studie is.

Las ergens dat er uit een grote studie is uitgekomen dat er geen verschil is tussen fysiotherapie en chiropractie bij de behandeling van lage rugpijn. Leuk dat dat uit een grote studie komt, maar voor mij als individu is er een enorm verschil. Namelijk het verschil tussen binnen een dag weer op de been zijn en drie weken sukkelen.
Ik denk zelf dat dit soort uitkomsten te maken hebben me de grote groep aandoeningen die in een onderzoek op een hoop worden gegooid omdat ze dezelfde symptomen veroorzaken, zoals "lage rugpijn".

En welke van de 2 werkt bij jou beter, toevallig ook chiropractie? :)

Fysiotherapie is dan weer een "normale" behandeling en Chiropractie is onder de alternatieve geneeswijze-noemer geplaatst....beetje jammer vind ik dat.

Bij een fysio doen ze vaak van die enge dingen dat je maar moet hopen dat je nog lopend naar buiten kan en met niet al teveel spierpijn zit nog een tijd daarna :P

Terwijl de chiropractor eigenlijk heel subtiel manipuleert en je gelijk verlichting merkt....in mijn geval dan :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:32

Kuggur schreef:
Ja maar in het bovengenoemde voorbeeld van de kijk operatie is de arts alleen maar eerlijk als hij zegt "Er is geen enkele reden dat deze operatie werkt, behalve placebo effect. Dus als u er alvast hard in gelooft dan pak ik alvast de scalpel".

Ik denk niet dat die vlieger opgaat, jij wel?

Nee, dat denk ik niet, en dat is toch ook precies wat ik zeg? Spreek ik Spaans of zo? :?
Als de arts jouw opmerking zou maken maar de behandeling zou tóch effectief blijven, dan zie ik geen bezwaren. Maar waarschijnlijk zou die opmerking het effect teniet doen en werkt de behandeling niet, dus de enige manier om het effectief te houden is door te liegen, en dat vind ik wel een bezwaar.

En nu ga ik er verder niet over door, dit is nu al de 3e keer dat ik iets simpels en feitelijk irrelevants aan 't uitleggen ben.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:33

Chiropraxie is lastig in te delen aangezien het op 2 manieren wordt aangeboden. Voor rug en nekklachten werkt het even goed als fysiotherapie. Maar voor klachten zoals astma, uitslag, doofheid etc doet het niks. En als je het daarvoor aanbiedt is het dus weer echt alternatief!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:39

Geen ervaring met bijkomende zaken, maar voor het weer recht op elkaar stapelen van m'n bekken en ruggen- / nekwervels als de boel weer schots en scheef staat, is de chiropracter echt ideaal :j

Ik kom stram en pijnlijk binnen, nek zo stijf dat ik er flinke hoofdpijn van heb, en 10 minuten laten stap ik weer naar buiten en kan ineens m'n hoofd bijna draaien als een uil en alle pijntjes zijn uit de rug :P

Ik vind het wonderlijk dat dat heel subtiele gepruts zo'n enorm effect kan hebben, zeker vergeleken met de behandeling van een fysio, die trekken je kop bijna van je romp :=

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:46

sanne83 schreef:
Las ergens dat er uit een grote studie is uitgekomen dat er geen verschil is tussen fysiotherapie en chiropractie bij de behandeling van lage rugpijn.

Dat heb je fout gelezen.
Het gaat om deze studie : Petersen T et al, The effect of the McKenzie method as compared with that of manipulation for patients with clinical signs of disc-related persistent low back pain. A Randomized controlled trial. 7th Interdisciplinary World Congress on Low Back & Pelvic Pain. November 2010, Los Angeles, USA.
En dit was het resultaat : The Physiotherapy group had statistically significantly greater improvements in pain and functional scores as compared to the chiropractic group at 2-month and 1-year follow up.

pmarena schreef:
Geen ervaring met bijkomende zaken, maar voor het weer recht op elkaar stapelen van m'n bekken en ruggen- / nekwervels als de boel weer schots en scheef staat, is de chiropracter echt ideaal

Ik hoop dat dit humoristisch bedoeld was.
Om te beginnen staat de boel niet schots en scheef op elkaar, tenzij je scoliose hebt,
en zelfs als dat zo was kan een chiropractor daar niets aan veranderen.

pmarena

Re: 1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:48

Uiteraard...... Jeetje dat je dat gaat vragen.... :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:48

Ik weet niet meer precies wie hier in het topic beweerde dat zij een paard met een peesruptuur op alternatieve wijze had genezen. Hier [MD] Draadwond, update 21/11 overleden wederom een voorbeeld dat wat deze persoon beweerd dus echt een leugen moet zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:17

Focussed schreef:
Chiropraxie is lastig in te delen aangezien het op 2 manieren wordt aangeboden. Voor rug en nekklachten werkt het even goed als fysiotherapie. Maar voor klachten zoals astma, uitslag, doofheid etc doet het niks. En als je het daarvoor aanbiedt is het dus weer echt alternatief!

Ik vind het altijd zo makkelijk om dit allemaal te concluderen in een groot onderzoek. Ik heb zelf een aantal chronische klachten en ik weet precies wat wanneer bij mij beter werkt. Als ik door m'n rug ga, dan moet ik er niet aan denken om naar de fysio te gaan. Als ik last heb van m'n schouder dan ga ik naar de fysio (die ook dry needling doet). Misschien is dat voor andere mensen weer volledig anders. Ligt er naar mijn idee aan welke spieren het meeste klachten veroorzaken. Dat is heel lastig te diagnosticeren (doordat oorzaak en gevolg niet altijd duidelijk zijn), dus gooien we het allemaal op een grote hoop.

Ik ken eigenlijk geen chiropractoren die dat laatste beweren. Het heeft inderdaad een mild effect op het autonomische zenuwstelsel, maar dat heeft hardlopen ook ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:20

BigBen schreef:
sanne83 schreef:

Eenvoudig.
Het paard had geen operatie nodig.
Koliek is buikpijn, niets meer en niets minder, en dat kan uitgelokt worden door x aantal factoren.
Het is maar in een paar specifieke gevallen (bv. bij een afsnoering van de darm) dat een operatie nuttig is.

Denk je dat zo'n paard zomaar open gemaakt wordt? :+
Dit gaat om paarden waarbij de mate van pijn, het klinisch onderzoek en de bloedwaardes aangaven dat het paard wel geopereerd moet worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:21

burl schreef:
Ik weet niet meer precies wie hier in het topic beweerde dat zij een paard met een peesruptuur op alternatieve wijze had genezen. Hier [MD] Draadwond, update 21/11 overleden wederom een voorbeeld dat wat deze persoon beweerd dus echt een leugen moet zijn.

Dit is wel effe héél wat anders dan een gewone pees ruptuur.
Dit kan je totaal niet vergelijken. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:28

sanne83 schreef:
Denk je dat zo'n paard zomaar open gemaakt wordt? :+
Dit gaat om paarden waarbij de mate van pijn, het klinisch onderzoek en de bloedwaardes aangaven dat het paard wel geopereerd moet worden.

Bij een entrapment linker colon over het milt-nier bandje wordt doorgaans de koliek verholpen worden door het paard op de rug te leggen.
Dus ja, je maakt zo'n paard open, dan blijkt verder chirurgisch ingrijpen niet nodig te zijn. Paard wordt dichtgenaaid en paard wordt beter.
Dus is het paard dan door een wonder genezen? Natuurlijk niet. Opereren bleek gewoon achteraf niet nodig. Maar het paard is beter geworden doordat het op de rug lag.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:45

sanne83 schreef:
Focussed schreef:

Ik vind het altijd zo makkelijk om dit allemaal te concluderen in een groot onderzoek. Ik heb zelf een aantal chronische klachten en ik weet precies wat wanneer bij mij beter werkt. Als ik door m'n rug ga, dan moet ik er niet aan denken om naar de fysio te gaan. Als ik last heb van m'n schouder dan ga ik naar de fysio (die ook dry needling doet). Misschien is dat voor andere mensen weer volledig anders. Ligt er naar mijn idee aan welke spieren het meeste klachten veroorzaken. Dat is heel lastig te diagnosticeren (doordat oorzaak en gevolg niet altijd duidelijk zijn), dus gooien we het allemaal op een grote hoop.

Ik ken eigenlijk geen chiropractoren die dat laatste beweren. Het heeft inderdaad een mild effect op het autonomische zenuwstelsel, maar dat heeft hardlopen ook ;)

Je vergeet dat een grootschalig onderzoek ook gewoon honderden tot duizenden (in het geval van een meta analyse) individuen volgt. Het is behoorlijk bijzonder, en misschien ook een tikkeltje arrogant, om te stellen dat jij anders bent dan die honderden tot duizenden andere individuen. En dan heb ik het wel over dezelfde aandoening, je kunt inderdaad niet het ene individu met aandoening X vergelijken met grootschalig onderzoek die aandoening Y onderzoekt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:51

Een entrapment kan je voelen bij rectaal onderzoek. Bepaalde bloedwaarden verwacht je alleen als de bloedvoorziening naar de darm afgekneld is en dat verwacht je over het algemeen terug te zien aan de darm.

Natuurlijk worden die paarden alleen beter doordat ze even op hun rug hebben gelegen of omdat ze lang aan het infuus hebben gelegen of.... zeg het maar.
Soms verwacht je ernstige dingen te vinden en die vind je niet. Soms andersom.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:00

Focussed schreef:
sanne83 schreef:

Je vergeet dat een grootschalig onderzoek ook gewoon honderden tot duizenden (in het geval van een meta analyse) individuen volgt. Het is behoorlijk bijzonder, en misschien ook een tikkeltje arrogant, om te stellen dat jij anders bent dan die honderden tot duizenden andere individuen. En dan heb ik het wel over dezelfde aandoening, je kunt inderdaad niet het ene individu met aandoening X vergelijken met grootschalig onderzoek die aandoening Y onderzoekt.

Hoezo arrogant? Ik denk dat al die honderden tot duizenden mensen anders zijn :D
Soms zullen mensen gewoon pijn aan de lange rugspier hebben, dan is een massage van een fysio prima. Heb je spasme van de multifidus spieren, zou ik eerder naar een chiropractor gaan. Misschien heeft diegene wel een hernia, dan kan hij beter eerst naar de dokter gaan. Of wordt de pijn in de rug veroorzaakt door een slechte houding, dan krijgt diegene misschien meer resultaat bij een caesartherapeut. Lage rugpijn is gewoon een symptoom, dat zijn een heleboel aandoeningen op een grote hoop.

Odysseus

Re: 1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:07

En dat zijn dus allemaal verschillende aandoeningen die inderdaad niet te vergelijken zijn. En als je eens een avondje gaat zoeken op Pubmed (of als je gelijk alle goede onderzoeken wilt en niet die met een hoop bias) zou je eens wat moeten zoeken op de site van de Crochane Collaboration, daar kun je heel veel vinden op dit gebied.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:34

Fijne site! Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen onderzoeken vind die heel globaal zijn; nekpijn en lage rugpijn vooral.
Het is ook heel moeilijk om spierproblemen te diagnosticeren. Het kan wel, maar dat is nogal een kostbaar grapje.
De meest gunstige geld/effect ratio krijg je door gewoon met je (goed getrainde) handen te voelen. Alleen dat is dan weer helemaal niet geschikt voor onderzoek.

Ik vond het persoonlijk het onderzoek bij paarden dat door de faculteit Utrecht gedaan is erg interessant. Juist omdat er niet naar pijn gekeken is, maar naar beweging (met sensoren).

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:57

sanne83 schreef:

Laat me niet lachen.
Volgens het handboek misschien wel, maar in de praktijk gebeurt het zelden of nooit
dat klinisch onderzoek absolute zekerheid geeft over de noodzaak van een operatie bij koliek.
Tachtig procent zeker, negentig procent zeker, dat wel, maar honderd procent zeker ?
Zelden.
En op het moment dat de bloedwaardes zo slecht zijn dat er moet geopereerd worden,
ben je al lang te laat.

We moeten elkaar goed begrijpen,
tachtig procent is meer dan genoeg om een beslissing te nemen,
maar de kans blijft altijd aanwezig dat de operatie eigenlijk niet nodig was.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:01

sanne83 schreef:
Soms zullen mensen gewoon pijn aan de lange rugspier hebben, dan is een massage van een fysio prima. Heb je spasme van de multifidus spieren, zou ik eerder naar een chiropractor gaan. Misschien heeft diegene wel een hernia, dan kan hij beter eerst naar de dokter gaan. Of wordt de pijn in de rug veroorzaakt door een slechte houding, dan krijgt diegene misschien meer resultaat bij een caesartherapeut. Lage rugpijn is gewoon een symptoom, dat zijn een heleboel aandoeningen op een grote hoop.

Jouw mening, niets meer dan dat.
Persoonlijk geloof ik dat de mooiste gitaarsolo aller tijden op nam van Mark Knopfler staat,
maar daar heb ik verder ook geen enkel bewijs voor.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:44

Ik schrijf nergens dat men altijd honderd procent zeker is dat er geopereerd moet worden, waar lees je dat?

Wat ik schrijf is inderdaad niets anders dan mijn eigen mening :D Wat je daar verder mee wilt zeggen, is me een raadsel.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:57

sanne83 schreef:
Ik schrijf nergens dat men altijd honderd procent zeker is dat er geopereerd moet worden, waar lees je dat?

Mooi, dan zijn we het met elkaar eens.
Als men niet honderd procent zeker is dat de operatie nodig was,
dan bestaat er een kans dat het paard ook zonder de operatie zou genezen,
en als zo'n paard dan na de operatie alsnog geneest,
heeft dat niets met een placebo-effect als gevolg van de operatie te maken.

sanne83 schreef:
Wat ik schrijf is inderdaad niets anders dan mijn eigen mening :D Wat je daar verder mee wilt zeggen, is me een raadsel.

Wel, jij schrijft je mening neer zoals de paus zijn encyclieken.
Het is niet omdat jij denkt dat pijn aan de lange rugspier best door een fysio kan behandeld worden,
kramp van de multifidus spieren door een chiropractor, een hernia door een dokter, en een slechte houding door een cicerotherapeut,
dat dat ook werkelijk zo is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 02:01

BigBen schreef:
Het is niet omdat jij denkt dat pijn aan de lange rugspier best door een fysio kan behandeld worden,
kramp van de multifidus spieren door een chiropractor, een hernia door een dokter, en een slechte houding door een cicerotherapeut,

:') De pot verwijt de ketel.. :+
Lees anders nog eens het stukje door (misschien even je anti-bril afzetten), het staat namelijk bol van de: "voor mij persoonlijk", "naar mijn idee", "verschilt per persoon" en "in mijn ervaring".

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:13

sanne83 schreef:
BigBen schreef:

:') De pot verwijt de ketel.. :+

Daar heb je een punt :D .