Wat ga jij stemmen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat ga jij stemmen?

CDA
28 (2%)
PvdA
92 (8%)
SP
121 (10%)
VVD
227 (20%)
PVV
355 (31%)
GroenLinks
97 (8%)
ChristenUnie
14 (1%)
D66
86 (7%)
Partij voor de Dieren
64 (5%)
SGP
4 (0%)
Nieuw Nederland
Geen stemmen
TON
7 (0%)
Mens en Spirit
3 (0%)
Parij één
Geen stemmen
Lijst 17
8 (0%)
Piratenpartij
8 (0%)
Lijst 19
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1114

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:07

insun schreef:
Geweldige post met goede onderbouwing om verder over te discussieren!

_/-\o_

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:58

Ik moet hier op school (ben 16 en zit in 3HAVO) ook stemmen, denk dat ik voor GroenLinks ga, maar dan moet ik nog even iedereen zijn standpunten weten.

Krips

Re: Wat ga jij stemmen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:06

Nog even @ Tallie
Mijn post wordt een beetje omgebogen. Want ik zeg niet dat jij je een slachtofferrol aanneemt. Het was niet persoonlijk. Meer in algemene zin.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:13

Krips schreef:
Nou. Dat lijkt me toch wel meevallen. Alsof ik als GL stemmer nooit commentaar gehad heb. Ik vind dat het vaak ook wel het aannemen van een soort slachtoffer rol is. Sorry dat ik het zo zeg. Maar ik zie in al deze topics over het algemeen gewoon inhoudelijke reacties op mensen die PVV stemmen. Als je een partij stemt met zo een uitgesproken visie dan kun je verwachten dat daar reacties op komen. GL staat bijvoorbeeld heel erg voor de kilometerheffing en daar komen ook reacties op. Je hoeft je niet aangevallen te voelen wanneer iemand het niet met je eens is.

Ja er zijn inhoudelijke reactie, de uitzonderingen op de regel...En nee, ik en in neem ook aan de rest met mij neemt echt slachtoffer rol aan. Ik sta vol achter mijn keuze en hoef mij dus imo ook tegenover niemand te verantwoorden....

Echter vind ik het laf, oppervlakkig en kort door de bocht om iemand puur en alleen op basis van zijn politieke keuze de grond in te stampen...!

Dat is ook iets waar ik mij kwaad over maak...Nu ga ik het even overdrijven, maar door zulke reacties wordt de democratie belemmerd. Mensen zullen van hun stem op de PVV afzien omdat dit in bepaalde kringen sociaal ongewenst is...En dat vind ik vooral in een land als Nederland heel erg kwalijk.

Laat elkaar gewoon...klaar...!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:18

pvv zij hebben de meeste punten waar ik he mee eens ben. ( kwam uit stemwijzer)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:20

Daar heb je ook gelijk in. Maar je moet wel het verschil blijven zien tussen een discussie en het in de grond stampen. Ik heb het gevoel dat ik gewoon een gezonde discussie voer tussen mensen die een heel ander uiterste kiezen dan ik. Bovendien heb ik aanklachten op Wilders, die misschien best fel ofzo overkomen. Deze aanklachten zijn puur gericht op de verkiezingsstrategie en de uitlatingen van Wilders. Niet op zijn kiezers.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:47

insun schreef:
Ffortuna schreef:
Misschien komt het omdat ik ook nauwelijks mensen ken die Henk of Ingrid heten :Y)

Oh? >;) ;)

Heino schreef:
Ik ben juist erg benieuwd waarom jullie níet op GroenLinks willen stemmen. Wat is er dan mis mee? En dan inhoudelijk, met partijpunten en al, en niet "ja het is te theeleuterig" want daar kan ik niks mee :)

Ik weet nog steeds niet wat ik ga stemmen (dacht SP te stemmen, maar ben daar niet meer zo zeker van) en ik weet dus ook niet óf ik GL uitsluit. Maar...,neem nu de WW. GL wil deze verkorten naar één jaar, waarvan het eerste half jaar 90% en het tweede half jaar 80% van het laatstverdiende loon. Als je na dat jaar nog steeds geen baan hebt, wordt je gegarandeerd een baan tegen min.loon aangeboden. Door een hogere werkkorting is dat min.loon ook nog eens zo'n €80,00 hoger dan nu. Dit klinkt mij als muziek in de oren: bezuinigen op WW én op bijstand, super! Ook voor de betroffenen is het een voordeel lijkt mij. En diegenen die liever níet willen werken en lekker uitkering trekken pak je ook aan. Driedubbel voordeel dus.

Maar waar komen al die gegarandeerde banen vandaan (als je maar 5 banen te vergeven hebt, kun je er geen 10 creëren toch? :?), waar worden die banen van betaald (als er banen gecreeerd moeten worden zal er geld bij moeten en dat is dan weer minder bezuiniging),wat gebeurt er met diegene die geen recht op bijstand heeft na een jaar WW omdat hij/zij een partner heeft die werkt en dan mijn allergrootste zorg: worden mensen die duurder zijn dan het min. loon (de sollicitant in de WW) nog wel aangenomen met zoveel aanbod van mensen die (ondanks opleiding en ervaring) voor een min. loon móeten werken omdat hun jaar WW voorbij is????? Kortom, zal het gevolg van deze maatregel niet zijn dat we állemaal voor een min. loon moeten gaan werken om uberhaupt nog aan de bak te komen? :?

En dan de AOW: iedereen mag in de AOW na 45 dienstjaren; de bouwvakker die op 17-jarige leeftijd begonnen is kan van z'n AOW gaan genieten met 63 jaar. +:)+ Op 67-jarige leeftijd mag iedereen. Top!! Hier kan ik me helemaal in vinden. :j
En dan lees ik het volgende: AOW moet opgebouwd worden. -O- Als jij nooit (of kort)gewerkt hebt is er géén AOW voor jou. GL verplicht iedereen om te werken en financieel zelfstandig te zijn (en dat ben je als je 70% van het min. loon verdient). Als je je aan deze verplichting onttrekt wordt dat beboet door korten op de AOW. De AOW!! Een van de grootste peilers van onze zorgstaat! Afhankelijk van hoeveel jaren je gewerkt hebt. :\
En áls je dan je leven lang gewerkt hebt en AOW en pensioen krijgt, verwacht GL ook nog een bijdrage van je. Ik zie de bui al hangen: "Goed zo! Jullie hebben 45 jaar gewerkt, jullie hebben beide een pensioen opgebouwd, jullie hebben een eigen huis dat jullie netjes afgelost hebben én jullie hebben ook nog eens een extra spaarpotje kunnen aanleggen. Jullie hebben zó goed voor jezelf gezorgd, dat jullie helemaal geen AOW nodig hebben. Bedankt!" +:)+
En daar sta je dan als nette staatsburger die nooit een cent bijstand of WW ontvangen heeft, die z'n huis netjes afgelost heeft en daardoor een boel HRA misgelopen is en die altijd hard gespaard heeft om 'later' samen lekker te kunnen genieten. -O-
Maar misschien zie ik het nu héél somber en helemaal fout, dus GroenLinks-stemmers...overtuig mij!!!! ;)

Over je laatste punt. In dit interview met Nova komt dit onderwerp duidelijk aan bod. Net iets over het midden van het fragment. Halsema kan dit zelf het beste uitleggen denk ik :)

http://www.novatv.nl/page/detail/uitzen ... j+het+CDA#

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:24

insun schreef:
Als je na dat jaar nog steeds geen baan hebt, wordt je gegarandeerd een baan tegen min.loon aangeboden.

Dit vind ik ook een heel sterk punt, omdat je mensen daarmee in het arbeidsproces houdt.
Ook qua bijstand vind ik GroenLinks erg sterk, het is gericht op wat men nog wél kan en op basis daarvan doet men gewoon mee met de werkende maatschappij.

insun schreef:
wat gebeurt er met diegene die geen recht op bijstand heeft na een jaar WW omdat hij/zij een partner heeft die werkt

Bedoel je die zogenaamde aanrechtsubsidie die vrouwen van werkende partners krijgen? Die wordt opgeheven.

insun schreef:
worden mensen die duurder zijn dan het min. loon (de sollicitant in de WW) nog wel aangenomen met zoveel aanbod van mensen die (ondanks opleiding en ervaring) voor een min. loon móeten werken omdat hun jaar WW voorbij is????? Kortom, zal het gevolg van deze maatregel niet zijn dat we állemaal voor een min. loon moeten gaan werken om uberhaupt nog aan de bak te komen? :?

Ik heb begrepen dat bedrijven die te veel mensen ontslaan boetes krijgen en dat organisaties verplicht zijn om een bepaald percentage aan "bijstanders"/herintreders aan te nemen.

En waar komen de banen vandaan? Voor zover ik begrepen heb worden die gecreërd door investeringen in groene energie, waardoor nieuwe banen ontstaan.
En:
Citaat:
Het CPB berekende dat door de plannen van GroenLinks 300.000 banen gecreërd worden. Daarmee is GroenLinks banenkampioen nummer twee.
Geen idee hoe precies, maar dit zegt de website :P

Adil: mocht je (oa) mij bedoelen met het proberen te overtuigen van anderen op een andere partij (GroenLinks) te stemmen, mja, dat probeer ik wel. Niet de mensen die goed over hun keuze nagedacht lijken te hebben en het zeker weten, maar de mensen die twijfelen of GroenLinks uitgesloten hebben omdat ze er vooroordelen over hebben die ik uit de weg probeer te ruimen. Waarom? Omdat GroenLinks (vind ik) als enige partij echt gericht is op de toekomst. Vrijwel alle andere partijen hebben punten die heel goed zijn en vast gaan werken, binnen nu en 5 à 10 jaar. Daarna krijgen we alsnog de rekening. Een beetje een boomerang idee. Als je voor GroenLinks kiest merk je de komende jaren misschien niet direct de voordelen, maar op de langere termijn pluk je de vruchten van de investeringen die gedaan zijn en worden. Anders kunnen we over 10 jaar wéér oeverloos gaan discussiëren over mogelijke oplossingen, terwijl GroenLinks die geboden heeft. En ik begrijp dat het heel menselijk is om korte termijn te denken, het is alleen zo ineffeciënt en onpraktisch.
Daarnaast vind ik dat GroenLinks de problemen die ons land nu kent (economische crisis, integratieproblematiek, onveiligheid etc.) uitstekend aanpakt, op een niet onnodig kwetsende maar vriendelijke manier. Een manier die efficiënt/effectief maar sociaal tegelijk is. Ook GroenLinks stelt bijvoorbeeld dat iedereen Nederlands moet leren. En dat iedereen moet werken. De PVV heeft daar het alleenrecht niet op, hoewel het dat wel doet lijken door andere partijen continu weg te zetten :) Maar als je het partijprogramma van GroenLinks en de PVV naast elkaar legt, zal je zien dat ze dezelfde uitgangspunten en doelen hebben. De een wil het echter bereiken op een manier die mijns inziens alleen maar verdeeldheid veroorzaakt en bepaalde groepen onnodig kwetst, de andere wil het bereiken door een efficiënte maar sociale aanpak.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:44

Heino schreef:
Adil: mocht je (oa) mij bedoelen met het proberen te overtuigen van anderen op een andere partij (GroenLinks) te stemmen, mja, dat probeer ik wel. Niet de mensen die goed over hun keuze nagedacht lijken te hebben en het zeker weten, maar de mensen die twijfelen of GroenLinks uitgesloten hebben omdat ze er vooroordelen over hebben die ik uit de weg probeer te ruimen. Waarom? Omdat GroenLinks (vind ik) als enige partij echt gericht is op de toekomst. Vrijwel alle andere partijen hebben punten die heel goed zijn en vast gaan werken, binnen nu en 5 à 10 jaar. Daarna krijgen we alsnog de rekening. Een beetje een boomerang idee. Als je voor GroenLinks kiest merk je de komende jaren misschien niet direct de voordelen, maar op de langere termijn pluk je de vruchten van de investeringen die gedaan zijn en worden. Anders kunnen we over 10 jaar wéér oeverloos gaan discussiëren over mogelijke oplossingen, terwijl GroenLinks die geboden heeft. En ik begrijp dat het heel menselijk is om korte termijn te denken, het is alleen zo ineffeciënt en onpraktisch.
Daarnaast vind ik dat GroenLinks de problemen die ons land nu kent (economische crisis, integratieproblematiek, onveiligheid etc.) uitstekend aanpakt, op een niet onnodig kwetsende maar vriendelijke manier. Een manier die efficiënt/effectief maar sociaal tegelijk is. Ook GroenLinks stelt bijvoorbeeld dat iedereen Nederlands moet leren. En dat iedereen moet werken. De PVV heeft daar het alleenrecht niet op, hoewel het dat wel doet lijken door andere partijen continu weg te zetten :) Maar als je het partijprogramma van GroenLinks en de PVV naast elkaar legt, zal je zien dat ze dezelfde uitgangspunten en doelen hebben. De een wil het echter bereiken op een manier die mijns inziens alleen maar verdeeldheid veroorzaakt en bepaalde groepen onnodig kwetst, de andere wil het bereiken door een efficiënte maar sociale aanpak.

Nee, ik bedoel jou niet, ik vind jou juist in deze discussie heel erg aangenaam :)

Dat je mensen probeert te overtuigen van jouw standpunten, logisch, daarvoor is een discussie, toch?

Ik vind het alleen jammer wanneer mensen dat doen met loze kreten..."Shame on you, bokkers", "Ik wordt er bang van dat zo veel mensen PVV stemmen" etc. etc.

Dan denk ik: Draag je steentje bij aan de discussie zoals het in een discussie hoort, en laat al het andere gewoon weg. Dar maakt de discussie alleen maar zuur en onaangenaam...

Snap je?
Laatst bijgewerkt door Adil op 03-06-10 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 13:49

je draagt je steentje bij door je mening te geven toch
en die is van iedereen toch anders
en overtuigen van standpunten dat mag, maar je moet het niet overdrijven, daar word de discussie zuur van

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:49

Ok, da's mooi dat je me in deze discussie aangenaam vindt ;)
Mja, daarom, maar omdat er eerder opmerkingen gemaakt zijn hier (door anderen) als "waarom steeds vragen waarom iemand op iets stemt?" wist ik het even niet meer.
Tja da's ook niet echt overhalen, daarmee overtuigt iemand mij ook niet ja. Baal zelf ook van reacties als "links steekt alleen de kop in het zand" en "links kan alleen maar Marokkanen knuffelen en theedrinken".

Saffire: maar je hebt oneliners en je hebt onderbouwde meningen..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:55

Heino, ik sluit mij aan bij Adil, ik heb helemaal geen problemen met mensen ( of ze nou links of rechts, groen of geel zijn ;) ) zo lang er in een discussie maar onderbouwd word en niet op de man gespeeld word.

En inderdaad het is ergerlijk als er alleen maar loze kreten voorbij komen die in mijn ogen ook niets anders zijn dan uitlokken van een rel. :) Of dat nou over PVV stemmers gaat of over GL stemmers. :)

Over politeik kan je blijven discussieren, daar geraken we toch nooit uit. Maar het is wel fijn als we elkaar tenminste begrijpen en respecteren.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat een ander op de PVV moet gaan stemmen, dat is niet aan mij om te beslissen. :) Waar ik wel moe van word is dat ik mijn eigen keuze af en toe lijk te moeten "verdedingen" ( is niet helemaal het juiste woord, maar weet even niet hoe ik het anders moet neerzetten :P )

Maar vind jou ook geen onaangenaam iemand, je speelt het niet op de man en houd het gewoon algemeen, dat is ook de bedoeling :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:57

Ik ga VVD stemmen. Ik vind dat het eens afgelopen mag zijn met de absurt hoge belastingen voor mensen die hard werken & veel verdienen.. Ik heb een progressief belastingstelsel sowieso altijd al apart gevonden, maar het loopt ook nog eens gigantisch uit de hand imo. Verder ben ik ook erg voor hun aanpak van bijv. probleemjongeren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:58

Heino schreef:
Ok, da's mooi dat je me in deze discussie aangenaam vindt ;)
Mja, daarom, maar omdat er eerder opmerkingen gemaakt zijn hier (door anderen) als "waarom steeds vragen waarom iemand op iets stemt?" wist ik het even niet meer.
Tja da's ook niet echt overhalen, daarmee overtuigt iemand mij ook niet ja. Baal zelf ook van reacties als "links steekt alleen de kop in het zand" en "links kan alleen maar Marokkanen knuffelen en theedrinken".

Saffire: maar je hebt oneliners en je hebt onderbouwde meningen..

Dat hoort ook niet :n

En ik snap dat je even verward was zeg maar, ik denk alleen dat veel mensen het beu zijn hun keuze voor de PVV te moeten verantwoorden. Het is toch wel vaak zo, dat wanneer je zegt dat je PvdA stemt, niet groot gereageerd wordt, maar wanneer je zegt dat je PVV stemt...Dan krijg je me soms reacties om de oren....

Maar aan de andere kant zou je dan kunnen zeggen: Als je het dan zo zat hebt keer op keer je keuze te moeten verantwoorden, moet je niet meer aan een discussie deelnemen....

Het zou nu misschien een mooi punt zijn om de discussie op een lekkere manier voort te zetten zonder sneren, maakt niet uit van wie ze komen en op wie ze gericht zijn, als we dat NU gewoon met z'n ALLEN laten, dan kunnen we heerlijk verder kletsen met elkaar, toch? :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:00

Adil18 schreef:
Het zou nu misschien een mooi punt zijn om de discussie op een lekkere manier voort te zetten zonder sneren, maakt niet uit van wie ze komen en op wie ze gericht zijn, als we dat NU gewoon met z'n ALLEN laten, dan kunnen we heerlijk verder kletsen met elkaar, toch? :)

Eens! :)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:02

Tallie1979 schreef:
Heino, ik sluit mij aan bij Adil, ik heb helemaal geen problemen met mensen ( of ze nou links of rechts, groen of geel zijn ;) ) zo lang er in een discussie maar onderbouwd word en niet op de man gespeeld word.

En inderdaad het is ergerlijk als er alleen maar loze kreten voorbij komen die in mijn ogen ook niets anders zijn dan uitlokken van een rel. :) Of dat nou over PVV stemmers gaat of over GL stemmers. :)

Over politeik kan je blijven discussieren, daar geraken we toch nooit uit. Maar het is wel fijn als we elkaar tenminste begrijpen en respecteren.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat een ander op de PVV moet gaan stemmen, dat is niet aan mij om te beslissen. :) Waar ik wel moe van word is dat ik mijn eigen keuze af en toe lijk te moeten "verdedingen" ( is niet helemaal het juiste woord, maar weet even niet hoe ik het anders moet neerzetten :P )

Maar vind jou ook geen onaangenaam iemand, je speelt het niet op de man en houd het gewoon algemeen, dat is ook de bedoeling :D

juist!
Discussie is leuk maar wel algemeen, Niet zeggen "shame one you"..
Het is net als wat jij al zegt Tallie het word elke keer op de man gespeelt, En de PVV stemmers moeten zich maar in allerlei bochten wringen om de mening te onderbouwen zonder meteen voor rasict uitgemaakt te worden, En dat is jammer...
Hier heerst nog altijd vrijheid van meningsuiting en niet iedereen deelt de zelfde mening is maar goed ook zeg haha, Dus moet je elkaar ook respecteren en denk dat dr ongeveer 20 oneliners voorbij zijn gekomen over mensen die pvv stemmen, Elke keer hebben we het netjes gehouden oke ik ben 1 keer wat feller geweest omdat het anders gewoon niet meer leuk is om aan een discussie deel te nemen...
Heino: ik vind jou ook wel leuk hoor in een discussie, Zoals je al eerder gehoord heb hou je het lekker algemeen en pak je het niet op de man zelf.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:06

Adil18 schreef:
En ik snap dat je even verward was zeg maar, ik denk alleen dat veel mensen het beu zijn hun keuze voor de PVV te moeten verantwoorden. Het is toch wel vaak zo, dat wanneer je zegt dat je PvdA stemt, niet groot gereageerd wordt, maar wanneer je zegt dat je PVV stemt...Dan krijg je me soms reacties om de oren....

Ja en dat vind ik dus zo jammer, dat het in discussies vaak enkel om de PVV draait.. Heb een paar keer geprobeerd een politiek getint topic te openen wat niet (of niet direct) om de PVV/immigratie/integratie draait maar daar wordt dan amper op gereageerd. Mensen blijven dus relnichten, blijkbaar :P

Ik zou het juist leuk vinden om inhoudelijk te discussiëren over andere zaken dan integratie en immigratie want dat hebben we nou wel gehad en worden we het toch niet over eens. Daarom vind ik de post van Insun richting GroenLinks een leuk begin :D

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:10

Oke dan heb ik ook nog wel wat, Hier een paar punten van een partij met betrekking op het onderwijs..

• Zoveel mogelijk centraal examineren, elke opleiding wordt afgerond met heldere
eindtermen
• Ambachtsschool terug
• Het bedrijfsleven direct betrekken bij het beroepsonderwijs
• Geen fusies meer, kleinere scholen genieten de voorkeur
• School laten leiden door (ex-)professional met afgeronde schoolleidersopleiding
• Extreme zorgleerlingen herplaatsen op aparte school (speciaal onderwijs)
• Hakken in de managementlagen, investeren in het primaire proces
• Verbetertijd van maximaal één jaar voor (zeer) zwakke scholen
• Op de basisschool taal en rekenen centraal stellen
• Meer aandacht voor sport en bewegen in het basis- en voortgezet onderwijs
• Vakinhoud centraal op de pedagogische academies, niet didactiek
• Verplichte aangifte voor schoolleiders van alle geweld, wapen- of drugsincidenten
• Taaltoets voor peuters om snel te kunnen bijsturen. De kosten van extra scholing zijn
voor de ouders
• Vrijheid van onderwijs is een grondrecht
• Geen verplichte spreiding van leerlingen
• Schooluitval en spijbelen tegengaan
• Buitenlandse studenten hun eigen studiekosten laten betalen
• Geen samenvoeging HBO en universiteit

Wat vinden we hier van eens of oneens?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:11

Dat is ook de reden dat ik steeds minder reageer in topics. Ik heb het gevoel constant in herhaling te vallen. Het lijkt me wel eens leuk om het ergens anders over te hebben dan integratie en immigratie. Maar het topic valt dan steeds dood....

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:12

Ik ben echt tegen de marktwerking in het onderwijs als het ware. Ik vind dat scholing persoonlijk moet zijn. Zo ben ik ook ontzettend tegen de moeilijkheid van het doorstromen tussen niveau's op de middelbare school. De cijfers lijken wel belangrijker dan de scholieren.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:13

Krips schreef:
Dat is ook de reden dat ik steeds minder reageer in topics. Ik heb het gevoel constant in herhaling te vallen. Het lijkt me wel eens leuk om het ergens anders over te hebben dan integratie en immigratie. Maar het topic valt dan steeds dood....

Komt omdat dr mensen zijn die expres zulke topics opzoeken en dan lekker kunnen rellen, Gaat het ineens over onderwijs/zorg oid is het niet meer boeiend ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:14

Heino schreef:
En waar komen de banen vandaan? Voor zover ik begrepen heb worden die gecreërd door investeringen in groene energie, waardoor nieuwe banen ontstaan.
En:
Citaat:
Het CPB berekende dat door de plannen van GroenLinks 300.000 banen gecreërd worden. Daarmee is GroenLinks banenkampioen nummer twee.

Mij lijkt het verstandig om dan éérst die banen te creeëren en dán pas maatregelen te nemen betreffende WW en AOW. Anders gaan er écht veel mensen buiten de boot vallen, terwijl er juist decennia lang is gestreden om het armoedeniveau in nederland op een acceptabele manier omhoog te krijgen. Níemand is gebaat bij verpaupering tenslotte.

Overigens vond ik Halsema óntzettend sterk én overtuigend in haar feitelijke kennis en bewoordingen inzake kernenergie en duurzame energie. Probleem is natuurlijk dat ik er zelf geen verstand van heb en dus maar moet afwachten of ze de waarheid spreekt... Dat geldt uiteraard voor alle politici en voor veel burgers...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:18

Specials schreef:
• Zoveel mogelijk centraal examineren, elke opleiding wordt afgerond met heldere
eindtermen
Eens, maar dat is al zo geloof ik?
• Ambachtsschool terug Wat wordt hiermee bedoeld?
• Het bedrijfsleven direct betrekken bij het beroepsonderwijs Eens, ben ook erg van de maatschappelijke stages op de middelbare school
• Geen fusies meer, kleinere scholen genieten de voorkeur Twijfel, een grotere organisatie kan heel veel voordelen hebben maar wordt in de praktijk niet altijd goed nageleefd
• School laten leiden door (ex-)professional met afgeronde schoolleidersopleiding Hmm weet niet, management opleiding is toch afdoende lijkt me?
• Extreme zorgleerlingen herplaatsen op aparte school (speciaal onderwijs) Nee, maar deze kinderen wel de aandacht geven die ze nodig hebben in de lessen zelf, meer op individu gericht zegmaar
• Hakken in de managementlagen, investeren in het primaire proces Wat wordt hiermee bedoeld?
• Verbetertijd van maximaal één jaar voor (zeer) zwakke scholen Ligt er aan wat er verbeterd moet worden en hoe realistisch deze eis daarvoor is
• Op de basisschool taal en rekenen centraal stellen Nee, mee kunnen draaien in de maatschappij moet er ook als centraal punt bij
• Meer aandacht voor sport en bewegen in het basis- en voortgezet onderwijs Mwoah, neuh, wel voor persoonlijke verzorging en gezonde voeding enzo
• Vakinhoud centraal op de pedagogische academies, niet didactiek Nee, beiden
• Verplichte aangifte voor schoolleiders van alle geweld, wapen- of drugsincidenten Als er dan ook wat gedaan gaat worden met die aangiftes...
• Taaltoets voor peuters om snel te kunnen bijsturen. De kosten van extra scholing zijn voor de ouders Nee, op de peuterleeftijd kan je taalachterstand nog niet goed vaststellen. Plus, ouders zijn niet altijd verantwoordelijk voor de taalachterstand dus hen laten betalen vind ik oneerlijk.
• Vrijheid van onderwijs is een grondrecht Eens
• Geen verplichte spreiding van leerlingen Twijfel, kan het alleen niet goed onder woorden brengen nu
• Schooluitval en spijbelen tegengaan Lijkt me logisch
• Buitenlandse studenten hun eigen studiekosten laten betalen Eens
• Geen samenvoeging HBO en universiteit Eens, kwaliteit op beiden laat nu al af en toe te wensen over..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:18

Maar die berekening van banen is op de lange termijn. Maar ook de hervorming van de AOW en HRA is op de lange termijn.

Ik vond haar bij NOVA ook heel sterk. Ik heb altijd het idee dat ze precies weet waar ze het over heeft. Ze heeft haar ideeen goed op een rijtje.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:20

Zoveel mogelijk centraal examineren, elke opleiding wordt afgerond met heldere
eindtermen
Eens
Ambachtsschool terug Eens
Het bedrijfsleven direct betrekken bij het beroepsonderwijs Eens
Geen fusies meer, kleinere scholen genieten de voorkeur Eens
School laten leiden door (ex-)professional met afgeronde schoolleidersopleiding Eens
Extreme zorgleerlingen herplaatsen op aparte school (speciaal onderwijs) Oneens, vaak is het juist voor deze leerlingen belangrijk normaal deelnemen te kunnen aan alles zonder steeds bevestigd te worden in hun "Ik ben anders dan de rest...". Wel ben ik voor betere begeleiding op scholen: Pedagogen, schoolpsycholoog, meer en beter ambulant personeel en ook een betere en uitgebreidere pedagogische/psychologische achtergrond in de lerarenopleidingen
Hakken in de managementlagen, investeren in het primaire proces Eens
Verbetertijd van maximaal één jaar voor (zeer) zwakke scholen Eens
Op de basisschool taal en rekenen centraal stellen Eens
Meer aandacht voor sport en bewegen in het basis- en voortgezet onderwijs Eens
Vakinhoud centraal op de pedagogische academies, niet didactiek Oneens, beide zijn zeer belangrijk en eigenlijk ook niet geheel afzonderlijk van elkaar te zien
Verplichte aangifte voor schoolleiders van alle geweld, wapen- of drugsincidenten Eens
Taaltoets voor peuters om snel te kunnen bijsturen. De kosten van extra scholing zijn
voor de ouders
Oneens, taaltoets in een te vroeg stadium, kosten voor extra scholing hoeft imo niet alleen bij de ouders te liggen...
Vrijheid van onderwijs is een grondrecht Eens
Geen verplichte spreiding van leerlingen Eens
Schooluitval en spijbelen tegengaan Heel erg eens
Buitenlandse studenten hun eigen studiekosten laten betalen Klinkt heel hard, maar eens, vaak gaan de studenten met diploma op zak terug naar hun "eigen" land en we hebben er niks van, hierbij denk ik bijv. aan de vele Duitsers die in Enschede, Deventer, Groningen etc. studeren
Geen samenvoeging HBO en universiteit Eens