Hoeveel geven jullie per maand uit aan boodschappen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gemiddeld bedrag per maand aan boodschappen (gebasseerd op 2 personen)

< 100 euro
42 (7%)
100 - 150 euro
89 (15%)
150 - 250 euro
160 (27%)
250 - 350 euro
147 (24%)
350 - 450 euro
93 (15%)
> 450 euro
60 (10%)

Totaal aantal stemmen: 591

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:33

Jullie zijn met z'n tweeen? Hoe hou jij die 25 kg aardappels goed? Ik heb helaas geen plaats waar ik ze echt koel kan bewaren (wel donker). Ik koop altijd zakken van 3 kilo, maar na anderhalve week zijn die zacht en moet ik de laatste kan raspen oid, omdat ze gekookt niet meer lekker zijn.

Edit: Nicolletje had dezelfde gedachte.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:36

Ik heb ze in de schuur in een grote kartonnen doos en dus van de grond af :j Wij hebben nooit dat de aardappels niet meer goed zijn, wij eten ze dus wel altijd he, mijn vriend lust niet anders :+

*edit* en niet in het plastic laten zitten want dan gaan ze zweten ;) Je kan er beter dan een krant overleggen ofzo ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:37

Grove schatting: volgens mij geven wij ongeveer 80 euro per week uit. Wij zijn met zijn drietjes, zoon van 6.
Zit ook voer voor de hond en kat bij in, en de toiletartikelen en schoonmaakspullen.

Ik doe 1x per week de grote boodschappen bij de Lidl, en nog meestal 1x naar de AH voor dingen die ze bij de Lidl niet hebben.

Aardappelen en uien hebben we de hele winter niet hoeven kopen, hadden een aantal grote zakken gekregen daarvan.

In de zomer eten we zoveel mogelijk groente uit eigen tuin. Vers Vlees/vis zon 3x per week, maar wel iedere dag vleeswaren, worstjes, eieren e.d.

Ik denk dat bij ons op het snoepen nog wel wat bespaard kan worden. :+
En ik overweeg de aanschaf van een karretje voor achter de fiets zodat de auto thuis kan blijven.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:37

Dat scheelt idd, wij eten misschien 3 keer per week aardappelen. Het zal de koelte wel wezen, maar aardappelen in de koelkast bewaren gaat me een beetje te ver.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:38

Wij zijn met z'n 2-en en ik ben gemiddeld met 40 per week klaar.
Maar dan let ik ook heel goed op mijn portemonnee.

SAKKIA

Re: Hoeveel geven jullie per maand uit aan boodschappen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:39

Koelte is het no gniet eens hoor want die van ons staan gewoon in de schuur, ook bij 30 graden staan ze daar gewoon :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:40

Volgens mij aten wij enkele jaren geleden ook voor minder, kwestie van weer een tijdje goed naar de bestedingen kijken.

Ik heb trouwens wel de indruk dat de Lidl steeds duurder wordt hier, de producten waarvan ik heb bijhoudt zijn soms wel 20ct duurder dan enkele jaren terug.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:40

donker is heel belangrijk, dan lopen ze niet uit.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:42

fokfanaat schreef:
donker is heel belangrijk, dan lopen ze niet uit.

:j

Dus een grote doos halen en wat oude kranten verzamelen en je aardappels blijven helemaal goed :j
De aardappels die rechtstreeks van de boer komen, blijven ooklanger goed dan de aardappels die ik in de supermarkt koop :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:43

das ook zeker waar.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:46

Dan weet ik echt niet wat ik fout doe. Ze staan donker, van de grond, in een doos, op een laagje oude kranten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:44

randalinpony schreef:
Ik heb trouwens wel de indruk dat de Lidl steeds duurder wordt hier, de producten waarvan ik heb bijhoudt zijn soms wel 20ct duurder dan enkele jaren terug.

Ja dat idee heb ik ook, zeker sinds het 'in' is om bij de Lidl boodschappen te doen..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:46

Oke dus aardappelen in een krant of doosje *noteert*
Ik heb alleen geen donkere plek, ook in de schuur zitten ramen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:50

Je hoeft ook geen donkere plek te hebben, gewon van drie weken kranten erover heen zodat er geen licht meer bij kan. :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:20

Ik had nog 2.5kg aardappelen liggen, Ik heb ze tussen twee kranten gedaan. Kijken of het voldoende scheelt. Meestal had ik na een week al flinke spruiten eraan hangen.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:26

Ja , we eten iedere dag vlees. We eten beide twee dagen niet thuis, dus dat scheelt ook een hoop. En verder proberen we gewoon bewust te leven. :) En we eten gewoon lekker dingen hoor :9

Squit schreef:
Jordy_ schreef:
Zo er zit hier weer wat leven in. Ik woon nu een maandje samen met mijn beste vriendinnetje, en we hadden gezegd 25 euro per persoon per week. Nou was dta blijkbaar wel erg ruim, en hebben we dat terug geschroefd naar 20 euro per persoon per week. 40 euro per week dus. Vorige week hadden we een voorraad drinken, vlees , eten voor een week, koekjes e.d en we waren nog geen 40 euro kwijt, deze week zijn we nog maar 25 euro kwijt, dus dta gaat lekker zo :) Wij doen de grote boodschappen bij de aldi maar hebben een aantal producten (melk, boter e.d) die we bij een andere super halen, de boni of de ah. :) komt allemaal prima uit zo. Dus 160,- euro per maand voor 2 personen en een hondje :)

ik vind het knap dat je het red met €40!!!!!
Eet je wel elke dag vlees enzo??
Want ik vind het echt weinig hoor hihi

Romeotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:00

annastasia schreef:
AH :o
Daar rijd ik langs als ik van m'n werk kom.
Andere winkels zijn al dicht of moet ik 10 km voor omrijden.

Stoomaaltijd: € 4,99
Stamppot: € 3,29
Salade: € 1,69
Salade: € 1,09
Vlokken (2x): € 1,48
Nutella: € 2,87
Brood (2x): € 2,60

Tja wat betreft die maaltijden, de meesten vind ik veel te zout, dus heb nu toch maar een iets dure genomen, dan heb ik iig lekker gegeten ;-)

Wat veel mensen niet realiseren is dat een stoommaaltijd of ander magnetron geval vaak net zo lang duurd als iets heel simpels koken. Gisteren heb ik bijv. 10 minuten gespendeerd aan koken, dat is wat je ook kwijt bent aan 2 kant en klaar maaltijden in de magnetron (2x 5 min) wat had ik gehaald:
1x aviko rosti (niet de rondjes)
1x gehakt (500gr in de aanbieding)
1x roerbakgroente van de ES.
Bij elkaar nog geen vijf euro.

Recept: Bak de rosti, voeg het gehakt toe. Flinke strooi met cajun kruiden (naar smaak uiteraart) en als laatste de groente. Rosti was al ontdooit en met vijf minuten klaar, gehakt erbij nog eens een minuut of drie (niet helemaal gaar) en de groente er een minuut of twee bij. Groente zijn nog knapperig en nadat de groente erbij ging is het gehakt verder gegaard.

Resultaat: Wokpan tot de nok toe gevuld. Overblijfselen in de vriezer en het is goed voor drie keer eten. Dus 1,66 per keer eten dus 0,80 per persoon. En dan ben je dus veel goedkoper uit als een kant en klaar en net zo snel.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:03

Mij lukt dat dus niet zo snel... Maar met zijn 2-en aan de stoommaaltijd zal ik niet gauw doen, dan zal ik inderdaad eerder wat simpels koken.
Als ik iets stom vind is dat de een al uit een plastic bakkie zit te eten en de ander zit nog op de magnetron te wachten :=

Maar in je eentje is het wel handig. Op de 1 of andere manier verdwijnt mijn inspiratie als ik alleen voor mezelf moet koken -O-

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:06

Ik eet alleen nog een magnetronmaaltijd als ik direct uit mijn werk naar de UvA moet, 5 uur meestal klaar met werken en om 6 uur moet ik in de collegebank zitten, geen tijd om naar huis te gaan, dus dan maar een mm in de magnetron.

Romeotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:09

laetitia schreef:
Bedankt voor de tips! Eten jullie dan elke dag aardappels? Ik ben meestal alleen (doordeweeks) en heb ooit eens geprobeerd om een hele zak aardappels op te eten voordat de wortels eruit kwamen maar dat is me niet gelukt :+

Ik koop sowieso meestal van het eigen merk van de Dirk, dat scheelt echt heel veel geld inderdaad :j
Had net mijn vriend aan de lijn en vertelde over mijn teleurstelling bij de kassa, hij zei dat mijn streven ook wel erg laag ligt. Hij houdt al jaren een kasboekje bij (van hem heb ik dat geleerd...) en zit rond de 150,- per maand aan boodschappen.
Boodschappen doen voor je eentje is ook meestal duurder dan als je alles voor z'n tweeen koopt. De verpakkingen zijn toch meestal gericht op 2 personen en in je eentje moet je dan soms het teveel weggooien (omdat het niet bewaard kan worden in de vriezer/koelkast).

Nee wij eten niet elke dag gekookte aardappels. 1 a 2 keer in de week eten we iets anders (pasta oid, geen rijst daar houd mijn vriend niet van)
Tips om je aardappels allemaal te gebruiken: Zoals ik al zei van de restjes zelf patat maken (mits je een friteuse hebt, zelf patat maken kan niet als je olie in een pan op het gas zet ivm de temperatuur) Hoe doe je dat? schil en snij je aardappels, de gesneden aardappels een paar uur in koud water en zout om zoveel mogelijk vocht eruit te trekken. Friteuse verwarmen tot 150 graden. Aardappels even afdrogen en in normale porties 5 minuten in 150 graden tot ze gaar zijn (lees ze drijven) en dan op een keukenpapiertje deppen zodat het vet er niet alsnog intrekt. Dit herhaal je met alle aardappels. Vervolgens friteuse doorverwarmen naar 180 graden en in 2 minuten nabakken. Alles wat je wel hebt voorgebakken maar niet hebt nagebakken kun je invriezen en later vanuit de diepvries in 180 graden 5 minuten afbakken.
Andere tip: schil en kook meer dan je nodig hebt. Dat wat je over hebt invriezen en wanneer je het weer wilt gebruiken optijd uit de vriezer halen (werkt nl niet als ze nog bevroren zijn) de ontdooide aardappels in kleinre stukjes en opbakken in de pan.
Heb je alsnog teveel over maak dan een lekkere stamppot ervan. Lekker veel maken en invriezen.

Heb je geen vriezer kijk eens op marktplaats. Wij hebben een tafelmodel vriezer, gekregen van mijn schoonouders, 15 euro op marktplaats, het is een oud bessie maar na een jaar tijd heeft hij zijn geld wel opgebracht.

Mijn vriend lacht me altijd uit, Kijk Ellen Vriezer weer eens gaan zegtie dan. Ik vries nl zelfs mijn restjes jus in. Ik gebruik geen jus mijn vriend wel. Ik kan ook geen jus maken van braadvet dus heb altijd zakjes. 1 zakje kost misschien maar 30 cent maar de helft weggooien is zonde. dus doe ik dat in de vriezer voor de volgende ronde. (Ik kook aardappels altijd met een boullion blokje, mijn moeder is vegetarisch en wij hadden dus nooit jus thuis, vandaar de gewoonte)

Romeotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:12

@ Nicolletje: Hoezo lukt jou dat niet zo snel? De tijden waarin het gaar is zijn hier hetzelfde als bij jou. Terwijl ik dit gister klaarmaakte heb ik ook nog een was opgehangen en een nieuwe gedraaid en een deel van de afwas weggewerkt (Ik kan niet anders als multi-tasken, ik kan niet koken en er naar gaan kijken dus ga ik vaak andere dingen doen behalve stofzuigen omdat je dan niet hoort of je eten nog goed gaat)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:31

Nou... omdat ik niet zo goed kan multitasken bijvoorbeeld :') :=

En als ik aan het koken ben duurt het 'effe dit en effe dat' toch altijd net iets langer :?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:45

Ik kom hier ook even mee posten... :) Ik probeer deze maand al mijn bonnetjes te bewaren (maar vergeet het helaas wel eens) zodat ik al mijn kosten eens goed op een rijtje kan zetten. Mijn streven is om voor 1 persoon max Euro 30,- per week uit te geven zodat ik wat meer geld over kan houden :D . Ideaal zou eigenlijk zijn om in mijn omgeving iemand te hebben die alleen is en met wie ik samen boodschappen kan doen wanneer er bv goede 2e gratis aanbiedingen zijn... O:) Dat bij elkaar afrekenen en dan de kosten (en de aankopen) delen ofzo.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:45

Kant en klare maaltijden doen wij ook niet aan :n

Maar net als Nicolletje, kan ik ook nooit ff snel koken :+ Iig niet in 10 minuten, moet toch altijd nog wat groente snijden of even dit of dat :+
Ik wil ook eens wat meer aardappelen koken en dan de volgende dag opbakken.
Neem aan dat ik ze dan in de koelkast kan bewaren die ene dag?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:05

Tuurlijk, ook nog wel twee dagen hoor...:j