Duinbranden in Noord Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:02

Oei, 80 hectare zeg! Dat wordt straks wel heel bizar rijden zeg, ben wel benieuwd hoe het er nu uitziet ook. Daar gaat ons mooie bos :'(.

Heb me vanochtend dus mooi verslapen he, fijn wel zo'n brand :(

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:38

vanmiddag op het nieuws hadden ze het over 50 hectare..

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:49

Noord Hollands Dagblad heeft het over 100 ha.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:55

Caira, gek he dat je helemaal even de weg kwijt bent. Alles heeft gewoon doorgedraaid maar bij jullie stond het stil. Daarbij zal je wel veel onrust in je lijf hebben. Inderdaad, zolang je het niet hebt gezien kan je het ook niet verwerken. Doe het rustig aan, praat met lotgenoten. Ondanks dat er dus gelukkig geen ernstige dingen zijn gebeurd heeft dit wel veel impact. Je veilige huisje en je dierbaren waren dus wel echt bedreigt.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:01

Op internet stond 50 Ha?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 18:33

www.bergen-nh.nl

31 augustus 2009 Update 14.30 uur
Er waren twee branden: een duinbrand en een bosbrand.

De duinbrand is nu uit, deze brand bevond zich op en rond de Mariavlakte. Dit gebied is weer in beheer teruggeven van Staatsbosbeheer. Op dit moment is men bezig om groot rampenbestrijdingsmaterieel in te pakken.
De bosbrand wordt nog geblust, die bevindt zich in de buurt van de uitkijktoren bij Catrijp. De brand zit hier diep in het humus, de hitte zit nog diep in de grond. Daarom moet de brandweer met water blussen en kan het bijvoorbeeld niet door er zand op te gooien. Er wordt nog 1 tankautospuit ingezet van de lokale brandweer. Het nablussen duurt naar verwachting nog twee dagen.

Vannacht is in een gebied ter grootte van een halve hectare de brand weer opgelaaid, die is inmiddels weer nageblust. Tot en met woensdag blijft het gebied in ieder geval afgesloten. Er komen nieuwe wegafzettingen en verkeersregelaars.
We begrijpen dat mensen nieuwsgierig zijn, maar het gebied is voorlopig afgesloten:
voor ieders veiligheid
risico aanwakkeren brand
zodat hulpverleners hun werk kunnen doen
De noodverordening blijft in ieder geval nog tot woensdag van kracht.

De oorzaak van de brand is nog niet bekend, daar kunnen we nog geen mededelingen over doen. Zodra de uitslag bekend is laten we dat weten, op dit moment kunnen we nog niet zeggen wanneer dit zal zijn.

De politie is nog op zoek naar getuigen die mogelijk meer informatie hebben over de oorzaak van de brand. Getuigen kunnen contact opnemen met de recherche in Bergen, via telefoonnummer 0900-8844 (lokaal tarief)

Juist en waar wonen wij onder? inderdaad de uitkijktoren van Catrijp. Hmm houdt het dan nog steeds niet op?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:12

ciara :(:)

Wat een ontzettende ramp zeg.

Ik hoorde net op het nieuws dat het aangestoken is en dat ze diegene nu aan het zoeken zijn.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:08

Ik hoop voor al diegene die vlakbij dit gebied wonen,er morgen heel veel regen gaat vallen en dat de regen een poosje aan houdt. Tegen brand in de humuslaag is bijna niet tegenaan te blussen. Sterkte voor de mensen die er nog steeds mee te maken hebben.

Pppfff,aangestoken, ook dat nog. Vreselijk zeg!!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:44

Ik zie net op P2000 dat er bij Austerlitz ook een natuurbrand is... Weet nog niet of het groot is, maar menn hoop het toch niet...

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:46

Wij zaten daar ook tijdens die brand, we waren daar op vakantie

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:12

Mariska_28 schreef:
Ik zie net op P2000 dat er bij Austerlitz ook een natuurbrand is... Weet nog niet of het groot is, maar menn hoop het toch niet...

Ik wou dat net gaan zeggen hier, maar zie nu dankzij jouw melding dat het al veel langer aan de gang is dan de melding die ik net zag. Helemaal vanmiddag was er aan dezelfde weg een schoorsteenbrand, zou dat verband houden? Ze zijn iig alweer een poos bezig, classificatie is middelbrand en hoop dat dat zo blijft het geen herhaling van schoorl wordt inderdaad!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:22

Citaat:
Politie zoekt brandstofresten in Schoorlse duinen
(Novum) - De politie gaat deze week met speurhonden in de Schoorlse duinen naar brandstofresten zoeken. Zo moet worden nagegaan of de bosbrand die daar vanaf vrijdag woedde is aangestoken of niet. Dat is maandagavond bekendgemaakt tijdens een voorlichtingsavond voor betrokkenen.

Het is nog altijd niet duidelijk wat de oorzaak van de brand is. De oorzaak wordt sinds vrijdag onderzocht. De brandweer wees er eerder op dat de meerdere brandhaarden niet per se hoeven te betekenen dat de brand is aangestoken. Dit zou ook kunnen komen doordat vuurpluimen opstijgen en elders neerkomen.

Bewoners van het geëvacueerde gebied beklaagden zich over de gebrekkige informatievoorziening. Toen de buurt moest worden ontruimd, was er volgens de bewoners geen vervoer richting het buiten loopafstand gelegen sportcentrum De Beek in Bergen. Burgemeester Hetty Hafkamp wees erop dat zes bussen klaarstonden op de Sportlaan, maar dat die vertrokken toen bleek dat er geen interesse in de bussen was.

Die uitspraak leidde tot protest vanuit de zaal, omdat het voor de bewoners niet duidelijk was dat er bussen waren. Volgens de bezoekers van de bijeenkomst konden zelfs agenten hen destijds niet vertellen waar ze heen konden.

De brand legde vijf hectare op de Mariavlakte plat en honderdvijftig hectare rond het Vogelmeer.

Ik was bij die bijeenkomst, een groot aantal bewoners wat 'not amused' toen de burgemeester doodleuk zei 'er waren zes bussen maar niemand maakte er gebruik van en DUS was er geen behoefte aan' Terwijl daarvoor een stuk of wat mensen hadden aangegeven dat ze niet wísten waar het vervoer was en ook de politie ze dat niet kon vertellen :+

Verder werd duidelijk dat het om 150 hectare ging en 5 hectare een stukje verderop :oo. Ik vraag me af hoeveel % dat is van het totale duingebied van Schoorl :\

Edit even gegoogled: totale oppervlakte 1800 hectare, ongeveer 200 hectare is verbrand, dus iets meer dan 10% is zwart....

Ook werd er gevraagd waarom het luchtalarm niet werd gebruikt, de politie wist niet wie zo'n beslissing neemt om het aan te zetten, en de brandweer en de gemeente wisten het ook niet. Dus mompelde de zaal 'wie gaat daar dan over??' }:0 Heel apart, ze gaan elke maand af, maar eigenlijk weet niemand wie in een noodsituatie bepaald dat zo'n ding afgaat...

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:39

Nou dan kunnen ze die dingen net zo goed weggooien.
Wat heb je aan een alarm wat dan geld kost en alleen wordt gebruikt om 1 keer in de maand test te draaien.
Vind dit diep triest voor dit land, en zeker voor de mensen die met dit soort narigheid te maken hebben.
Wordt eens tijd dat ze hier in DEN HAAG wakker worden geschud. :(
Ik hoop dat de brand snel onder controle komt voor jullie.
Je blijft zo in onzekerheid leven.
Dat is vreselijk ;(

Heel veel sterkte

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:54

Jeetje Caira, het is nog steeds niet voorbij dus! Sterkte en hopelijk staat alles nog steeds klaar inclusief vertrek voor de paarden. Misschien dat Bokt nu wel iets kan doen voor al jouw paarden? Ook al komt het niet te dichtbij als je paarden veilig zijn scheelt dat geestelijk ook alweer heel wat.

Jeetje Arabesk dat vind ik wel zeer grof dat men niet weet hoe er met dat alarm moet worden omgegaan...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:10

Ik denk dat een luchtalarm alleen maar paniek oplevert. Ik zou dan verwachten dat ik ala minuut moet vertrekken of het huis hermetisch moet afsluiten.
Wel hadden we met de brand hier in de melkfabriek waarbij ook het dorp ontruimt werd, het probleem dat de noodzender op tv niet te ontvangen was. Gelukkig hebben wij dan nog internet maar daar is niet iedereen op thuis.

Hier staan trouwens 4 stallen vrij als het moet.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:12

Denk dat er dan iets fout zit in die gemeente... Bij mijn werk werd het luchtalarm namelijk wel gebruikt toen er vlakbij op de snelweg een vrachtwagen gekanteld was dat een of andere gas vervoerde

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:16

DendroFleur schreef:
Ik denk dat een luchtalarm alleen maar paniek oplevert.

Nog even afgezien daarvan is het heel apart dat niemand precies wist wie dat aanstuurt; de politie weet het niet, brandweer niet en de gemeente niet 8)7, wie dan wél :+

Wat ook een groot probleem was dat als je geen tv of radio had (ik kon de radiozender niet vinden op mijn autoradio) je verstoken blijft van info.

Ook de Duitse toeristen naast ons wisten totáál niet wat er aan de hand was, ze snapten het journaal niet, en ook de rondrijdende politieauto konden ze niet verstaan met 'sluit deuren en ramen'. Ze wisten niet eens dat er een brand was :oo

misschien moet rtv noordholland volgende keer ook even een korte op zń minst engelstalige vertaling uitbrengen, of engelstalig ondertitelen. Er zitten nogal wat toeristen ś zomers in dat gebied.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:28

Arabesk schreef:
Nog even afgezien daarvan is het heel apart dat niemand precies wist wie dat aanstuurt; de politie weet het niet, brandweer niet en de gemeente niet 8)7, wie dan wél :+

Ikke !!

Ach kom Arabesk .... dàt kun je niet menen.

http://i27.tinypic.com/125qjhi.jpg èn de burgemeester is de bevelvoerder van de brandweer..... :+ :Y)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:32

Ja op de bewonersbijeenkomst stonden ze even met hun mond vol tanden toen die vraag kwam en wist niemand direct een antwoord. Ik zat ook even met mijn oren te klapperen Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 08:19

Ach ja ik denk dat iedereen het op zijn of haar eigen manier ervaart. Alle mensen die geevacueerd zijn hebben face to face contact gehad met brandweer en politie. De verwarring omtrent de opvangplaats is ontstaan omdat de eerst gekozen opvangplaats later ook ontruimd moest worden en zoek dan maar eens een plaats waar je max. 550 mensen op moet kunnen vangen.

Ik heb niets dan lof voor de brandweermannen, ME, politie en vooral voor de burgemeester die er toch maar even stond, nog op slippertjes omdat ze hals over kop van haar vakantieadres kwam.

Politie die erg begripvol was, ME die de andere kant op keek zodat ik mijn paarden kon checken. Gemeente die binnen 5min. geregeld hadden dat ik een vrijpas had om zaterdagochtend naar mijn paarden te gaan. En brandweer die keihard hebben staan vechten om onze huizen te redden, en die de hele nacht op stoeltjes bij ons huis gezeten hebben.

Adriana, de paarden staan goed. Mijn kudde achter het huis staat grenzend aan de polder. Mocht er iets fout gaan kan ik die door de sloot zo 1 of 2 weilanden verder zetten. De hengsten staan ver uit de baan van de brand dus die hebben behalve wat rookschade geen gevaar.

Maar vooralsnog is alles rustig hier, de wind is gaan liggen en de brandweer auto's zie ik nog steeds rijden ter controle.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:57

gelukkig dat alles nu een beetje rustig word. hopelijk kan je lichamelijk ook wat rustiger worden! sterkte nog

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:27

mijn vriend zit bij de vrijwillige brandweer hier op de veluwe, het schijnt dat de brandweer daar er ene vrselijke zooi van heeft gemaakt en helemaal in paniek zijn geraakt. Ze hebben zaterdagmorgen om 6 uur een heel peleton vannaf de veluwe laten komen, en toen pas heeft de iemand van hier leiding genomen, en in kaart gebracht waar het brandde en een plan gemaakt. toen hadden ze het vrij snel onder controle.

Hij vertelde dat het voelde alsof ze bevrijders waren, allemaal mensen aan de kant die klapten en met vlaggen zwaaiden.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:54

Goed dat ze kwamen. Ik had dat al eerder begrepen dat het niet helemaal goed ging. Er was ook iemand van de Veluwse brandweer die woordvoerder was geworden.
Waar ik me over verbaasde is dat er hier in de buurt niet meer aandacht aan besteed wordt. Er ligt toch een aardig groot duingebied hier. In Schoorl is alleen een vrijwillige brandweer, dus dat is misschien minder professioneel, maar hier in Alkmaar zouden ze toch ook meer know-how moeten hebben vind ik.

Zal me niet verbazen als er hierna wel een en ander zal veranderen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:58

DendroFleur schreef:
Ik denk dat een luchtalarm alleen maar paniek oplevert. Ik zou dan verwachten dat ik ala minuut moet vertrekken of het huis hermetisch moet afsluiten..

Ala minuut vertrekken is dus zowiezo fout. Bij een luchtalarm wordt altijd gezegd, ramen en deuren sluiten en radio of tv aan en wachten op nieuws. En in dit geval is dat ramen en deuren sluiten helemaal niet zo'n gek idee met al die gassen in de lucht.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:01

Ok, Caira! Dat scheelt ook alweer een heel stuk!

Ik denk dat men nu een hele goede rampen'oefening' heeft gehad. Een ramp was het zeker voor de natuur, zonder dat er hopelijk echt slachtoffers zijn gevallen (wilde dieren etc.)