Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:54

Ik doel op het proces dat heeft gemaakt dat bepaalde info uit het NT is weggelaten, of er juist in is opgenomen.

Dat hele proces is door mensen aangestuurd en uitgevoerd, dus ja. Politiek.

Verder snap ik niet goed waarom de onderwerpkeuze dan anders zou moeten zijn?

Anoniem

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:38

De Engelsen zijn toch een stuk liberaler! ik hoorde op het nieuws dat de billboard hier in NL is geplaatst. In Engeland rijden er ook bussen rond met deze reclame, die is in Nederland geweigerd. Over fundamentalisme gesproken :n

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:41

faye schreef:
De Engelsen zijn toch een stuk liberaler! ik hoorde op het nieuws dat de billboard hier in NL is geplaatst. In Engeland rijden er ook bussen rond met deze reclame, die is in Nederland geweigerd. Over fundamentalisme gesproken :n

De dappere, liberale Engelsen die weigerden Wilders het land in te laten bedoel je? :Y) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:44

whahaha ja die!
Nou ja, ze zijn qua geloof iig minder fundamentalistisch dan NL

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:45

faye schreef:
whahaha ja die!
Nou ja, ze zijn qua geloof iig minder fundamentalistisch dan NL

I know, maar kon het echt even niet laten :+

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:45

Adil18 schreef:
De dappere, liberale Engelsen die weigerden Wilders het land in te laten bedoel je? :Y) :+

Die zo graag bij Europa willen horen en ook de euro direct omarmd hebben :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:51

Citaat:
Maar Annelies....jij vat het wel letterlijk op, het scheppingsverhaal begreep ik. Wat gebeurt er dan met jouw geloof vraag ik me af ?

Ik vat het niet perse letterlijk op, ook niet direkt figuurlijk, voor mij kan het beide kanten op eigelijk ;)
Maar wat zou er moeten gebeuren met mijn geloof?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:59

Ik lees al een tijdje mee, want ik vind het allemaal super interessant.

Ik ben helemaal niet met de bijbel opgevoed, ook niet met iets tegen de bijbel. Maar gewoon heel vrij.

Wat er bij mij niet in gaat is dat je een scheppingsverhaal (of andere verhalen uit de bijbel) letterlijk zou moeten nemen. Ik kan de strekking van veel verhalen goed begrijpen, vind ook dingen over de liefde, de 10 geboden enz. heel mooi verwoord in de bijbel. Maar die verhalen letterlijk nemen, gaat er bij mij gewoon niet in. Hoe maak je in hemelsnaam een vrouw uit de rib van een man? Waarom kon jezus over water lopen, enz. enz.

Dus mij vraag aan mensen die wel 'zo' geloven is ook, hoe kunnen jullie zulke verhalen wel letterlijk geloven? Ik bedoel het echt niet onaardig, maar ik kan het in mijn hoofd gewoon niet voor elkaar krijgen om bv te geloven dat er een ark is geweest waarop van alle diersoorten in de wereld er 2 op konden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:06

Wat wil je daar voor antwoord op? Het is niet voor niets een geloof ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:20

Sorry, bedoelde het echt niet rot ofzo hoor. Het zal inderdaad wel geloof zijn. En misschien ben ik dan wel te praktisch om te geloven.

Dan 'geloof' ik maar niet, en hecht ik gewoon waarde aan de dingen die voor mij belangrijk zijn in de bijbel. Lief zijn voor elkaar, respect hebben voor elkaar enz. Mag vast ook wel van God :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:21

Ik vat het ook niet rot op hoor, ik snap alleen niet watvoor antwoord je verwacht.
Staat niet voor niets een ;) achter ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:24

faye schreef:
Sorry, maar hoe meer ik in deze discussies verzeild raak hoe meer ik te doen heb met gelovigen. Als je dood gaat is het zo'n deceptie als je gelooft, te ontdekken dat je gewoon vrij had kunnen leven.....

Stel, we hebben niet gelijk. Dan is dood het einde en dan merk je er niks meer van.
Maar als je je hele leven hebt geroepen dat God niet bestaat, en je komt er na je dood dus achter dat je het mis had, da's pas l*llig! :+

Nee even alle gekheid op een stokje; juist door mijn geloof ervaar ik vrijheid. Voor mij bestaat die vrijheid erin, dat ik niet bang hoef te zijn. Nooit.
Een bijna-doodervaring heb ik niet gehad (mijn zus wel, zoals ik al eerder heb geschreven). Wel heb ik een keer serieus gedacht tijdens een ongeluk dat ik het niet zou overleven. Hoe bizar het ook klinkt, het was een bijna serene ervaring.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:41

beantsje schreef:
Stel, we hebben niet gelijk. Dan is dood het einde en dan merk je er niks meer van.
Maar als je je hele leven hebt geroepen dat God niet bestaat, en je komt er na je dood dus achter dat je het mis had, da's pas l*llig! :+

Ja en van dat gegeven wordt dan ook maar al te dankbaar gebruik gemaakt door veel predikers :D

Maar ik zie inderdaad ook niet helemaal in dat je met geloof op zich minder vrijheid zou hebben, dat hangt geheel af van de invulling ervan lijkt mij.

Al moet ik wel bekennen dat ik toch vroeger heel veel heb meegemaakt dat er de meest onnozele regeltjes werden verzonnen (in naam van het geloof en/of God) om vooral maar te voorkomen dat een mensenkind plezier in z'n leven zou hebben, vandaar ook nogal wat frustratie van mijn kant (sorry iedereen hier als ik daardoor soms mijn manieren vergeet). Zo waren wij op school nooit stout maar wel vaak "zondig", dat dan gekoppeld aan het verhaal dat je al je zonde in je leven met je meedroeg en dat het aan het eind door de Heer op een weegschaaltje werd gelegd, leidde nou niet bepaald tot een onbekommerde jeugd. Was je onaardig geweest tegen je broertje zag je jezelf al in de hel terechtkomen.

Maar ik zou die vrijheid voor de aardigheid wel eens willen testen. Ik kan bijvoorbeeld rustig in de bijbel lezen, maar ook natuurlijk in de koran of willekeurig welk ander boek. Vertel nu eens eerlijk wie van jullie gelovigen zou er bijvoorbeeld niet "The origins of the species" van Darwin mogen lezen, of een wetenschappelijk werk waarin staat dat de aarde ruim 4 miljard jaar oud is, of bijvoorbeeld de koran, of een boek over zenmeditatie, of een bepaalde roman met veel sex om maar eens iets te noemen. En nu niet heel flauw gaan roepen ik wil dat niet lezen, ik bedoel is er iemand die je erop zou aankijken, zou vinden dat je er slechter van wordt, etc. Met andere woorden is er censuur in jullie leven (anders dan zelfcensuur). Eerlijk zeggen hè (liegen was toch 1 van de tien geboden?)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:49

faye schreef:

In Engeland heeft deze hele reclamecampagne zich uitsluitend op bussen in Londen afgespeeld. Dus zowel de bekeer u tot God als de "There is probably no God" reclames. Vandaar het Londense grapje "There is probably no bus" als die bus weer eens niet kwam.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:54

Hermelientje schreef:
beantsje schreef:

Ja en van dat gegeven wordt dan ook maar al te dankbaar gebruik gemaakt door veel predikers :D

Maar ik zie inderdaad ook niet helemaal in dat je met geloof op zich minder vrijheid zou hebben, dat hangt geheel af van de invulling ervan lijkt mij.

Al moet ik wel bekennen dat ik toch vroeger heel veel heb meegemaakt dat er de meest onnozele regeltjes werden verzonnen (in naam van het geloof en/of God) om vooral maar te voorkomen dat een mensenkind plezier in z'n leven zou hebben, vandaar ook nogal wat frustratie van mijn kant (sorry iedereen hier als ik daardoor soms mijn manieren vergeet). Zo waren wij op school nooit stout maar wel vaak "zondig", dat dan gekoppeld aan het verhaal dat je al je zonde in je leven met je meedroeg en dat het aan het eind door de Heer op een weegschaaltje werd gelegd, leidde nou niet bepaald tot een onbekommerde jeugd. Was je onaardig geweest tegen je broertje zag je jezelf al in de hel terechtkomen.

Maar ik zou die vrijheid voor de aardigheid wel eens willen testen. Ik kan bijvoorbeeld rustig in de bijbel lezen, maar ook natuurlijk in de koran of willekeurig welk ander boek. Vertel nu eens eerlijk wie van jullie gelovigen zou er bijvoorbeeld niet "The origins of the species" van Darwin mogen lezen, of een wetenschappelijk werk waarin staat dat de aarde ruim 4 miljard jaar oud is, of bijvoorbeeld de koran, of een boek over zenmeditatie, of een bepaalde roman met veel sex om maar eens iets te noemen. En nu niet heel flauw gaan roepen ik wil dat niet lezen, ik bedoel is er iemand die je erop zou aankijken, zou vinden dat je er slechter van wordt, etc. Met andere woorden is er censuur in jullie leven (anders dan zelfcensuur). Eerlijk zeggen hè (liegen was toch 1 van de tien geboden?)

Ik kan daar in alle eerlijkheid op antwoorden dat ik alles mag lezen wat ik wil. Sterker: we hebben op de bijbelstudiegroep de Koran gelezen, om maar iets te noemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:00

Ik zag net in Netwerk een stuk over dat Billboard 'er is waarschijnlijk geen God', christen en atheist lekker met elkaar in discussie.
Daar kan ik wel om lachen hoor, als christenen een billboard mogen plaatsen mogen atheisten dat ook. Ik zou er zelf het geld niet voor over hebben :=

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:26

Het wel of niet bekijken van de folder is een keuze, daarom begrijp ik niet dat er zo'n ophef wordt gemaakt door een aantal mensen. Natuurlijk is het zonde van het papier, de geïnteresseerden kunnen net zo makkelijk de site bezoeken. Maar ach, grote hoeveelheden papier worden om slechtere redenen bedrukt. ;)

De gedachtegang achter de folder is niet verkeerd. Over het ontstaan van leven en soorten is nog niet alles bekend, dus zowel creatie als evolutie staan in principe nog open als mogelijke verklaringen. Alleen is het jammer dat de argumentatie soms kant nog wal raakt en verpakt is in een verhaal met het niveau van de gemiddelde Suske en Wiske. ;) Terwijl ik er een voorstander van ben om alles zo eenvoudig mogelijk uit te leggen. Op zo'n moment vraag ik me af welke doelgroep de schrijver voor ogen heeft.

De genoemde tegenactie die stelt dat er mogelijk geen god bestaat vind ik een goed initiatief. Het is voor mij niet te begrijpen dat deze actie als pijnlijk wordt ervaren. Het wel of niet bestaan van god is niet te bewijzen en ik vind het belangrijk om dat in het achterhoofd te houden. Niemand heeft de waarheid in pacht. Dit neemt natuurlijk niet weg dat je ervoor kan kiezen om in hem te geloven en je leven ernaar in te richten. :)
In tegenstelling tot wat sdi beweert, is het voor mij niet mogelijk om iets te geloven. Als wetenschapper leef ik in een wereld vol onzekerheden, iets is pas zeker als het bewezen is. Anders sluit ik mezelf misschien af voor de werkelijkheid.

@Blokje: Jij gelooft dat de aarde is geschapen in 6 dagen, maar kan je wel spreken van dagen op het moment dat de zon en de aarde nog niet geschapen zijn? ;)
@DvdKloof: Er is geen sluitend bewijs voor de big bang, dus ik begrijp niet hoe je dat kan stellen. :? Wel zijn er een hoop theorieën over en op gebaseerd, de reden hiervoor is dat zo'n model goed past bij onze waarnemingen. Tegelijkertijd bestaan er ook wetenschappelijke theorieën die deze waarnemingen verklaren zonder een big bang. Een voorbeeld hiervan wordt beschreven in "Een kwestie van tijd" van Dhr. Roodenburg, die ik als leek net zo aannemelijk vind.
@xTamara: Eerst was er niets en toen kwam er een knal? Twee atomen die botsen? Misschien is het niet onverstandig om je eerst even te verdiepen in de theorieën van Stephen Hawking en Brian Greene. ;)
@beantsje: Je betwijfelt de kans dat alles door puur toeval is ontstaan, maar is er wel sprake van puur toeval? Zolang je aanneemt dat de wereld er niet anders uit had kunnen zien dan nu het geval is, dan heb je gelijk. Maar het is allemaal niet meer zo toevallig als je inziet dat evolutie een mechanisme is en de uitkomst niet vast staat.

Tot slot. In de wetenschap proberen we zo nauwkeurig mogelijke modellen op te stellen voor datgene wat we waarnemen. Dat is precies wat Darwin heeft gedaan. Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat sommige mensen het niet zien als een wetenschappelijke theorie.

Eén van de sterkste argumenten voor de evolutie is dat ik dagelijks mensen zie die terug geëvolueerd lijken naar de holbewoner. :o :D Grapje, niks persoonlijks.
Laatst bijgewerkt door Snader op 10-03-09 23:37, in het totaal 3 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:31

Blue_Eyes schreef:
Hermelientje schreef:

Ik kan daar in alle eerlijkheid op antwoorden dat ik alles mag lezen wat ik wil. Sterker: we hebben op de bijbelstudiegroep de Koran gelezen, om maar iets te noemen.

Ik heb Zen in de kunst van het boogschieten gelezen van Paul Herriger en ik vond het fantastisch! Het heeft een behoorlijke invloed op mij gehad.

Ik ben ook best benieuwd naar de koran maar het is er nog nooit van gekomen.

Het boek van Darwin zou ik ook lezen, als ik daar zin in had. Ik zie er in ieder geval geen enkel bezwaar tegen! Ik moet er ook niet aan denken dat dit op scholen verbannen zou worden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:21

beantsje schreef:
Ik heb Zen in de kunst van het boogschieten gelezen van Paul Herriger en ik vond het fantastisch! Het heeft een behoorlijke invloed op mij gehad.

Ik ben ook best benieuwd naar de koran maar het is er nog nooit van gekomen.

Het boek van Darwin zou ik ook lezen, als ik daar zin in had. Ik zie er in ieder geval geen enkel bezwaar tegen! Ik moet er ook niet aan denken dat dit op scholen verbannen zou worden.

Wat leuk dat dat boek nog (of weer) gelezen wordt, dat boek heeft Zen bekendheid gegeven in Europa in de jaren vijftig en zestig. Ik had een aardrijkskundeleraar die er zo van onder de indruk was dat hij over niets anders meer wou praten en al helemaal niet over aardrijkskunde :D
Moet het nog maar eens lezen, helpt vast heel erg bij paardrijden.
De koranvertaling van Kader Abdolah schijnt een aanrader te zijn, dus die moet dan ook maar op het te lezen lijstje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:22

Snader schreef:
De gedachtegang achter de folder is niet verkeerd. Over het ontstaan van leven en soorten is nog niet alles bekend, dus zowel creatie als evolutie staan in principe nog open als mogelijke verklaringen. Alleen is het jammer dat de argumentatie soms kant nog wal raakt en verpakt is in een verhaal met het niveau van de gemiddelde Suske en Wiske. ;) Terwijl ik er een voorstander van ben om alles zo eenvoudig mogelijk uit te leggen. Op zo'n moment vraag ik me af welke doelgroep de schrijver voor ogen heeft.

Dat vroeg ik me ook af, het is geschreven alsof het bedoeld is voor een basisschool.

Snader schreef:
De genoemde tegenactie die stelt dat er mogelijk geen god bestaat vind ik een goed initiatief. Het is voor mij niet te begrijpen dat deze actie als pijnlijk wordt ervaren. Het wel of niet bestaan van god is niet te bewijzen en ik vind het belangrijk om dat in het achterhoofd te houden. Niemand heeft de waarheid in pacht. Dit neemt natuurlijk niet weg dat je ervoor kan kiezen om in hem te geloven en je leven ernaar in te richten. :)

Mee eens, ik ervaar dat soort tegenactie's ook niet als pijnlijk.

Snader schreef:
@Blokje: Jij gelooft dat de aarde is geschapen in 6 dagen, maar kan je wel spreken van dagen op het moment dat de zon en de aarde nog niet geschapen zijn? ;)

De aarde, licht en het verschil tussen dag en nacht heeft Hij op de eerste dag geschapen ;)

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:33

Het was correcter geweest als ik had opgeschreven dat die actie door sommigen als pijnlijk wordt gezien. :)

Het is natuurlijk geen tegenargument voor het letterlijk nemen van de bijbel, het was een vraag om over na te denken. Maar jouw redenatie klopt mijns inziens niet. De aarde, licht en het verschil tussen dag en nacht heeft god op de eerste dag geschapen, maar die waren er dus niet op het moment dat hij begon. ;) De tijd die hiervoor nodig is geweest kan je niet koppelen aan wat we een dag noemen, namelijk de rotatie van de aarde om z'n as en de zon.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:40

Das waar maar de dagen erop wel ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:41

Maar de zon is weer niet op de eerste dag geschapen en ook niet in den beginne, om het nog lastiger te maken voor de natuurkundigen onder ons. ;)
De folder en de actie er bestaat mogelijk geen God hebben niets met elkaar te maken (zie vorige bladzijde).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:45

Jawel, niet direkt misschien maar die 'er is mogelijk geen God'-actie is een reactie op actie's die christenen hebben ondernomen.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:51

Het doet er niet zoveel toe hoor. Voor dit topic had ik laatst Genesis 1 - 1t/m8 gelezen en daaruit haalde ik dat de aarde en de zon op de eerste dag zijn geschapen. Toch neem ik aan dat jij het bij het rechte eind hebt. ;)

Het topic volg ik overigens al sinds het begin, maar ik had nog niet de tijd genomen om te reageren. :)