Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:13

Dat ben ik met je eens! Ik hoop het nooit mee te maken...

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:15

amazone77 schreef:
raketje_ schreef:
Ik denk dat geen enkele ouder 100% ze tiener zal steunen met een kindje.Want geen enkele ouder zit op ze tienerdochter/zoon te wachten die thuis komt en vertelt dat ie een kindje krijgt.

Ik zit er inderdaad niet op te wachten, maar al zou het gebeuren: ik sta voor de volle 100% achter mijn dochter als ze besluit het kindje te houden. Dan maar nog 1. Waar 4 monden gevoed kunnen worden, kan er best nog eentje bij.

als ze 18 is oke,maar niet als ze 13 of 14 jaar is,dan zou ik er niet achter staan.die 4 jaar maken zoveel verschil.[/quote]

weer mee eens Haha! Vork

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:18

toch wel eens een keer fijn dat er iemand op bokt het met mij eens is. Clown

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:21

Maar inderdaad ik hoop het nooit mee te maken, zo moeilijk allemaal...

mijn gevoel op dit moment zegt NEEN, ik zou het niet aankunnen om mijn dan 14 /15 jarige dochter te steunen en haar kindje op te voeden.. Dat wil niet zeggen dat ik niet van haar hou, maar ik vraag me of of ik het emotioneel gezien zou aankunnen...

zoals de meeste moeders al weten, een kind is een zware taak, en ik zal blij zijn als ik die op een goede manier volbreng *mmm val in herhaling Knipoog *
Ik zou het heeeel zwaar vinden als ik ook nog eens het kindje van mijn dochter zou moeten gaan opvoeden en weer van voor af aan zou moeten beginnen... Ik weet ook niet of ik dit zou kunnen...

Ik denk dat als het je als ouder overkomt, ja dan past echt kunt gaan beslissen hoe je dit verder aanpakt!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:31

klopt helemaal siena1.ik was er ook vroeg bij,ik was 13 toen ik verkering kreeg met mijn vriend,en was 14 toen wij HET voor het eerst deden,mijn moeder vroeg een half jaar eerder al of ik aan de pil wilde.was toen nog helemaal niet nodig,maar zij had natuurlijk allang in de gaten dat het een kwestie van tijd zou zijn,en toen het zover was,ben ik naar mijn moeder gegaan,en heeft ze een afspraak gemaakt bij de huisarts.
mijn moeder heeft in mijn ogen dit slim aan gepakt,ze heeft niet haar ogen gesloten of het niet aan zien komen.ook al was ik nog piep jong,ze wist zelf ook wel dat als ze het zou verbieden we het ergens stiekem zouden doen,en misschien wel onveilig,want ik ben er ook echt heilig van overtuigd dat een 14 jarige niet kan inschatten wat de eventuele gevolgen zouden kunnen zijn.
14 jaar wat is dat nu voor leeftijd,ik dacht toen al een hele dame te zijn,maar in werkelijkheid nog een klein mensje.
als ik nu meisjes zie van 14 jaar,dan denk ik wel eens wat het moeilijk moet zijn geweest voor mijn moeder,om mij los te moeten laten,en om mij te moeten toevertrouwen aan een snot neus van 15.ik hoop dat mijn kindjes nog lang klein zullen blijven.
dan mopper ik maar een keer meer haha
kleine kindjes kleine zorgen,grote kindjes grote zorgen. Knipoog

Amandaa_Ted

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:35

Ik ben 14, en zou er nog niet aan moeten denken om zwanger te raken. Omdat je ook nog wil uitgaan enzo..
Maar als ik het zou zijn, zal ik het houden. Ik weet zeker dat ik er spijt van krijg als ik iets levends weg zou laten halen! Ik denk
dat ik dan aan me ma vraag of zij wil helpen met de opvoeding van het kindje!

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:42

Ik heb niet alle discussies hier gelezen maar ga even gewoon antwoorden op de TS
Ik zou zelf het kindje niet houden. Ik ben nu 15, heb absoluut geen tijd voor een baby en alle "lasten" dat het met zich mee zou brengen. Ik zou het dus 100% weg laten halen.
Over 12-15 jaar ofzo zou ik wel kinderen willen, maar dat gaat nu gewoon niet.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:51

Ik ben nu 17 (word over 3 weken 18). Zowel mijn vriend als ik moeten er met geen haar op ons hoofd aan denken dat ik zwanger raak!

Naast dat ik het niet zou willen, zou ik het (mbt. geld/school enz) niet kunnen. Op dit moment zit ik op een sprint-HAVO, ben ik "dyslectisch verklaard", heb echt AL mijn tijd voor school nodig en heb ik een heel toekomst beeld mbt. mijn vervolgopleiding en toekomstig beroep voor ogen. Als ik nu zwanger zou raken, zou ik instorten, ik zou het emotioneel niet aankunnen. Ik zou het dus weg laten halen. Als ik ga doen wat ik wil doen, is dat onmogelijk met een kind ernaast, dan kan ik beter gelijk met mijn huidige opleiding stoppen en full-time werk zoeken.

Voor de meiden (en hun vrienden/mannen) die het wel kunnen, Bravo! Respect hoor! Maar voor de genen die het net als ik niet zouden zien zitten en het weg zouden laten halen, daar heb ik dus ook begrip voor, ik vind niet dat je het iemand kwalijk kan nemen.

maatlaje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:11

ik wil alleen 1 ding vragen als je het kindje weg hebt laten halen en je wilt bv 8 jaar later een kind en je raakt niet meer zwanger?????????

wat dan???

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:28

Ik vind dat je door die mogelijke risico niet moet kiezen om deze kind op zo'n jonge leeftijd moet houden.
Als je er nu niet klaar voor bent dan ben je er niet klaar voor, ongeacht wat de toekomst brengt.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:17

Tja ik ben 25, al jaren een vaste vriend, vaste baan. Vriendlief en ik wonen allebei nog bij onze ouders. Vriend studeerd en is eind 2009 klaar.

Als ik nu zwanger zou raken zouden we allebei heel erg geschrokken zijn! Aangezien we al zo lang samen zijn en de relatie stabiel genoeg is denk ik dat we het kindje wel zouden houden. Financieel gezien zijn we dan wel afhankelijk van onze ouders vrees ik. Van mijn salaris alleen zouden we het niet redden.

Ik zou al mijn luxe er voor opgeven op dat moment daar ben ik van overtuigd, mijn vriend zou hetzelfde doen en we zouden er echt helemaal voor gaan no mather what! Maar ik besef me heel erg goed dat het dan (als het nu zou gebeuren) extra zwaar zou zijn omdat we zo afhankelijk zouden zijn van onze ouders. Over 2 jaar is dat anders dan hebben we een eigen stekje en financiele zekerheid. Ik zou dan wat minder gaan werken en vriendlief zou een paar dagen per week aan huis kunnen werken. Dan kunnen we het kindje alle liefde en aandacht geven die het nodig heeft. Nu zijn we allebei nog fulltime buitenshuis bezig en zou het kindje overdag telkens "uitbesteed" worden. Dat is niet mijn visie over het opvoeden van een kind........ Maar als het zo is dan is het zo en kom het ook wel goed!

Ik denk dat je moeilijk kunt omschrijven wanneer je echt "klaar" bent voor kinderen. De een overkomt het en pakt het goed op, de ander plant het en maakt er vervolgens een zooitje van. Op je 18e kun je nog erg onvolwassen zijn en alleen maar aan uitgaan en drinken denken, maar er zijn ook mensen van 30 die totaal geen verantwoordelijkheisgevoel hebben. Een meisje van 14 kan zich heel volwassen voelen maar kan in mijn ogen niet een stabiele situatie vormen met haar even oude vriendje, van een krantenwijk kun je geen baby onderhouden, en opa's en oma's horen niet 7 dagen in de week op te passen die tijd hebben ze gehad. Er zullen vast situaties zijn waarin het allemaal goed af zal lopen, daar hoor je me niet over maar als je globaal gaat kijken is 14 a 15 wel erg jong.

Ik heb ook weleens meisjes van die leeftijd de morningafterpil moeten verkopen. Sommige komen met een grote glimlach bij je aan de balie te giechelen omdat ze het wel "stoer" vinden, de ander met betraande ogen, en soms een ouder met een jong meisje (dit vind ik altijd geruststellend op een of andere manier). Ik blijf het moeilijk vinden..... op een of andere manier weet ik nooit goed wat ik moet zeggen.

nou dit is mijn visie hier over! Hoop dat ik voorlopig nog gewoon elke maand ongesteld wordt! Maar het blijft een keuze die ieder voor zich maakt.......... Klasse voor alle tienermoeders en vaders die zich hier doorheen slaan! Ik vind het knap en dapper! En tja........ ik zou het zelf momenteel niet beter kunnen!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:21

Ik weet niet zeker of ik het een geruststellend gedachte vind als een ouder met een jong meisje aan de balie komt. Misschien word het meisje wel gedwongen en wil de ouder zeker weten dat de pil gehaald word en ingenomen word terwijl het meisje de hele leven er spijt van heeft. Het kan ook een keerzijde zijn. Maar het kan ook idd fijn zijn als je ouder je steunt daarin.
Trouwens; ongesteld worden kun je nog steeds als je zwanger bent, komt ook voor dus ik zou maar niet alleen van de menstruatie uitgaan als je zeker wilt weten dat je niet zwanger bent Knipoog

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:24

ik hoorde dus gisteren een verhaal over een basisschool klasgenootje (nu 15 net als ik)
die is dus 1x zeker weten zwanger geweest --> abortus
en nog 1x de morning after pil.
in 1 jaar, dan heb ik zoiets van doe wat meer aan bescherming, want ik weet dat zij niet klaar is voor een kind.
en dat kan ook nog wel eens verschillen, sommige zijn er eerder klaar voor dan andere. als vind ik 15 nog steeds errug vroeg.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:25

dat ongesteld worden was ook "bij wijze van spreken"

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:27

lillytjuh schreef:
dat ongesteld worden was ook "bij wijze van spreken"

Ok, niet aanvallend bedoelt. Niet iedereen weet dat je ongesteld kan worden als je zwanger bent en de pil slikt en gaan er meteen vanuit dat ze niet zwanger zijn omdat ze ongesteld zijn/worden, vandaar.

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:03

Als je echt geen kinderen wilt, moet je er maar voor zorgen dat je nooit zwanger kan raken Lachen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:09

DebbieY schreef:
Ik ben dan 18, maar ik heb het er laatst met mn moeder over gehad toevallig..
Als ik nu thuis kom en zeg ik ben zwanger en ik zou het willen houden steunt ze mij en helpt ze mij volledig. Als ik zou zeggen dat ik het weg zou halen zegt ze dus dat ze dat heel cru vind.
Dat snap ik wel maar ZELF zou ik zoiets hebben van nee nog niet, ik zou het dus misschien weg laten halen. Máár... Natúúrlijk zorg ik ervoor dat ik dat NIET wordt!

Mijn moeder zou mij dus steunen, omdat zij zelf ook 18 was toen ze een kind kreeg dus ja.

Maar hoe ik dus denk over tienermoeders van 14/15 jaar.
Ik vind dat echt heel slecht. Een kind van 14 hoort eigenlijk geen sex te hebben vind ik. ( Zelf was ik dat dus en ik heb er mega spijt van! Omdat ik niet voor altijd met die jongen samen kon zijn, dat vind ík echt heel erg, dus daarom denk ik van spaar dat alsjeblieft op tot je een leuke jongen tegenkomt).
Maar stel dat een kind van 14/15 zwanger raakt en zij wilt dat dus houden (wat ik gewoon echt dom vind) en die ouders staan er achter en die willen het opvoeden zou het nog kunnen, maar is dit niet het geval kan dat gewoon niet! Zo'n kind is gewoon niet zelfstandig genoeg, wat voor kinderen krijg je dan! Van die onopgevoede asociale kinderen met van die vreselijke nikes en oorbellen als ze nog heel jong zijn want die kinderen vinden dat heel stoer, want iedereen heeft dat tegenwoordig! ( Ik vind dat echt VRESELIJK!!!)

Nee ik ben er eigenlijk wel een beetje op tegen..

EDIT!!!

Ik vind dit wel zo ontzettend bevooroordeelt. Boos!
Ik ben échter niet onopgevoed, m'n moeder was 29 toen ze mij kreeg, en ik ben de oudste.
M'n ouders hebben me goed normen en waarden bij gebracht, kom gewoon uit een net en normaal gezin!
Mijn omgeving zegt echter dat ik heel lief, en onschuldig lijk kwa uiterlijk. En echter wanneer ze mij beter leren kennen, vinden ze dat ik dus gewoon een aardig normaal meisje ben die soms best wel gemene grapjes uithaalt. Maar gewoon normaal, en nette manieren.

Échter draag ik wel nike air max, gewoon omdat ik ze mooi vind. Oké ik luister ook HC, maar loop er verder totaal niet bij zoals 'gabbers'. Dat jij nu zegt met die vreselijke nikes komt gewoon heel hard aan. Alsof iedereen die dat draagt asociaal is. Knipoog En die oorbellen tjah, sommige vinden dat mooi een oorbel bij hun kind. Ken ook iemand die heeft z'n zoontje ook een oorbel in gedaan (kind is 3jr), en diegene vind dat gewoon leuk staan bij het kindje. Heeft verder ook niks te maken met een asociaal kind of familie, ze zijn allemaal gewoon normaal en netjes Lachen

Vind je heel kort door de bocht gaan. En ook kinderen van volwassenen (en dan bedoel ik geen leeftijd, maar écht volwassen wanneer je de juiste keuzes kunt nemen, je verantwoordelijk bent, en je eigen goed kunt redden, en je ook zorg kan dragen voor anderen (en een heel huishouden)), kunnen behoorlijk asociaal worden. Dat jij zegt dat álle kinderen van 14 jarigen die het alleen opvoeden asociaal worden vind ik zo krom. Waar basseer je dat op? Dat een 14 jarige niet kan opvoeden? Echter denk ik dat een 14 jarige ook best kan opvoeden. Hoe dan ook zo'n 14 jarige heeft toch hulp nodig is het niet van de ouders, dan van instanties want zo'n 14 jarige heeft leerplicht. Waar laat je het kind dan wanneer de moeder op school zit? Precies bij die instanties, die begeleiden de moeder echter ook bij de opvoeding Knipoog

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:12

Audi_16 schreef:
Als je echt geen kinderen wilt, moet je er maar voor zorgen dat je nooit zwanger kan raken Lachen

Precies, maar ongelukje zit in een klein hoekje Knipoog
Gelukkig zijn er tegen woordig zoveel maatregelen, alleen helaas doen ze de meest veilige niet als je jonger bent.

maatlaje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 07:57

je kunt zelfs zwanger raken als je een spiraaltje hebt die kan ook niet goed zitten enz enz

dus je kunt er wel alles aan doen maar z'n klein ongelukje zit in een hoek

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:31

Ik maak het nu mee met mijn zusje.
Ze is 18, heeft geen opleiding, niet eens de basisschool afgemaakt.
Dit alles door desinteresse van mijn moeder, maar daarover wil ik het nu niet hebben.
Ze raakte in handen van loverboys, is daar godzijdank weer weg, en heeft nu 1,5 jaar een vriendje van 23.
Vriendlief is werkeloos, heeft ook geen interesse om te werken, zusje ook niet, gaat veeeeel teveel vrije tijd inzitten zegt ze dan.
Op de begrafenis van onze moeder kreeg ze haar eerste miskraam, nu driekwart jaar geleden.
Heel erg, maar toch hoopte ik dat ze wijzer zou zijn.
Inmiddels is ze 26 weken zwanger, geen inkomsten en tot haar nek in de schulden.
Ik ben dan ook van mening dat dit kind voor galg en rad gaat opgroeien, het krijgt geen waarden en normen mee omdat de ouders die al niet hebben.
Onderhouden kunnen ze het niet, ze kunnen de eigen ziektekosten verzekering nog niet betalen, die van mijn zusje wordt door mijn vader betaald.
Ik ben zelf 33, en vind dit dieptriest.
Als je zo graag kinderen wil, want dit is een bewuste keuze geweest, zorg dan ook dat je het een goed en zeker leven kan bieden!
Ik geef haar geen geld, want vreemd genoeg hebben ze wel altijd geld om sigaretten te kopen.....!
Maar als ik eens wat leuke kleertjes tegenkom, of een pak luiers ofzo, stop ik ze dat toe.
Ik kan helaas niets anders doen dan toekijken en hopen dat er nog iets van terecht komt.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:37

sjonge jonge, is er wel iets veilig? Haha Clown

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:08

eponine schreef:
Ik maak het nu mee met mijn zusje.
Ze is 18, heeft geen opleiding, niet eens de basisschool afgemaakt.
Dit alles door desinteresse van mijn moeder, maar daarover wil ik het nu niet hebben.
Ze raakte in handen van loverboys, is daar godzijdank weer weg, en heeft nu 1,5 jaar een vriendje van 23.
Vriendlief is werkeloos, heeft ook geen interesse om te werken, zusje ook niet, gaat veeeeel teveel vrije tijd inzitten zegt ze dan.
Op de begrafenis van onze moeder kreeg ze haar eerste miskraam, nu driekwart jaar geleden.
Heel erg, maar toch hoopte ik dat ze wijzer zou zijn.
Inmiddels is ze 26 weken zwanger, geen inkomsten en tot haar nek in de schulden.
Ik ben dan ook van mening dat dit kind voor galg en rad gaat opgroeien, het krijgt geen waarden en normen mee omdat de ouders die al niet hebben.
Onderhouden kunnen ze het niet, ze kunnen de eigen ziektekosten verzekering nog niet betalen, die van mijn zusje wordt door mijn vader betaald.
Ik ben zelf 33, en vind dit dieptriest.
Als je zo graag kinderen wil, want dit is een bewuste keuze geweest, zorg dan ook dat je het een goed en zeker leven kan bieden!
Ik geef haar geen geld, want vreemd genoeg hebben ze wel altijd geld om sigaretten te kopen.....!
Maar als ik eens wat leuke kleertjes tegenkom, of een pak luiers ofzo, stop ik ze dat toe.
Ik kan helaas niets anders doen dan toekijken en hopen dat er nog iets van terecht komt.

sorry hoor, maar als ik die baby zou zijn zou ik mijn ouders erg laf vinden. niet werken omdat ze er geen zin in hebben.
wat een stel luie wezens. zulke mensen mogen van mij nog niet eens kinderen krijgen. dit vind ik gewoon zwaar laf tegen over het kind. wat een voorbeeld ben je dan voor je kind. triest..

dit vind ik nou echt waardeloze ouders ( sorry zus van dit meisje) hier kan ik gewoon niet over uit. 2 luie mensen die overal maar uitkeringen krijgen en geen werk hebben. jezus.. bah.. er zijn zat mensen die niet kunnen werken maar oh zo graag zouden willen.
deze mensen mogen van mij een jaar in een doos wonen. dan piepen ze wel anders..

als ze de basisschool niet eens af heeft gemaakt ( ik weet de reden ook niet) dan zal er iets goed mis moeten zijn. want zelfs dat niet af gemaakt hebben is wel heel laag gedacht. ik vind dat zelfs al van mensen die de middelbare niet afgemaakt hebben. maar de basisschool. en ik weet dat je niet zomaar in de handen van loverboys komt, maar als je goede vrienden hebt gebeurd dat niet.

volgens mij is jouw zusje ergens onspoort geweest en heeft nooit meer de rails terug gevonden en zal dat zeker niet met deze vriend kunnen en al helemaal niet met een kind. ik hoop dat het kindje nog iets word

sorry dat ik misschien heel erg lomp uit de hoek kom, maar ik vreet mezelf helemaal op. ik word hier zooooo booos van...

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:49

Eponine, wat een verdrietig verhaal. Jammer dat een kind hier dan de dupe van word.

Zelf was ik 19 toen ik zwanger raakte, financieel kwamen we de eerste tijd niet uit omdat mijn vriend nog op school zat en ik een magere uitkering. Inmiddels heeft hij zijn diploma en hebben we het leuk zo.
Zonder de hulp van mijn ouders en zijn ouders was het ook moeilijk geweest (financieel), maar we zijn er gekomen.

Het is zwaar om een kind te hebben, maar het is nog veel leuker en mooier. Ik heb absoluut geen spijt dat ik/we geen abortus hebben gedaan.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:20

Anna-Jelly.

wat een mooi kindje heb jij.

ik ben even wat bedaard van mijn reactie en die was toch wel erg fel. maar de meeste mensen willen graag en als je als ouder zijnde al niet wilt werken dan hoef je als moederzijnde ook geen financieel hulp te geven.

Sommige mensen verdienen het en sommige niet..

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:39

@ Jolandaa_ ik ben blij dat je zelf al aangeeft dat je reactie erg fel was.
Ikzelf heb namelijk ook niet mijn opleiding afgemaakt, ik vond school niet leuk en rolde
bij toeval door mijn stage in een betaalde baan.
En wat betreft de loverboy, gelukkig geen ervaring mee maar je weet wat ze zeggen hè...
Liefde maakt blind en dan kunnen zelfs de beste vrienden van de wereld je niet "helpen"
De instelling van het niet (willen) werken, daar heb ik inderdaad wel moeite mee.

Ik was zelf 20 dat ik zwanger raakte en 21 dat ik beviel dus geen tienermoeder maar nog wel jong.
Ik was er al snel achter dat ik het in mijn eentje moest/ging doen. Mijn moeder was eerlijk gezegd niet echt
happy met het feit dat ik zwanger was en ik heb ook serieus overwogen om het weg te laten halen.
Ik werkte full-time woonde in een 1 kamer flatje maar heb er uiteindelijk voor gekozen om het kindje
te houden. Ik had de dingen goed geregeld, ben minder gaan werken en mijn dochter ging naar de opvang.
Mijn dochter is nu 11 jaar en als ouder kan je eigenlijk alleen maar hopen dat je het allemaal goed doet.
Dat we het goed hebben betekend niet dat alles ons zomaar komt aanwaaien, mijn dochter beseft heel goed
dat haar mama hard werkt voor haar pony Haha!
Ze heeft een meisje op school zitten wat totaal aan haar lot wordt overgelaten, moeder zit vaak in de kroeg
en kind is vaak afwezig omdat moeders niet vroeg op wilt staan omdat haar kind naar school moet.
Vraag me weleens af wat er van dit kindje terecht gaat komen. En ben blij dat mijn dochter inziet dat dat niet de
manier is van leven.