in duitsland wonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: in duitsland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:39

Maar zijn er wel kinderen die naar de middelbare in Ned fietsen? Die van ons gaat naar Emmen....

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:04

Superpony; onze kinderen gaan gewoon naar een duitse school. onze zoon zit op de grundschule en onze dochter op de middelbare konden allebei geen woord Duits en praten nu na ruim 1.5 jaar vloeiend Duits (zelfs met accent) kinderen zijn zo verschrikkelijk flexibel!
En zeker als je in Duitsland gaat wonen is het belangrijk dat ze ook een socialevriendenkring omzich heen kunnen bouwen doormiddel van school, sportclub, etc etc plus het wordt ook wat makkelijker om een huis naar wens te zoeken! ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:10

Verder Duitsland in heb je zeker hele mooie gebieden en veel keus op huizen gebied, maar mijn vriend heeft al een baan hier die voor nu zekerheid geeft. Ik begin hoogst waarschijnlijk ook in deze omgeving binnenkort, vandaar dat we in de grensstreek kijken. Het ia vanaf hier 17km naar Emmen, dus wil niet dat het meer wordt voor onze zoon.

Ik moet sowieso zelf nog even goed door alle regels en wetten etc heen. Ik heb bijv een MDL arts hier, kan ik die houden met een Ned verz als we in Ned werken?? Mijn vriend had toen hij in Dui woonde en hier werkte ook, wl een Ned huisarts bijv.

En ik wil goed kijken naar de vergunning voor een stal en bak, anders valt er al heel wat af meteen....

raimundo, fijn dat jouw kids het goed doen hoor. Ze zijn idd flexibel en ze zullen het snel oppikken, maar in de grensstreek blijf je toch ook in Ned voor dingen. Ik wil ook niet verder van mijn moeder en broer af, want het is nu al 180km na jaren op 100m te hebben gewoond van elkaar. We hebben niet zoveel familie en dan hou je er wel rekening mee.

Gaat dus bod gezegd puur om een fijn huis en stukje grond wat je kan krijgen voor die prijzen daar.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:25

Dat laatste zou voor mij NOOIT een reden zijn om ergens heen te verhuizen. Je verhuist ook naar een plaats. Je kunt je daar niet overal voor afsluiten. Het land moet je aanstaan niet alleen de huizen en de grond.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:04

Wij zijn wel echt om het goedkope wonen verhuisd,.. en nu na 4 jaar bevalt het ons ook echt goed.

We hadden gewoon zoiets, we kijken wel en anders gaan we weer terug.
We hebben namenlijk ook nog een huis in Nederland, en in die tijd hadden we ook nog een groot chalet.
Dus als het niet beviel konden we terug.

Maar terug,.. nee tot nog toe niet.

We doen wel alles hier en doen ook leuk met alles mee.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:34

Mijn man blijft in NL werken en hij mag zijn ziektenkosten verzekering blijven houden.

Ik en de kinderen dus niet, we kunnen de buitenland polis nemen van Zorgzaam maar die is nogal heel erg prijzig.

Wij zijn verhuist ivm overplaatsing, meer ruimte en de paarden aan huis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:59

Dinopino schreef:
Dat laatste zou voor mij NOOIT een reden zijn om ergens heen te verhuizen. Je verhuist ook naar een plaats. Je kunt je daar niet overal voor afsluiten. Het land moet je aanstaan niet alleen de huizen en de grond.

Ik snap dat sommigen daar wel zo over denken, maar ik heb nooit iets met een plaats eerlijk gezegd. Ik ben van Amsterdam vroeger naar Almere gegaan met mijn ouders en vond het niks. Ik zou alleen nooit terug willen naar Amsterdam. Nu wonen we in Drenthe, maar ik heb niks met dit dorp of de mensen hier. Het boeite me eerlijk gezegd ook weinig. We doen ons ding gewoon. Je moet altijd in een ander dorp boodschappen doen en mijn pony's staan weer een dorp verderop de andere kant op. Mijn vriend werkt hier al een tijdje en eigenlijk is dat werk wat hij alweer meer dan 20 jaar doet voor hetzelfde merk, dus bevalt prima zo. Thuis is gewoon ons huis en dat moet goed zijn. Of ik nou hier woon met allerlei buren die ik alleen gedag zeg en mijn boodschappen een dorp verder doe of even de grens over wip, is voor mij wel hetzelfe. Alleen de situatie voor onze zoon houdt ons tegen. Hij voetbalde in dit dorp, maar gaat nu toch ook in Emmen voetballen vanwege het niveau, dus ook dat is een keus die je maakt. Dat kon niet hier en hij wil het ook heel graag. Hij heeft hier wel vriendjes, maar voetbal is belangrijk voor hem. Wij zijn niet asociaal naar de buren en het dorp, want ik blijf betrokken bij voetbal hier. Het is alleen dat je eigen leven prettig moet zijn en er hier gewoon niks is en omdat wij toch al niet van dit dorp zijn, verhuizen ons niet tegenhoudt, zoals de mensen die echt van hier zijn. Wij kiezen dan voor de beste situatie thuis en dat zou meer ruimte zijn en de pony's mee. Maar dan toch in Ned werken. Dan kijk je aan de grens vanwege de afstanden. Hoewel mijn vriend dus eerst 50km reed van Dui naar het werk elke dag. Dat is dus nu niet te doen met onze zoon naar Emmen.

Smartie, kan je man de kinderen niet meeverzekeren dan? Wij zijn niet getrouwd, maar ik ben wel met hem meeverzekerd en onze zoon ook. Ik ga hier binnenkort zelf werken, dus kan evt weer een eigen verz, maar vind het vreemd als je samen bent je apart moet verz dan.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:05

Nee dat gaat niet. Het kan alleen als ik in NL blijf werken

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:39

Je kunt jezelf en de kinderen verzekeren bij de
AOK in niedersachsen (krankenkasse)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:06

Ik heb nu wel serieus zitten kijken, maar dicht tegen Emmen aan scheelt het niet eens zoveel met d prijzen van Nederland. Ook hebben we gekeken of er iets leuks te huur staat incl stallen om het eens te bekijken of de plek ons bevalt enzo. je ziet toch dat je een huis niet snel doorverkoopt en als je er even zit heb je een beter idee. Dat lijkt tot nu toe lastiger te vinden dan koop.

De verzekeringen komen wel goed als we allebei in Nederland werken. daarnaast vind ik iets meer premie dan ook weer niet erg als je zoveel goedkoper woont en leeft qua boodschappen, wb auto etc. verzekering is toch belangrijk....

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:05

superpony schreef:
Ik heb nu wel serieus zitten kijken, maar dicht tegen Emmen aan scheelt het niet eens zoveel met d prijzen van Nederland. Ook hebben we gekeken of er iets leuks te huur staat incl stallen om het eens te bekijken of de plek ons bevalt enzo. je ziet toch dat je een huis niet snel doorverkoopt en als je er even zit heb je een beter idee. Dat lijkt tot nu toe lastiger te vinden dan koop.

De verzekeringen komen wel goed als we allebei in Nederland werken. daarnaast vind ik iets meer premie dan ook weer niet erg als je zoveel goedkoper woont en leeft qua boodschappen, wb auto etc. verzekering is toch belangrijk....

Nee dat klopt daar zijn de huizen bijna net zo duur als in NL.
En zeker als je land bij je huis wilt hebben en ook echt mooi wilt wonen, moet je wat verder/hoger/dieper Duitsland in.
Huren gaat i.d.d wat moeilijker hier, het is eigenlijk allemaal eigendom.
Wat je wel eens tegenkomt is huurkoop maar dat is alleen interresant als je weet of je voor het huis/ de omgeving gaat.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:24

Heel dicht bij de grens worden de huizen steeds duurder en land steeds schaarser, mede omdat het zo aantrekkelijk is voor de NL-ers. Dat is voor ons juist de reden geweest om dieper Dld in te trekken.

@ Smartie, ik geloof dat ik laatst langs jullie huis gereden ben, we reden binnendoor naar Aachen en toen was er een wegafsluiting, waardoor we door jullie dorp werden omgeleid. Redelijk aan begin van het dorp, aan de rechterkant, aan de doorgaande weg, met grote groene poort toch ? Toch nog best een groot dorp trouwens. Voor boodschappen enzo rijden jullie naar Schleiden zeker ?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:11

Mijn zus en der vriend wonen ook in Duitsland (in Kappelle) dat is naast Sonsbeck. Voor hun een dik halfuur rijden naar het werk.
Ze werken dus nog beide in Nederland maar ik geloof ook dat dat moet vanwege hun hypotheek. Pas als de hypotheek is afbetaald mogen ze in Duitsland gaan werken als ik het goed heb begrepen... maar het scheelt dat ze ook beide in Ned willen blijven werken.
Als ze kinderen nemen dan gaan die geloof ik ook naar school in Duitsland want tegenwoordig hebben ze steeds meer Nederlandse scholen in Duitsland, aangezien er behoorlijk veel ned in duitsland wonen ;)

Het scheelt kwa kosten idd een hoop! Hun hebben een bungalow met superveel ruimte voor maar heel weinig geld!
Belasting voor de auto (hun hebben allebei een auto) is volgensmij ook goedkoper in Duitsland.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:14

Moelie schreef:
Mijn zus en der vriend wonen ook in Duitsland (in Kappelle) dat is naast Sonsbeck. Voor hun een dik halfuur rijden naar het werk.
Ze werken dus nog beide in Nederland maar ik geloof ook dat dat moet vanwege hun hypotheek. Pas als de hypotheek is afbetaald mogen ze in Duitsland gaan werken als ik het goed heb begrepen... maar het scheelt dat ze ook beide in Ned willen blijven werken.
Als ze kinderen nemen dan gaan die geloof ik ook naar school in Duitsland want tegenwoordig hebben ze steeds meer Nederlandse scholen in Duitsland, aangezien er behoorlijk veel ned in duitsland wonen ;)

Het scheelt kwa kosten idd een hoop! Hun hebben een bungalow met superveel ruimte voor maar heel weinig geld!
Belasting voor de auto (hun hebben allebei een auto) is volgensmij ook goedkoper in Duitsland.

echt waar das grappig ik woon in hamb dat moet je wel kennen dan !!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:19

Als wij eerder naar Dui hadden gekeken, was mijn zoon wel daar anar de basisschool gegaan en had ie vast goed Duits geleerd. Nu vind ik EN naar de middelbare EN Duits moeten leren teveel. Kinderen leren het snel, maar als je beseft dat HAVO/VWO gewoon in je eigen taal al pittig genoeg is, kan je je voorstellen dat het even in een vreemde taal bijna niet te doen is nu. Wel als je er al even woont, of de taal spreekt, niet als de lessen aan je voorbij gaan en je de boeken niet eens kan lezen....

Dat is het enige dat ons nog tegenhoudt. Ook hadden we dus een school gekozen in Emmen. Hadden we bij Ter Apel gekekenen is het al makkelijker. En dan zitten we ook dichtbij het werk. Ik vind het vervelend om hem nu van school te veranderen, nu hij zich al zo verheugd op deze school en daar voorstel dag heeft gehad. Maar, wie weet........

Boodschappen kunnen ook stukken goedkoper zijn. Ik heb boekjes gezien van Kaufland en marktkauf meen ik, echt heel goedkoop.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:00

Siggy schreef:
Heel dicht bij de grens worden de huizen steeds duurder en land steeds schaarser, mede omdat het zo aantrekkelijk is voor de NL-ers. Dat is voor ons juist de reden geweest om dieper Dld in te trekken.

@ Smartie, ik geloof dat ik laatst langs jullie huis gereden ben, we reden binnendoor naar Aachen en toen was er een wegafsluiting, waardoor we door jullie dorp werden omgeleid. Redelijk aan begin van het dorp, aan de rechterkant, aan de doorgaande weg, met grote groene poort toch ? Toch nog best een groot dorp trouwens. Voor boodschappen enzo rijden jullie naar Schleiden zeker ?

Boodschappen idd in Schleiden, buurtsuper stelt niet heel veel voor, maar altijd gemakkelijk.

Ik denk dat je het goede huis hebt gezien. Voordeur heeft een houten plankje ervoor (we waren de sleutel vergeten)

Afbeelding

Nog even een foto van de woonkamer :D
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JZBMHVTV.jpg
Muren zijn nu gestuct dus ziet het er weer wat beter uit

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:08

Wel mooi huis. Hoe is de staat verder? En wat hebben jullie erbij?

Leuk om het zo op te bouwen.........

Ik kan er niks over vinden en ben een leek op gebied van ov, maar je kan niet met de bus van Dui naar Ned toch? Bijv Rutenbrock/Ter Apel. Meppen/Emmen?? Haren ri ned etc etc?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:39

@ Smartie Ja, volgens mij was dat wel het huis inderdaad, al dat groen valt wel op.
Schiet al redelijk op zo te zien qua verbouwingen. Doen jullie alles zelf ?

@ Superpony, bussen rijden meestal wel de grens over hoor, maar meestal moet je dan vlak na de grens overstappen op een NL bus.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:01

Wat we zelf kunnen doen we zelf. Tot nu hebben we nog niets uit besteed.

Siggy hadden jullie al een rekening gehad van de regenwater belasting?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:03

@siggy thanx, kan er nog niks over vinden.........

Vraagje: Meesten zijn nog jong en aan het werk. vaak nog in nederland. Maar je koopt dus in Duitsland. Willen jullie altijd daar blijven? En hebben jullie iets apart geregeld voor de oude dag? of denken jullie dat jullie terug gaan ooit en hebben jullie daar iets voor geregeld?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:27

@ Smartie, regenwater belasting, ja, bedrag heeft geloof ik te maken met dakoppervlak en wat via de regenpijpen het riool instroomt :?

@ Superpony, ik denk niet dat wij ooit nog terug zullen gaan naar NL. Duitsland is echt onze 'heimat' geworden. Ik moet toegeven dat wij voor onze oude dag nog steeds niks geregeld hebben, zouden we eigelijk wel moeten doen... (In Dld dus)
Boodschappen zijn trouwens niet echt voordeliger hier hoor, is maar net naar welk type winkel je gaat, Aldi is goedkoper dan de Real, maar dat is in NL hetzelfde.
Ik denk zelf, dat als je puur alleen voor de goedkopere huizenprijzen naar Dld wilt emigreren, dat het gedoemd is te mislukken. Je moet er ook psychisch achterstaan, je willen verdiepen in de taal en de mensen. Je het land als thuisland eigen willen maken. Ik denk dat je anders heel snel heel ongelukkig wordt....

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:39

@superpony,

Het is voor ons de bedoeling dat we er voor altijd blijven. We hebben het geluk dat er een nederlandse dame op het dorp woond die ons goed op weg helpt en ook de mensen weet te vinden ( ons ermee in contact brengt) die ons kunnen en ook willen helpen.
De mensen die we tot nu toe uit het dorp kennen zijn vriendelijk en behulpzaam.
Bij het huis zit een kleine 2500 m2 aan grond.

De boodschappen hier in Duitsland vind ik nou niet echt veel goekoper (zeker het brood niet)

Oude dag is bij ons wel geregeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:03

Ik deed voorheen alleen maar boodschappen bij AH of C1000. Hier ga ik nu ook vaak naar de LIDl en vind het 100% meevallen. In Duitsland las ik steeds de boekjes van Kaufland en marktauf of id en dat was echt super goedkoop. Ook van Nederlanders hoor ik wel dat ze ervoor over de grens gaan,. maar kan idd maar net zijn wat je gewend bent, waar je komt etc.

@siggy, ik ben nu verhuisd en we doen gewoon ons ding. het had niet uitgemaakt in welk dorp we nu waren gaan wonen. Onze familie zit verder en we kiezen echt voor ons eigen geluk en een fijne en veilige plek om te wonen. we hebben normaal contact hier, maar that's it. Ver Duitsland in zou ik me misschien alleen voelen, omdat ik ver van mijn familie zit, maar zoals deze afstand (180 km) is net te doen en we bellen. Ik vind vooral rustig en veilig wonen prettig, maar het moet te doen zijn voor onze zoon met school en voor ons werk in Nederland.

Zoals mijn zoon nu 17km naar Emmen moet fietsen en 3x pw traint, heeft ie ook geen tijd voor in Emmen blijven hangen etc. Maar daar kiest ie voor als ie voetbalt, dus dat verschilt ook niet met in Duitsland wonen zozeer. Thuis, school en voetbal zijn nu ook apart van elkaar. vandaar dat ik ook liever dichterbij Emmen zou willen. Anders zouden we al iets hebben gevonden bij ter Apel of hoger de grens over.

Smartie goed dat je dat geregeld hebt. Ik vraag me dus af wat wij zouden doen en onze zoon....En tegen wleke problemen kun je dan aanlopen. Moet je nu 30+ <40 toch aan denken.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:27

Wij hebben de Toom,Rewe, Aldi en de Lidle. De Toom en de Rewe zijn prijzig, Aldi ben ik nog niet geweest.

@Siggy waar doe jij je boodschappen?
Klusmatrialen halen we meestal bij de Praktiker.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:32

Nog een Duitsland-ganger die zich nederig meld, als een ieder het goed vindt :D