Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:56

Ik hou de kippen niet voor vlees, maar ik vind de brahmas echt veel rustiger als de mechelse koekoek, die heb ik laatst verkocht omdat ze zoveel herrie maakten. De brahmas leggen grotere eieren.

Er zit, als ik even op het gewicht focus, wel veel meer vlees aan de koekoek als aan de brahma.

De brahmas gingen wel broeden (ook al heb ik geen haan), de mechelse heb ik dat niet zien doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:07

Hier omgekeerd! De brahma’s legde hele kleine eieren. 15 gram lichter dan die van mijn koekoeken (alhoewel dat ik moet toegeven dat mijn witte koekoek ook wel kleine eieren legt.) Puur voor de leg heb ik weer gewone legkippen. Die gaan hier de winter gewoon door met leggen waarbij de rest wel stopt.

Ik ben het meest tevreden van mijn sasso. Nooit broeds, goede leggers, goed vlees. Natuurbroed hier meerdere keren geprobeerd. Of ze gaan er te vroeg af of de eieren gaan kapot. Ik ben alles naar de broeder.

Iemand vinden die slacht is niet evident. Het is wel een werkje en je kunt er niet veel voor vragen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:09

De eieren van de Mechelse waren hier echt fors groter dan van de Brahma's. Ik kon aan het formaat zien van welk ras de eieren waren. Misschien waren jouw Mechelse nog jong, prairy? Eigewicht neemt ook toe met de leeftijd (tot een bepaald punt uiteraard).

Brahma's zijn heel stil, dat klopt. Maar ik weet niet hoe dat met hanen is, wij hebben nooit een Brahma haan gehad. En ik vind het geluid van kippen wel gezellig. De Mechelse haan zong echt een soort van, prachtig geluid.

Ik had 1 Mechelse hen die wel regelmatig broeds werd, maar nooit lang genoeg om een nest uit te broeden (lees: een paar dagen voor het einde ineens van het nest afgaan, waardoor ik de eieren met spoed alsnog naar de machine moest verplaatsen, met een heel slecht uitkomstpercentage als gevolg). Ook een goede reden om met machine te broeden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:56

Heb speciaal voor het broeden een kruising kriel lopen heeft nu al met succes 2 nestje groot gebracht.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:05

Ik ga geen kippen aanhouden voor het uitbroeden. Ik wil ze in de broedmachine broeden, ook omdat ik het super leuk vind om alles zo van dichtbij te kunnen volgen. Onder de kip is het na drie weken ineens allemaal kuikentjes, maar het hele proces daarvoor is echt prachtig om te volgen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:24

Onze kippen zijn allemaal kruisingen, om de zoveel tijd ruilen we een haan met iemand om er weer nieuw bloed in te krijgen en gaat/gaan de oudste eruit.
Broeden dat is net hoe het loopt, als er wat gaat broeden wachten we meestal gewoon af wat dat brengt. Aan de hand daarvan gooien we dan de broed machine vol of niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:11

Hier helaas ook alle tomaten weg moeten gooien. Jammer hoor.
Komkommers doen het gelukkig wel goed.

Het enige uitgebroede kuiken groeit ook prima. Grappig is die, hij/zij zoekt het vaak hogerop. Zal wel een haantje zijn denk ik

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:22

Is dat meer een hanending om overal op te willen zitten? Doen ze hier ook constant. Ik heb niet eerder hanen gehad, maar nu valt het kwartje... zal eens opletten of het alleen de hanen zijn en niet ook de jonge hennen.
De hanen zijn ook enorm nieuwsgierig hier, maar ze hebben nog voldoende respect voor mij en de grote kippen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:44

Geniale foto!

Hier zaten zowel hanen als hennen altijd overal bovenop, dus bij ons was dat nooit een geslacht eigenschap.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:46

Jonge kippen hier doen dat ook, zo gaan ze ook de volwassen kippen uit de weg en leeft alles rustiger samen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:34

Haha, nee hoor, ik weet nog niet of het een haantje is. Was meer een gevoel omdat ie zo bijdehand is. We merken het vanzelf

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:58

Om die reden heb ik inderdaad ook de bench in de ren staan. Kunnen de kuikens veilig ook hun eigen voer eten of zodra ze ouder worden erop zitten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:12

mijn dochter wordt eind van deze maand 8 jaar, en we zijn van plan om haar een konijn te geven (en haar zusje meteen ook maar zodat nijn niet alleen is :) )
Nu wil ik daar mijn moestuin voor opofferen. Aangezien het toch niet veel soeps is/wordt. oogst dit jaar was 2 maaltjes peultjes, en een paar komkommers. alle sla en kool hebben de slakken op en de tomaten heb ik weg moeten gooien. Er staan nu alleen nog wat kalebassen, die doen het wel goed.

Ik denk aan een wat groter ras wat makkelijk te houden is en goed buiten kan blijven, voorkeur voor duitse hangoren, die heb ik in het verleden ook wel gehad. De moestuin is goed omheind en heeft een rubber ondergrond met daarop de moestuinbakken. Ik zou het alleen moeten overkappen met gaas zodat de katten er niet in gaan, verder kan het zo in gebruik worden genomen. Leuk projectje weer :)

Het stuk is denk ik 3 x 5. Dus ze krijgen lekker veel ruimte.

Ik moet nu wel even op zoek gaan naar welke planten giftig zijn voor konijnen, ik denk dat ik de kalebassen best wel weg kan halen, en de pot met rabarber... maar de evt aardbeien die nog opkomen zullen denk ik niet heel slecht zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:20

Van aardbei mogen ze alles. De plant zelf, de bloemen, de vruchten etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:01

Hangoren zijn gevoelig(er) voor oorinfecties, voor zorgeloos konijnen houden start in elk geval met gewone oren en korte/normale vachten.
Konijnen graven, zorg dus dat ze er niet uit kunnen graven en is de grond zo stevig dat die tunnels blijven ipv instorten met konijn er in? Konijnen los op die manier is leuk als kijkbeestjes, maar maakt controle een stuk lastiger. Hoe kan je dus de boel zo inrichten (bv waar je brokjes geeftje ze even kan opsluiten) dat je ze dagelijks in handen kan hebben?

Grond kan zaken als coccidiose en tuleramie bevatten, 2e is zoönose die bij mensen gelukkig goed te behandelen is met antibiotica, maar beide zijn voor konijn snel dodelijk. Je bent dan dus meestal te laat om succesvol in te grijpen (anders dan euthanasie). 1e kan van meerdere dingen vandaan komen, 2e meestal hazen.
Afhankelijk van waar je zit is kat of vos niet je enige gevaar, want net als kip (waar alles houdt van kip), geldt dus ook voor konijnen.
Muizen overlast beperk je door ervoor te zorgen dat ze niet meer brok krijgen dan ze in 15-30min. kunnen opeten, sowieso advies voor konijn (fok en huisdier), brok is bijvoer, hooi is hoofdvoer en 24/7 toegang is noodzakelijk. Konijn heeft niet zo'n sterke darmperistaltiek als vrijwel alle andere diersoorten groot deel van het naar de uitgang vervoeren van voedsel gaat door aanvoer nieuw voer, altijd hooi beschikbaar dus. En let goed op wat je nieuwe konijnen gewend zijn aan voer, snoepjes, fruit en ander spul gooit spijsvertering rap op een dot met ellende tot gevolg. Zeker eerste maand(en) standaard voer zoals ze gewend zijn geven en blijf zorgen dat zo'n 80% van het dieet hooi is. Wil je leuke dingen doen, dan is een stukje verse tak met blaadjes en bast leuk en andere manieren van gewone voer aanbieden ook. Dieet veranderen of (veel) snoepjes voeren niet.

Waar een muis kan komen, kan zoiets kleins als een wezel ook. En mocht je omheining nu kippengaas zijn (dat zeskant gaas), dan is niet niet geschikt om je konijnen te beschermen tegen roofdieren. Dat spul trek je bijna met je blote handen al kapot, laat staan een vos oid die trek heeft.

Qua giftig : de rabarber bladeren zijn giftig, de stelen kunnen gevoerd worden (met mate), de aardbeien blaadjes zijn ook geen probleem, de vruchten zijn heel rap teveel suiker (idem voor de traditionele wortels).

Er is een engels boekje : beyond the pellet , waar veel info in staat qua wat veilig is voor konijnen.
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B00FZF1FC ... 418&sr=8-1
Daar is het als vervanger voor konijnenkorrel bedoeld, maar het geeft je een goede basis qua welke planten geschikt zijn als groenvoer naast gras en wat twijgen van bv berk, wilg en hazelaar (ook voor knaag). Hoewel de focus is op vleeskonijnen, wil je ook bij huisdierkonijnen geen overgewicht. Voor vlees en fok niet omdat het negatieve effect op vruchtbaarheid en buikvet smaakt vies, bij huisdier konijnen is het alleen al van wege de gezondheid geen optie.

Meestal is het advies qua hoeveelheid korrel 10gr/kg gezond gewicht. Rasstandaard geeft je een goede schatting, maar elke maand wegen helpt je inzicht te krijgen in hoeveel ze echt wegen.

Je hebt konijnen gehad en de niet aan/achter de oren nekvel grijpen ken je denk ik wel, maar mocht je in echt nood een konijn toch in 1 hand moeten pakken, pak ze dan net voor het bekken om ruggegraad/zwevende ribben vast. Dan heb je ook een soort slappe pop en geen problemen met schade, wat een kwetsbaar velletje pakken wel kan geven. Nekvel pakken doe je eigenlijk enkel om konijn op een tafel/stevige ondergrond te fixeren.
Normaal is een hand vanachter de voorpootjes de borst ondersteunen en andere hand is een kommetje waar de kont in valt (met 2-3 vingers (richting)tussen de achterpootjes). Dan liefst op de arm (hoofdje verstopt). En qua neerzetten zet ik ze liefst via rug-kont en dan naar voren rollen tot alle voetjes op de grond staan. Direct voetjes op de grond is nog wel eens spartelen en dan heb je krassen en een gewoonte die op zijn minst onhandig is. Immers leren dat rustig stil zitten de manier is om los te komen helpt beide partijen om makkelijk met elkaar om te gaan. Gespartel is iets dat anders op de meest onhandige/gevaarlijke momenten geprobeerd wordt en dat is helemaal lastig met jonge kinderen die ook konijntje willen kunnen oppakken, etc.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:04

@ tamary, bedankt voor de informatie!
Ik heb al meerdere konijnen gehad, dus ben niet echt een leek wat dat betreft. Qua graven zullen ze het met de moestuinbakken moeten doen. het geheel is voorzien van rubbermatten, dus ze kunnen zich niet uitgraven.
De konijnentuin heeft 1cm gaas, daar komen ze niet doorheen. We moeten alleen nog een veilig toegangshek en overkapping maken, dat hoeft niet zo spannend te zijn. Goed hardhouten hok heb ik ook al.
Mijn kinderen zijn dieren gewend (boerderijkids) en hoeven niet persé de hele dag te knuffelen, gewoon konijntjes om naar te kijken is net zo leuk. oppakken is niet nodig. :)

zo ziet het er nu uit, beetje rommelig nog, maar als de kalebassen weg zijn is het wel weer wat overzichtelijker.
Afbeelding
Afbeelding

mijn fazanten van vorig jaar beginnen nu echt mooi op kleur te komen. De hennen zijn de staart weer kwijt helaas, maar de haan begint nu echt heel mooi te worden:

Afbeelding

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 22:56

Ik heb voor het eerst pruimenjam gemaakt. Op internet las ik dat je de potten in kokend water moet ontsmetten en op zijn kop op een theedoek moet laten drogen. Dat heb ik gedaan, maar ze worden niet droog.. En dan moet ik er alsnog met een theedoek in om ze droog te maken en zijn ze niet steriel meer. Hoe doen jullie dat? Ik heb geen oven of vaatwasser.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 23:04

Ik vul ze gewoon als ze nog niet helemaal droog zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 23:50

Gewoon vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:15

Afbeelding

Wij zijn weer begonnen *\o/* Geit is ook al enkele keren gedekt. Haar dekken wij uit de hand. Ze is de enigste geit. De bok gaat wat te hevig zijn omdat hij enkel haar heeft.

Mijn suffolk ram komt heeeeeeel eeeeeerg traaaaaaag op gang. 8)7 Maar daar appte man toch net over dat hij eindelijk een succesvolle dekking zag.

Op de foto is de ram een 5,5 maand oude suffolk/bleu de maine kruising. De ooi is zwartbles met zwartbles x texel. Hij kan er toch aan want vond dat wel even spannend :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:37

Voor diegene met voedseldrogers: Welke hebben jullie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:53

De Aldi aanbieding van vorig jaar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 23:44

Ben ook aan het rondkijken daarvoor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 06:28

Ik heb een goedkope toren van 40 euro, maar zou zelf de volgende keer voor een ronde met inschuifbladen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 07:22

Ik heb er eentje van Princess, een vierkante.