Bijzondere babynamen deel IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Re: Bijzondere babynamen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:37

Volgens mij is dat persoonlijk hoor. De een zal het als vervelend ervaren, de ander vindt het geen probleem. Ik moet ook altijd 'Met -h op het eind" zeggen. Ik heb daar nog nooit een probleem van gemaakt. Ik denk dat je bijna elke naam op verschillende manieren kunt spellen, dus ja.. daar moet men maar mee leren leven.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:42

sunny_l0ve schreef:
Wij spreken het zelf ook niet uit als Djulia, maar voor de mensen in de omgeving het makkelijkste uit te leggen als ze niet weten hoe ze het moeten uitspreken. Tja, ik heb het zelf ook met mijn naam dat iedereen het verkeerd schrijft, en alles went. Zal ze maar mee moeten leven..... naar mijn mening zijn er ergere dingen en ik ben blij dat ze geen standaard naam heeft :) Maar iedereen heeft zijn/haar eigen smaak.

Maar dan spreken zelfs haar vader en moeder haar naam dus niet correct uit als ik jou goed begrijp? Waarom dan niet gewoon Julia :)?
Laatst bijgewerkt door Sodera op 09-07-24 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sunny_l0veJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:47

@ sammie: Ja alleen denk ik ook dat het er heel erg aan ligt hoe je er ook als ouder mee bent. Mijn ouders hebben mij een naam gegeven die op drie verschillende manieren (als het er al niet meer zijn) geschreven kunnen worden en mensen schrijven die van mij vrijwel altijd fout. Ik heb er nooit problemen mee gehad en vind het dan ook geen irritatie punt. Maar dat komt ook voornamelijk doordat mijn ouders me daar altijd op hebben voorbereid, dat dat wel vaker zou voorkomen. Ik ben juist blij met mijn naam, zou geen andere meer willen :)
Ik hoop voor onze meid dat zij het later ook als een geschenk zal zien, dat wij haar naam mooi, speciaal en uniek vinden. Overigens valt het me op dat de mensen die 'exotischere' namen gewend zijn de naam wel gelijk vlekkeloos uitspreken en de mensen die alleen de hollandse namen gewend zijn er moeite mee hebben.
Maar ik snap jouw punt wel, het kan lastig gemaakt worden door spelling en uitspraak van een naam. Ik zie alleen veel minder problemen daarin.

@ sodera: ja wij spreken het juist wel goed uit, maar voor mensen die alleen oer hollandse namen kennen is de uitspraak lastig. Dan is het het makkelijkst om het uit te leggen als djulia. Waarom niet julia? Omdat ik die niet mooi vind in de uitspraak :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:49

Uitspraak is toch djoelia? Vergelijkbaar met de Engelse Julia?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:50

Niwla schreef:
Volgens mij is dat persoonlijk hoor. De een zal het als vervelend ervaren, de ander vindt het geen probleem. Ik moet ook altijd 'Met -h op het eind" zeggen. Ik heb daar nog nooit een probleem van gemaakt. Ik denk dat je bijna elke naam op verschillende manieren kunt spellen, dus ja.. daar moet men maar mee leren leven.
Tuurlijk is dat persoonlijk :D Maar het is wel een ergernis bij een hoop mensen en uiteraard moet je er mee leven (’t is ook niet anders), maar dat moet je ook als er een been geamputeerd moet worden. Liever zou men dat been houden en liever corrigeer je ook niet constant een andere persoon als die je naam <weer eens> verkeerd uitspreekt/ schrijft etc.. En bij een ‘simpele, maar blijkbaar toch iets afwijkende’ naam als Mieke, Maike etc ga je ook niet uit voorzorg vragen hoe schrijf/spreek je dat (je verwacht de schrijfstijl aan nl. aan de klank te horen en andersom ook) of Sem is dat met 1, 2 of 2m’en? En toch vindt men het niet fijn als men er vervolgens naast blijkt te zitten. :)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:00

Vind Giulia een leuke naam :j Wij hadden in de uitwisselingsgroep ook een Giulia, iedereen sprak het ook gewoon goed uit en schreef het ook goed. Maar dat kan ook komen omdat ze dus Italiaans is en Julia dan niet logisch is haha.
Ik moet zelf ook altijd zeggen 'Lysanne met een ygrec', maar dat went inderdaad. Al vind ik het soms wel vervelend, maar ik geef mijn ouders daar totaal de schuld niet van ofzo. Vind Lisanne met een i nieteens mooi, dus ben blij met die Y.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:02

Ah joh, ik heb een heel Hollandse naam waar er minstens 10 met ook nog eens dezelfde achternaam van zijn in Nederland en nog presteren ze het om die te verbrassen, zowel voor- als achternaam. :D Dus maak je niet druk.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:52

Sammie schreef:
sunny_l0ve schreef:
en alles went. Zal ze maar mee moeten leven.....
Vandaar dat het in de ergenissen top 10 staat :j

No offence hoor, het gaat mij niet eens zo specifiek om deze naam, want dat valt an sich nog mee maar om élke naam die qua uitspraken afwijkt van het opschrijven. Het is gewoon bloedirritant om telkens een brief te versturen met als afsluiting groetjes Peut en je nu al weet dat je een aanhef terug krijgt met beste Piet… Of dat je honderdduizend keer iemand opnieuw moet corrigeren je spreekt het uit als Zeus en niet als Zus.. (of vul elke willekeurige afwijkende naam in) :+ Dat wendt niet. Je gaat je er steeds méér aan ergeren. Het komt nl. over als desintresse, terwijl het dat in feite <niet altij> helemaal niet is.

En het is als ouder, gelukkig maar, nog altijd je eigen keuze hoe je je kind noemt, maar in sommige (en nogmaals ik bedoel hier in het algemeen) gevallen zou er echt wel wat beter nagedacht mogen worden over de gevolgen en impact van een naam. De mate van uniekheid van een naam zegt niks over de uniekheid van de persoon an sich. Ik zie in dat opzicht geen enkele reden waarom sommige ouders dat met een naam moeten uitdrukken. Kies een naam die je mooi en leuk vindt (en wat mij betreft logisch is qua uitspreken :+ ) en dan is het ook prima. :)

Dat is denk heel persoonlijk! Ik heb het nooit als irritant gezien dat ik mijn naam altijd moet spellen of moet verbeteren.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:00

Sammie schreef:
En het is als ouder, gelukkig maar, nog altijd je eigen keuze hoe je je kind noemt, maar in sommige (en nogmaals ik bedoel hier in het algemeen) gevallen zou er echt wel wat beter nagedacht mogen worden over de gevolgen en impact van een naam. De mate van uniekheid van een naam zegt niks over de uniekheid van de persoon an sich. Ik zie in dat opzicht geen enkele reden waarom sommige ouders dat met een naam moeten uitdrukken. Kies een naam die je mooi en leuk vindt (en wat mij betreft logisch is qua uitspreken :+ ) en dan is het ook prima. :)

En dáár sla je wat mij betreft de spijker op z'n kop.
(als leerkracht zie ik heel veel kinderen voorbij komen, en dubbel zoveel ouders;) )
Het lijkt wel alsof ouders tegenwoordig bang zijn dat hun kind 'gewoon','normaal', 'dertienineendozijn' is. Normaal is niet meer genoeg. Ze moeten speciaal zijn en liefst ook een speciale behandeling krijgen. Gewoon bescheiden siert een kind en ouder en mens i.m.o. veel meer dan iemand met de grote wens om speciaal te zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:19

Ik zeg al voor de grap tegen mijn man; 'als ik ooit overal online ga lopen verkondigen (zoals in onderschriften, om de haverklap op Facebook etc) dat mijn kind de beste,geweldigste en knapste kind is; laat mij dan opnemen' :')
Ik krijg ook de kriebels van de verheerlijking van een kind; of het nou is door een bizarre naam omdat het 'uniek' moet zijn net als het kind, of om de haverklap een veer in de bips van het kind stoppen en mee te paraderen overal :')

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:51

Zag net een Rozamirl voorbij komen..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:52

Mijn oudste heeft een hollandse naam.Ellie,maar dat wordt vaak Elly of erger Ally.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:29

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:31

Britta31 schreef:
Mijn oudste heeft een hollandse naam.Ellie,maar dat wordt vaak Elly of erger Ally.

Leuke naam!!! :j

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:34

Haha geweldig topic! Wat een namen komen er voorbij zeg!

Ik ken o.a. namen zoals Marischa, Zola, Carlien wat ik niet veel hoor (ken geen andere mensen die zo heten) maar vind het leuke namen :)

Edit: en buitenlandse namen zoals Sermin (Sermien), Fidan, Serhat ect. Maar vind het eigenlijk best mooie namen, past zeker bij ze :) Alleen als het mensen waren met blond haar, blauwe ogen enzo zal ik het wel vreemde namen vinden haha.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:45

Mijn zoon heeft nu een klasgenootje te spelen: Dinay :=
Ik moet de hele tijd aan het Engelse denial denken :(:)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:22

friesam schreef:
Hier in het dorp is een Wiep geboren (een meisje aan de roze pak muisjes als ooievaar te zien)

Zo hadden wij vroeger in de kenniskring een Wieppie, tegenwoordig korten ze haar naam ook af naar Wiep.

Die naam wend nooit!

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:38

Ik "ken" een wiepkje...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:04

Een oudere vrouw hier heet Wuppie...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:41

Zat ineens te denken, ken iemand die Inga heet. Ook best wel een bijzondere naam volgens mij.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:53

Ik zag net een Inga op tv haha :) Nog nooit van gehoord nee

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:54

Uk had vandaag mail van een (britse) Emly
klinkt een beetje als we hadden niet genoeg letters voor Emily

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:55

Van de week op tv, een jongen die Papillon heet...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 05:06

Om de hoek is een Jet geboren, vroeger gemeengoed maar nu hoor je dat eigenlijk nooit meer.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 07:55

Urielle die vind ik wel leuk! Mariette ook!