Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:52

PSvanLot schreef:
Popstra schreef:
WHO waarschuwde al aan het begin van de uitbraak dat de minder ontwikkelde landen het moeilijk zouden gaan krijgen wat betreft geven van zorg.
schrijnend is dat nu juist goed ontwikkelde landen de groots mogelijke moeite hebben het virus bij te benen in de zorg.

Tot het straks in de minder ontwikkelde landen terecht komt...

Dat is er al..

Zuid Amerika, Afrika, Syrië.. noem maar zo al drie continenten/landen die aan het begin van hun piek staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:52

HC , ik weet niet of je belerende opmerkingen uit angst of half Spaanse superioriteit voortkomen maar misschien kun je die beter richten op de burgemeester van Madrid. Ondanks besmettingen en verregaande maatregelen in landen om jullie heen liet hij de nationale vrouwendag doorgaan . Op 12 mrt volgens mij, duizenden mensen op straat gezamenlijk aan het feestvieren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:53

Ondertussen hier in Spanje nu een week een daling van het dagelijkse % nieuwe besmettingen.
Begint nu idem in het % nieuwe opnames in IC.

Helaas voorlopig nog niet minder druk op de ICs vanwege het langdurige verblijf en het aantal wat ontslagen wordt stijgt wel maar is nog niet hoger dan het aantal opnames.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:53

veerledec schreef:
Ik las gisteren dat er 1.600 IC bedden waren afgelopen zaterdag, waarvan 1.025 bestemd voor Corona.
Edit: dat staat ook hier: https://www.nu.nl/coronavirus/6041017/a ... izend.html

Citaat:
Het doel van zestienhonderd zou inmiddels al bereikt zijn, liet voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC) Diederik Gommers afgelopen zaterdag weten aan Het Parool.

Voor nu mooi dus, maar dat betekend ook dat we de rek al eruit hebben voor nu.

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:55

Gisteren trouwens bedacht om vanochtend vroeg boodschappen te doen. Veel mensen zijn toch wat later door de zomertijd en slecht weer. Drie klanten in een grote AH , heerlijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:57

Shadow0 schreef:
Karl66 schreef:
Omdat het geen enkel nut heeft om zelf allerlei extra regeltjes te verzinnen. Zolang je je aan de maatregelen houdt, kan je gewoon een winkel bezoeken, of dat nou een supermarkt of een bouwmarkt is.

Regel 1 is: blijf zoveel mogelijk thuis, ga niet ergens naartoe als het niet nodig is. Dus je kunt niet 'gewoon' een winkel bezoeken (ondanks die uitspraak van Keyzer.) Liever niet.

En eerlijk gezegd, die anderhalve meter is vooral een gok, een beetje genomen in de hoop dat het redelijk klinkt. Niet echt getest (behalve vanuit een vrij theoretisch model over hoe snel de deeltjes naar beneden vallen, maar of dat ook realistisch is in allerlei situaties waar je beweegt of praat ofzo is dat helemaal niet duidelijk.)

In andere landen houden ze 2 meter aan (zowel USA als Australie)

Zelf probeer ik momenteel maar 1 keer per week boodschappen te halen (ook gelijk voor mijn moeder) en doe dat om 8 uur 's ochtends als het nog rustig is en goed aangevuld. Zo hoop ik ons risico zo beperkt mogelijk te houden.

Gelukkig woon ik aan 'n natuurgebied dus kan vrij wandelen en heb een heerlijke tuin.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:57

bigone schreef:
Gisteren trouwens bedacht om vanochtend vroeg boodschappen te doen. Veel mensen zijn toch wat later door de zomertijd en slecht weer. Drie klanten in een grote AH , heerlijk.

Ik ga inderdaad ook 's ochtends vroeg of 's avonds laat. Laatst was ik er om 7:30 (supermarkt gaat om 7:00 over) en ik liep heerlijk tussen de bejaarden die allemaal keurig afstand hielden. Ik zag trouwens dat de supermarkten in de buurt van mijn ouders met kaartjes werken waarop je kan zien hoe druk het is in de winkel op bepaalde tijdstippen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:59

Huertecilla schreef:
kiki1976 schreef:
Daarnaast houd ik het kaartje van NL een beetje bij, hier kan je goed zien waar in NL de meeste besmettingen zitten

Je weet dat dit jezelf voor de gek houden is hoop ik want weten is meten, niet meten is niet weten.

Waarom nu temmen dames? HC heeft toch gewoon gelijk? Zolang we niet testen is het kaartje maar een grove indicatie?
Snap nog steeds de berichtgeving niet (en met mij velen) dat men overvallen wordt met nu de verwachting dat een verdubbeling van de capaciteit IC bedden nodig is. Dit had men toch gewoon kunnen weten? Door te kijken naar China en Italie? We volgen gewoon nog steeds dezelde curve (hockeystick opwaarts) als Italie.
Ik begrijp dat dat beeld jullie niet bevalt maar iedereen mag hier toch zijn/haar mening geven.?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:00

bigone schreef:
HC , ik weet niet of je belerende opmerkingen uit angst of half Spaanse superioriteit voortkomen maar misschien kun je die beter richten op de burgemeester van Madrid. Ondanks besmettingen en verregaande maatregelen in landen om jullie heen liet hij de nationale vrouwendag doorgaan . Op 12 mrt volgens mij, duizenden mensen op straat gezamenlijk aan het feestvieren.

Ja, helmaal correct; de vrouwenbeweging heeft het goed verziekt hier. De druk van de feministen heeft de burgemeester niet kunnen weerstaan. Een geval van politieke correctheid boven gezond verstand.

Dit was overigens in het hele land. Van donderdag t/m heel weekeinde. Overal feministische/emancipatie-concentraties.
Hadden ALLEMAAL afgelast moeten worden maar ja... politieke complicatie vanwege de politieke correctheid.

Had ook een betere, eerdere afsluiting van Madrid moeten zijn het eerste weekeinde van de quarantaine. Nu zijn veel hersenloze onverantwoordelijken naar hun tweede huis in de provincie gegaan. De familie Aznar voorop naar Marbella.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:01

veerledec schreef:
Ik las gisteren dat er 1.600 IC bedden waren afgelopen zaterdag, waarvan 1.025 bestemd voor Corona.
Edit: dat staat ook hier: https://www.nu.nl/coronavirus/6041017/a ... izend.html

De max gaat niet alleen om de hoeveelheid beademingsapparatuur die er beschikbaar is of gaat komen, maar ook om het aantal personeelsleden die met die apparatuur van de IC werken kan, ook daar is er een max aantal mensen beschikbaar, daar was van de week het hoofd van de IC - Nederland erg duidelijk in

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:02

Babootje schreef:
Waarom nu temmen dames? HC heeft toch gewoon gelijk? Zolang we niet testen is het kaartje maar een grove indicatie?
Snap nog steeds de berichtgeving niet (en met mij velen) dat men overvallen wordt met nu de verwachting dat een verdubbeling van de capaciteit IC bedden nodig is. Dit had men toch gewoon kunnen weten? Door te kijken naar China en Italie? We volgen gewoon nog steeds dezelde curve (hockeystick opwaarts) als Italie.
Ik begrijp dat dat beeld jullie niet bevalt maar iedereen mag hier toch zijn/haar mening geven.?

Hij kan wellicht gelijk hebben, maar dat betekent niet dat het tot in den treuren herhaald hoeft te worden. Na de tweede keer was het ook al wel duidelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:04

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:05

Babootje schreef:

Het gaat om de opruiende toon van zijn berichten. Net zoals die van jou bewust paniekzaaiend & sensatiezoekend over komen op mij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:06

HC mag ook, net als ieder ander zijn mening geven maar helaas gaat het meestal met het belerende vingertje . En dat kan anders , punt.
Want Spanje is er net zo erg, zo niet veel erger aan toe dan ons land tot nu toe.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:07

Kunnen we niet ophouden met polariseren en verdeeldheid zaaien?
Ieder land en ieder individu maakt fouten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:09

https://nos.nl/artikel/2328747-rivm-som ... abant.html
"In het meest waarschijnlijke scenario liggen er half april 2500 coronapatienten op de intensive care. Dat is best wel een grote verschuiving ten opzichte van vorige week", aldus Wallinga. Vorige week gold dat aantal nog als het sombere scenario van het RIVM. Wallinga hoopte toen dat er maximaal 1000 bedden nodig zouden zijn begin april. Maar dat aantal is vandaag al bereikt.
Dat het aantal hoger ligt komt mede doordat het RIVM er nu van uitgaat dat patiënten langer op de IC blijven liggen. Rekende het RIVM vorige week nog met 10 dagen, inmiddels gaat men uit van 23 dagen. Hierdoor liggen er veel meer mensen tegelijkertijd op de IC. Ook is de stijging de afgelopen dagen sneller gegaan dan gedacht.

Hiervan val ik echt van mn stoel. Dit was toch ALLANG bekend obv informatie uit China en Italie, dat mensen lang op IC verblijven?
Er wordt gewoon echt niet gekeken naar het buitenland en dat vind ik pas zorgelijk.
" Van Houten wilde niet zeggen of Nederland ’te laat’ was. Wel zei hij: „Ik denk dat heel de wereld niet scherp genoeg naar China heeft gekeken. Men dacht dat het wel mee zou vallen.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1719975 ... ij-philips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:10

Destination schreef:
Babootje schreef:

Hij kan wellicht gelijk hebben, maar dat betekent niet dat het tot in den treuren herhaald hoeft te worden. Na de tweede keer was het ook al wel duidelijk.

Nee, Babootje, jij vindt dat hij gelijk heeft. Ik vind dat hij niet weet waar hij over praat ( wat overduidelijk bleek toen hij stelde dat Nederland twee weken achter loopt op Spanje met de ontwikkeling.) en alleen maar loopt te zuigen. Gruwelijk irritant en in strijd met de boktregels.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:10

bigone schreef:
https://www.rtvoost.nl/nieuws/328294/De ... sapparaten

Misschien letterlijk een beetje lucht indien er ook personeel is om te bedienen .

Ah, wat fijn! Ik meen ergens gelezen te hebben dat 10,000 oud-zorgmedewerkers zich hebben gemeld om aan de slag te gaan in de zorg, dus hopelijk wordt de juiste persoon op de juiste plek gezet en verloopt het allemaal soepel met de extra beademingsapparaten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:11

Janine1990 schreef:
PSvanLot schreef:

Tot het straks in de minder ontwikkelde landen terecht komt...

Las net dat Oxfam Novib al vraagt om 140 miljoen? Inderdaad voor ontwikkelingslanden..

Met 140 miljoen is nog geen mens gered als ze geen ziekenhuizen met materiaal etc hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:12

soesita schreef:
Karl66 schreef:
Omdat het geen enkel nut heeft om zelf allerlei extra regeltjes te verzinnen. Zolang je je aan de maatregelen houdt, kan je gewoon een winkel bezoeken, of dat nou een supermarkt of een bouwmarkt is. Doordat mensen die verkoudheidsverschijnselen of griep hebben thuis moeten blijven, zowel klanten als winkelmedewerkers, kan je op deze manier R0 onder of gelijk aan 1 houden en dat is het doel van de maatregelen, de verspreidingssnelheid van het virus vertragen.

Ja. Helaas ben je er van afhankelijk dat alle mensen die verkoudheidsverschijnselen hebben dan ook daadwerkelijk thuis blijven. Uit meerdere topics hier op bokt blijkt dat dat niet het geval is. -O-

Alleen geldt dat niet specifiek voor Nederland maar voor bijna elk land, een totalitair regime als China uitgezonderd. En dan zou je nog steeds niet de mensen moeten aanspreken die zich netjes aan de maatregelen houden, maar de mensen die ondanks de verschijnselen nog naar buiten gaan.

@Shad0w, als je midden in een verhuizing zit en per half april je oude woning uit moet zijn, dan is een bezoek aan een bouwmarkt nou niet bepaald funshoppen, maar gewoon een noodzakelijke bezigheid op dat moment.

Moraal van het verhaal wat mij betreft. Wil je jezelf allerlei extra regeltjes opleggen, doe wat je niet laten kan. Maar stop er alsjeblieft mee andere mensen je zelfverzonnen regeltjes op te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:12

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:14

Ann schreef:
Babootje schreef:

Het gaat om de opruiende toon van zijn berichten. Net zoals die van jou bewust paniekzaaiend & sensatiezoekend over komen op mij.

Het is de harde werkelijkheid. Wen er maar aan.
Ik heb in ieder geval met die harde werkelijkheid te maken.

Mijn moeder zit nu op een "Coronaafdeling" in het verzorgingshuis..
De eerste bewoners die ziek werden zijn getest. Om te kijken of het idd Corona was en dat is bevestigd.
Dit weekeind is mijn moeder ook ziek geworden. Braken diarree, oplopende koorts en nu ook benauwd.
We skypenn nu nog maar ik houd er rekening mee dat ik haar niet meer in levende lijve ga zien.
Mijn moeder is 85 en dementerend, wordt ook niet meer getest en we weten dat er voor haar geen plaats zal zijn op IC als dat nodig is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:15

Marie_Anne schreef:
Destination schreef:

Nee, Babootje, jij vindt dat hij gelijk heeft. Ik vind dat hij niet weet waar hij over praat ( wat overduidelijk bleek toen hij stelde dat Nederland twee weken achter loopt op Spanje met de ontwikkeling.) en alleen maar loopt te zuigen. Gruwelijk irritant en in strijd met de boktregels.

En dat niet alleen het is natuurlijk gruwelijke onzin om te beweren dat je pas een idee hebt van de ontwikkeling van dit virus als je alle mogelijke gevallen heb getest. Dan zou je namelijk het vak statistiek per vandaag af kunnen schaffen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:16

Babootje schreef:
Het is de harde werkelijkheid. Wen er maar aan.
Ik heb in ieder geval met die harde werkelijkheid te maken.

Mijn moeder zit nu op een "Coronaafdeling" in het verzorgingshuis..
De eerste bewoners die ziek werden zijn getest. Om te kijken of het idd Corona was en dat is bevestigd.
Dit weekeind is mijn moeder ook ziek geworden. Braken diarree, oplopende koorts en nu ook benauwd.
We skypenn nu nog maar ik houd er rekening mee dat ik haar niet meer in levende lijve ga zien.
Mijn moeder is 85 en dementerend, wordt ook niet meer getest en we weten dat er voor haar geen plaats zal zijn op IC als dat nodig is.

En niemand anders in het topic heeft met de harde werkelijkheid te maken? :+

Heel veel sterkte met je moeder, hopelijk kan je haar nog zien.
Laatst bijgewerkt door Destination op 30-03-20 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:16

mysa schreef:
Kunnen we niet ophouden met polariseren en verdeeldheid zaaien?
Ieder land en ieder individu maakt fouten.

_/-\o_
En dat is niet meer dan logisch... En dan denk ik even aan de mooie woorden van Rutte die deze hele crisis beschrijven... 100% van de beslissingen moet je nemen met 50% van de kennis.