Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:03

IsaCalixa schreef:
Ik vroeg mij iets af.. in de buurt waar ik woon staat een kerktoren, en elk uur (of om de paar uur) speelt deze een liedje af, volgens mij ook steeds verschillende.

Maar zit er nu in die kerktoren de hele dag door een persoon die deze muziek maakt (klokken luiden)? Is dat een baan of zo? Of wordt zoiets vooraf geautomatiseerd ofzo? :')

Ik heb echt geen idee :')

Er zijn nog maar heel weinig kerken waar echt klokkeluiders zitten, daar gaat hij meestal ook maar een bepaald deel van de dag af. In de meeste Nederlandse kerken zijn het niet eens echte klokken maar is het gewoon een luidspreker

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:06

IsaCalixa schreef:
Ik vroeg mij iets af.. in de buurt waar ik woon staat een kerktoren, en elk uur (of om de paar uur) speelt deze een liedje af, volgens mij ook steeds verschillende.

Maar zit er nu in die kerktoren de hele dag door een persoon die deze muziek maakt (klokken luiden)? Is dat een baan of zo? Of wordt zoiets vooraf geautomatiseerd ofzo? :')

Muziek staat op een trommel, die speelt zichzelf elke x minuten af. Net als zo’n klein ding wat je vroeger had en waar je aan kon draaien voor een muziekje.

Hier vind je meer:
https://www.wikiwand.com/nl/Beiaard

Ben laatst op de Sint Jan geweest in Den Bosch. Daar konden we dat zien. Echt heel vet!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:09

Sheran schreef:
Hoe komt het dat je, als je een hele drukke dag hebt, vaak geen hongergevoel hebt/vergeet te eten en te drinken, terwijl je dat terwijl je thuis bent meteen merkt?

(ben net weer op school begonnen als docent en kom er net achter dat ik dus alweer de hele dag niks heb gegeten of gedronken. Tijdens corona 5 kilo aangekomen en nu vliegt het er vast weer af... en bovendien is het niet gezond)

Dit heb ik dus ook. Kan rustig halve/hele dag niet eten. Ik moet mezelf vaak dwingen wat te gaan eten (als ik dat dus niet vergeet, want geen honger..)
En als ik dan in de auto stap naar huis krijg ik ineens trek.

Vaak geen pauze met collega’s, ik ben dan bezig met lessen voorbereiden en materialen klaarleggen dus dat helpt ook niet.

Werk nu op een nieuwe locatie waar lunch voor leerlingen door school aangeboden wordt, vaak krijg ik dan iets in mijn handen geschoven. Dat helpt wel

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:31

Vanavond fietste ik van de hondenclub terug in een tshirtje en had ik het Heel Koud toen ik thuis kwam. Meteen onder een warme douche gaan staan, maar dat was juist helemaal niet fijn. Het water was warm, maar voelde heel koud aan op mn huid. Is hier een bioloog/slim iemand in de zaal die dit uit kan leggen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:37

lenaa_tje schreef:
Sheran schreef:
Geen eten, geen drinken, niks :)

Emma: dat zou ermee te maken kunnen hebben inderdaad!

Maar ben je dan niet met collega’s in de pauze?
Ik ben ook iemand die eten en drinken vergeet maar ik eet omdat ik mijn collega’s zie eten. Zij zijn mijn herinnering eraan zeg maar.
Als nog drink ik veel en veel te weinig.

Nu sowieso niet meer uiteraard, maar normaal ook niet echt. Was meestal in de pauze nog bezig met kopieerwerk/surveillance/even geen gezeur aan mijn kop :))
In een tussenuur kon ik wel even eten :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:53

Suusjepluus schreef:
Vanavond fietste ik van de hondenclub terug in een tshirtje en had ik het Heel Koud toen ik thuis kwam. Meteen onder een warme douche gaan staan, maar dat was juist helemaal niet fijn. Het water was warm, maar voelde heel koud aan op mn huid. Is hier een bioloog/slim iemand in de zaal die dit uit kan leggen?

Als ik me niet vergis geven te warm en te koud dezelfde pijnprikkel (voelen dus hetzelfde). Denk door het temperatuurverschil dat het dus te warm was. Beter beginnen met lauw water vanaf de voeten omhoog naar het hart.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:54

IsaCalixa schreef:

Gent? :)

De liedjes worden op een rol gezet met pinnetjes (hele kunst) en daarna speelt het automatisch af.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:35

Knert schreef:
Veulen84 schreef:
Is het mogelijk om whatsappjes automatisch te laten beantwoorden?

Je hebT een vervelende schoonmoeder?

:D :D
Nee hoor. Maar er is iemand die elke keer als ik hem app binnen de zelfde minuut antwoord geeft. De antwoorden zijn altijd het zelfde. Soms wisselen ze, maar dan gaat het in een reeks weer het zelfde.

Ik ben niet op zo'n super goede voet met die persoon om het hem te vragen, dus dacht misschien weet iemand hier het.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:39

Alleen via whatsapp business kan je een automatisch bericht instellen, maar dat wordt volgens mij pas weer herhaald als er x-aantal uur tussen zit

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:41

poes schreef:
IsaCalixa schreef:

Gent? :)

De liedjes worden op een rol gezet met pinnetjes (hele kunst) en daarna speelt het automatisch af.

Groningen!

Interessant, ik ga er eens meer over lezen!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:45

Groningen heeft ook een best actieve beiaardier maar niet ieder uur hoor haha. Op speciale momenten en paar keer per week. Volgens mij verder inderdaad wat eerder beschreven werd. Heb wel eens rondleiding gehad. Heel gaaf.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:04

xSCWx schreef:
Alleen via whatsapp business kan je een automatisch bericht instellen, maar dat wordt volgens mij pas weer herhaald als er x-aantal uur tussen zit

Nee dat zal ie niet hebben denk ik. Misschien is ie toch echt vast gegroeit aan z'n telefoon.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:30

Waar hangen de vleermuizen? En zitten ze daar de rest van de dag?

Hier in de buurt zie ik er tijdens schermer enorm veel, ze vliegen van boom naar boom, maar ik heb er nog nooit één gewoon zien hangen. Waar zijn ze en wat doen ze de rest van de dag? Gaan ze ver van waar ze vliegen?

Captain

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:14

Stel je hebt een kindje wat hersendood is en aan de beademing ligt en sondevoeding e.d. krijgt.. Groeit dit kind dan gewoon uit tot een volwassene als je dit proces aan laat staan?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 10:09

Captain schreef:
Stel je hebt een kindje wat hersendood is en aan de beademing ligt en sondevoeding e.d. krijgt.. Groeit dit kind dan gewoon uit tot een volwassene als je dit proces aan laat staan?

Nee, het groeit wel, maar niet normaal.
Daarbij kunnen de hormonale veranderingen die je moet doormaken om in de pubertijd e.d. te komen niet afgegeven worden omdat die aansturing vanuit de hersenen mist. Dus het zou qua grootte en gewicht best toenemen, maar de transitie naar een volwassen lichaam kan niet gemaakt worden.
Of ze zouden de hormonale veranderingen en andere stoffen welke nodig zijn voor het goede groei en transitie moeten nabootsen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:11

Maar iemand in coma word nog wel ongesteld.
En kan ook een baby laten groeien. Of is die coma dan minder diep dan hersendood?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 10:13

_Penotti schreef:
Maar iemand in coma word nog wel ongesteld.
En kan ook een baby laten groeien. Of is die coma dan minder diep dan hersendood?

Ja... coma toestand heeft verschillende gradaties en simpel gezegd, je leeft dan nog.
En voor het groeien van een vrucht zijn er dan nog lopende processen.
Hersendood is onvergelijkbaar met een coma... dan is er geen enkele vorm van activiteit meer. Het is volledig dood.
Bij coma is er nog activiteit... soms zelfs heel veel. Er zijn alleen bepaalde aspecten uitgevallen.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 02-09-20 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:14

Oke. Dank je wel voor de opheldering :j

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:58

Kunnen passiebloemen zich vermeerderen via grondwortels (of hoe heten die dingen)?

De mijne voelt zich kennelijk op z’n plek want hij groeit als een malle, maar er komen op allerlei willekeurige plaatsen binnen een meter of 2 vanaf de ‘hoofdplant’ scheuten op, terwijl ik niet het idee heb dat daar zaadjes zijn geland ofzo :?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:01

Indy_Mouse_9 schreef:
Kunnen passiebloemen zich vermeerderen via grondwortels (of hoe heten die dingen)?

De mijne voelt zich kennelijk op z’n plek want hij groeit als een malle, maar er komen op allerlei willekeurige plaatsen binnen een meter of 2 vanaf de ‘hoofdplant’ scheuten op, terwijl ik niet het idee heb dat daar zaadjes zijn geland ofzo :?

Het antwoord weet ik niet maar ik weet wel dat die van mij in pot staat en dat dus niet doet. Die staat braaf in z’n pot.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:14

Als er een rank op de grond ligt kan deze wortels gaan aanmaken en zo komt er weer een passiebloem struik.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:15

Een beetje zoals bramen? Die kunnen ook weer wortels maken aan hun takken als ze de grond raken (stomme dingen...)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:18

Century schreef:
Een beetje zoals bramen? Die kunnen ook weer wortels maken aan hun takken als ze de grond raken (stomme dingen...)

:j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:40

moonsparkle schreef:
Als er een rank op de grond ligt kan deze wortels gaan aanmaken en zo komt er weer een passiebloem struik.

Dat ook de ranken wortels zouden kunnen schieten is nieuw voor mij. De stengels kunnen wel op de knopen wortelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:28

Kun je bij movies en series van Ziggo een aflevering ook terug of vooruit spoelen?