Bijzondere babynamen deel IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Bijzondere babynamen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 08:55

Lev is een bijbelse naam.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:21

Afkorting van Leviticus?

ik kom niet verder dan Lev, Russische jongensnaam.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:55

Dan zou de uitspraak Luv moeten zijn? Of is het toch Lef? :=

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:58

Hier in het dorp is een Wiep geboren (een meisje aan de roze pak muisjes als ooievaar te zien)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:02

Doet me denken, bij ons in de straat woonde vroeger een Wiel (jongetje), vond dat als klein meisje altijd maar heel raar om je kind naar een wiel te vernoemen :+

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:05

Maartje_M schreef:
Doet me denken, bij ons in de straat woonde vroeger een Wiel (jongetje), vond dat als klein meisje altijd maar heel raar om je kind naar een wiel te vernoemen :+

Dat hoor je hier in de regio vaker voor een man van 50+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:25

Sammie schreef:

Lef :)

Wiep :')

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:28

friesam schreef:
Maartje_M schreef:

Dat hoor je hier in de regio vaker voor een man van 50+

Hier ook. Wiel is hier een normale mannennaam (50+) indd.
Van Wilhelmus.
Dat zie je hier in het katholieke zuiden sowieso meer (vooral bij 40+). Allerlei afkortingen van Bijbelse namen.

En van sommige namen zijn dan weer heeel veel afkortingen te maken.

Bijvoorbeeld Johannes:
Jo
Jos (maar die is meestal van Josef)
Johan
Han
Hen
Hans
Hannes
Hennes

Hier zie je ook vaak dat men drie (of vier) (Bijbelse) namen heeft (vaak vernoemd naar familieleden) en dat de roepnaam dan een 'normale' naam is. En dan de bijnaam nog...

Bijvoorbeeld
Iemand zijn naam is Johannes Maria Hubertus Jansen
Roepnaam Hans
Maar iedereen noemt hem Hennes (bijnaam) (en dan ook nog vaak erachter: "van Gelisse Marie van Jan van de waterbaas")

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:35

Het zou je naam maar zijn. :D

sunny_l0veJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:49

Ons dochtertje is afgelopen woensdag geboren en die heet Giulia. Schijnt ook een bijzondere naam te zijn, ik krijg ook heel veel vragen hoe je het uitspreekt. (Djulia is de uitspraak)
Tot nu toe nog wel alleen maar complimentjes gehad :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:57

Eens moet de eerste keer zijn :D

Ik vind er weinig bijzonders aan. Sorry. Als je er zelf maar blij mee bent, dat is het belangrijkste ;)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:12

Sammie schreef:

Is het niet gewoon Levi zonder I? In mijn hoofd klinkt een V anders dan een F, tenminste Lefi zou ik anders uitspreken in ieder geval.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:15

sunny_l0ve schreef:
Ons dochtertje is afgelopen woensdag geboren en die heet Giulia. Schijnt ook een bijzondere naam te zijn, ik krijg ook heel veel vragen hoe je het uitspreekt. (Djulia is de uitspraak)

Gefeliciteerd :j . Zelf zou ik Giulia nooit uit mezelf uitspreken als Djulia. Meer als de Guhl-shampoo en er dan nog ergens een i tussen proppen *D . De uitspraak Djulia vind ik overigens wel erg mooi!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:21

De wiel die in onze straat woonde zal nu een jaar of 18 zijn denk ik? Is dus een ouderwetse naam

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:25

Als de uitspraak toch hetzelfde is dan zou ik zelf voor Julia gaan, scheelt wat spellen en uitleg.

De kat van m'n vader en z'n vriendin heette Wiep, vond ik een leuke naam! Voor een kat :j

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:28

sunny_l0ve schreef:

Gefeliciteerd!! Ik vind het geen hele bijzondere naam, maar wél leuk. :j

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:34

Ik zag laatst ergens langs een weg de naam Joh de ... ( en dan een achternaam. Het was volgens mij een bedrijf. )
Ik keek nog een keer om om te kijken of het echt zo stond en er geen letter N weggehaald was.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:39

sunny_l0ve schreef:

Mijn smaak is het niet maar maar goed dat we een andere smaak hebben allemaal. Vroeger zaten er gerust 3 Jan-nen en 2 Henk-en in 1 klas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:42

Giulia vind ik net zo bijzonder als Julia, beide gemeengoed geworden :)

Alfa Romeo heeft ook een serie Giulia gehad.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:56

xColorCross schreef:
Ik zag laatst ergens langs een weg de naam Joh de ... ( en dan een achternaam. Het was volgens mij een bedrijf. )
Ik keek nog een keer om om te kijken of het echt zo stond en er geen letter N weggehaald was.

Joh is een afkorting van Johannes of Johan, dat is een hele normale afkorting om te gebruiken. Zeker omdat je met de J ook de letter Jacob kan maken, dan zette men er oh of zelfs soms nog kleine letter a achter om aan te duiden dat het om Johan(nes) gaat en niet om Jacob.

friesam schreef:
Mijn smaak is het niet maar maar goed dat we een andere smaak hebben allemaal. Vroeger zaten er gerust 3 Jan-nen en 2 Henk-en in 1 klas.

Nu hebben we te maken met overspannen juffen en meesters omdat ze elk jaar opnieuw onlogische uitspreekbare namen uit hun hoofd moeten leren. :+ Ik ben geen taalwonder, maar er is volgens mij geen enkele Nederlandse regel die zegt dat de G als uitspraak Dj is.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:03

Sammie schreef:
xColorCross schreef:

Joh is een afkorting van Johannes of Johan, dat is een hele normale afkorting om te gebruiken. Zeker omdat je met de J ook de letter Jacob kan maken, dan zette men er oh of zelfs soms nog kleine letter a achter om aan te duiden dat het om Johan(nes) gaat en niet om Jacob.

friesam schreef:

Nu hebben we te maken met overspannen juffen en meesters omdat ze elk jaar opnieuw onlogische uitspreekbare namen uit hun hoofd moeten leren. :+ Ik ben geen taalwonder, maar er is volgens mij geen enkele Nederlandse regel die zegt dat de G als uitspraak Dj is.

Tis dan ook een Italiaanse naam

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:39

Idd... Italiaanse variant van Julia. Ik vind hem tof en heb hem ook, samen met Julia, op mijn lijstje voor later staan ;)!
Alhoewel ik denk ik dan voor Julia ga, ik vind de NLe uitspraak toch leuker.

Marley, ik zou Julia nooit hetzelfde uitspreken als Giulia. In Nl zou het voor mij gewoon met een J en niet Dj zijn zeg maar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:48

Dat begreep ik al.. zeg niet voor niks Nederlandse regel.. maar logisch toch dat dan zon kind haar of zijn hele leven de naam moet corrigeren of uitleggen.

sunny_l0veJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:54

Wij spreken het zelf ook niet uit als Djulia, maar voor de mensen in de omgeving het makkelijkste uit te leggen als ze niet weten hoe ze het moeten uitspreken. Tja, ik heb het zelf ook met mijn naam dat iedereen het verkeerd schrijft, en alles went. Zal ze maar mee moeten leven..... naar mijn mening zijn er ergere dingen en ik ben blij dat ze geen standaard naam heeft :) Maar iedereen heeft zijn/haar eigen smaak.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:17

sunny_l0ve schreef:
en alles went. Zal ze maar mee moeten leven.....
Vandaar dat het in de ergenissen top 10 staat :j

No offence hoor, het gaat mij niet eens zo specifiek om deze naam, want dat valt an sich nog mee maar om élke naam die qua uitspraken afwijkt van het opschrijven. Het is gewoon bloedirritant om telkens een brief te versturen met als afsluiting groetjes Peut en je nu al weet dat je een aanhef terug krijgt met beste Piet… Of dat je honderdduizend keer iemand opnieuw moet corrigeren je spreekt het uit als Zeus en niet als Zus.. (of vul elke willekeurige afwijkende naam in) :+ Dat wendt niet. Je gaat je er steeds méér aan ergeren. Het komt nl. over als desintresse, terwijl het dat in feite <niet altij> helemaal niet is.

En het is als ouder, gelukkig maar, nog altijd je eigen keuze hoe je je kind noemt, maar in sommige (en nogmaals ik bedoel hier in het algemeen) gevallen zou er echt wel wat beter nagedacht mogen worden over de gevolgen en impact van een naam. De mate van uniekheid van een naam zegt niks over de uniekheid van de persoon an sich. Ik zie in dat opzicht geen enkele reden waarom sommige ouders dat met een naam moeten uitdrukken. Kies een naam die je mooi en leuk vindt (en wat mij betreft logisch is qua uitspreken :+ ) en dan is het ook prima. :)