Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:56

Sizzle schreef:
Het gaat wel een beetje ver om nooit iets te vieren omdat er misschien mensen zijn die geen nee durven zeggen.

Een uitnodiging met 'we begrijpen het als je geen risico wil nemen' zou wat mij betreft al 'n prima compromis zijn zodat kwetsbaren zich zonder dat ze een familievete ontketenen kunnen onttrekken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:58

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:
Het gaat wel een beetje ver om nooit iets te vieren omdat er misschien mensen zijn die geen nee durven zeggen.

Een uitnodiging met 'we begrijpen het als je geen risico wil nemen' zou wat mij betreft al 'n prima compromis zijn zodat kwetsbaren zich zonder dat ze een familievete ontketenen kunnen onttrekken.

Hier ben ik het mee eens, wanneer er nu vrienden bvb een feest gaven en ik zou het zeker niet vertrouwen dan melde ik mij af. Wanneer daar geen begrip voor zou zijn dan heb ik waarschijnlijk twee vrienden minder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:00

Citaat:
Ik las gisteren dat er op een verjaardagsfeestje in Volendam 9 besmettingen waren. Er hoeft maar 1 a-symptomatische gast tussen te lopen en dan loop je dit risico.
Dacht dat jij persoonlijk ook risicomijdend bent en goed afstand houdt. Op feestjes met 'n paar borrels er in wordt dat vaak vergeten, men gaat met consumptie praten, hangt over elkaar heen en pakt 'n keer het verkeerde glas van de hangtafel.

Mensen moeten doen wat ze niet laten kunnen, maar ik ga niet naar zulke toestanden toe.

Zie vetgedrukte. Dat heb je dus heel erg goed begrepen. MAAR ik neem mijzelf niet als norm om anderen te veroordelen of te beoordelen. En dat is het verschil tussen jou en mij. Ik hou daar gewoon niet van.

En als een van mijn kinderen gaat trouwen en dit groots wil vieren, dan staat trotse mama er natuurlijk, en mijn kinderen kenende staat deze mama zelfs vooraan, want dat is belangrijk voor ze (en voor mij ook dus) <3 . Ook al houdt deze mama dan wel over al afstand en is zeer voorzichtig.

En verder eens dat iedereen gewoon zelf het risico moet inschatten en wel of niet moet komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:01

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:

Je moet meestal actief melden voor grotere feesten dus dat is eigenlijk altijd al het geval.
Maar wat je nu schrijft staat in geen verhouding tot het wat je schreef over emotionale chantage en familieruzies. Er zullen vast hele vervelende haatdragende mensen zijn, iedereen kent wel zo iemand. Maar dat zijn eerder de uitzonderingen dan de standaard.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:03

Precies dat pien!!
Zo zijn de ouders van mijn schoonzusje ook bij mijn moeder geweest op de trouwdag van mijn broer en schoonzusje.
Ze wisten dat mijn moeder covid had.
Maar op afstand kon dat veilig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:03

Pandora2 schreef:
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/corona ... spartandhp

Interessant stukje.
Volgens deze immunoloog moeten we niet teveel hopen op een vaccin.
Beter zou zijn de testen veel meer uit te breiden om de epidemie onder controle te krijgen.

Ik kan ook niet geloven dat ze snel een veilig vaccin zullen hebben als je na gaat dat voor Aids of Ebola ook nog steeds geen goed vaccin is gemaakt. Hoe lang bestaat dat al niet!.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:07

Sizzle schreef:
Je moet meestal actief melden voor grotere feesten dus dat is eigenlijk altijd al het geval.
Maar wat je nu schrijft staat in geen verhouding tot het wat je schreef over emotionale chantage en familieruzies. Er zullen vast hele vervelende haatdragende mensen zijn, iedereen kent wel zo iemand. Maar dat zijn eerder de uitzonderingen dan de standaard.

In de 20 jaar dat ik forum zijn er toch heel wat bridezilla-topics voorbij gekomen (zowel vanuit de hosts als vanuit genodigden) waarbij de verhoudingen toch behoorlijk op scherp werden gezet door de verwachtingen.

En dan is er nu een pandemie gaande. En nog zijn er mensen die hun persoonlijke feest groots willen vieren. Ik ken er zelf zo eentje in m'n familie (werkt ook nog in de zorg trouwens) En ze moest het feest verzetten omdat de zaaleigenaar niet meer wilde meewerken aan zo'n groot gezelschap (dit was vlak voor de lockdown) Niet omdat ze het zelf gevaarlijk achtte voor haar gasten dus. En dat soort mensen zijn en blijven er.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:09

Popstra schreef:
Pandora2 schreef:
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/corona ... spartandhp

Interessant stukje.
Volgens deze immunoloog moeten we niet teveel hopen op een vaccin.
Beter zou zijn de testen veel meer uit te breiden om de epidemie onder controle te krijgen.

Ik kan ook niet geloven dat ze snel een veilig vaccin zullen hebben als je na gaat dat voor Aids of Ebola ook nog steeds geen goed vaccin is gemaakt. Hoe lang bestaat dat al niet!.

Er is nu veel meer mogelijk omdat de bureaucratie er omheen wegvalt en er voldoende financiers zijn.
Die andere ziektes hebben geen wereldwijde lockdown veroorzaakt.

Popstra

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:11

Dat zal maar het gaat er om dat een vaccin veilig moet zijn. Eer ze daar achter zijn ben je wel even een heel eind verder. Met alleen op dieren testen kom je daar niet achter

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:15

Dat het papierwerk wegvalt en er grote financierders zijn klopt inderdaad. Alleen blijft dan de vraag of het vaccin, dat ze misschien zullen vinden, wel veilig genoeg zal zijn.
Fatsoenlijke testen vraagt toch ook best veel tijd en dat is er nu niet.

Maar het schuift altijd maar op, dus wie weet zitten we binnenkort in 2025 :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:25

Citaat:
Maar het schuift altijd maar op, dus wie weet zitten we binnenkort in 2025

Vandaar dat wij weliswaar heel voorzichtig weer vrienden uitnodigen, gaan wandelen want alles kan buiten.
In de winter is het weer gedaan met de pret.

En door Corona hebben we besloten dat we van 2 huizen naar 1 huis gaan. Met zo'n lage omzet is de gîte niet echt rendabel ook al draaien we geen verlies. Gezien de leeftijd besloten ons woonhuis te koop te zetten zodat wezelf beneden in de gîte gaan wonen waar we dan in het hoofdseizoen in de weekenden een luxe chambers d'hôtes gaan doen met eventueel een table d'hôte. Doordat kosten van 1 woonhuis wegvallen hoeft de fermette eigenlijk niets meer op te brengen.
Dus onze plannen naar voren gehaald en dan zien we wel wanneer alles veranderd wordt.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:33

elnienjo schreef:
CharleyT schreef:
Wat een sombere kijk heb jij toch, en zoveel aannames. Bijv.: 'kost wat t kost' en 'emotionele chantage'
'vaak ook nog grootouders'. Zo kun je van alles invullen, op basis van wat? Jouw gevoel?

Mensen die niet willen gaan krijgen vaak heel wat negativiteit over zich heen. Je bent de spelbreker etc tot familieruzies aan toe. De meeste mensen staan niet zo sterk/assertief in hun schoenen en gaan voor de lieve vrede dan toch maar ondanks dat ze er zelf geen goed gevoel bij hebben.

Families die hier ruzie over krijgen zouden net zo goed ruzie kunnen krijgen vanwege het afblazen, of in klein gezelschap vieren, van een voor de corona crisis aangekondigd huwelijksfeest.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:50

4 uur geleden is deze gepost op fb. :=
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:10

Haha _O-

Pien hoe bedoel je dat in de winter is het uit met de pret? Ga je dan niet meer afspreken omdat het dan binnen moet?

Ik durf best bij anderen op visite te gaan. Maar grote groepen heb ik minder zin in nog. Wij zijn januari volgend jaar 12,5 jaar getrouwd en mijn man wordt dec 50. Wij weten nog niet of we het willen gaan vieren. Niet zo'n zin in als dat met veel beperkingen moet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:15

Echt het is dat ik niks in mijn mond had anders had ik mijn scherm kunnen dweilen.
Freek vonk een boa, hoe bedénk je het?
Ik snap wel dat je geen zin hebt in een feest met beperkingen.
Hier hebben we wel wat issues gehad met feestjes met oma.
Ze is dementerend en bij elke verjaardag van een kind of kleinkind begrijpt ze niet waarom ze er niet heen kan.
Echt ontzettend in de war raakt ze er van, dementie is in deze tijd echt kút.
Alle vastigheden zijn ineens anders en dat krijg je er gewoon niet meer in.
Zo beseft ze wel dat er corona heerst, en dat het gevaarlijk is, maar de link naar dat social distancing nodig is blijft niet hangen.
Ze gaat ook gewoon op pad, en na tig pogingen hebben we besloten dat we maar hopen dat het goed afloopt.
En zo niet blijft haar hopelijk veel ellende bespaard, vastbinden kunnen we haar niet..
Het maffe is ze redt zich opzich prima maar nieuwe dingen en veranderingen zijn een ramp.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:27

Pien, goede beslissing , minder onderhoud en kosten en toch prettig blijven leven. Met je man en dieren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 15:50

bigone schreef:
Pien, goede beslissing , minder onderhoud en kosten en toch prettig blijven leven. Met je man en dieren.

Dat laatste helaas niet. Chico is 7 april overleden en Polie staat vlakbij in de kudde bij vrienden.
Dat heeft mede het besluit enorm bepaald om id fermette gaan wonen, want met paarden kan dit niet.
Omdat dit te vroeg komt, so zonder paarden, gaan we een luxe b&b in de zomer doen.
Door corona wordt er te weinig verdiend om deze paardenhobby met tweede nieuwe paard dan binnen een jaar (Chico was het 1ste) te kunnen betalen. Huilen heeft geen zin, dus we gaan voorwaarts met nieuwe plannen en dat is toch heel leuk.

Citaat:
Pien hoe bedoel je dat in de winter is het uit met de pret? Ga je dan niet meer afspreken omdat het dan binnen moet?

Dat denk ik. Mijn vriendin is extra kwetsbaar want immuniteitsysteem is zwakker vanwege medicatie borstkanker. Mijn man is 77 dus ook kwetsbaar. Mijn andere vriendin hier heeft een bloedziekte, dus ook kwetsbaar. Dus blijft nog 1 wandelvriendin over . Of covid moet hier vrijwel op 0 percentage blijven staan. Dan wordt het weer wat anders.
Ik blijf hopen op vaccinatie cq spontaan verdwijnenvan covid net als SARS. .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:18

Dat laatste lijkt me echt de mooiste oplossing. Dat het gewoon verdwijnt. Ik snap je keuze hoor. Je wil de anderen natuurlijk ook beschermen. Goede vriendin van mij valt ook in de risico groep, en haar beide zoons ook. Die heb ik alleen nog via beeldbellen gesproken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:48

elnienjo schreef:
CharleyT schreef:
Wat een sombere kijk heb jij toch, en zoveel aannames. Bijv.: 'kost wat t kost' en 'emotionele chantage'
'vaak ook nog grootouders'. Zo kun je van alles invullen, op basis van wat? Jouw gevoel?

Mensen die niet willen gaan krijgen vaak heel wat negativiteit over zich heen. Je bent de spelbreker etc tot familieruzies aan toe. De meeste mensen staan niet zo sterk/assertief in hun schoenen en gaan voor de lieve vrede dan toch maar ondanks dat ze er zelf geen goed gevoel bij hebben.

Gezien je antwoord neem ik aan dat je dit zo brengt puur op basis van je eigen(beperkte) waarneming. Niks mis mee, maar logisch dat anderen dan vanuit hun gevoel/ervaring jouw stelling in twijfel trekken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:51

CharleyT schreef:
Gezien je antwoord neem ik aan dat je dit zo brengt puur op basis van je eigen(beperkte) waarneming. Niks mis mee, maar logisch dat anderen dan vanuit hun gevoel/ervaring jouw stelling in twijfel trekken.

Ik hoor/lees juist heel vaak mensen die niet een uitnodiging af durven slaan en voor de lieve vrede toch maar gaan (buiten coronatijd) Heb er honderden topics over gelezen. Dus het ligt niet aan mijn beperkte waarneming dat veel mensen het moeilijk vinden om te weigeren en vaak over hun grenzen laten gaan om gezeik te voorkomen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 17:36

Zwager update: (voor wie t nog interessant vind). Manlief is nu bij hem op bezoek voor de eerste keer. Het zijn “echte” Friezen. De emotie zal er zeker zijn maar veel woorden zullen ze er niet aan vuil maken. Bovendien zijn t twee techneuten/wetenschappers. Alle vooroordelen even benoemd ha ha. Ik ben benieuwd naar de Verhalen vanavond.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 17:57

Ik ben benieuwd en veel plezier gewenst voor je man Rien!
Hopelijk kunnen ze inderdaad het positieve eruit halen, al zal het wel even schrikken zijn.
Laat ze maar sterke verhalen ophangen samen!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 17:59

Pff Ben er een beetje jankerig van.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 18:02

Knuffel Rien!!

Is je man al thuis of is het de spanning voor wat je allemaal kunt gaan horen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 18:10

Hij appte net dat hij rond 7 uur thuis zou zijn