Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:11

Ik zag net trouwens op tv dat ze in een aziatisch land (sorry even vergeten welke en misschien een beetje of topic) een soort vangstokken hebben om mensen te arresteren zodat ze ze op afstand kunnen houden. Nog nooit eerder gezien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:12

we zouden er a.s. woensdag 1050 hebben dus dat zal er tegenaan hangen. Ik kan me zo voorstellen dat er wellicht wat gebruik is gemaakt van de niet-corona bedden misschien? En er waren al best wat apparaten geleverd, dus we zullen hopelijk in de buurt zijn van die 1050.
Maar dat het krap is op dit moment is duidelijk ja.

EDIT: er zouden er na het weekend 1036 beschikbaar zijn bericht volkskrant. Dus dan zitten we nu inderdaad vol...
Laatst bijgewerkt door secricible op 30-03-20 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:14

moonsparkle schreef:
Ik zag net trouwens op tv dat ze in een aziatisch land (sorry even vergeten welke en misschien een beetje of topic) een soort vangstokken hebben om mensen te arresteren zodat ze ze op afstand kunnen houden. Nog nooit eerder gezien.

Was in Nepal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:17

Ja en dat ze in India stokslagen kregen omdat ze op straat liepen :oo

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:19

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:21

Iemand zei het hier al eens: die verslagen blik van gommers aan de gesprekstafel sprak boekdelen. We gaan de grens van de IC (apparatuur en personeel) echt voelen.

Urona447

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:23

Ik werd net gisteren ook gebeld door de gynaecoloog dat ondanks dat ik een medisch geval ben ze mij over gaan zetten naar een verloskundige praktijk. Ze willen echt alle hens aan dek hebben.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:25

moonsparkle schreef:

Ik denk dan aan een hond...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:27

WHO waarschuwde al aan het begin van de uitbraak dat de minder ontwikkelde landen het moeilijk zouden gaan krijgen wat betreft geven van zorg.
schrijnend is dat nu juist goed ontwikkelde landen de groots mogelijke moeite hebben het virus bij te benen in de zorg.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:31

beatje schreef:
Nou ben ik geen held in grafieken lezen,maar die van de volkskrant klopt toch ergens niet?Het ligt er toch ook aan waarneer het virus het land in is gekomen. China was ver voor ons dus dan loopt je piek toch anders.
Wat mij toch een boel zorgen baart dat mensen het in nederland zo weinig serieus nemen en blijven vinden dat ze naar een bouwmarkt kunnen gaan omdat ze gezellig willen zitten.Wat heb je aan dat gezellige zitje als je dadelijk op de ic ligt of tussen 6 planken.4 op de10 besmette mensen zijn jonger en daar sterven er dan plots is een razendsnel tempo. In belgie een verpleegster van 30 op 2 dagen tijd.Denk daar eens aan aub.

Omdat het geen enkel nut heeft om zelf allerlei extra regeltjes te verzinnen. Zolang je je aan de maatregelen houdt, kan je gewoon een winkel bezoeken, of dat nou een supermarkt of een bouwmarkt is. Doordat mensen die verkoudheidsverschijnselen of griep hebben thuis moeten blijven, zowel klanten als winkelmedewerkers, kan je op deze manier R0 onder of gelijk aan 1 houden en dat is het doel van de maatregelen, de verspreidingssnelheid van het virus vertragen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:31

Popstra schreef:
WHO waarschuwde al aan het begin van de uitbraak dat de minder ontwikkelde landen het moeilijk zouden gaan krijgen wat betreft geven van zorg.
schrijnend is dat nu juist goed ontwikkelde landen de groots mogelijke moeite hebben het virus bij te benen in de zorg.

Kun je nagaan hoe erg het wordt in de 'minder ontwikkelde' landen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:33

Popstra schreef:

Tot het straks in de minder ontwikkelde landen terecht komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:33

Popstra schreef:

Dit gaat straks natuurlijk in het niet vallen bij landen als India. Daar krijgen mensen nu al geen reguliere zorg meer vanwege de lockdown.
https://www.trouw.nl/a-b12d8a8c

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:34

Karl66 schreef:
beatje schreef:
Nou ben ik geen held in grafieken lezen,maar die van de volkskrant klopt toch ergens niet?Het ligt er toch ook aan waarneer het virus het land in is gekomen. China was ver voor ons dus dan loopt je piek toch anders.
Wat mij toch een boel zorgen baart dat mensen het in nederland zo weinig serieus nemen en blijven vinden dat ze naar een bouwmarkt kunnen gaan omdat ze gezellig willen zitten.Wat heb je aan dat gezellige zitje als je dadelijk op de ic ligt of tussen 6 planken.4 op de10 besmette mensen zijn jonger en daar sterven er dan plots is een razendsnel tempo. In belgie een verpleegster van 30 op 2 dagen tijd.Denk daar eens aan aub.

Omdat het geen enkel nut heeft om zelf allerlei extra regeltjes te verzinnen. Zolang je je aan de maatregelen houdt, kan je gewoon een winkel bezoeken, of dat nou een supermarkt of een bouwmarkt is. Doordat mensen die verkoudheidsverschijnselen of griep hebben thuis moeten blijven, zowel klanten als winkelmedewerkers, kan je op deze manier R0 onder of gelijk aan 1 houden en dat is het doel van de maatregelen, de verspreidingssnelheid van het virus vertragen.

Ja. Helaas ben je er van afhankelijk dat alle mensen die verkoudheidsverschijnselen hebben dan ook daadwerkelijk thuis blijven. Uit meerdere topics hier op bokt blijkt dat dat niet het geval is. -O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:35

PSvanLot schreef:
Popstra schreef:

Tot het straks in de minder ontwikkelde landen terecht komt...

Las net dat Oxfam Novib al vraagt om 140 miljoen? Inderdaad voor ontwikkelingslanden..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:37

kiki1976 schreef:
Daarnaast houd ik het kaartje van NL een beetje bij, hier kan je goed zien waar in NL de meeste besmettingen zitten

Je weet dat dit jezelf voor de gek houden is hoop ik want weten is meten, niet meten is niet weten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:39

Huertecilla schreef:
kiki1976 schreef:
Daarnaast houd ik het kaartje van NL een beetje bij, hier kan je goed zien waar in NL de meeste besmettingen zitten

Je weet dat dit jezelf voor de gek houden is hoop ik want weten is meten, niet meten is niet weten.

Als je niks beters te zeggen hebt, houd je dan gewoon stil :roll:

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:41

Ik ga straks weer voor het eerst aan het werk. Merk dat ik het toch best spannend vind..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:41

Pepperrr schreef:
Ik ga straks weer voor het eerst aan het werk. Merk dat ik het toch best spannend vind..

Tuurlijk, succes

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:42

Ik had ook moeten schrijven dat het schrijnend is dat nu juist de goed ontwikkelde landen nu al de groots mogelijke moeite hebben met het bijbenen van het virus in de zorg :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:43

Destination schreef:
Huertecilla schreef:

Als je niks beters te zeggen hebt, houd je dan gewoon stil :roll:

Gewoon temmen mensen. Als iedereen nou gewoon temt, wordt hij hopelijk eens aangesproken door een mod.

Normaal ben ik helemaal niet van het temmen, maar deze corona topics worden continu verpest door het voortdurende gezuig van bepaalde mensen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:46

secricible schreef:
we zouden er a.s. woensdag 1050 hebben dus dat zal er tegenaan hangen. Ik kan me zo voorstellen dat er wellicht wat gebruik is gemaakt van de niet-corona bedden misschien? En er waren al best wat apparaten geleverd, dus we zullen hopelijk in de buurt zijn van die 1050.
Maar dat het krap is op dit moment is duidelijk ja.

EDIT: er zouden er na het weekend 1036 beschikbaar zijn bericht volkskrant. Dus dan zitten we nu inderdaad vol...

Ben benieuwd zou er dan niet een soort persconferentie moeten komen met hoe ze dat nu direct gaan doen of hoe ze dan direct keuzes maken? Of gaan er nu al patiƫnten naar Duitsland? Zou het fijn vinden als we nu op de hoogte worden gebracht over de stand van zaken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:48

Pepperrr schreef:

Succes vandaag!

Ik vraag me inderdaad af hoe de verloop gaat zijn in de ontwikkelingslanden. Ik las echter dat de voorbereidingen in Afrika zijn begonnen en dat zij het 'geluk' hebben dat ze eerder grote uitbraken hebben gehad, waaruit ze hebben geleerd. Enkele landen hebben al een inreisverbod om het 'importeren' van besmette mensen te voorkomen. Bijna alle Afrikaanse landen hebben nu laboratoria waar ze op het Coronavirus kunnen testen, wat dus zou betekenen dat niet elk land dat kan. Ook in deze landen speelt het een rol dat er niet op grote schaal getest wordt, waardoor het Coronavirus zich al veel meer verspreid zou kunnen hebben dan de statistieken nu laten zien. Vooral in de sloppenwijken in verschillende landen zal de situatie dramatisch worden door het gebrek aan hygiƫne.
https://www.deutschlandfunk.de/covid-19 ... id=1113312

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:48

Karl66 schreef:
Omdat het geen enkel nut heeft om zelf allerlei extra regeltjes te verzinnen. Zolang je je aan de maatregelen houdt, kan je gewoon een winkel bezoeken, of dat nou een supermarkt of een bouwmarkt is.

Regel 1 is: blijf zoveel mogelijk thuis, ga niet ergens naartoe als het niet nodig is. Dus je kunt niet 'gewoon' een winkel bezoeken (ondanks die uitspraak van Keyzer.) Liever niet.

En eerlijk gezegd, die anderhalve meter is vooral een gok, een beetje genomen in de hoop dat het redelijk klinkt. Niet echt getest (behalve vanuit een vrij theoretisch model over hoe snel de deeltjes naar beneden vallen, maar of dat ook realistisch is in allerlei situaties waar je beweegt of praat ofzo is dat helemaal niet duidelijk.)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:50

beatje schreef:

Volgens mij zit er niemand gezellig bij de Gamma/Hornbach/etc. De meeste mensen lopen daar rond om hun spullen uit te zoeken.
Je kunt ook niet zomaar een bouwmarkt gaan sluiten. Een pot verf is wellicht niet iets wat dringend nodig is. Maar een lekkende leiding ofzo wel.