[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:30

TheWelsh schreef:
Wat fijn!!
Wel jammer zeg dat je alsnog 2 weken bedenk tijd hebt. Het is toch iets waar je al heel goed over na gedacht hebt?
Ik kreeg gelukkig direct de keuze en een ja.

Voor welke optie wil je gaan?

Mijn corona test was negatief. Ik hoop dat ze nu niet te lang gaan wachten met een nieuw opname datum :(

Ja die 2 weken bedenk tijd vind ik nog niet zo erg. Wordt iig serieus genomen ipv afgescheept.
Ik denk dat ik voor het verwijderen van m'n eileiders ga. Een stalgenootje van me heeft van die clips gehad en is alsnog zwanger geworden, denk niet dat ik daar gelukkig van ga worden :+

Gelukkig geen corona dus. Hoop voor jou dat je snel opnieuw ingepland wordt. Welke optie heb jij gekozen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:01

jen schreef:
TheWelsh schreef:
Wat fijn!!
Wel jammer zeg dat je alsnog 2 weken bedenk tijd hebt. Het is toch iets waar je al heel goed over na gedacht hebt?

Mijn corona test was negatief. Ik hoop dat ze nu niet te lang gaan wachten met een nieuw opname datum :(

Ja die 2 weken bedenk tijd vind ik nog niet zo erg. Wordt iig serieus genomen ipv afgescheept.
Ik denk dat ik voor het verwijderen van m'n eileiders ga. Een stalgenootje van me heeft van die clips gehad en is alsnog zwanger geworden, denk niet dat ik daar gelukkig van ga worden :+

Gelukkig geen corona dus. Hoop voor jou dat je snel opnieuw ingepland wordt. Welke optie heb jij gekozen?
Als je ook pas bij dat gesprek te horen hebt gekregen welke opties er zijn, wat ze inhouden etc. (is toch vaak wat anders dan wanneer je erover leest vind ik altijd), vind ik het ook niet gek dat ze je even twee weken de tijd geven om het te laten bezinken en de voors en tegens af te wegen van de verschillende methodes. Het is toch een ingreep die niet strikt noodzakelijk is, medisch gezien, dus dan is het ook belangrijk dat je er rustig je tijd voor neemt (en krijgt!) om te besluiten waar jij je het prettigst bij voelt en dat zo'n arts je niet bombardeert met allerlei info en vervolgens verwacht dat je NU je beslissing neemt. Althans, dat is hoe ik erin sta. :D

Maar wat fijn dat je stappen kunt zetten, jen! En ik hoop dat jij snel weer terecht kunt, TheWelsh!

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:31

jen schreef:
TheWelsh schreef:
Wat fijn!!

Ik laat ook mijn eileiders verwijderen. Dat verkleint de kans op eierstokkanker en dat is voor mij een belangrijke bijkomstigheid. Helaas is eierstokkanker en bortskanker erfelijk in mijn familie.

Heeft jouw arts ook verteld dat je wel kans hebt op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap? De kans is net zo groot als zwanger worden bij andere anticonceptie. Daar schrok ik dan wel weer van, ik dacht dat de kans 0 was.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:37

Mkango schreef:
jen schreef:
horen hebt gekregen welke opties er zijn, wat ze inhouden etc. (is toch vaak wat anders dan wanneer je erover leest vind ik altijd), vind ik het ook niet gek dat ze je even twee weken de tijd geven om het te laten bezinken en de voors en tegens af te wegen van de verschillende methodes. Het is toch een ingreep die niet strikt noodzakelijk is, medisch gezien, dus dan is het ook belangrijk dat je er rustig je tijd voor neemt (en krijgt!) om te besluiten waar jij je het prettigst bij voelt en dat zo'n arts je niet bombardeert met allerlei info en vervolgens verwacht dat je NU je beslissing neemt. Althans, dat is hoe ik erin sta. :D

Maar wat fijn dat je stappen kunt zetten, jen! En ik hoop dat jij snel weer terecht kunt, TheWelsh!

Daar heb je ook wel gelijk in. Maar ik had me goed ingelezen van te voren. Alleen het verwijderen van de eileiders was nieuw voor me, dat had ik niet gevonden. Maar ik weet al heeeel lang dat ik dit wil, dus ik hoefde er niet meer over na te denken. Scheelt ook per persoon natuurlijk.
Ik schrok juist toen mijn arts begon over dat een spiraal ook een oplossing kon zijn. Ik dacht; "neee..."
Maar blijkbaar is hij verplicht om dat te benoemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:06

Mijn vriend vroeg pas of het zou helpen als ie meegaat om het te hebben over sterilisatie. Ik zei al: nou denk dat de Ha dan beter jou kan proberen bekeren ipv ik haar _O-

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:38

TheWelsh schreef:
Ik laat ook mijn eileiders verwijderen. Dat verkleint de kans op eierstokkanker en dat is voor mij een belangrijke bijkomstigheid. Helaas is eierstokkanker en bortskanker erfelijk in mijn familie.

Heeft jouw arts ook verteld dat je wel kans hebt op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap? De kans is net zo groot als zwanger worden bij andere anticonceptie. Daar schrok ik dan wel weer van, ik dacht dat de kans 0 was.

Ik wist wel al van meerdere opties, stalgenootje van me is verpleegkundige in het ziekenhuis en heeft me al wat verteld. Vervelend dat er kanker in de familie voorkomt. De gynaecoloog vertelde me wel dat de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap net zo groot zal zijn als dat je met een spiraaltje zwanger kan worden.

Ik ben nou echt niet blij met m'n spiraal, soms heb ik zo'n krampen dat het lijkt alsof ie door de baarmoeder wand zit te prikken. Lekkere stemming wisselingen. Enige voordeel is dat ik niet ongesteld wordt. Dat is ook iets waar ik voor gewaarschuwd ben, dat als mijn normale cyclus weer op gang komt ik hevig kan gaan menstrueren. Maar dan zou je weer je baarmoederslijmvlies weg kunnen laten branden heb ik gehoord.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:45

Brrr dat klinkt eng :oo

jen

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:23

Het Wegbranden van je baarmoederslijmvlies := weet niet echt wat ik met erbij moet voorstellen
Misschien zoiets :') Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:28

Yikes, inwendige barbecue. Brrrrr.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:30

Hahahaaaa :D :D _/-\o_ :') :') :D

Ik krijg nu spontaan allemaal advertenties van BBQ's onderaan dit topic.
Hoe cookies ernaast kunnen zitten :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:51

jen schreef:
TheWelsh schreef:

Ik wist wel al van meerdere opties, stalgenootje van me is verpleegkundige in het ziekenhuis en heeft me al wat verteld. Vervelend dat er kanker in de familie voorkomt. De gynaecoloog vertelde me wel dat de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap net zo groot zal zijn als dat je met een spiraaltje zwanger kan worden.

Ik ben nou echt niet blij met m'n spiraal, soms heb ik zo'n krampen dat het lijkt alsof ie door de baarmoeder wand zit te prikken. Lekkere stemming wisselingen. Enige voordeel is dat ik niet ongesteld wordt. Dat is ook iets waar ik voor gewaarschuwd ben, dat als mijn normale cyclus weer op gang komt ik hevig kan gaan menstrueren. Maar dan zou je weer je baarmoederslijmvlies weg kunnen laten branden heb ik gehoord.

Je kunt ook je baarmoeder laten verwijderen. Dan ben je van alle ellende af. (Wel je eierstokken laten zitten, zodat je niet in de overgang komt)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:57

elnienjo schreef:
jen schreef:

Je kunt ook je baarmoeder laten verwijderen. Dan ben je van alle ellende af. (Wel je eierstokken laten zitten, zodat je niet in de overgang komt)

Schier onmogelijk zonder medische indicatie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:00

_San87_ schreef:
[

Die medische indicatie krijg je vanzelf als je klaagt over krampen.
Ik heb eerst weg laten branden (geen endo!) en terwijl die behandeling werd uitgevoerd zei die arts dat als het resultaat tegenviel hij me binnen 6 weken op de operatietafel kon hebben om 'm te verwijderen.
Tis dat ik zelf teveel op zag tegen die operatie om gelijk door te pakken, want toen ik het uiteindelijk liet doen wilde ik dat ik er jaaaren eerder voor had gekozen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:02

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:
[

Ik heb eerst weg laten branden (geen endo!) en terwijl die behandeling werd uitgevoerd zei die arts dat als het resultaat tegenviel hij me binnen 6 weken op de operatietafel kon hebben om 'm te verwijderen.
Tis dat ik zelf teveel op zag tegen die operatie om gelijk door te pakken, want toen ik het uiteindelijk liet doen wilde ik dat ik er jaaaren eerder voor had gekozen.

Sorry, maar ik geloof hier echt helemaal niks van. Een hysterectomie is een enorm zware ingreep die niet om wat krampen uitgevoerd wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:02

Ik heb een tijdje geleden alle bijwerkingen van CO2 moeten opschrijven voor een klant en nu moet ik even wachten tot al die afschuwelijke bijwerkingen van gas inflatie tijdens zulke OPs weer uit mijn korte termijn geheugen weggeebt zijn _O-

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:09

Dat grapje hebben ze bij mij ook gedaan.
Opblazen.

Maar zonder enige uitleg vooraf.

Niet dat het uiteindelijk anders geworden was als ik het wel geweten had, die operatie was waarschijnlijk toch op deze manier gedaan omdat hij verder een hoop voordelen had vergeleken met klassiek opensnijden.

Maar ik had het graag vantevoren geweten.
Ik ben iemand die het beter trekt als ik weet wat ik kan verwachten.
Scheelt stress en angst op het moment dat het dan daadwerkelijk zo ver is.
Maar het is blijkbaar geen standaardprotocol om patiënten uitgebreid in te lichten.

(Mijn haatwoord van 2019/2020, standaardprotocol :\ )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:13

Wow, zonder uitleg vooraf is voer voor een serieuze officiele eerlijk gezegd.
CO2 inflatie is niet zonder risico, ze moeten je altijd verplicht inlichten over de mogenlijke risico’s zoals hartritmestoornissen en tromboses.
Eigenlijk is het advies tegenwoordig om voor OPs geen gas meer te gebruiken maar vloeistof.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:22

Er is in de hele procedure wel meer misgegaan, en ik zit ook nog áltijd met twijfels over een klacht.
Hangt erg van het verderer verloop in communicatie nu af of ik dat doorzet of niet. (En dat wéét mijn behandelend arts ook)

Dat er gas gebruikt zou gaan worden is wel genoemd. Maar niet echt besproken, meer gesteld als 'we gaan het zo en zo doen. Heeft paar nadelen maar is echt veel beter voor u' en dat tussen neus en lippen door.

Zoals gezegd, het zou de uiteindelijke keus waarschijnlijk niet beïnvloed hebben, maar ik wou dat ik vantevoren wat had geweten over een deel van de bijwerkingen.
Die zijn echt niet besproken namelijk.

Was lange operatie ook, ruim 6 uur.
En nog erg nieuw om dit type operatie op deze manier te doen.

(Partiële leverresectie) het is niet helemaal duidelijk hoe eea gegaan is, maar ze hebben onbedoeld ook mijn galblaas geraakt, dus die is er ook uitgehaald kreeg ik achteraf te horen.
En met mijn ribben is ook iets niet helemaal goed gegaan, maar ik krijg de vinger er niet helemaal achter.
Een co-assistent liet tussen neus en lippen door vallen dat er mogelijk een paar ribben beschadigd of gebroken zijn geweest, maar die werd eigenlijk meteen weer teruggefloten.
Gezien de klachten die ik anderhalf jaar later nog heb is het wel vrij plausibel.

Overigens is het bij zo'n type operatie niet helemaal raar als ribben geraakt worden, maar ook hier geldt: ik wou dat ze er gewoon open over waren.
Dat geeft mij nl duidelijk en daarmee rust.

Maar is best of topic inmiddels.

Co2 operaties hebben voordelen,maar zijn echt niet zalig makend. Dat is de korte samenvatting. :')

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:13

Ik werd wel gewezen op de risico's van e ingreep en dat ik vooral last van mijn ribben en mijn rechterschouder kan hebben van het gas.
Wat voor risico's zijn er verder dan nog?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:08

_San87_ schreef:
elnienjo schreef:

Sorry, maar ik geloof hier echt helemaal niks van. Een hysterectomie is een enorm zware ingreep die niet om wat krampen uitgevoerd wordt.

De operatie is helemaal niet zo zwaar laparascopisch/vaginaal dus geen buikwond. En jarenlang maandelijks krampen is pas onmenselijk. Snap niet dat ze dat overbodige orgaan niet sneller verwijderen bij vrouwen die geen kinderen (meer) willen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:12

Het is betiteld als een zware ingreep, met een hersteltijd van 6 weken of langer. Maar prima dat dat volgens jou allemaal niet zo is :).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:21

Zeer zeldzaam: Gas embolie, hartritme problemen, saturatieproblemen, gas in de borstholte, irritatie van buikvlies, en nog enkele meer.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:36

_San87_ schreef:
Het is betiteld als een zware ingreep, met een hersteltijd van 6 weken of langer. Maar prima dat dat volgens jou allemaal niet zo is :).

Je mag 6 weken niet tillen. Ik ben 2 nachten in 't ziekenhuis gebleven (had na 1 nacht al weggestuurd geworden als ik niet duizelig was en/of een partner had) Op mijn 2e dag thuis ben ik al 'n kort wandelingetje gaan maken, na een week wandelde ik op rustig tempo 6 km. Op maandag geopereerd, op vrijdag zelf met de auto naar de supermarkt. Wel kar ipv mandje ivm niet tillen. Echt hoor, zo zwaar is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:47

Fijn te weten dat een zware ingreep appeltje eitje is :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 18:04

Verstandig ook, want je bent 6wkn niet verzekerd na zo'n operatie m.b.t autorijden. Verzekering acht je na een baarmoederoperatie 6 weken daartoe niet in staat. Hoort een arts je ook te vertellen.