Rare mensen op marktplaats deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

01San

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 07:41

Je kan bijv vanuit je eigen tikkie een betaal verzoek maken en die kopiëren als link en dan plakken in marktplaats chat, als iemand dat wil bijv om niet die 40 cent te betalen van mp kosten..
dan lijkt me het niet dat je opgelicht kan worden toch?

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:32

Ineke2 schreef:
_Lorette_ schreef:
Is het ook gevaarlijk als je als verkoper een zelf aangemaakt betaalverzoek stuurt? Ik plak hem in de MP chat als iemand niet via MP betaalverzoek wil betalen, maar een tijd terug stuurde ik die ook nog wel eens naar de mobiele nummers, omdat ik niet wist dat je het betaalverzoek ook gewoon kon kopiëren en plakken.

Hoe kan dat gevaarlijk zijn? JIJ maakt die betaallink toch?
Tenzij jij een oplichter bent natuurlijk, maar voor jou als verkoper kan een eigen gemaakte betaallink nooit gevaarlijk zijn.

Maar waarom is iedereen hier dan zo overtuigd dat de koper van Daan13 een oplichter is? Die persoon geeft namelijk enkel aan dat Daan13 zelf een betaalverzoek / tikkie kan sturen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:09

Omdat het vreemd is dat het betaalverzoek zogenaamd niet werkt en die persoon het over WhatsApp wilt doen. Eenmaal op WhatsApp zal ze wel een linkje krijgen van de oplichter omdat tikkie ook niet werkt etc etc.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:39

uhn.. volgens mij ging het er puur om dat het nr na googlen gevaarlijk bleek.
Ze kreeg verzoek tikkie naar mobiel te sturen. Heeft dat via mp gedaan, maar gelijk weer verwijderd. Dus koper heeft nog geen betaalverzoek.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:45

Als je het zelf verstuurd via de mp-app kan er niet veel verkeerd gaan, lijkt mij.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:47

Ik zou door de politie gebeld worden maar nog niks gehoord.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:23

Ik moet zeggen dat die betaal verzoeken het bij mij soms ook niet doen, als je dat vaker hebt snap ik dat je denkt doe maar via Whatsapp

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:15

Ik heb nu iemand die niet via Mp wil maar een tikkie of een ING betaalverzoek. En dan wil ze mijn whatsapp.
Ik houd daar gewoon niet van, ik wil dat risico niet lopen. Ik heb gezegd dat ik het wil overmaken of anders kom ik het wel ophalen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:24

Daphara schreef:
Als jij een standaard betaal link stuurt, loop je zelf geen risico.

Suzanne F. schreef:
Als het jouw eigen betaalverzoek is dan maakt dat niet uit. Maar dan maak je een betaalverzoek buiten MP aan neem ik aan? Of een MP betaalverzoek? Ik wist niet dat je die buiten MP kon gebruiken.

Ineke2 schreef:
Hoe kan dat gevaarlijk zijn? JIJ maakt die betaallink toch?
Tenzij jij een oplichter bent natuurlijk, maar voor jou als verkoper kan een eigen gemaakte betaallink nooit gevaarlijk zijn.

Het gaat niet om het betaalverzoek zelf, maar dat sturen naar een mobiel nummer. Ik vond dat niet erg, maar zo te lezen is het wel gevaarlijk om je telefoonnummer zo met iemand te delen?

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:26

Waarom is enkel het delen van je telefoonnummer gevaarlijk? Mensen komen toch op allerlei manieren aan je nummer.
Zolang je daarna verstandig omgaat met linkjes etc is er toch niks aan de hand. Niet achter iedere vraag zit iets misleidends toch..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:32

Ik heb het liefst alle communicatie en betaling via marktplaats of ophalen en cash. De betaallink van MP is gewoon veilig. Geen gedoe en een dag later geld. Allerlei linkjes en tikjes etc. Doe ik niet aan. Dan maar geen(ver)koop. Om gedoe te voorkomen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 13:39

Mijn mobiele nummer staat gewoon bij de advertentie, je moet gewoon niet op onbekende links drukken En ja dat is zeker wel geprobeerd, maar trap er niet in vooralsnog. Ben erg op mijn hoede....

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:52

Ik heb laatst via marktplaats een dekje gekocht. Ik kreeg van de verkoper de vraag of ze mijn 06-nummer mocht, dan stuurde ze een tikkie. Geen probleem hoor, gewoon gedaan. Ik kreeg netjes bericht dat ze het dekje naar het postkantoor had gebracht. De volgende dag had ik het dekje in huis.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:15

Misty12 schreef:
Ik heb laatst via marktplaats een dekje gekocht. Ik kreeg van de verkoper de vraag of ze mijn 06-nummer mocht, dan stuurde ze een tikkie. Geen probleem hoor, gewoon gedaan. Ik kreeg netjes bericht dat ze het dekje naar het postkantoor had gebracht. De volgende dag had ik het dekje in huis.

Ja dat wil deze mevrouw dus ook. Ik ben alleen erg voorzichtig geworden. Ik vind externe links niet zo leuk.
Maar het kan ook goed gaan natuurlijk.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:50

Nadat ik contact heb gehad met een mp medewerker, toch weer een betaalverzoek gestuurd (gekopieerd en in de chat geplakt)

Rekenend erop dat ik met een overgenomen account aan het onderhandelen was... kreeg ik vanochtend bericht dat mijn betaalverzoek is betaald :oo

Oepsie, bleek het toch een eerlijke koper te zijn }:0

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 16:13

Ik kocht eens een camera van iemand die 2 apple producten en dus de camera te koop had staan. Ze was net 1 dag aangemeld op Marktplaats. Ze had dit in de advertentie benoemd. Ik had aangegeven dat ik voor de zekerheid wat extra gegevens wilde en via Gelijk Oversteken wilde betalen. Natuurlijk kan je dan nog een baksteen krijgen, maar er wordt ten minste iets opgestuurd. :+ Ik kreeg de gegevens van haar bedrijfje (visagie), etc. Ik nam het risico. Ze had de camera snel verzonden. Net voordat de bezorger bij me op de stoep stond, kreeg ik een melding dat het account was geblokkeerd wegens verdachte activiteiten. Toen ik het las, had ik de goed werkende camera al in mijn handen. Het nadeel is dan dat je als verkoper ook niet meer wordt uitbetaald! :oo Ik kon haar via MP niet meer bereiken, want de chat was uitgeschakeld. Gelukkig had ik aanvullende gegevens. Ik heb met haar gemaild en via een kleine omweg alsnog de uitbetaling kunnen goedkeuren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 16:29

Daan13 schreef:
Nadat ik contact heb gehad met een mp medewerker, toch weer een betaalverzoek gestuurd (gekopieerd en in de chat geplakt)

Rekenend erop dat ik met een overgenomen account aan het onderhandelen was... kreeg ik vanochtend bericht dat mijn betaalverzoek is betaald :oo

Oepsie, bleek het toch een eerlijke koper te zijn }:0

Niet! Dan had ik het mis, oef :=

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:02

Mb,ik ook hoor :+

Ik vond het zo raar en met het geplunderde rekening verhaal van een pagina eerder was ik toch ook behoorlijk achterdochtig.

Vooral ook omdat het nog maar 2 dagen online stond en best wel een hoog bedrag was en ipv 1 artikel had ik er 5 te koop dus het klonk eigenlijk echt te mooi om waar te zijn.

(En toch heb ik de inloggegevens van de bank gewijzigd) _O-

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:35

Suzanne F. schreef:
Ik heb nu iemand die niet via Mp wil maar een tikkie of een ING betaalverzoek. En dan wil ze mijn whatsapp.
Ik houd daar gewoon niet van, ik wil dat risico niet lopen. Ik heb gezegd dat ik het wil overmaken of anders kom ik het wel ophalen.

Je kunt een tikkie in je app kopiëren en dan het linkje in de marktplaats chat plakken, dan hoef je niet je tel nr aan diegene te geven en heb je wel een tikkie gedaan wat diegene wilt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:38

01San schreef:
Suzanne F. schreef:

Je kunt een tikkie in je app kopiëren en dan het linkje in de marktplaats chat plakken, dan hoef je niet je tel nr aan diegene te geven en heb je wel een tikkie gedaan wat diegene wilt

Ja dat wil ze dus doen, een tikkie plakken in de mp chat. Maar ja, blijft een externe link.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:44

@suzanne: ja maar geen probleem voor jou denk ik, want zij moet het betalen aan jou. Andersom is het idd een ander verhaal dan kan je dat niet vertrouwen idd..

danienappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:41

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:56

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:30

Oh wauw, 11 vond ik echt hilarisch :')

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:26

Ik heb gelukkig nog geen schunnige dingen of scheldende mensen meegemaakt. Alleen iemand die heel erg doorvroeg op mijn laarzen, of ze intensief gebruikt waren, hoe lang de sporen waren die ik gebruikte en of ik naar mijn werk ook hoge dressuurlaarzen droeg. Eerst snapte ik het niet helemaal. Het waren hele nette laarzen. Ik had in de advertentie gezet dat ze juist niet intensief waren gebruikt. En wat hadden sporen ermee te maken? Na mijn eerste, naïeve antwoord ging er ineens een lampje branden toen hij door bleef vragen. :P

Helaas nu na een paar super fijne deals ineens wat mensen die niets meer van zich laten horen na het sturen van betaalverzoek of het maken van een afspraak over ophalen.

Als iemand impulsief heeft gereageerd op een advertentie, dan kan ik me dat ergens wel voorstellen dat iemand toch niet koopt. Niet netjes om niets meer te laten horen, maar ik doe er niet moeilijk over. Je weet niet wat er speelt. Maar nu is het soms na vrij intensief contact en dan ga ik er vanuit dat er goed is nagedacht over de koop. Bijvoorbeeld omdat er na het sluiten van de deal toch getwijfeld werd over de maat. Ik heb het opgemeten en ook foto's met meetlint erbij gestuurd, zodat ze kon vergelijken. Item is van hetzelfde merk als wat ze al draagt en wat bevalt. De maten bleken overeen te komen. Deal bleef daarom staan. Ik merkte dat het betaalverzoek niet werd betaald. Na een tijdje stuurde ze dat het item ergens in de aanbieding was met een vrij sippe emoticon. Ik dacht dat ze het zojuist had betaald en toen spijt had gekregen na het spotten van een betere koop. Maar het was niet betaald en de aanbieding waar ze over sprak ging om een andere uitvoering (goedkoper) die ook in de sale duurder was dan mijn item (nieuw met kaartjes) incl. verzending. Dus dat snap ik niet helemaal... Ik heb gevraagd of ze het wilde doorgeven als ze geen interesse meer had, want dan kon ik de advertentie weer beschikbaar maken. Na twee dagen wachten ga ik dat maar doen, denk ik.

Soms heb ik drie of meer belangstellenden voor een item. Ik houd aan dat de eerste die de prijs wil betalen ook degene is aan wie het wordt gegund (ik doe niet aan overbieden boven mijn vp). De rest moest ik teleurstellen. Maar als de eerste bieder je dan lang aan het lijntje houdt en niet koopt, dan gebeurt het regelmatig dat de rest ook al voorzien is en geen belangstelling meer heeft. Dat is gewoon balen. Ik weet vooraf natuurlijk niet wie degene is die het item ook daadwerkelijk koopt, dus dat is lastig.