Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:34

...sterftecijfers.... die mis ik even?

Nog een unpopulair opinion die echt op het randje is... "we houden te veel in leven"
waarbij ik dan dus bewust niks zeg over wat / wie dan ... :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:36

Ahja, ik heb soms ook dat idee Cer. En dan denk ik vaak, we zijn vriendelijker voor onze dieren ook nog

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:43

Cer schreef:
Unpopulair Opinion: met alles wat we tegenwoordig kunnen, is het mensenras an sich niet degelijker geworden... met prikangst, burn-outs, paniek aanvallen, ADHD en wat je verder nog kunt verzinnen..
van een groot gedeelte denk ik 'een skup onder je kont heb je nodig'

Ik snap het verband tussen veel kunnen tegenwoordig + juist verwachten dat mensen degelijk zouden moeten zijn niet zo? Imo volgt het er juist logisch uit dat er dan meer adhd, burn outs etc zijn. Het is imo juist omdat er tegenwoordig zo veel mogelijk is (op gebied van aangepast werk, erkenning van ziektes en verdwijnen van taboes, therapieën etc) dat er steeds meer mensen naar voren komen met het type problemen wat je noemt. Juist omdat daar nu ruimte voor is.

Cer schreef:
Aansluitend, de mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen want ze kunnen niet veel, die toch een paard houden want ze worden er zo gelukkig van. Als je het niet kan betalen kan je het niet betalen, deal with it.. :Y)

Deze kan ik wel in komen, uitzonderingen daargelaten. Komt er nog 1 in me op: als een slechte stalling met bijv <4 uur buiten per dag de enige optie voor iemand is om een paard te houden ivm kosten, reistijd of andere factoren van haalbaarheid zou je imo gewoon geen paard moeten houden. Wederom uitzonderingen daargelaten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:46

Cer schreef:

Nog een unpopulair opinion die echt op het randje is... "we houden te veel in leven"

Eens.

Maar ook: ouderen zouden moeten kunnen kiezen voor een zelfmoordpil als ze het gevoel hebben dat hun leven voltooid is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:47

Adhd krijg je niet op latere leeftijd meest, :+ tenzij met hersenschade. Dat heb je af fabriek. Alleen vroeger was je alle dagen heel druk en door minder druk in het onderwijs en minder prikkels en kleinere klassen en minder "moeten" was het beter te hanteren. Als ik was opgegroeid als jonkie in de huidige maatschappij was ik verzopen en doorgedraaid denk ik door te enorme druk en prikkels die continue op je afkomen overal.

Niet populair ik denk dat de covid crisis voor veel mensen best prettig is juist door de afname van prikkels

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:57

karuna schreef:
Adhd krijg je niet op latere leeftijd meest, :+ tenzij met hersenschade. Dat heb je af fabriek. Alleen vroeger was je alle dagen heel druk en door minder druk in het onderwijs en minder prikkels en kleinere klassen en minder "moeten" was het beter te hanteren. Als ik was opgegroeid als jonkie in de huidige maatschappij was ik verzopen en doorgedraaid denk ik door te enorme druk en prikkels die continue op je afkomen overal.

Niet populair ik denk dat de covid crisis voor veel mensen best prettig is juist door de afname van prikkels

Daar heb je een punt :j

Cer schreef:

Ja.
Maar als je als ouders kiest om een zwangerschap af te breken vanwege serieuze complicaties bij het kind, wordt dat zelden echt begrepen door buitenstaanders.
In die context lijken ze in de VS compleet van het padje.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:59

karuna schreef:

Maar daarom kan het tegenwoordig juist wellicht meer gediagnosticeerd worden, omdat de behoefte er aan is om dat label iig maar te hebben. Dan heb je iig recht op medicijnen en heb je een verklaring voor bij je school of werkgever waarom je anders werkt dan anderen. Daar waar vroeger iemand idd ‘gewoon druk’ was wil iemand nu echt gediagnosticeerd worden omdat je anders niet altijd meer meekomt met de rest.
Het is ook niet alsof ADHD niet bestond voordat iemand er een naampje voor bedacht en vond dat het als stoornis bestempeld moest worden, dat ligt natuurlijk aan de hele context van onze maatschappij dat op een dergelijke manier functioneren als problematisch wordt ervaren. En dat wordt alleen maar erger naarmate de tijd vordert heb ik de indruk.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:04

Mijn broer was destijds ook ADHD er bestempeld en een soort van opgegeven. Docenten wisten er niet mee om te gaan en hij ging in het verdomhoekje zitten. Ik ben wel voor de aandacht die ervoor is. Wat ik vervelender vind is wanneer mensen zich gaan schuilen achter hun aandoening ipv proberen het als handvat te gebruiken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:12

ikke schreef:
Ja.
Maar als je als ouders kiest om een zwangerschap af te breken vanwege serieuze complicaties bij het kind, wordt dat zelden echt begrepen door buitenstaanders.
In die context lijken ze in de VS compleet van het padje.

Of willens en wetens besluiten het te houden... (want hij/zij ligt zo gelukkig in bed met zware meervoudige aandoeningen vanaf dag 0) :x

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:59

Mars schreef:
Nikass schreef:

Vindt jij dat dat de norm zou moeten zijn dan? Dat mensen met uitgezaaide kanker moeten werken?

Ik heb het niet over moeten ik heb het over willen

Maar ik stel je een vraag?
En nog een vraag op je opmerking hierboven: zeg jij dat mensen die afgekeurd zijn, of uitgezaaide kanker hebben, en die niet werken, dat die dus ook niet willen werken?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 07-01-22 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:59

Cer schreef:

Zelfmoord.

Maar dat laatste ben ik echt mee eens.

Als je niet wilt of kunt leven, moet er ook een makkelijke manier zijn om er af te komen.

En idd, ook betreft het stoppen van zwangerschappen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:04

Maar als je het zelf niet meer kan kiezen is het ook nog dramatisch.

Ik ga een persoonlijk voorbeeld geven.

We hadden een oude kat en die was nog oké voor haar leeftijd, maar toen werd ze dement. Ze ging achteruit. We besloten dat het geen leuk leven meer was voor haar, in overleg met de dierenarts waardig laten inslapen.

Mijn oma, die was ook dement. En die heeft haar laatste maanden mogen slijten in een rusthuis als een plant zonder optie voor een waardig einde, samen met alle andere op die gesloten afdeling. Die zitten daar als omhulsel, zonder enig werkende functie. Met pamper. En dan is het wachten tot de laatste werkende functie, namelijk ademen wegvalt voor er een einde is aan die kwelling voor iedereen. Fijn is dat. Waarom in godsnaam?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:06

Zo met je eens The_cat.
Ik denk dat er een heleboel ouderen op zo'n moment met een dier zouden willen ruilen. En eerder ook al.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:17

Helemaal eens, dus wel populair. Ik doe vrijwilligerswerk op zo'n gesloten afdeling en je ziet de mensen gewoon wegkwijnen.

Helaas hebben we weer een kabinet met de Christenunie ( bijna dan) dus de wet voltooid leven is voor de zoveelste keer in de ijskast beland. Daar gaat het stokstaartje van D66.

Volgens mij op Bokt geen populaire mening: mocht er besloten worden om de huidige lockdown langer aan te houden, boek ik direct een weekendje buitenland per trein.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:22

Ik doe nu vrijwilligerswerk bij ouderen die revalideren na bijvoorbeeld een tia.
Daar zeggen er ook zoveel, had net zo goed helemaal weg willen zijn. Dat revalideren is zo zwaar en ik heb toch geen toekomst meer. En nu kan ik zoveel wat ik nog kon ook niet meer.
Heel verdrietig om te horen, maar ik begrijp ze wel.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:25

Cer schreef:

Zeer mee eens! Ik vind dat euthanasie makkelijker moet zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:40

Eens dat een zelfgekozen levenseinde makkelijker zou moeten zijn. Toch is het nog best unpopular, maar vooral bij mensen die zelf een leuk leven hebben.

In een ander topic schreef ik over een onderzoek wat liep in de geriatrische traumatologie of ze bv wel elke oudere na een val een nieuwe heup moeten geven of eerder inzetten op comfortbeleid en dan accepteren dat mensen komen te overlijden.

Er kwam vooral commentaar op dat het belachelijk was en het alleen maar om geld ging.
Nu is het idd ook behoorlijk duur om een heup helemaal te renoveren, maar bovenal ook enorm intensief en moeilijk te revalideren. 1 op de 5 geriatrische patiënten die gaat revalideren overlijdt alsnog. In een instelling. Terwijl mensen het liefst thuis overlijden.
Waarom zou je zoiets doen en veel geld en moeite investeren als iemand het zelf helemaal niet wil en de voorkeur geeft aan overlijden?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:07

verootjoo schreef:
Eens dat een zelfgekozen levenseinde makkelijker zou moeten zijn. Toch is het nog best unpopular, maar vooral bij mensen die zelf een leuk leven hebben.

Waarom denk je dat? Ik denk juist dat die groep heel bewust is van levenskwaliteit en wanneer dat verloren gaat. Ik denk dan juist eerder dat het minder gelukkige mensen zijn die vinden dat ongeluk er ook bij hoort. En natuurlijk religieuze mensen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:12

F_Orumster schreef:
verootjoo schreef:

Waarom denk je dat? Ik denk juist dat die groep heel bewust is van levenskwaliteit en wanneer dat verloren gaat. Ik denk dan juist eerder dat het minder gelukkige mensen zijn die vinden dat ongeluk er ook bij hoort. En natuurlijk religieuze mensen.

Omdat het meestal gezegd wordt door mensen die geen flauw idee hebben hoe het leven in bv een verpleeghuis is en wat de kansen zijn van een geslaagde reanimatie in welke situatie.

Tot nu toe zie ik iig alleen maar mensen die voor zijn die veel met ouderen werken en die weten wat zo’n keuze inhoudt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:45

F_Orumster schreef:
Mijn broer was destijds ook ADHD er bestempeld en een soort van opgegeven. Docenten wisten er niet mee om te gaan en hij ging in het verdomhoekje zitten. Ik ben wel voor de aandacht die ervoor is. Wat ik vervelender vind is wanneer mensen zich gaan schuilen achter hun aandoening ipv proberen het als handvat te gebruiken.

Die aandacht voor degenen die echt ADHD hebben, dat is goed en altijd te weinig.

Waar ik me dan wel aan stoor, in de context dat ADHD aangeboren is; het is intussen ruimschoots bewezen dat voeding een rol kan spelen.

Er is nu gewoon een groep die het stempeltje ADHD heeft gekregen, niet zelden op aandringen vanuit school, terwijl het in werkelijkheid vooral een ongezond voedingspatroon is.

Voer je dat op, is dat nooit het geval ben diegene maar ik zie het in mijn directe vriendenkring waar men aandacht heeft voor voeding en dat dat het leven van hun zoon erg helpt.
Hij heeft geen stickertje ADHD en heeft dat ook niet nodig, maar zou dat moeiteloos kunnen krijgen.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:56

ikke schreef:
F_Orumster schreef:

Die aandacht voor degenen die echt ADHD hebben, dat is goed en altijd te weinig.

Waar ik me dan wel aan stoor, in de context dat ADHD aangeboren is; het is intussen ruimschoots bewezen dat voeding een rol kan spelen.

Er is nu gewoon een groep die het stempeltje ADHD heeft gekregen, niet zelden op aandringen vanuit school, terwijl het in werkelijkheid vooral een ongezond voedingspatroon is.

Voer je dat op, is dat nooit het geval ben diegene maar ik zie het in mijn directe vriendenkring waar men aandacht heeft voor voeding en dat dat het leven van hun zoon erg helpt.
Hij heeft geen stickertje ADHD en heeft dat ook niet nodig, maar zou dat moeiteloos kunnen krijgen.

Hier ben ik het zo enorm mee eens _/-\o_
In de praktijk gewerkt met kinderen met en zonder diagnose. Vaker wel dan niet, zag ik overbodige diagnoses en met name ouders die zeiden 'ja want hij heeft ADHD he', die gingen er zelf ook naar handelen en op afschuiven. Met meer structuur en grenzen (en wat minder suiker en troep...) in de opvoeding was er geen probleem en dus geen stempel geweest als je het mij vraagt :o
En in het ene geval van een jongen die echt oprecht last had van zichzelf, vonden ouders dat er niks aan de hand was dus wilde die geen onderzoek laten afnemen en aan de medicatie of andere interventies. Is echt het enige kind wat ik meegemaakt heb die serieus niks kon doen aan zijn slechte aandacht, hyperactiviteit en impulsiviteit, was erg sneu om te zien en ging ten koste van school resultaten, vriendschappen etc -O-

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:06

Cer schreef:

En ook zo eens met dit.
Gewerkt op speciaal onderwijs dat afwisselde van licht verstandelijke beperking en/of licht motorische beperking, tot doofblind, rolstoelgebonden, geen communicatie mogelijk en alle variaties daartussen.
Ik vond het altijd heel erg dubbel. Liep ik langs een klas met 3 of 4 kinderen, allemaal in aangepaste rolstoelen gefixeerd omdat er geen motorische functie was of hooguit wat hand/arm beweging. Geluiden konden ze maken maar gebruik van een spraakcomputer oid niet mogelijk.
Die kinderen kunnen niks met woorden communiceren en hebben hun hele leven de hele dag zorg nodig. En dan toch geven begeleiders aan dat ze plezier beleven aan bepaalde dingen.
Ik vind dat erg cru om te zeggen maar ik geloof dat gewoon niet als er zo weinig bewustzijn is. Niet te vergeten hoeveel zorgkosten er bij dat soort kinderen komen kijken en in de meeste gevallen geen mogelijkheid tot verbetering van functies.
Nu is het natuurlijk lang niet altijd zo dat je bepaalde problematiek tijdens de zwangerschap al kan opsporen en dat het ook mis kan gaan tijdens of na de bevalling. Maar ook dan, als je weet dat je een kind met levenslange ernstige beperkingen gaat hebben denk ik dat het beter is om ook na de geboorte nog te beslissen om het kind dat niet aan te doen en het te verlossen :o

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:22

Nikass schreef:
En nog een vraag op je opmerking hierboven: zeg jij dat mensen die afgekeurd zijn, of uitgezaaide kanker hebben, en die niet werken, dat die dus ook niet willen werken?

Hoe kan ik weten of al die mensen willen werken? Ik zeg: als je écht wilt dan kán er een heleboel. Of je nou kanker hebt of een andere aandoening psychisch of lichamelijk.

En jouw vraag gaat over of het een norm móet worden, nee hoor want ik heb het nergens over moeten. Wel over willen.
Anderen willen liever thuis zijn of een vrijwilligersfunctie bvb. Dat is een keuze.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:24

De opmerking; wij zijn zwanger.... Nee gewoon! De vrouw is zwanger de man niet! Je kan samen in verwachting zijn, maar er is er toch echt maar 1 zwanger!!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:41

Mars schreef:
Nikass schreef:

Hoe kan ik weten of al die mensen willen werken? Ik zeg: als je écht wilt dan kán er een heleboel. Of je nou kanker hebt of een andere aandoening psychisch of lichamelijk.

En jouw vraag gaat over of het een norm móet worden, nee hoor want ik heb het nergens over moeten. Wel over willen.
Anderen willen liever thuis zijn of een vrijwilligersfunctie bvb. Dat is een keuze.

Maar jij weet blijkbaar wel dat iedereen die zou willen werken, dat ook kan. Dat vind ik dan toch erg bijzonder.