Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:53

Das gewoon vernieling.. das niet gierig. dat is gewoon andermans spul slopen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 22:01

Sky_As schreef:
Daar had ik denk ik een opmerking van gemaakt als ik dat zou zien.
Meer iets van: voor dat u er aan had gezeten zaten er geen geknakte bloemen in, dus het lijkt me dat u juist het bosje koopt omdat u het kapot gemaakt hebt.

Daar had ik idd ook wat van gezegd. Dat kan echt niet.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:56

Misschien zelf ook een gierige (of gierig overkomende) actie gehad afgelopen week.
Uiteten met een groep van 6, 5 klasgenootjes (17- en 18-jarigen) en ik, waarvan eigenlijk niemand fooi geeft behalve ik. Ik betaalde de rekening (want enige met genoeg geld om in één keer te kunnen betalen) en zou achteraf tikkies sturen.
Ik heb toen een rekening van 203 euro afgerond naar 210. Zelf zou ik iets in de richting van 6-7 euro geven qua fooi, want hele fijne service, vriendelijke bediening en heerlijk eten.. maar ja, de andere wilden geen fooi geven en ik zat er ook niet op te wachten om 30 euro fooi te geven en dat volledig uit eigen zak te betalen. Kan me alleen wel voorstellen dat de persoon bij de kassa er raar van opkeek of het gierig vond.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:02

Ik geef zelf eigelijk ook nooit fooi (meer). Toch niet in belgie. Die groep zit al aan 34 euro de man, wat in de huidige tijd geen gekke prijs is, maar voor heel wat mensen al wel een serieus bedrag wordt op gewoon met vrienden te gaan eten. Ook ik moet bvb een beetje begroten om met alle vriendengroepen rond te geraken én de paarden te betalen én het huishouden én nog iets te kunnen sparen. Bij fooi haak ik dus ook af.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:44

Gaan we weer met de fooi :Y)

Maar ik vind 7 euro fooi prima hoor. Ik geef nooit meer fooi eigenlijk. Ik vind het hele fooi idee ongemakkelijk en heb liever dat mensen gewoon netjes betaald worden dan dat ze moeten hangen aan wat extra geld wat gegeven moet worden waarvan je nog maar moet hopen dat het bij je serveerster terecht komt…

WEG met fooi - VOOR normale salarissen MET tegemoetkoming voor werken op feestdagen :j Bij een restaurant dat zijn personeel een net salaris betaald betaal ik graag een paar euro extra voor de avond :j
Laatst bijgewerkt door Cubone op 26-03-22 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:50

Uh oh, de fooi discussie weer aangewakkerd :')

Cubone schreef:
WEG met fooi - VOOR normale salarissen MET tegemoetkoming voor werken op feestdagen :j Bij een restaurant dat zijn personeel een net salaris betaald betaal ik graag een paar euro extra voor de avond :j

Volledig mee eens! De horecajeugdlonen zijn al behoorlijk omhoog gegaan dus dat is al een stap in de goede richting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:02

Wij zitten bij de tuin van het ijssalon. Zit er hier al een kwartier een oudere vrouw naast ons met haar kleinzoon die op het springkasteel zit. Komt dat kind een ijsje vragen en die krijgt een snoepje uit haar handtas. Wacht wat? Je zit echt op het afgesloten terras van een ijssalon en dan koop je niets? Want het is te druk? (5 minuten terug stond er niemand) Ik vind daar wat van. Het is geen openbare speeltuin ofzo.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:45

verootjoo schreef:
Als ik een grote geldprijs zou winnen zou ik überhaupt helemaal niks zeggen tegen wie dan ook :n

Kan alleen maar ellende opleveren. Gewoon doorgaan met leven zoals je leeft maar dan met wat extra nullen op de bank.

Eens.

Die 100 euro die je eigenlijk 'gratis' wint, zou ik wel hebben gedeeld. Daar zou ik niet eens over nagedacht hebben.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:18

Moestuin schreef:
Wij zitten bij de tuin van het ijssalon. Zit er hier al een kwartier een oudere vrouw naast ons met haar kleinzoon die op het springkasteel zit. Komt dat kind een ijsje vragen en die krijgt een snoepje uit haar handtas. Wacht wat? Je zit echt op het afgesloten terras van een ijssalon en dan koop je niets? Want het is te druk? (5 minuten terug stond er niemand) Ik vind daar wat van. Het is geen openbare speeltuin ofzo.

Maar misschien is dit wel met medeweten van de eigenaars? Dat ze het vrouwtje gunnen om haar kleinkind te verwennen maar dat ze geen geld heeft om altijd iets te consumeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:11

Nee. Wij kennen de eigenaars goed en dat is niet het geval. Verder hebben wij erg mooie, openbare speeltuinen. Groot, recent vernieuwd. Ik zou eerder voor zoiets gaan als het op enkele euro’s aankomt :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-22 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:12

Ik merk dat dat ook heel Belgisch is. Zitten = consumeren. In andere landen is het veel normaler om ergens te zitten en niets te drinken of dat niet iedereen iets drinkt/eet. Ik vind dat ook altijd raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:14

Ja hier is dat toch wel de ongeschreven regel hoor. Zitten of gebruik maken van een faciliteit = consumeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:15

Maar stel, kindje heeft een paar keer gevraagd ik wil daar graag op het springkussen.
Oma heeft gezegd nee, want ik heb geen geld voor een ijsje.
Kind zeurt door, oma geeft toe, ja op het springkussen mag een ijsje niet.

Je weet niet hoe het is gegaan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:18

DuoPenotti schreef:
Maar stel, kindje heeft een paar keer gevraagd ik wil daar graag op het springkussen.
Oma heeft gezegd nee, want ik heb geen geld voor een ijsje.
Kind zeurt door, oma geeft toe, ja op het springkussen mag een ijsje niet.

Je weet niet hoe het is gegaan.

Maar je gaat niet bij een bedrijf het springkussen gebruiken/verslijten zonder consommatie. Dat doe je gewoon niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:20

In België is dat idd not done.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:20

Nee ik doe dat ook niet.
Maar als oma het moeilijk vind nee te zeggen tegen het kind. Hem niet teleur wil stellen?

Ik vind dit nu groter gemaakt worden dan het is.
Is het netjes, misschien niet, maar ach... er zijn ergere dingen denk ik dan :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:21

Aja als iedereen zo denkt op een zonnige dag… en kind kan ook leren dat niet altijd alles kan. Helaas.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:23

Rytir schreef:
Gister een gierige actie live meegemaakt in de supermarkt. Een wat oudere mevrouw was de plantenhoek aan het bekijken. Knakte sneaky een paar van de stengels van een boeket en vroeg toen aan de caissière of ze korting kon krijgen vanwege de geknakte bloemen... >;)

Zo had ik bij mijn bijbaantje (10 jaar geleden :+ ) een vrouwtje die altijd de gebakjes (mocca was favoriet) even door elkaar schudde in het doosje en dan bij de balie kwam 'deze is geklutst, maar ik lust hem wel, mag ik korting?'

Dat lukte haar 1x en daarna niet weer. Ze heeft het bij elke medewerker geprobeerd. En ik heb zo vaak lelijke blikken gekregen als ze weer kwam.. 'Geef maar hier, ik ga het even repareren'. :evaw:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:23

poes schreef:
Aja als iedereen zo denkt op een zonnige dag… en kind kan ook leren dat niet altijd alles kan. Helaas.

ja zoals geen ijsje krijgen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:24

Je weet inderdaad de context niet.
Hier heb je bij een natuurgebied aan het fietspad een restaurant met grote speeltuin, mensen laten daar ook wel eens hun kind even spelen als ze langs fietsen. Soms bestellen ze een drankje op het terras en soms ook niet. Geloof niet dat dit verder iemand stoort maar kan me voorstellen dat het niet de bedoeling is als er 40 kinderen op dat springkussen (of speeltuin) spelen zonder dat er iets wordt besteld bij het restaurant of de ijssalon.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:25

DuoPenotti schreef:
Nee ik doe dat ook niet.
Maar als oma het moeilijk vind nee te zeggen tegen het kind. Hem niet teleur wil stellen?

Dus elke zeurende peuter moet zijn zin krijgen ten koste van andermans materiaal?

Ik begrijp dat nog steeds niet. Als peuter zeurt dat hij hier naar de paarden wil gaan, mag er hier ook opeens een wildvreemde peuter bij mijn hek of op stal staan dan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:29

Dat is geen vergelijk. Dat is echt prive.
Zo'n ijsalon natuurlijk niet.
En ten koste van materiaal, ga er vanuit dat hij hem niet gesloopt heeft :D
Zowel maakt een ijsje dat ook niet meer goed.

Ja sorry ik vind het drama om niks. Maar goed mijn mening. :)
Poekkie schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee ik doe dat ook niet.

Dus elke zeurende peuter moet zijn zin krijgen ten koste van andermans materiaal?

Ik begrijp dat nog steeds niet. Als peuter zeurt dat hij hier naar de paarden wil gaan, mag er hier ook opeens een wildvreemde peuter bij mijn hek of op stal staan dan?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:32

Hij had misschien al een drankje gekregen.
Het kind kan misschien niet tegen melk en er is geen lactose vrije optie.
Het kind kan niet kiezen en oma had geen zin in gezeik.
Het kind is zo eentje die van kop tot teen plakt na ijsje eten en oma wou auto niet -weer- poetsen.
Oma heeft misschien wel al een koffie gedronken en drinkt er straks nog een.

Wij zijn ook wel eens langs een ijssalon gepasseerd, en daar kon je enkel op de speeltuin met een jeton, En die kreeg je enkel bij consumptie.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:34

DuoPenotti schreef:
Dat is geen vergelijk. Dat is echt prive.
Zo'n ijsalon natuurlijk niet.
En ten koste van materiaal, ga er vanuit dat hij hem niet gesloopt heeft :D
Zowel maakt een ijsje dat ook niet meer goed.

Ja sorry ik vind het drama om niks. Maar goed mijn mening. :)

Een ijssalon is geen openbare ruimte anders. Dus ik vind het wel enigszins vergelijkbaar.
(verder meng ik me niet in de discussie)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:35

Je pleegt toch echt geen huisvredebreuk als je daar naar binnen loopt.
Bij jou in je stal toch wel. ;)