Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 16:35

Century schreef:
JudithO schreef:
Ohhh jaloers! Die moet je inderdaad nog wel even laten lopen. Wij hadden die met 26 weken geslacht. Prachtig vlees kwam eraf!
Die gaan ook geen last van hun lijf krijgen, het is een ouderwets ras en dus niet zo extreem gefokt op snelgroeiend.

Goed om te horen! Ze zijn ook relatief slank nog vind ik. Maar hard groeien ze wel haha. Ik heb er nog een Orpington bij lopen, en die groeit beduidend minder hard. Maar ik kan me voorstellen dat echte vleeskuikens veel harder groeien nog.
26 weken zeg je? ik dacht zelf tussen 16-20 weken, maar iets langer kan dus ook? Ik zal even kijken hoe ze er tegen die tijd bijlopen :)
Had je ze ook de laatste twee weken opgehokt en veel mais en melkproducten gegeven? Ik lees dat men dat wel doet om dat vetlaagje te krijgen. Maar dat druist dan weer een beetje in tegen het "kip vooral kip laten zijn".

Nee dat hadden wij niet gedaan. Gewoon op regulier voer.
Al zou ik wel graag eens willen proeven wat dat doet. In september ben ik redelijk in de buurt van Bresse, dus daar hoop ik toch wel wat te gaan proeven.
Echt vet gaan ze niet worden hoor, het zijn geen plofkippen om het even heel oneerbiedig te zeggen ;)

Century

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 16:55

En maar goed ook dat het geen plofkippen zijn :D
Ik geniet erg van naar ze kijken, hoe ze opgroeien en de wereld ontdekken. Gaat nog lastig worden ze weg te brengen tzt... maar eerst mogen ze lekker verder opgroeien.
De echte Bresse-kip is ook vrij duur toch? Met allemaal regeltjes enzo.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 17:05

Yes, klopt helemaal. Die worden inderdaad ook echt alleen in die regio gekweekt en op een bepaalde manier grootgebracht. Anders mogen ze de naam Poule de Bresse niet dragen als eindproduct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 17:13

Ik denk dat ik de bresse volgend jaar ook eens ga proberen :j

Zonet de laatste schapen opgehaald uit het natuurgebied. Alles is ontwormd, wordt morgen geënt en gesponst. Voel mij er helemaal klaar voor :D 13 ooien en 1 geit. Wij dekken met 2 rammen dit jaar. 1 zuivere suffolk en 1 suffolk x blue de maine.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:02

Succes moestuin! Op een zorgeloze periode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:09

Dank je wel! Ik hoop het ook :D Vind het gek dat wij alweer zo ver zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:43

Sponsjes zijn gezet *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:50

Dit keer zelf gedaan? En de geit ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:52

Nee dierenarts is het toch komen doen :j Wij hadden een lijstje van allerlei kleine zaken die nog moesten gebeuren en hebben alles dan maar in 1 keer laten doen :) Wou dit jaar eigenlijk voor ciders gaan maar toch maar overgeslaan.

Geit is ook gesponst, zij moest er 2 :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:54

Ik heb werkelijk geen flauw idee waar jullie het over hebben :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:58

:D Het zijn in hormoon gedrenkte sponsjes die vaginaal worden ingebracht. Het verwijderen van deze sponzen brengt de cyclus op gang binnen de 24 tot 48 uur. Het wordt ook gebruikt om buiten seizoen te kunnen kweken. Wij gebruiken het vooral om in het begin van het seizoen alles mooi gelijk te krijgen, zodat je geen maanden bent. Suffolk is bv een ras dat vroeg start met ovuleren, in augustus ongeveer terwijl de swifters dan alweer eerder oktober zijn. Het is ook beter qua stalmanagment. Je kunt alles mooi tegelijkertijd ontwormen, enten etc.

Ciders heeft dezelfde werking als sponzen maar werkt net weer anders.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:05

Ciders ken ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:12

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 19:29

Wij hebben ook eindelijk onze kipjes opgehaald, grote barnevelders. 2 haantjes erbij genomen om te kijken of wij het slachten zelf durven te gaan leren, en zo ja dan komt er nog een ongerelateerde haan die mag blijven zolang hij lief voor ons en de kipjes is.
Maar ook hier valt het op hoe immens snel ze groeien! Een paar weken terug zaten er nog kuikentjes en nu zijn het ineens al heuse kippen!
Nu zouden ze volgens die man waar we ze vandaan hebben pas met 20 weken zo'n beetje gaan kraaien, ze zijn nu 12 weken en vanochtend werden wij wakker van wat klonk als een stervende zwaan, bleek 1 van de hanen te zijn :+ :')
Dus nu maar snel stro in het leghok doen en hopen dat de kipjes ook zo vroeg zijn met leggen als hij is met kraaien, maar dat zal wel ijdele hoop zijn :Y)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 19:34

Haantjes gaan hier vrijwel altijd tussen de 10 en 15 weken kraaien. Ik heb er nu 1 van 11 weken zitten die het al 2 weken probeert, het begint al iets minder als stikken te klinken en iets meer als werkelijk kraaien. Eieren leggen de hennen toch pas met zo'n 20 weken vaak.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 20:06

Ik hoorde vanochtend ook een van jonge hanen voor het eerst ‘kraaien’. Blijft hilarisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 21:29

Die eerste weken zijn inderdaad hilarisch.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 22:39

Ik wou dat ze het pas deden met 20 weken, dan had ik er geen last van :Y)
Maar helaas, ze zijn al met 8 weken gaan kraaien hier. Eentje klinkt nog wel okee, de andere klinkt enorm schor en de derde doet echt een soort schreeuw. De vierder heb ik nog niet gehoord.
Eén van de hanen slaapt nu sinds gisteren bij de grote kippen (hennen) ipv in het eigen hok met de andere kuikens. Heeft ie mooi bedacht.
Ik zag ook twee hanen vandaag bluffen naar elkaar, dus die zijn echt de orde aan het bepalen.

En het mooiste: een haan die een kraai wegjoeg. Nekveren opgezet en erachteraan. Heel blij mee, want eieren worden hier nog steeds gejat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:39

Ik zit te wachten tot er minder vliegen zijn kan ik mijn haan richting vriezer doen. Kan zonder mijn slagijzer niet meer veilig hok in. :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:35

Bij onze lading Bresse kuikens hadden we een haantje die met 3 weken al probeerde te kraaien. Ik zal nog eens kijken of ik daar het geluidsfragment van terug kan vinden, het klonk echt hilarisch :')

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:23

Stille volger meldt zich..
Altijd een tikkie jaloers genoten van jullie verhalen. Maar nu heb ik de mogelijkheid om ook te beginnen!
Sinds april dit jaar heb ik een moestuintje van ongeveer 5x5. Volgend jaar hoop ik flink uit te breiden en zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden. Het plan is om een vriezer aan te schaffen, zodat ik in kan vriezen voor de winter. Het gaat dan om groente, fruit en eventueel vlees. Aan wat voor een inhoud moet ik denken voor één persoon? Moet ik nog ergens rekening mee houden/tips? Alles is welkom. Ik ben nog helemaal leek op dit gebied! :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:45

Ik heb voor 2 personen de 2,5 lade van de koelvries, en dan nog een 3/4 hoge vriezer met volgens mij 5,5 lade. Ik heb wel vrij veel vlees in huis, maar het gaat erg hard, zeker in de zomer, en als je ook vlees wil invriezen in grote hoeveelheden. Ik merk ook wel dat hoe meer ruimte je hebt, hoe sneller het vol is :P

Ik zou ook goed kijken naar andere mogelijkheden om te bewaren, dus wecken, drogen, saus maken en inmaken. Dat is (veel) langer houdbaar en ook makkelijker op te slaan. Dan kun je je vriezer gebruiken voor dingen die je tijdelijk kwijt moet tot verwerking of die niet in te maken zijn.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 19:15

Inmaken en wecken etc wil ik me nog in gaan verdiepen inderdaad. Is dat moeilijk?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 19:38

Ben nu met de weckketel bezig met ontsappen en straks verschillende liters pruimen sap te hebben. Heb nu ook al boontjes, aardappelen en bietjes geweckt staan. En ben mijn eigen zuurkool aan het maken van spitskool.

Weet niet of je Facebook heb, maar wecken is Hip is een aanrader.

Ben alleen en heb een grote koel vries combinatie en nog 2 tafel modellen vriezers.

Pruimen zijn eigen oogst van boom.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 20:02

Century schreef:
Oh ottertjes <3 zo'n mooie kleur. Ik heb een caaf met die kleur.
Heb je een foto?

tamary schreef:
Nee, het is daar net te donker. Zal binnenkort kijken of er wat mogelijk is qua foto of film.

Filmpje van het nest, alle oogjes zijn open, 2 weken oud, maar avonturen willen ze nog niet aan :