Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:30

Maar opnieuw wat wil je dan dat een school nu doet?
Je wil ook een werkbare situatie voor je personeel houden en dat is niet met de helft van de leerlingen online en de helft thuis.
Daarbij moet een positief geteste gevaccineerde leraar ook gewoon thuis blijven.
Kinderen zijn daarnaast zelf ook gewoon bang om corona te krijgen ook dat los je nu niet even op.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:42

Vayo schreef:
Coby schreef:
Zelf nu vakantie als leerkracht basisonderwijs. Ik ben benieuwd of de cijfers dat ook daadwerkelijk gaan aantonen in o.a. het Noorden van het land. Wat mij betreft trappen ze nu eens wat eerder op de rem en worden bepaalde adviezen weer aangescherpt. Zoals bijvoorbeeld het fysiek bij elkaar komen in een ruimte zoals een vergadering of informatieavond. . Vooral binnen schoolgebouwen lijkt mij dat nu echt niet wenselijk.

Ja maar kinderen weer fysiek onderwijs ontzien lijkt me helemaal niet wenselijk. En ook zou ik niet meer willen dat kinderen afstand moeten gaan houden. Leerkrachten en medewerkers kunnen zich gewoon laten vaccineren en zichzelf beschermen.

Wel zouden ze van mij een QR-code mogen vragen voor informatieavonden e.d. van ouders. Ouders die deze niet kunnen overleggen, dan maar digitaal oudercontact.

Sowieso mogen met de stijgende cijfers die QR-code wel overal gaan vragen als het aan mij ligt. Winkels, zwemles ... gewoon alle plekken waar mensen samen komen en niet alleen de horeca.

Wat mij betreft gaan ze inderdaad die verplichting breder opleggen.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:44

Tja en dan lees je op internet dat er valse qr code waren. Via een site konden ze die aanvragen.
Ik mag hopen dat ze dat hebben gefikst

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:24

purny schreef:
Tja en dan lees je op internet dat er valse qr code waren. Via een site konden ze die aanvragen.

Ha ja, hier in BE ook. En niet enkel via een site te verkrijgen :=
Citaat:
Telefacts NU gaat undercover: klein groepje artsen geeft bewust valse info over coronavaccins aan patiënten
Een klein groepje artsen geeft bewust foute informatie aan patiënten over de coronavaccins. Dat is donderdagavond om 21u50 te zien in de reportage van Telefacts NU. Het kleine groepje artsen gaat zelfs zo ver dat ze de patiënt een vals attest geven en bereid zijn het vaccin gewoon in de vuilbak te gooien in plaats van aan de patiënt te geven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:27

Ik vraag mij wel af in hoeverre die besmettingsaantallen nog relevant zijn.
Hier lopen in de regio's met de hoogste vaccinatiegraad de besmettingen het snelst op. Tot 110% tegenover vorige week.

Iemand een idee ?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:38

Pandora2 schreef:
purny schreef:

Ha ja, hier in BE ook. En niet enkel via een site te verkrijgen :=
Citaat:
Telefacts NU gaat undercover: klein groepje artsen geeft bewust valse info over coronavaccins aan patiënten
Een klein groepje artsen geeft bewust foute informatie aan patiënten over de coronavaccins. Dat is donderdagavond om 21u50 te zien in de reportage van Telefacts NU. Het kleine groepje artsen gaat zelfs zo ver dat ze de patiënt een vals attest geven en bereid zijn het vaccin gewoon in de vuilbak te gooien in plaats van aan de patiënt te geven.

Ik neem aan dat het inmiddels over ex-artsen gaat?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:53

Pandora2 schreef:
Ik vraag mij wel af in hoeverre die besmettingsaantallen nog relevant zijn.
Hier lopen in de regio's met de hoogste vaccinatiegraad de besmettingen het snelst op. Tot 110% tegenover vorige week.

Iemand een idee ?

Vaccinatie voorkomt besmetting niet evenmin als besmettelijkheid. Vaccinatie is alles normaal op een lager pitje.
Het belangrijkste positieve effect is dat het de ernstigste gevolgen van besmetting tegengaat. Daarom zijn de besmettingscijfers op zích niet zo belangrijk; geven ze alleen een indicatie van de situatie.
Het is eerder positief dat er meer besmettingen onder gevaccineerden zijn; dat creërt een natuurlijke weerstand onder de bescherming tegen de meest serieuze negatieve gevolgen.
Meer besmettingen onder 95% gevacineerde populatie is *\%/*
Maar ja, positief nieuws mbt Covid19 lijkt ongewenst :x

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:02

Oomens ik heb echt geen idee. Maar ik kan mij best voorstellen dat ze hun beroep nog steeds uitoefenen. Iets met GPDR oftewel de geweldige privacywetgeving en co :+

HC ' positief ' is het wel in elk geval :D
Zouden die mensen dan allemaal klachten hebben ? Om welke reden ga je anders nog testen? Reizen is misschien nog een heel klein deel ervan.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:13

Ik lees nog altijd mee in diverse coronatopics en heb weer eens een vraag. Ik denk dat het in dit topic het beste past. Ik weet dat er mensen in dit topic zitten die geleerd hebben om stastistieken ed te lezen en meer verstand hebben van bepaalde zaken dan dat ik dat heb.

Er is nu 100% Delta variant in Nederland. (Bron allecijfers.nl, geen idee of deze bron betrouwbaar is, maar dat maakt voor mijn vraag nu eigenlijk niets uit.) Is dit goed of slecht nieuws? Ik zou denken: goed. Dwz dat er geen mutant is, geen variant die nog gevaarlijker is en de meeste vaccinaties werken ook tegen de Delta variant. Of denk ik verkeerd?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:32

IMANDRA schreef:
Ja daar ben ik me bewust van. Maar die hoge werkdruk is niet te vergelijken met de werkdruk die er nu is. Met het ziekteverzuimpercentage wat er nu is.

Ik zeg ook niet dat het normaal wel goed gaat. Ik zeg alleen dat Corona ook echt zijn weerslag heeft gehad op de zorg waardoor het nu echt veel erger is.

En er is inderdaad geen perspectief, dat zei ik volgens mij ook. De motivatie om 'the extra mile' te gaan in de zorg is compleet weg. Omdat een grote groep weigert te vaccineren en er daardoor wel aangemodderd moet worden met meer maatregelen, zonder zicht op oplossing.

Hoe kun je in godsnaam de schuld blijven leggen bij 20% van de bevolking, (waarvan een klein percentage daadwerkelijk zorg nodig heeft) terwijl het de taak van de overheid is te zorgen voor de zorgmedewerkers?

Ongevaccineerde kunnen er niks aan doen dat de zorg de afgelopen decennia oninteressant is gemaakt om in te werken. Ze zijn niet de schuld van het structureel hoge ziekteverzuim en de structureel moeilijk vervulbare vacatures.

Hoezo moet er überhaupt iemand de schuld krijgen? Mensen blijven veroordelen over keuzes gaat ons hier niet uit helpen.

Zelfs als iedereen zich nu laat vaccineren zitten we nog met een probleem. Zorgmedewerkers zijn niet ineens weer gemotiveerd en gezond als er weinig tot geen coronapatienten meer worden opgenomen.[/quote]

En hoe moet de overheid dat doen, pray tell? Want als de overheid met QR-codes komt om JUIST die druk te verminderen, spring jij al op de kast omdat je het daar niet mee eens bent? De overheid kan moeilijk een blik ic-verpleegkundigen opentrekken op de korte termijn. En op de korte termijn zal er een oplossing moeten komen. Een oplossing voor de oorzaak (van de korte termijn): de grote hoeveelheid ongevaccineerden. Zullen we vaccinaties dan maar verplichten? Dat lost binnen aanzienbare tijd de druk op en kan men naar de lange termijn gaan kijken om de zorg te herstructureren voor de reguliere problemen.

Als puntje bij paaltje komt is het de schuld van de ongevaccineerden die weigeren een vaccin te nemen wat dit grotendeels kan voorkomen. Je kan moeilijk enkel de schuld bij de ongevaccineerden leggen die ziek worden, dus ja, ik acht de 20% ongevaccineerden er verantwoordelijk voor. (correctie: het percentage ongevaccineerden wat er vrijwillig voor kiest niet te vaccineren).

Als iedereen zich nu laat vaccineren voorkomen we hopelijk (een deel) van de nieuwe golf, waardoor zorgmedewerkers de ruimte krijgen om zorg in te halen (want er is perspectief: aan die inhaalsslag komt een einde) én de rust te nemen na de ontzettend rukke periode die ze achter de rug hebben. Door het gebrek aan coronapatienten zou dat kunnen.

En dat de zorg 'de afgelopen jaren oninteressant is gemaakt' heeft er niet zo veel mee te maken. Afgelopen golven konden ook redelijk worden opgevangen qua personeel. Maar nu duurt het te lang, en is het de eigen schuld van een groot deel van de mensen die op de ic ligt met een coronabesmetting.

@Daks: wat een ontzettend idioot, nietszeggend filmpje.[/quote]

De overheid heeft al 1,5 jaar de tijd gehad om wat aan de zorg te doen.
Hebben ze dat gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:33

Denk jij dat je in 1,5 jaar complete blikken IC personeel open trekt? Natuurlijk niet! En er is de afgelopen 1,5 jaar ontzettend veel geld naar de zorg gegaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:34

En wat hadden ze moeten doen? 10.000 bedden erbij op de ic? 60.000 ic verpleegkundigen erbij voor die 10.000 bedden?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:42

loriene schreef:
De overheid heeft al 1,5 jaar de tijd gehad om wat aan de zorg te doen.
Hebben ze dat gedaan?

Anderhalf jaar, dat is precies de tijd die het kost om een opleiding tot IC-verpleegkundige te volgen, nadat iemand al een volledig gediplomeerd verpleegkundige is.
Dat betekent dat, als er gelijk op dag 0 een heleboel opleidingsplaatsen (en daarvoor moet je weer geld, materiaal en docenten met tijd hebben) waren gecreëerd, én als daar direct massaal mensen voor gekozen hadden, er nu met een beetje geluk de eerste extra mensen van beschikbaar zouden komen.
Leuk bedacht, maar die anderhalf jaar is te kort om op structureel gebied effect te zien.
Nog los van de vraag wat je al die extra IC-verpleegkundigen voor werk wilt laten doen nadat de ergste pieken voorbij zijn en we weer enigszins terug zijn naar 'normaal'.
Wil je die mensen uit hun neus laten eten? Of inzetten als overgekwalificeerde en dus veel te dure basisverpleegkundigen? Wie mogen daarvoor betalen? Of moeten we van jou gaan bezuinigen op andere zorg zodat we een hele berg ongebruikte IC-bedden in reserve kunnen houden?

Hoe zie je dat voor je? Of wil je vooral makkelijk roepen en verder nergens op ingaan?

Ohja, en leer fatsoenlijk quoten!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:43

Spenk schreef:
Denk jij dat je in 1,5 jaar complete blikken IC personeel open trekt? Natuurlijk niet! En er is de afgelopen 1,5 jaar ontzettend veel geld naar de zorg gegaan.

Is er geld gegaan naar een opleiding?
Of televisiespotjes om een opleiding in de zorg te gaan doen?
Er is geen ruk gedaan om mensen naar de zorg te krijgen.
Enigste wat onze overheid doet is miljoenen kwijt raken,geld steken in opleiding boa`s en ga zo maar door.
Waar is dat geld gebleven wat jij bedoelt?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:44

bigone schreef:
En wat hadden ze moeten doen? 10.000 bedden erbij op de ic? 60.000 ic verpleegkundigen erbij voor die 10.000 bedden?

Overdrijven is ook een vak :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:45

loriene schreef:
Spenk schreef:

Enigste wat onze overheid doet is miljoenen kwijt raken,geld steken in opleiding boa`s en ga zo maar door.

Er zijn geen mensen die de zorgopleidingen willen doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:48

Ze hadden die 10.000 bedden inclusief personeel nooit eruit moeten gooien...maar dat mag je op bokt niet zeggen.
Maar uiteindelijk zit daar wel ons probleem tegenover Duitsland.
En nee die betalen zich ook niet scheel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:49

Niet eens als ik kijk naar mijn examenklas zijn daar al meerdere jaren een groot aantal leerlingen wat graag verpleegkundige (verpleeger) wil worden. Dit is een loting studie dus ze worden niet allemaal toegelaten.
Daar heb ik dan wel weer vraagtekens over.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:51

DuoPenotti schreef:
Ze hadden die 10.000 bedden inclusief personeel nooit eruit moeten gooien...maar dat mag je op bokt niet zeggen.
Maar uiteindelijk zit daar wel ons probleem tegenover Duitsland.
En nee die betalen zich ook niet scheel.

Ja daar verander je nu achteraf niks meer aan. De hele zorg is een bende. Ik heb nog geluk gehad maar in de ggz is een wachttijd van meer dan een jaar voordat je zorg krijgt normaal. De zorg moet anders. Maar dat verandert niet dat op dit moment het beste wat je kan doen is een vaccin nemen en/of goed testen bij klachten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:52

Eens Marlinde
Daarom ook zoveel mensen in de war tegenwoordig in het nieuws met ernstige dingen.
Een groot gedeelte had at nieuws niet gehaald als ze waren geholpen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:53

lenaa_tje schreef:
Niet eens als ik kijk naar mijn examenklas zijn daar al meerdere jaren een groot aantal leerlingen wat graag verpleegkundige (verpleeger) wil worden. Dit is een loting studie dus ze worden niet allemaal toegelaten.

Dat is niet overal en bij elke school zo. Tegenwoordig zijn er ook veel HBO verpleegkundigen. Dat is geen loting hier hoor.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:54

loriene schreef:
Spenk schreef:

Niet voor iedereen is de zorg weggelegd... En gelukkig ook maar anders deden we allemaal hetzelfde. Als je niks met mensen hebt en of geen zorgzaam gevoel kan een opleiding al snel heel minder aantrekkelijk worden. Ik bedoel maar het betaald ook niet top , ik heb twee banen om een beetje rond te komen en dan woon ik nog thuis. Heel vaak beginnen heel veel mensen aan een zorgopleiding maar veel stroomt af hoor! Puur omdat ze er na een paar maanden achter komen dat de zorg niks voor hun is. Als we juist alleen maar geld in de zorg pompen gaan we ook een hele hoop mensen krijgen die het doen voor het geld en niet meer waarvoor het bedoeld is , een ander ondersteuning bieden voor wat dan ook. Niks vindt ik vreselijker dan een verpleegster die geen gevoel heeft met haar werk.

En geld voor boa's is maar weer hard nodig in dit losgeslagen land.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:57

MarlindeRooz schreef:
lenaa_tje schreef:

Dat is niet overal en bij elke school zo. Tegenwoordig zijn er ook veel HBO verpleegkundigen. Dat is geen loting hier hoor.

Hier is mbo en hbo beide een loting studie. Ik weet dat dit bij meerdere scholen in het land zo is.
Terwijl dit een aantal jaar geleden juist niet zo was.
Dit is wel weer een ander probleem
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 19-10-21 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:59

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 19:03

Ik zie het nergens staan dus ik vraag het hierzo even misschien dat iemand het wel weet
mijn 1e zelftest was positief, mijn tweede is nu negatief. Wat moet ik doen of ben ik echt negatief? Ik heb wel klachten (keelpijn, neusverkoudheid)