Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:37

Bo_Y schreef:
Volgens mij ook niet, je mag alleen individueel sporten binnen, dus een groepsles mag ook binnen niet

ik weet t niet.. mijn oude sportschool gaat hun groepslessen aanpassen.. maar niet terugbrengen naar 4. En het is in basis een contactsport. Dat kunnen ze een beetje organiseren naar 1,5 meter, maar er staan dan denk nog steeds minimaal 12 mensen in de zaal, vermoed ik zomaar...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:38

@secrible ze hadden ook tijd de boel uit te lekken. In 24 uur moet je als bedrijf gaan communiceren naar je klanten. Die vragen waren er bij het uitlekken al..
dit is eigenlijk waar gister mensen al over vielen de persconferentie is niet voor alle Nederlanders begrijpbaar maar biedt ook wel extreem veel ruimte voor interpretatie. Dat werd hier de grenzen opzoeken genoemd maar dat vind ik niet terecht als het om je bedrijf en inkomen gaat.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:39

Ninx schreef:
Hoe willen ze nu groepsimmuniteit ontwikkelen wanneer je iedereen uit elkaar houdt? Dan kom je er dus nooit vanaf...
Zweden lijkt toch slimmer te zijn (nu zijn mensen daar ook gezonder, slanker, en de luchtkwaliteit is beter.... ergo: het immuunsysteem ligt minder onder vuur dan in ons eigen mini-US).

Straks hebben we EN nog steeds het virus, EN massa-ontslagen en faillissementen.... tja.

We zijn nu overigens vanaf maart bezig en onze overheid doet NIETS aan gezondheidsbevorderende maatregelen, niet eens adviezen.
Groenten en fruit blijven nog steeds belast met 9% en suiker en dierlijke producten zijn relatief goedkoop; het lijkt wel alsof ze mensen juist ziek willen krijgen wanneer je naar het beleid kijkt. Er zijn niet richtlijnen, tips, adviezen.... gewoon NIETS!

In supermarkten maak ik me drukker om wat mensen in hun kar stoppen (wit brood, alleen maar suikerhoudende troep, eten vol conserveermiddelen, vleeswaren en kiloknallers, en weinig tot geen verder groenten of fruit) dan het virus. Dat eerste lijkt me dodelijker op veel grotere schaal.

Omdat je meerdere keren besmet kunt raken dus immuniteit is er niet echt. Ik weet niet wat de cijfers zijn van herbesmetting, maar ik las laatst dat er een vrouw overleden was tijdens de tweede besmetting.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:40

Er is een stroming die 'mazen' opzoekt en er is een stroming die 'regels bedenkt die er niet zijn'..
Al met al gaat het om je eigen gezonde verstand.. tenminste, van de mensen die dat hebben dan.. :+

NB: die vrouw die overleden is met die tweede besmetting, was die niet ergens in de 80?
Edit: ze was 89....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:41

Bo_Y schreef:
Volgens mij ook niet, je mag alleen individueel sporten binnen, dus een groepsles mag ook binnen niet

Ja dus wel. In sportscholen zijn groepslessen toegestaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:41

Cer schreef:
Er is een stroming die 'mazen' opzoekt en er is een stroming die 'regels bedenkt die er niet zijn'..
Al met al gaat het om je eigen gezonde verstand.. tenminste, van de mensen die dat hebben dan.. :+

NB: die vrouw die overleden is met die tweede besmetting, was die niet ergens in de 80?
Edit: ze was 89....

Ja en ook had ze een onderliggende ziekte, maar het gaat erom dat je volgens mij dus niet echt over immuniteit kunt spreken als je nogmaals besmet kunt worden.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:43

Oh zo bedoel je.. ja.. ik weet het niet.. 1 geval? Zijn er meerdere gevallen bekend eigenlijk?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:44

Cer schreef:
Oh zo bedoel je.. ja.. ik weet het niet.. 1 geval? Zijn er meerdere gevallen bekend eigenlijk?

Ik heb er wel al vaker wat over gelezen, maar ik weet inderdaad echt niet hoe groot de kans is dat het kan gebeuren.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:44

Hoe wassen jullie je mondkapjes? gewoon op 60 graden in de wasmachine?
Wassen jullie ze apart of gewoon bij normale was?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:45

friezenfan2 schreef:
Hoe wassen jullie je mondkapjes? gewoon op 60 graden in de wasmachine?
Wassen jullie ze apart of gewoon bij normale was?

Bij de handdoeken. Mijn wasmachine meet gewicht met wassen maar die mondkapjes zijn dan veel te licht. Doseren met wasmiddel gaat niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:53

lenaa_tje schreef:
@secrible ze hadden ook tijd de boel uit te lekken. In 24 uur moet je als bedrijf gaan communiceren naar je klanten. Die vragen waren er bij het uitlekken al..
dit is eigenlijk waar gister mensen al over vielen de persconferentie is niet voor alle Nederlanders begrijpbaar maar biedt ook wel extreem veel ruimte voor interpretatie. Dat werd hier de grenzen opzoeken genoemd maar dat vind ik niet terecht als het om je bedrijf en inkomen gaat.

Maar het ministerie heeft gewoon niet de kennis om voor iedere beroepsvereniging en tak van sport de regels in te kleuren. Dat heeft niets met tijd te maken.

Regering --> zet brede lijnen uit, eerst dmv een persconferentie en daarna met wat extra duidelijkheid op de website van rijksoverheid.
Beroepsverenigingen, sportverenigingen enz. enz. --> passen die regels toe op hun eigen situatie en voor hun eigen leden en kleuren verder in.

Tegelijkertijd kun je als lid naar je eigen vereniging toe gaan om jou persoonlijke situatie te laten toetsen als die niet matcht met de richtlijnen. De verenigingen hebben ook lijnen met bijvoorbeeld ministerie, GGD enz. om daar weer te toetsen.

Cer schreef:

1 of 2 maanden terug waren er in NL 4 gevallen bekend van mensen die daadwerkelijk herbesmet waren, dus waar er een tweede besmetting vastgesteld kon worden doordat het een andere stam was. Daarna heb ik het niet meer gevolgd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:56

En mijn mening is dat ik 24 uur te kort vind. Je had ook, als je toch begint met uitlekken, in gesprek kunnen gaan met de beroepsgroepen. Die krijgen nu de opmerking wacht tot de persconferentie. Ik vind dat gewoon niet helemaal terecht want die verduidelijkt vervolgens niks. Daar mogen best wel vragen over gesteld worden na een persconferentie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:57

linnie050 schreef:
Wat apart.
Ik doe aan bootcampen buiten.
Wij houden allemaal afstand van elkaar.
Dat mag dan niet meer.
Maar als diegene die lesgeeft een zaal gaat huren in een sportschool mogen wij wel gaan bootcampen en dan zelfs binnen terwijl buiten beter is :')

Achterom schreef:

4, zo moeilijk is dat toch niet?

Bijeenkomsten met maximaal 30, sporten met maximaal 4 personen.

Behalve in de sportschool...

Nee, dat mag alleen met maximaal 4 personen, net als groepslessen in de sportschool met maximaal 4 personen mogen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:00

nee, groepslessen in de sportschool mogen wel met 30 mensen per zaal.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijks-leven

onder sport en spel:

Citaat:
Voor groepslessen bij individuele sporten (zoals bootcamp, yoga of spinning) geldt het maximale aantal van 30 personen per ruimte binnen. Buiten zijn groepen van maximaal 4 personen toegestaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:02

Zijn er nu serieus mensen die denken dat deze nieuwe regels de besmettingen doen dalen?
Ik niet namelijk.

We gaan het zien

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:05

Maar dan is paardrijden toch ook een individuele sport met groepslessen? Dus een groepsles in binnenbak mag met 30, buitenbak met 4.

We zullen het wel horen, maar ik hoop dat we niet weer een beperking van aantal paarden per bak krijgen. Dat is erg lastig op grote pensionstal als alle kinderlessen door mogen gaan en afstand is makkelijk te paard.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:05

secricible schreef:
nee, groepslessen in de sportschool mogen wel met 30 mensen per zaal.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijks-leven

onder sport en spel:

Citaat:
Voor groepslessen bij individuele sporten (zoals bootcamp, yoga of spinning) geldt het maximale aantal van 30 personen per ruimte binnen. Buiten zijn groepen van maximaal 4 personen toegestaan.

Huh, maar dit is toch krom? Je zou toch denken 30mensen buiten en 4 binnen :o? Ik had het echt andersom begrepen :')

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:08

Popstra schreef:
Zijn er nu serieus mensen die denken dat deze nieuwe regels de besmettingen doen dalen?
Ik niet namelijk.

We gaan het zien

Nee die nieuwe regels zijn er voor de sier. :+

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:08

Ik ben een stille meelezer maar ik zie net dit staan op de liveblog van de NOS. Ik vraag me dan af of ze dat niet voor de persconferentie hadden kunnen aangeven....

Citaat:
Het Outbreak Management Team heeft het kabinet aangeraden om te onderzoeken of restaurants zonder cafégelegenheid open kunnen blijven. Dat blijkt uit het advies van de deskundigen die maandag opnieuw bij elkaar kwamen over hoe het coronavirus het best kan worden aangepakt.

Aan het openhouden van die groep restaurants zouden wel voorwaarden moeten zitten, staat in het advies. De gezondheidscheck, registratie, zitplaatsen en anderhalve meter afstand moeten goed zijn geregeld en bedienend personeel moet een mondkapje of gelaatsscherm dragen.

"Het aantal gasten per tafel is dan gelimiteerd tot vier en het aantal placeringen per tafel per avond tot één. Bij voorkeur wordt de sluitingstijd vervroegd, bijvoorbeeld naar 22.00 uur. In alle gevallen dienen onbeperkte groepsvorming en onbeheersbare vervoersbewegingen voorkomen te worden."

De adviezen van het OMT worden door het kabinet regelmatig helemaal overgenomen. In dit geval is dat niet gebeurd; cafés en restaurants moeten vanaf vanavond 22.00 uur voorlopig de deuren sluiten. Alleen afhalen is nog mogelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:09

Zo moeilijk is het dus blijkbaar wel Achterom ;-)

Ik heb geen idee of de besmettingn zo dalen.. wellicht heeft RIVM en de overheid meer informatie over hoe de clusterbesmettingen werken ... dat zou zomaar kunnen.
Ik mag toch aannemen dat zij het nu ook niet heel goed vinden gaan, dus dat ze zeker willen dat het zsm beter gaat..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:12

Popstra schreef:
Ik niet namelijk.

We gaan het zien

Mwha misschien iets maar met de aantallen die nu al besmet zijn kan ik me hier geen flinke daling bij voorstellen. Ik dacht ook dat pretparken, winkels die niet heel nodig zijn en inderdaad binnen sport teamles niet door zouden gaan. Anders gaat het straks van je mag nog naar het pretpark en bijvoorbeeld parfumerie naar je mag je huis niet uit? Of wat zouden verdere stappen zijn als hun spreken over een lockdown?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 14-10-20 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:12

WinSel schreef:
Ik ben een stille meelezer maar ik zie net dit staan op de liveblog van de NOS. Ik vraag me dan af of ze dat niet voor de persconferentie hadden kunnen aangeven....

Citaat:
Het Outbreak Management Team heeft het kabinet aangeraden om te onderzoeken of restaurants zonder cafégelegenheid open kunnen blijven. Dat blijkt uit het advies van de deskundigen die maandag opnieuw bij elkaar kwamen over hoe het coronavirus het best kan worden aangepakt.

Aan het openhouden van die groep restaurants zouden wel voorwaarden moeten zitten, staat in het advies. De gezondheidscheck, registratie, zitplaatsen en anderhalve meter afstand moeten goed zijn geregeld en bedienend personeel moet een mondkapje of gelaatsscherm dragen.

"Het aantal gasten per tafel is dan gelimiteerd tot vier en het aantal placeringen per tafel per avond tot één. Bij voorkeur wordt de sluitingstijd vervroegd, bijvoorbeeld naar 22.00 uur. In alle gevallen dienen onbeperkte groepsvorming en onbeheersbare vervoersbewegingen voorkomen te worden."

De adviezen van het OMT worden door het kabinet regelmatig helemaal overgenomen. In dit geval is dat niet gebeurd; cafés en restaurants moeten vanaf vanavond 22.00 uur voorlopig de deuren sluiten. Alleen afhalen is nog mogelijk.

Dat zou ik heel mooi vinden! Bij ons in de buurt zit ook een restaurant wat heel goed met de maatregelen is omgegaan de afgelopen maanden. Hun terras staat standaard al heel ruim opgesteld en binnen hebben ze maar een paar tafeltjes moeten weghalen om coronaproof te kunnen werken. En dit soort pareltjes krijgen dan de rekening gepresenteerd van al die kroegen waar het mis ging.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:14

Ik zie nu dat ik het verkeerd heb gelezen.... Dit heeft het OMT maandag geadviseerd maar het kabinet heeft besloten alles te sluiten.....

Jammer! Nu worden degene die het goed doen ook gestraft.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:19

Suzanne F. schreef:
Bo_Y schreef:

Ja dus wel. In sportscholen zijn groepslessen toegestaan.

Volgens rijksoverheid niet

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:23

Popstra schreef:
Ik niet namelijk.

We gaan het zien

Nee, dat denk ik ook niet direct. Maar het is nu al te merken dat een aantal groeperingen en individuelen botsen met de minder ingrijpende maatregelen.
Dus dit is een soort van tussenstap en "laatste waarschuwing". Als dit niet helpt gaat de boel waarschijnlijk echt op slot.
Als ze dit meteen doen gaan een aantal mensen waarschijnlijk helemaal uit hun plaat en krijg je mogelijk echt rellen.