Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:36

lenaa_tje schreef:
Maar Astorga niemand zegt dat de zorg geen extra geld verdient. Er had nooit zo veel bezuinigd moeten worden(en dat vind ik, en dat vond ik voor deze crisis al) maar dat betekent niet dat andere sectoren niet belangrijk zijn.
Mijn antwoord was op dat kromme plaatje van een paar pagina’s terug. Het is niet dat er geen extra geld naar de zorg is gegaan (of het genoeg is, is een tweede) maar betekent dat, dat andere sectoren geen geld mogen?
Je kan dat niet zo zwart wit stellen.

Dat snap ik hoor en ik gun iedereen zijn of haar steun.
Waar ik op 'aansla' is dat ik momenteel continue "maar deze en deze sector hebben het ook zo zwaar"-tegenkom, wanneer het over de zorg gaat. Niet alleen hier hoor, maar ook veel op andere social media. Dan gaat het niet eens om bakken met geld (want die komen voorlopig ook niet voor de zorg), maar om een klein bedankje in natura. Merk dat dat me raakt op een negatieve manier.
Maar goed, ben ook gewoon heel moe nu van een paar drukke diensten, waarbij even naar de toilet kunnen al luxe was. Dus misschien moeten jullie mijn berichten vandaag maar met een korrel zout nemen.

tienus63

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:43

Wij hebben ook zelf gedragen, maar mijn vader had normaal postuur. Maar gewicht van de kist viel mij tegen.

Maar ach man, wat voelde het goed om hem zelf te dragen. Toen hij thuiskwam en de dag van de uitvaart.
Toen hebben we hem buiten op de straat gezet op baaltjes stro.
Zijn fiets en trekker erbij.

Als je hier bladert kom je het tegen.
https://view.joomag.com/de-dalfser-mars ... 9483?short

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:55

Astorga snap ik hoor! En daar stoor ik mij ook aan. Al jaren want welke sector ook geld krijgt komt dat naar voren. Landbouw .. muh slecht voor het milieu etc etc.(dit kan je invullen voor welke sector dan ook :') ) En als je dan net keihard gewerkt heb dan voel je, je bijna persoonlijk aangevallen. Om die reden heb ik geen Facebook meer en lees ik alleen op bokt waar mensen toch nog wel iets menselijker lijken.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:03

Ja een kist is vaak wel echt zwaar! Bij ons gaan de vrouwen aan het voeteneinde en mannen bij het hoofd want dat is zwaarder.

Dat kan wel kloppen lena! Wij hebben volgens mij ook geen vestigingen in het noorden, alleen in het zuiden veel en bij Arnhem ook.

Wij komen eigenlijk bijna alleen bij kerken, crematoriums regelen het zelf altijd wel. Vaak wil de familie ook zelf begeleiden, maar het op het graf zetten is wel vaak iets wat wij dan moeten doen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:26

_Penotti schreef:
LadyMadonna,

Je kunt dat toch niet gaan vergelijken?
Mensen in de zorg, die emotioneel het zwaar hebben. Hopen in hun volgende dienst dat de patiënt er nog is. Al jaren en jaren met te weinig mensen op de vloer zijn, maar de bonussen in de top er niet minder om zijn. De verzekeringen genoeg geld hebben. Waar het allemaal heen gaat geen idee, maar niet naar de mensen op de vloer.
Zorg die is uitgekleed, te weinig ic's en daarom de lockdown. Daarom was jou nagelstudio dicht.
Omdat de zorg zo uitgekleed is en ze het daar niet aankonden. Of ja ze konden het uiteindelijk, door hun geweldige inzet.
Hadden wij veel meer ic capaciteit gehad en meer mensen op de vloer was de lockdown veel eerder opgeheven.
Want die was voornamelijk om de zorg te ontlasten.
Dan zeg ik, die verdienen meer dan wat applaus.

Mooi gesproken en ben hier in ook helemaal eens.
Ik zei het tegen mijn vrienden ook al van zoveel mensen krijgen gellukig niet die ernstige klachten, maar probleem is wanneer 1% wel erg ziek wordt dat we daarvoor geen capaciteit hebben in de ziekenhuizen in dit land.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:45

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:48

pien_2010 schreef:
joyce_eddy schreef:
In
september hebben we een bruiloft aan de andere kant van het land. Er komt 35 man.. nu is er zo dat we 2 nachten blijven slapen. We hebben dus allemaal verschillende gezinnen, maar wel 10 persoons huisjes.. elke kamer met eigen badkamer maar wel 1 huisje met 10
Man... mag dat??

De vraag is meer....wil je dit wel? Zelfs als het mag zou ik dit niet willen.

Inderdaad goede vraag, in het huisje zijn bij Bijna elke slaapkamer Wel eigen toilet en douch,
Maar mijn vriend is er verhoogd risico... Maarja het s zijn eigen broer die gaat trouwen...
Persoonlijk ben ik ook erg tegen maar we krijgen ongetwijfeld familie ruzie als wij er niet bij zijn... Maarja vind zijn gezondheid belangrijker.

Ook al aan gedacht in 1 dag op en neer te gaan of zelf een eigen huisje te huren met ons 2 maar de huisjes zijn helemaal vol geboekt, of niet te betalen...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:50

SusanH schreef:
Als er geld gaat naar de zorg merk je dat alleen nooit in je salaris. Dat is wel een beetje jammer. Ik merk bijvoorbeeld al jaren dat er uren af gaan, maar de doelgroep steeds complexer word. Maar dus ondanks dat laatste geen compensatie in extra inzet van personeel, of nog beter: meer salaris omdat de functie die we uitvoeren steeds complexer is geworden. Meer taken vanuit management die naar de werkvloer worden doorgeschoven en die wij dus uit moeten voeren, naast de zorg voor onze clienten. Ik weet het, het heeft niks met corona te maken. Maar eigenlijk ook wel weer, want je merkt nu dat zoiets als de coronacrisis er eigenlijk niet bij kan. Dat vraagt nog meer inzet van personeel wat al behoorlijk belast is.

Wat is eigenlijk het gemiddelde salaris van verpleegkundigen/IC-verpleegkundigen? En krijgen zij al de extra uren die ze hebben gedraaid wel betaald?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:50

joyce_eddy schreef:

Inderdaad goede vraag, in het huisje zijn bij Bijna elke slaapkamer Wel eigen toilet en douch,
Maar mijn vriend is er verhoogd risico... Maarja het s zijn eigen broer die gaat trouwen...
Persoonlijk ben ik ook erg tegen maar we krijgen ongetwijfeld familie ruzie als wij er niet bij zijn... Maarja vind zijn gezondheid belangrijker.

Ook al aan gedacht in 1 dag op en neer te gaan of zelf een eigen huisje te huren met ons 2 maar de huisjes zijn helemaal vol geboekt, of niet te betalen...

Een hotelkamer. Gewoon een simpel Fletcher of v.d. Valk hotel.

Maar vind het sowieso bizar dat mensen kost wat 't kost hun feestjes willen laten doorgaan, vaak onder emotionele chantage van hun gasten. En dan zijn daar vaak ook nog (groot)ouders bij uitgenodigd uit de kwetsbare categorie. Je vergeeft jezelf toch nooit als jouw feestje leidt tot de dood van je dierbare?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:58

Citaat:
Er is vast wel iets te huur id buurt in een cirkelvan 30 minuten, Nederland is niet zo heel groot, hetzij een B&B, of hotel. Lekker feesten, een iemand is de BOB, probleem opgelost .

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:04

elnienjo schreef:
joyce_eddy schreef:

Maar vind het sowieso bizar dat mensen kost wat 't kost hun feestjes willen laten doorgaan, vaak onder emotionele chantage van hun gasten. En dan zijn daar vaak ook nog (groot)ouders bij uitgenodigd uit de kwetsbare categorie. Je vergeeft jezelf toch nooit als jouw feestje leidt tot de dood van je dierbare?

Dacht je zo ook toen Corona er nog niet was? Ik vergelijk Corona nu absoluut niet met griep en weet dat het wat anders is en dat bedoel ik hier niet mee, maar als jij iemand aansteekt met de griep en deze overlijdt, is dat toch hetzelfde: als in de grootouders zijn ook kwetsbaar voor de griep en toen stelde je toch ook niet de vraag of jouw feestje tot de dood van die mensen kan leiden? :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:25

Citaat:
Dacht je zo ook toen Corona er nog niet was? Ik vergelijk Corona nu absoluut niet met griep en weet dat het wat anders is en dat bedoel ik hier niet mee, maar als jij iemand aansteekt met de griep en deze overlijdt, is dat toch hetzelfde: als in de grootouders zijn ook kwetsbaar voor de griep en toen stelde je toch ook niet de vraag of jouw feestje tot de dood van die mensen kan leiden?

Het leven gaat door. Mensen zullen toch echt wel willen trouwen en dat is toch heel bijzonder.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:30

pien_2010 schreef:
Citaat:
Dacht je zo ook toen Corona er nog niet was? Ik vergelijk Corona nu absoluut niet met griep en weet dat het wat anders is en dat bedoel ik hier niet mee, maar als jij iemand aansteekt met de griep en deze overlijdt, is dat toch hetzelfde: als in de grootouders zijn ook kwetsbaar voor de griep en toen stelde je toch ook niet de vraag of jouw feestje tot de dood van die mensen kan leiden?

Het leven gaat door. Mensen zullen toch echt wel willen trouwen en dat is toch heel bijzonder.

Dit + we weten niet hoelang het nog duurt, maar openduur zullen we het moeten accepteren en door moeten gaan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:32

sureido schreef:
Dacht je zo ook toen Corona er nog niet was? Ik vergelijk Corona nu absoluut niet met griep en weet dat het wat anders is en dat bedoel ik hier niet mee, maar als jij iemand aansteekt met de griep en deze overlijdt, is dat toch hetzelfde: als in de grootouders zijn ook kwetsbaar voor de griep en toen stelde je toch ook niet de vraag of jouw feestje tot de dood van die mensen kan leiden? :+

Dat zijn mensen die al met één been in het graf staan die aan griep bezwijken en die zullen waarschijnlijk sowieso geen feestjes meer aflopen (behalve de bingo in het verzorgingstehuis). Ze worden namelijk jaarlijks gevaccineerd tegen de heersende varianten dus het lichaam is voorbereid. Op corona is niemand voorbereid.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:33

pien_2010 schreef:
Citaat:

Ik vind dat sowieso niet bijzonder en het zou mensen sieren om tijdens een pandemie gewoon geen groot familiefeest te houden waarbij mensen zich vaak verplicht voelen te komen ondanks dat ze beseffen risico te lopen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:35

lenaa_tje schreef:
Astorga snap ik hoor! En daar stoor ik mij ook aan. Al jaren want welke sector ook geld krijgt komt dat naar voren. Landbouw .. muh slecht voor het milieu etc etc.(dit kan je invullen voor welke sector dan ook :') ) En als je dan net keihard gewerkt heb dan voel je, je bijna persoonlijk aangevallen. Om die reden heb ik geen Facebook meer en lees ik alleen op bokt waar mensen toch nog wel iets menselijker lijken.

Dat bedoel ik idd. En dat laatste zou ik misschien ook moeten doen, maar vind FB nog wel een mooie manier om in contact te zijn met bekenden in het buitenland.

mysa schreef:
SusanH schreef:
Als er geld gaat naar de zorg merk je dat alleen nooit in je salaris. Dat is wel een beetje jammer. Ik merk bijvoorbeeld al jaren dat er uren af gaan, maar de doelgroep steeds complexer word. Maar dus ondanks dat laatste geen compensatie in extra inzet van personeel, of nog beter: meer salaris omdat de functie die we uitvoeren steeds complexer is geworden. Meer taken vanuit management die naar de werkvloer worden doorgeschoven en die wij dus uit moeten voeren, naast de zorg voor onze clienten. Ik weet het, het heeft niks met corona te maken. Maar eigenlijk ook wel weer, want je merkt nu dat zoiets als de coronacrisis er eigenlijk niet bij kan. Dat vraagt nog meer inzet van personeel wat al behoorlijk belast is.

Wat is eigenlijk het gemiddelde salaris van verpleegkundigen/IC-verpleegkundigen? En krijgen zij al de extra uren die ze hebben gedraaid wel betaald?

Zie hier voor algemene ziekenhuizen:
https://cao-ziekenhuizen.nl/media/309/download (is wel pdf) Hier gaat dan nog van alles af en komt afh van werktijden een beetje ORT bij. Het gaat me net te ver om mijn gemiddelde eigen salaris hier neer te zetten, als je te nieuwsgierig bent kan het via PB.
Gewone verpleegkundigen (ook hbo'ers) zitten in schaal 45, IC-verpleegkundigen meestal in 55.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:41

Dank. Ben niet nieuwsgierig hoor, heb gewoon geen benul van salarissen in het algemeen. Heb zelf pas sinds een jaar of drie een klein loondienst baantje erbij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:54

Citaat:
Ik vind dat sowieso niet bijzonder en het zou mensen sieren om tijdens een pandemie gewoon geen groot familiefeest te houden waarbij mensen zich vaak verplicht voelen te komen ondanks dat ze beseffen risico te lopen.

Jij mag trouwen helemaal niet bijzonder vinden, zoals de meeste mensen dat als heel bijzonder ervaren dat ook mag.

Je stelt het allemaal erg negatief en dat verhef je tot de norm met flinke veroordelingen richting mensen die anders zijn en doen als jij . Hou ik gewoon niet van.

Ik denk dat er buiten gefeest kan worden eventueel in grote tenten met de zijwanden eruit.
Met wat Corona aanpassingen en iemand die bij de buiten toiletten staat goed beschermd en zo de toiletten heel goed schoon houdt tijdens het feest , kom je al een heel eind.

Mensen zijn zo creatief.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:24

@elnienjo: moeten we ons dan blijven verstoppen voor het virus? Dan kan je wel bij elke griep jezelf verstoppen of jezelf in bubbeltjes plastic hijsen. We moeten toch door met ons leven en als iemand een feest wil houden wens ik diegene veel plezier.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:28

CAO ziekenhuizen loopt dan wel aardig gelijk met de CAO gehandicaptenzorg qua schaalindeling en salaris. Had het eigenlijk wel hoger verwacht qua verantwoordelijkheid van de functie. Zeker IC verpleegkundigen.

En ja ik mag toch aannemen dat de overuren uitbetaald worden. Wat niet wil zeggen dat je er veel aan verdient overigens. Groot deel gaat naar de belasting helaas.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:29

SusanH schreef:
CAO ziekenhuizen loopt dan wel aardig gelijk met de CAO gehandicaptenzorg qua schaalindeling en salaris. Had het eigenlijk wel hoger verwacht qua verantwoordelijkheid van de functie. Zeker IC verpleegkundigen.

En ja ik mag toch aannemen dat de overuren uitbetaald worden. Wat niet wil zeggen dat je er veel aan verdient overigens. Groot deel gaat naar de belasting helaas.

Ik zou dan wanneer de mogelijkheid er zou zijn voor tijd voor tijd kiezen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:33

elnienjo schreef:
joyce_eddy schreef:

Wat een sombere kijk heb jij toch, en zoveel aannames. Bijv.: 'kost wat t kost' en 'emotionele chantage'
'vaak ook nog grootouders'. Zo kun je van alles invullen, op basis van wat? Jouw gevoel?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:43

pien_2010 schreef:
Citaat:

Jij mag trouwen helemaal niet bijzonder vinden, zoals de meeste mensen dat als heel bijzonder ervaren dat ook mag.

Je stelt het allemaal erg negatief en dat verhef je tot de norm met flinke veroordelingen richting mensen die anders zijn en doen als jij . Hou ik gewoon niet van.

Ik denk dat er buiten gefeest kan worden eventueel in grote tenten met de zijwanden eruit.
Met wat Corona aanpassingen en iemand die bij de buiten toiletten staat goed beschermd en zo de toiletten heel goed schoon houdt tijdens het feest , kom je al een heel eind.

Mensen zijn zo creatief.

Ik las gisteren dat er op een verjaardagsfeestje in Volendam 9 besmettingen waren. Er hoeft maar 1 a-symptomatische gast tussen te lopen en dan loop je dit risico.
Dacht dat jij persoonlijk ook risicomijdend bent en goed afstand houdt. Op feestjes met 'n paar borrels er in wordt dat vaak vergeten, men gaat met consumptie praten, hangt over elkaar heen en pakt 'n keer het verkeerde glas van de hangtafel.

Mensen moeten doen wat ze niet laten kunnen, maar ik ga niet naar zulke toestanden toe.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:44

CharleyT schreef:
Wat een sombere kijk heb jij toch, en zoveel aannames. Bijv.: 'kost wat t kost' en 'emotionele chantage'
'vaak ook nog grootouders'. Zo kun je van alles invullen, op basis van wat? Jouw gevoel?

Mensen die niet willen gaan krijgen vaak heel wat negativiteit over zich heen. Je bent de spelbreker etc tot familieruzies aan toe. De meeste mensen staan niet zo sterk/assertief in hun schoenen en gaan voor de lieve vrede dan toch maar ondanks dat ze er zelf geen goed gevoel bij hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:50

Het gaat wel een beetje ver om nooit iets te vieren omdat er misschien mensen zijn die geen nee durven zeggen.