Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 22:37

Nee (gelukkig) niet nodig geweest :) ik sta nog steeds op de lijst mocht het nodig zijn. Maar snap ook wel dat men hun paarden etc liefst wat dichtbij zou willen houden ipv bij vreemden in de tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 22:53

Snap ik ook :j ‘Fijn’ dat het niet nodig is geweest. Wil toch zeggen dat nagenoeg iedereen een gepaste oplossing vond :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 16:52

Phythophthora in de aardappelen planten. -O-

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 18:28

Hier ook Marcella, heb ze er allemaal weg gehaald en ook de tomaten vandaag verwijderd. :(

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 19:45

Ik heb wel één ras die dode bladeren had en er wat zielig uitziet, de andere ziet er nog goed uit. Is dat ook Phythophthora? Wat moet ik doen met de aardappelen? Zijn ze in de grond nog goed? (voor het eerst dat ik op wat grotere schaal ze verbouw).

Sterkte Moestuin met wat allemaal kwijt is :/ en Marcella met de kitten!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 19:59

Voor nu alleen boven de grond. Paar nicola eruit gehaald en die zien er goed uit. Wel wat vraat. Nicola staan nu ruim 3 maanden en de mozart nog maar 2,5 maand. Tomaten in de kas tot nu toe niks.

Verschillende mensen tot nu toe op het complex.

Bruine vlekken op blad en stam en je hebt bingo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 20:33

tamary schreef:
Voorzichtig juichen, 5 actieve baby konijntjes, nu hopen dat alles goed blijft gaan.

Konijntjes zijn er nog steeds alle 5, actief en aardig in de vacht inmiddels. Dacht 5 ottertjes te hebben maar 2 zijn bruin dus hopelijk castor.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:02

Oh ottertjes <3 zo'n mooie kleur. Ik heb een caaf met die kleur.
Heb je een foto?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:04

Nee, het is daar net te donker. Zal binnenkort kijken of er wat mogelijk is qua foto of film.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:19

Otters? Zei iemand otters? <3

Oh wacht, geen otters. Maar baby konijntjes zijn ook goed :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:37

Hoe gaat het hier? Mijn moestuin gaat gestaag, ook al was ik veel te laat. Ook sommige fruit gaat heel goed, heb kersen kunnen oogsten voor het eerst, en rode-bessen-jam kunnen maken, en er zitten appels (Fuji) en stoofperen aan de bomen. De eerste bramen zijn ook aan het rijpen. En de slachtkuikens groeien goed! Acht weken nu. Ik heb al info ingewonnen bij een slachthuis (ga het (nog) niet zelf doen).
Moestuin-overzichtje :) In de toekomst komen er nog wel meer bakken, maar ik doe steeds een stukje. Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:09

Welk ras kuikens heb je? En hoe oud laat je ze worden?
Ik heb eens een batch ross kuikens gedaan maar die kon ik echt niet langer dan 9 weken houden, ze kregen toen echt gezondheidsproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:26

Onze Ross kippen hebben we 3 of 4 maanden gehad. Ze kregen beperkt voer, maar hadden wel een composthoop in de ren, dus hele dag restjes zoeken en eten. Druk op hun eigen manier dan met veel zitten tussendoor. Toen ze (nog) inactiever werden hebben we ze geslacht.

Dag later jonge krielkippen gehaald. En me echt zitten verbazen hoe actief die zijn op een dag :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:28

Druk aan het wecken. Baal nu alleen van de onweer gisteren en vandaag. Vrijdag een mazzeltje met heel veel voorgesneden ananas en 10 meloentjes voor 10 euro. De ananas is nu 5 liter sap en de meloentjes moeten nog. Heb bonen, bieten en aardappelen geweckt. En ben nu poging aan het doen om zuurkool van spitskool te maken. En moet nog 3 spitskolen snijden.

Zodra het koeler wordt gaat de haan richting vriezer. Die blijft aanvallen richting mij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:34

Hier gaat het ook goed. De kuikenverkoop begint een beetje te lopen. Gisteren zijn de oudste groep naar hun nieuwe eigenaren gegaan. Morgen hun hok schoonmaken en een update geven, dan kunnen daarna de 11 weken oude kuikens (11 stuks) verhuizen (en direct ringen) naar dat (grotere) hok. En de 10 haantjes slachten. Verder mijn vorige groepje kwartelkuikens goed weten te verkopen en daar zit de volgende groep ook al weer klaar voor. 8 mannen heb ik er al uit gehaald met overzetten naar buiten. Die mogen in een apart hokje (daar zoek ik nog iets groters voor eigenlijk) dik worden, de andere 15 zitten nog bij elkaar, als het goed is het merendeel vrouw. Die gaan over 2-3 weken ook de verkoop in. En dan nog zo'n 20 kwartels binnen van nog geen week oud. En morgen weer de broedmachine aan voor kippenkuikens. Ik heb overigens ook nog een jong groepje kippenkuikens zitten, 23 uit mijn hoofd. Die ga ik volgende week splitsen in hennen en hanen. Morgen zie ik het denk ik nog net niet.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:51

idinn schreef:
Onze Ross kippen hebben we 3 of 4 maanden gehad. Ze kregen beperkt voer, maar hadden wel een composthoop in de ren, dus hele dag restjes zoeken en eten. Druk op hun eigen manier dan met veel zitten tussendoor. Toen ze (nog) inactiever werden hebben we ze geslacht.

Dag later jonge krielkippen gehaald. En me echt zitten verbazen hoe actief die zijn op een dag :o

Het was destijds zo'n heerlijk hete zomer met regelmatig 30 graden. Dat is voor een ras als ross gewoon niet te doen. Bij ons ook lekker scharrelen, maar ze hadden echt te veel last van de hitte.

Wij hadden ook op hetzelfde moment Mechelse en Marans kuikens lopen, dat was inderdaad echt een wereld van verschil.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:17

Wie had hier ervaring met eenden?

Onze loopeenden hebben in de lente super goed eitjes gelegd, netjes elke dag eentje. We hadden er zoveel dat we zijn beginnen weggeven aan buren en familie.

Nu zijn ze al enkele weken gestopt, eerst dachten we door het weer en nu denk ik misschien omdat ze in de rui zitten? Kan dat? Zouden ze dit jaar nog opnieuw beginnen leggen of pas in de volgende lente weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:23

Hier legde ze vanaf rui niet meer tot volgende lente. Hele praktische leggers.. we gaan nu voortplanten. En klaar.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:26

idinn schreef:
Hier legde ze vanaf rui niet meer tot volgende lente. Hele praktische leggers.. we gaan nu voortplanten. En klaar.

Haha ok :D goed om weten, dan is het wachten op eitjes tot volgende lente. Jammer wel, waren super lekkere eitjes :9

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:53

Mijn kippen stoppen ook met leggen als ze de rui in gaan, vaak ergens in augustus. De Bielefelders dan, de Maransen hebben tot nu toe doorgelegd. Benieuwd wat ze gaan doen dit jaar.

@Judith: Ik heb Poule de Bresse lopen :) Ze zijn nu echt nog te klein om te slachten, daar kan nog wel wat meer vlees aan. Ze zijn ook actief, ik heb niet het idee dat ze last van hun lijf hebben. Maar het is denk ik ook niet echt een puur vleeskuiken-ras volgens mij.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:37

Ohhh jaloers! Die moet je inderdaad nog wel even laten lopen. Wij hadden die met 26 weken geslacht. Prachtig vlees kwam eraf!
Die gaan ook geen last van hun lijf krijgen, het is een ouderwets ras en dus niet zo extreem gefokt op snelgroeiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:43

Net zoals bij de meeste is het hier ook druk. Mijn paprikas gaan zo goed dat de stelen afbreken van het gewicht, ondanks dat de hoofdstam al is opgebonden. Volgend jaar maar een rij gaas er langs dat wij elke tak individueel kunnen ondersteunen :)

Ik heb voor het eerst aubergine staan en dit zet ik nu vanaf elk jaar opnieuw. Nog geen enkele vrucht gehad maar de plant alleen is al prachtig <3

En onze eerste meloenen zijn onderweg

Afbeelding
Afbeelding

Ook is onze geitenbok begonnen met stinken. Hij krijgt een echte bokkengeur en wij vinden het geweldig :D Nu is het een ‘echte’ boerderij :D
Morgen wordt alles gesponst en dan begint binnen 2 weken de dek alweer!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:00

JudithO schreef:
Ohhh jaloers! Die moet je inderdaad nog wel even laten lopen. Wij hadden die met 26 weken geslacht. Prachtig vlees kwam eraf!
Die gaan ook geen last van hun lijf krijgen, het is een ouderwets ras en dus niet zo extreem gefokt op snelgroeiend.

Goed om te horen! Ze zijn ook relatief slank nog vind ik. Maar hard groeien ze wel haha. Ik heb er nog een Orpington bij lopen, en die groeit beduidend minder hard. Maar ik kan me voorstellen dat echte vleeskuikens veel harder groeien nog.
26 weken zeg je? ik dacht zelf tussen 16-20 weken, maar iets langer kan dus ook? Ik zal even kijken hoe ze er tegen die tijd bijlopen :)
Had je ze ook de laatste twee weken opgehokt en veel mais en melkproducten gegeven? Ik lees dat men dat wel doet om dat vetlaagje te krijgen. Maar dat druist dan weer een beetje in tegen het "kip vooral kip laten zijn".

Ziet er goed uit Moestuin! Wat voor aubergine heb je? Ik heb een ronde aubergine dit keer geplant, er zitten nu bloemen aan dus ik ben heel benieuwd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:15

Qua kippen had ik nu naakthalzen zitten voor de slacht. Ze zijn vrij mager afgemest maar toch gigantisch vet. Ze zullen nu ook bijna een half jaar zijn. Ze waren op 16 weken al klaar maar toen ontbrak mij de tijd.
Ik ben nog steeds erg tevreden van de ross in het voorjaar. Temperatuur valt mee en ze zijn snel klaar. Voor de zomer over te gaan wil ik volgend jaar weer naar de naakthals en de kabir. Die kunnen toch meer verdragen.

Ik heb de gewone standaard aubergine denk ik. Ze zitten ook vol met bloemen nu en de eerste vruchtjes zitten er ook al aan :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 16:10

Moestuin schreef:
Net zoals bij de meeste is het hier ook druk. Mijn paprikas gaan zo goed dat de stelen afbreken van het gewicht, ondanks dat de hoofdstam al is opgebonden. Volgend jaar maar een rij gaas er langs dat wij elke tak individueel kunnen ondersteunen :)

Ik heb voor het eerst aubergine staan en dit zet ik nu vanaf elk jaar opnieuw. Nog geen enkele vrucht gehad maar de plant alleen is al prachtig <3

En onze eerste meloenen zijn onderweg

[ [url=m/BKYrW2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/O77PNG.jpg]Afbeelding[/url] ]
.
Ook is onze geitenbok begonnen met stinken. Hij krijgt een echte bokkengeur en wij vinden het geweldig :D Nu is het een ‘echte’ boerderij :D
Morgen wordt alles gesponst en dan begint binnen 2 weken de dek alweer!

Oeh jaloers. Hier tot nu toe nog niks serieus wat blijft hangen van de meloenen.