Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:32

De 94-jarige moeder van mijn stiefvader heeft corona gehad en is weer genezen verklaard (na testen). Ze heeft een weekje zuurstof gehad. Ze kan bijna het bed niet meer uitkomen en herkent niemand meer maar overleeft corona wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:37

Undefined schreef:
De 94-jarige moeder van mijn stiefvader heeft corona gehad en is weer genezen verklaard (na testen). Ze heeft een weekje zuurstof gehad. Ze kan bijna het bed niet meer uitkomen en herkent niemand meer maar overleeft corona wel.

Was ze daarvoor ook dement of heeft ze een delier ?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:52

Undefined schreef:

Ach, dat klinkt naar. Arme vrouw.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:10

Ach wat heftig undefined.
Ik hoop echt dat er verbetering optreedt.
Heel veel sterkte.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:19

Sizzle schreef:
Minimuminkomen of basisinkomen?
Fijn dat je weer een ijsje hebt kunnen eten :)

De termen worden hier door elkaar gebruikt, maar ik denk dat je het kan vergelijken met de Nederlandse bijstand. Wie geen recht heeft op een andere vorm van uitkering, kan die nu aanvragen. Voorheen moest je maar zien hoe je rond kwam. Dus bedelen, familie, illegaliteit ...

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:55

rien10 schreef:
Undefined schreef:

Ach, dat klinkt naar. Arme vrouw.

Oh sorry dat heb ik er verkeerd neer gezet! Het komt niet door de corona, ze is al erg lang dement. Meer om aan te geven: ze staat eigenlijk al met één been in het graf (bedoel het niet zo bot als het overkomt) en tóch overleefd zij corona wel en sommige gezonde jongere mensen niet. Ik gun het haar niet om aan corona te overlijden (lijkt me een nare dood) maar een fijn leven heeft ze niet meer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:58

Ik snap je volkomen!!!

Zoals mijn oma altijd zei, oud worden klinkt mooi, oud zijn valt niet altijd mee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:11

Exact wat Tienus zegt..
Het worden gaat vaak vanzelf..

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 00:51

LadyMadonna schreef:
Klappen voor de zorg.... hebben we ook geklapt voor de uitvaart sector?

Nee sorry, ik kan daar niks mee....

Heeft de uitvaartsector ook verlies gedraaid de afgelopen maanden?
De ziekenhuizen nl. wel (je zou het niet zeggen met zo'n grote toestroom aan 'klanten') door veel extra kosten en veel zorg die on hold moest.
Is toch best cru wanneer je je wel voor 250-300% hebt ingezet.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 00:55

Astorga schreef:
LadyMadonna schreef:

De ziekenhuizen nl. wel (je zou het niet zeggen met zo'n grote toestroom aan 'klanten') door veel extra kosten en veel zorg die on hold moest.

Ja, een vriendin van mij is uitvaartverzorgster. En aan een uitvaart met een handjevol mensen houdt je een heel stuk minder over dan met 100 man met alles erop en eraan.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 00:59

Waar blijft het geld dan hangen, stel dat je voor een volledige uitvaart met 100+ gasten verzekerd was en je hele leven premie hebt betaald?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 01:19

Koffie, cake, dragers.

Wij zijn inclusief alles nog geen € 2700,- kwijt.
100 kaarten, postzegels, advertenties, kist, ‘leges’, bijdrage PBM, koeling thuis, kist, vervoer ziekenhuis-aula-thuis-crematorium, crematie, urn.
Mijn ouders zijn lid van de begrafenisvereniging.
Dat heb ik vanavond ook maar eens geregeld voor mijn man en mij.

Rowwen Hèze zingt erover en volgens mij klopt het.
We goan allemoal met de neus umhoeg.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 07:32

Citaat:
We goan allemoal met de neus umhoeg.

Grappig dat je deze aanhaalt. Ik zeg altijd dat ze die moeten draaien bij mijn crematie. :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:05

Cer schreef:
Overigens, de drugs sector in t belastingstelsel trekken kan best voordelen opleveren :+ maar dit terzijde

Is gewoon belast hoor. Of ze netjes aangifte doen is een tweede :P.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:20

Astorga schreef:
Waar blijft het geld dan hangen, stel dat je voor een volledige uitvaart met 100+ gasten verzekerd was en je hele leven premie hebt betaald?

Ben ook benieuwd of je dat terugkrijgt als nabestaande als je je bijv. voor 5000 hebt verzekerd maar er kan nu maar 'n 2500 begrafenis gehouden worden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:37

Ik werk als drager en er is ontzettend weinig werk op het moment omdat mensen liever 4 mensen extra uitnodigen dan dat wij die 4 plekken vervullen. Al wordt dat door sommige uvl’s wel heel creatief mee omgegaan, bijv dat wij buiten moeten wachten en absoluut de kerk niet om mogen etc.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:41

Astorga schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik bedoel dat de zorg niet de enige sector is die het zwaar heeft.
Dat zorgmedewerkers niet de enige zijn die hard(er) werken

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:42

elnienjo schreef:
Astorga schreef:

Ben ook benieuwd of je dat terugkrijgt als nabestaande als je je bijv. voor 5000 hebt verzekerd maar er kan nu maar 'n 2500 begrafenis gehouden worden.

Hangt van je verzekering af. Ik heb het bij de hand gehad voor beide ouders, die waren deels "in natura" verzekerd (oa voor de begrafenis, crematie zelf, het in het graf laten plaatsen, ophalen/transporteren lichaam ed) en daar krijg je niets van terug. En deels voor een geldbedrag. Daar hebben we bij mijn moeder kaarten, bloemen, en deels de steen van betaald (urnengraf). Daar bleef toen niets van over. Bij mijn vader hebben we de bloemen niet via de uitvaartmaatschappij gedaan (en de koffietafel was bij ons "proosten op t leven bij een restaurant, dus ook niet via de uitvaartmaatschappij) en toen kregen we wat er over was terug gestort.

Bleef uiteindelijk ook niets over, want ik had niet verwacht dat mijn vader zo kort na mijn moeder zou overlijden (mam was 57, pap 64) en had daar met opmaak van de steen geen rekening mee gehouden. Voila, nieuwe steen... en die krengen zijn duur.

Maar het geld bedrag, wat er over blijft, krijg je dus wel uitgekeerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:50

sureido schreef:
Ik werk als drager en er is ontzettend weinig werk op het moment omdat mensen liever 4 mensen extra uitnodigen dan dat wij die 4 plekken vervullen. Al wordt dat door sommige uvl’s wel heel creatief mee omgegaan, bijv dat wij buiten moeten wachten en absoluut de kerk niet om mogen etc.

Wij dragen onze dierbaren zelf, tot en met het graf in. Ik vond dat erg mooi bij mijn ouders. De mannelijke kleinkinderen laten de kist zaken op aanwijzingen. Dus wij hebben nooit dragers en ik vind dat heel fijn.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:06

LadyMadonna schreef:
Astorga schreef:

Ik bedoel dat de zorg niet de enige sector is die het zwaar heeft.
Dat zorgmedewerkers niet de enige zijn die hard(er) werken

Dat snap ik en dat lees ik tegenwoordig ook overal. Het voelt voor mij gewoon wat dubbel dat dat steeds benadrukt wordt, dat vooral niet gezegd moet worden dat wij al maanden in een zware tijd zitten. Ook gezien het verhoogde risico wat wij lopen, hoger dan nagenoeg alle sectoren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:13

LadyMadonna,

Je kunt dat toch niet gaan vergelijken?
Mensen in de zorg, die emotioneel het zwaar hebben. Hopen in hun volgende dienst dat de patiënt er nog is. Al jaren en jaren met te weinig mensen op de vloer zijn, maar de bonussen in de top er niet minder om zijn. De verzekeringen genoeg geld hebben. Waar het allemaal heen gaat geen idee, maar niet naar de mensen op de vloer.
Zorg die is uitgekleed, te weinig ic's en daarom de lockdown. Daarom was jou nagelstudio dicht.
Omdat de zorg zo uitgekleed is en ze het daar niet aankonden. Of ja ze konden het uiteindelijk, door hun geweldige inzet.
Hadden wij veel meer ic capaciteit gehad en meer mensen op de vloer was de lockdown veel eerder opgeheven.
Want die was voornamelijk om de zorg te ontlasten.
Dan zeg ik, die verdienen meer dan wat applaus.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:16

Maar Astorga niemand zegt dat de zorg geen extra geld verdient. Er had nooit zo veel bezuinigd moeten worden(en dat vind ik, en dat vond ik voor deze crisis al) maar dat betekent niet dat andere sectoren niet belangrijk zijn.
Mijn antwoord was op dat kromme plaatje van een paar pagina’s terug. Het is niet dat er geen extra geld naar de zorg is gegaan (of het genoeg is, is een tweede) maar betekent dat, dat andere sectoren geen geld mogen?
Je kan dat niet zo zwart wit stellen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:21

Als er geld gaat naar de zorg merk je dat alleen nooit in je salaris. Dat is wel een beetje jammer. Ik merk bijvoorbeeld al jaren dat er uren af gaan, maar de doelgroep steeds complexer word. Maar dus ondanks dat laatste geen compensatie in extra inzet van personeel, of nog beter: meer salaris omdat de functie die we uitvoeren steeds complexer is geworden. Meer taken vanuit management die naar de werkvloer worden doorgeschoven en die wij dus uit moeten voeren, naast de zorg voor onze clienten. Ik weet het, het heeft niks met corona te maken. Maar eigenlijk ook wel weer, want je merkt nu dat zoiets als de coronacrisis er eigenlijk niet bij kan. Dat vraagt nog meer inzet van personeel wat al behoorlijk belast is.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:30

pien_2010 schreef:
sureido schreef:

Wij dragen onze dierbaren zelf, tot en met het graf in. Ik vond dat erg mooi bij mijn ouders. De mannelijke kleinkinderen laten de kist zaken op aanwijzingen. Dus wij hebben nooit dragers en ik vind dat heel fijn.

Haha oké? :Y)

Ik kan me de keuze voor dragers heel goed voorstellen, vaak wil de familie gewoon zich alleen bezig houden met het afscheid nemen en niet met het dragen want dat is echt niet zo makkelijk als het eruit ziet, ik werk soms ook bij begrafenissen waar amper personen aanwezig zijn, of dat er bijna alleen oude mensen zijn, zie je die al een kist laten dalen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:36

Moet eerlijk zeggen dragers zijn hier ook niet zo normaal heb de afgelopen 2 jaar (helaas) meerdere crematies/begrafenissen mee gemaakt en nog nooit dragers gezien. Ook zelf niet voor gekozen.