Rare mensen op marktplaats deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:05

Ik vind het erg zat voor Marleen. Er zijn zat mensen die er toch in trappen, juist omdat alles zo echt lijkt.

Ik denk dan ook dat Marleen er niet bij gebaat is om van een paar mensen een trap na te krijgen. Deze les is al hard genoeg zonder een schoenafdruk op je kont.

Marleen, ik hoop dat je snel aangifte kunt doen en dat de bank begripvol is en je schadeloos stelt.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:09

Laatst bijgewerkt door tylando op 12-04-21 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:13

Als er geen mensen in zouden trappen zou het op die manier niet bestaan.
Dus Marleen is echt niet de enige.

Jaren terug had ik regelmatig "Microsoft" aan de telefoon. Echt meer nep kon het niet zijn.
En je zou ook denken dat als ze bij een telefoonnummer nul op het request kregen dat het bellen wel zou stoppen. Maar ook niet.
En echt nepper dan dat kon niet, toch trapten er veel mensen in.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:15

Het leek ook heel echt, een afbeelding van een vrouw bij wats app. En de vragen die ze stelde was ook perfect Nederlands. Als ik iets vroeg kreeg ik ook een net antwoord terug.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:32

weet je wat het ook is. Als je zelf zo niet in elkaar zit, wil je eigenlijk niet geloven dat anderen wel. zo zijn... tenminste. ik heb dat vaak wel. Zeker als ik een leuk gesprek voer met iemand. Indanks dat er ergens vaak wel iets niet goed voelt, toch denken:ja maar die pwrsoon is aardig. Dat kan haast geen oplichter zijn... t zijn psychologische trucs waar o. a ook bij messen hier in dl veelvuldig gebruik van wordt gemaakt. En het erge is dat je je daarna ook daadwerkelijk heel dom voelt.. hoe kon ik daarin trappen, want ja.. dan ben je uit die psychologische lus en kun je van afstand kijken. zoals hierboven al gezegd werd:paar keer goed gegaan door omstanders.

overigens werd ik laatst opgebeld dat ik ergens lid van was en ze belden me of ik dat lidmaatschap wilde voortzetten in beyaald. Ik zeg:geen idee dat ik daar lid van was, maar nee. Zeker niet verlengen. Ze hadden m8jn rek nummer nodig om te verifieren dat ik het was. Ik zeg:dan stuur maar een brief. Nee, kon niet. Als ik niet meewerkte bleef ik lid en moest ik gaan betalen. Ik twijfelde ook aan mezelf (want ik had idd wel aan een dergelijke actie meegedaan), maar niet op ingegaan. Gelukkig maar, want is idd ook oplichterstruc.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:45

IHN, dat is ook zo. Als je zelf niet zo bent, is het gewoon lastiger te geloven dat andere mensen wel zo gehaaid zijn. Op dit (soort) topics vaak genoeg dat iets niet verstuurd wordt of er niet uitziet zoals voorgespiegeld is. Ook dat is een soort van oplichting en hier verbazen wij ons er over dat iemand de moeite neemt om je voor zo'n klein bedrag op te lichten.

En ja, vaak zijn het bekende trucs, maar ja, dat moet je maar net door hebben. Ze zijn bekend omdat het vaak gebeurd, maar het is niet zo dat we er allemaal dagelijks mee te maken hebben. Dus als je er iets over leest, ben je vaak even alert, maar dat ebt ook weer weg.

Marleen, als het super nep had geleken, had je het gewoon niet gedaan. Het moet wel logisch of echt lijken, wil je er gewoon in mee gaan. Maar ook als het wel nep is (Microsoft) dan zijn er genoeg mensen die er op dat moment gewoon in trappen, puur omdat het op dat moment logisch lijkt. Dat is het irritante ervan.
Laatst bijgewerkt door KarenQ op 12-04-21 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:46

Precies IHN, die lui weten precies hoe ze dat moeten doen hoor.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:50

DuoPenotti schreef:
Als er geen mensen in zouden trappen zou het op die manier niet bestaan.
Dus Marleen is echt niet de enige.

Jaren terug had ik regelmatig "Microsoft" aan de telefoon. Echt meer nep kon het niet zijn.
En je zou ook denken dat als ze bij een telefoonnummer nul op het request kregen dat het bellen wel zou stoppen. Maar ook niet.
En echt nepper dan dat kon niet, toch trapten er veel mensen in.

"microsoft "had ik vorige week nog aan de lijn, blijkbaar trappen er nog steeds mensen in. Ik ben ook wel een beetje extreem wantrouwig, aangezien ze 20 jaar geleden in onze winkel al probeerden ons op te lichten met advertenties.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:51

Weet je wat het ook is. De mens is van nature nieuwsgierig. Daarom klikken we nog wel eens op linkjes die gewoon niet betrouwbaar zijn.

Iedereen trapt er wel eens in, ik ben vandaag de dag vreselijk wantrouwig en klik nergens meer op behalve wat ik vertrouw. Dan check ik ook nog eens of het webadres klopt. Ik open niet eens linkjes via messenger op Facebook van mensen die ik ken. :') Omdat ik bij voorbaat al wantrouwig ben en er ook rekening mee hou dat iemand bijvoorbeeld gehackt kan zijn of er een virus rond gaat.

Mijn familie stuurt dan ook altijd nog een app dat zij het hebben doorgestuurd. Omdat ze dus weten dat ik eigenlijk nergens op klik :')

Ik heb gewoon te vaak gezien wat voor ellende er uit kan komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:53

Wij hebben geen vaste lijn meer, anders had ik "microsoft" vast nog wel steeds.
Echt om gek van te worden. En wat je ook zei, ze bleven bellen. Heb er ook een boel flauwekul mee uitgehaald zoals doen alsof je mee doet en ze dan een half uur laten hangen. Worden ze heel boos :P
Maar toch daarna weer bellen.....

Ik zou in sommige dingen ook wel in kunnen trappen, zo creatief dat ze zijn in oplichting te verzinnen.
Ik denk dat ook mensen die heel hard roepen ik niet, wel eens op moeten passen.

Kreeg net nog de vraag bij een zadel dat ik al aanbied met pas service of een aanbetaling oke is...nope.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:04

Ik ben momenteel wat overtollig spul aan het verkopen. Gisterenmiddag een dame geweest voor een werkstation/tafelezel en vanmorgen aquarelverf verkocht. :D En alles gewoon snel geregeld.

Ik kreeg vrijdag een berichtje van iemand die wel verf van mij wilde overnemen, maar voor 2/3 van de prijs. Dus ik aangegeven dat ik daar niet aan kon beginnen, maar wel een tegenbod gedaan.

Vanzelfsprekend ging dat feest niet door, wel peperdure verf willen, maar er niks voor willen betalen. dan zal je een ander merk moeten proberen! :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:26

Met die betaalverzoekjes etc. Ik heb best regelmatig dat ik zelf een betaalverzoek/voorstel(?) doe aan iemand, dus zelf alles al invul en dan hoeft de verkoper alleen op akkoord te klikken en hun eigen adres in te typen. Dus zooo gek is het nou ook weer niet als iemand anders je een verzoek stuurt op die manier..

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:34

Mensen mogen het geld gewoon overmaken op mijn rekening, ik maak zelf ook het liefste gewoon geld over op hun eigen rekening nummer. Vind die 40 cent gewoon zonde.

Versturen doe ik ook altijd met de keus van de koper, willen ze postnl prima..willen ze DHL ook prima.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:58

Ik heb nu een koop. Twee gebaksbordjes, vraagprijs €7,5. Direct aangegeven dat ik ze voor de vraagprijs over wil nemen en om een rekeningnummer gevraagd. Er stond bij de advertentie bij dat verzenden €4,10 is. Dus die mevrouw geeft door "er komen nog verzendkosten bovenop de vraagprijs, dus het wordt in totaal €11,-".
Het zal aan mij liggen, maar volgens mij gaat het toch ergens mis :P

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:33

@Marleen: de Consumentenbond maakt zich hard voor de slachtoffers van dit soort zaken. Vanuit coulance is er toch een oplossing vanuit de bank mogelijk geweest voor de vergoeding van de kosten bij WhatsApp-fraude. Dat laatste is niet helemaal hetzelfde als dit, maar geef nog niet op en neem toch even contact op met de Consumentenbond. Wie weet wat ze nog voor je kunnen doen!

Zie het bewuste artikel: https://www.consumentenbond.nl/acties/v ... oplichting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:47

Vjestagirl schreef:
Ik heb nu een koop. Twee gebaksbordjes, vraagprijs €7,5. Direct aangegeven dat ik ze voor de vraagprijs over wil nemen en om een rekeningnummer gevraagd. Er stond bij de advertentie bij dat verzenden €4,10 is. Dus die mevrouw geeft door "er komen nog verzendkosten bovenop de vraagprijs, dus het wordt in totaal €11,-".
Het zal aan mij liggen, maar volgens mij gaat het toch ergens mis :P

Ik zou het even netjes melden dat ze een rekenfout maakt :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:04

marleen_usar schreef:
Het leek ook heel echt, een afbeelding van een vrouw bij wats app. En de vragen die ze stelde was ook perfect Nederlands. Als ik iets vroeg kreeg ik ook een net antwoord terug.

Maar je hebt ook met een echt iemand geappt. Alleen niet met degene van wie je een foto zag.

Het zijn echt ratten wat dat betreft.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:33

marleen_usar schreef:

Vrijwel alle oplichters zetten het gesprek voort via WhatsApp ipv marktplaats. Zo kunnen ze zonder "gezien" te worden jou oplichten.

Geef NOOIT je nr. Ik had het een hele tijd geleden. De persoon wou een deken kopen en vroeg direct mijn tel nummer. Ik gaf dat toen in goed vertrouwen. Twee dagen was het stil, een dag voor de afspraak kreeg ik ineens op mijn telefoon een SMS met nieuwe WhatsApp code. Gelukkig stond daar direct bij; heb jij deze niet zelf aangevraagd? Geef deze dan NOOIT door. Meteen daarna volgde van die "koper" een apje of ik die code even door kon sturen omdat ze per ongeluk mijn nummer had ingevoerd. Het telefoon waaruit gehandeld werd was zelfs zakelijk en foto van een bedrijf. Dat telefoon nr hadden ze al gehackt. Echt zeer triest wat ze allemaal proberen. Ben voorzichtig met je gegevens!

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 07:03

Wij hebben ons tweepersoonsbed wat als logeerbed dient te koop gezet. Omdat ik geen idee heb wat ik ervoor kan vragen staat ie op bieden. Nu vraagt iemand naar de laagste prijs. Wat doen jullie dan? Ik vind dat altijd zo lastig... als ik al een prijs in gedachten had zou ik die er wel bij zetten...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:13

Tja je kan vragen of ze een bod doen. Ik heb een tijdje geleden mijn Ikea bed met matras, lattenbodem, lades verkocht voor 40 euro.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:26

Ik vind het soms ook lastig te schatten wat iemand voor iets wil hebben en vraag dan naar de laagste prijs. Wat je kan doen, is nog 10/20% bij je minimum op doen, dan heb jij een goede opbrengst als ze dat geven. En mochten ze nog ruimte willen voor onderhandeling, dan kan dat ook. Wat doen gelijksoortige bedden qua leeftijd/kwaliteit?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:45

Wat betreft oplichting... eerst @ Marleen : ik hoop dat je je geld terug krijgt.
Verder : er is gewoon geen peil meer op te trekken en eigenlijk bestaat er niets meer waar geen fraude mee gepleegt wordt.
En lang zijn het niet alleen meer de "ouderen" ,die bedonderd worden
Er bestaat een levendige handel in (mobiele)telefoonnummers
Die mijne bvb is nergens aan mijn naam gekoppeld. Is gewoon van de zaak.
Sinds ik die nummer heb, heb ik het precies 1(!) keer opgegeven.
Dat was in 2004 bij de Primera ,zodat zij mij bellen als mij boek er was.
Bingo.
Hoe vaak ik sindsdien gebeld werd van verschillende Energiemaatschappijen, Telefoonaanbieders , enz is niet bij te houden.
En allemaal netjes beginnen met mijn naam.
Gelukkig is dat in de laatste jaren afgenomen maar hiervoor in plaats komen dan appjes of sms van oplichting.
Week geleden nog sms afkomstig van "DigiId" ,ik had nog een tegoed van 687 euri... en uiteraard met link.
Van verschillende "banken" waar ik niet eens een rekening heb, maar niet te spreken.
Ben er eens n tijdje ingedoken en echt niet normaal met wat voor ideeën geprobeerd te frauderen.
Je zou kunnen zeggen, dat ik inmiddels aardig op de hoogte ben.
Maar toch laatst ook bijna ingetuind op mp.
Omdat verkoper "het niet lukte" op foto's via de mp chat te sturen, wilde die over naar Whatsapp...gelukkig kwam de aap redelijk snel uit de mouw.

Dus: ook al zijn de verschillende oplichtingstrucs al nog zo bekend... morgen komt er een nieuwe...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:49

O het lukt mij niet om foto’s te sturen naar de mp chat. Echt niet _O-
Dan vraag ik maar een mailadres en stuur zo foto’s.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:51

Hier ook. 1 op de 5 lukt het eens...

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:23

orkaan schreef:
Mensen mogen het geld gewoon overmaken op mijn rekening, ik maak zelf ook het liefste gewoon geld over op hun eigen rekening nummer. Vind die 40 cent gewoon zonde.

Versturen doe ik ook altijd met de keus van de koper, willen ze postnl prima..willen ze DHL ook prima.

Hierdoor ben ik nu juist wantrouwig. Dekje van iemand willen kopen, zij had geen vertrouwen in de betaallink van marktplaats dus maar gewoon overgemaakt. Ze zou het gister versturen. niks van haar gehoord en krijg ook geen reactie op mijn berichtjes. Nu heb je gewoon helemaal niks van die persoon, alleen een naam en rekeningnummer. Zal vast allemaal goedkomen maar je kunt zo gewoon niks volgen..