Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:07

Ik vroeg me daarnet af hoe men bepaalt in welke gemeente je woont als de grens tussen de gemeenten over jouw eigendom loopt. :o?

8nnemiek

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:09

Volgens mij ligt dat eraan waar je voordeur ligt.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:24

Ken je dat? Wanneer je vanuit heel koud plots naar heel warm gaat. Dus bijvoorbeeld, nee komt van buiten waar het vriest en springt meteen onder een warme douche. Dan gaat het overal jeuken en tintelen.
Is dit slecht? Is het beter om geleidelijk op te warmen? Of maakt dat niks uit?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:07

8nnemiek schreef:
Volgens mij ligt dat eraan waar je voordeur ligt.

Klopt!

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:21

eilleen333 schreef:
Kuggur schreef:
Inderdaad, water hoeft niet te koken om te verdampen. Was aan de lijn droogt tenslotte ook zonder dat je het tot 100 graden verhit...
Ik kan je het nog sterker vertellen, ijs hoeft niet eens vloeibaar te worden om te verdampen, sublimeren heet dat.

Denk maar aan gevriesdroogde producten :)

Ahaa, zo heb ik het nooit bekeken :)*, thanks! Waardoor sublimeert vocht dan?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 01:11

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 01:20

Ligt het dus toch niet aan mij :')
Een keer kwam een kroket zo goor uit de magnetron/vet dat ik geweigerd heb aan mijn baas het mee te geven aan de klant..

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 01:26

amkeVH schreef:
Ken je dat? Wanneer je vanuit heel koud plots naar heel warm gaat. Dus bijvoorbeeld, nee komt van buiten waar het vriest en springt meteen onder een warme douche. Dan gaat het overal jeuken en tintelen.

Wat ik altijd doe als ik bijv buiten ben geweest en hele koude handen heb, is ze eerst 'opwarmen' onder de koude kraan en dan pas warm maken. Dan gaan ze in ieder geval niet tintelen! Maar of het beter of slechter is weet ik niet, het voelt tenminste minder naar :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:00

Bij ehbo is het verboden om onderkoelde lichaamsdelen onder de warme kraan te doen.

Ik ben nooit onderkoeld geweest, maar de eerste paar seconden voelt de koude kraan warm - zodra de koude kraan koud gaat voelen ben je klaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:11

Veulen84 schreef:
Sammie schreef:
Klopt!

Ik moest meteen aan dit verhaal denken:
http://programma.vara.nl/kanniewaarzijn/media/346468

Grappig verhaal :')

Als je naar Baarle Nassau Hertog gaat heb je gevallen van mensen die hun voordeur 20cm hebben verplaatst omdat ze perse in België / Nederland wilde wonen en niet in het andere land. :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:45

Dat programma kanniewaarzijn vind ik sowieso briljant :')
Grappig dat je gewoon je voordeur kan verplaatsen als je in het andere land wil wonen _O-

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:04

Afgelopen week ben ik op wintersport geweest. Woensdag sneeuwde het enorm, maar wat ik zo gek vond he. Ik heb een skibril op (werkelijk zon grote ik ben incognito) maar alle sneeuw die op me af komt, ging ik toch van knipperen. Waarom? Je weet dat de sneeuw je ogen niet raakt vanwege je bril, maar toch knipper je!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:08

Zo heb ik op school al eens in een dubbeldekker gezeten en de dames die perse voorin wilde zitten doken en gilden weg voor een paar takken :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:10

Sammie schreef:
Zo heb ik op school al eens in een dubbeldekker gezeten en de dames die perse voorin wilde zitten doken en gilden weg voor een paar takken :+

Haha okee dan :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:36

Ik gok dat dat gewoon intuitie is van je lichaam. Je weet nl vast wel dat sneeuw in je ogen erg zeer kan doen (ik anders helaas wel :+ ) en het knipperen met je ogen zal wel iets zijn dat je onderbewust geleerd hebt om te doen, zodat je die sneeuw niet in je ogen krijgt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:46

amkeVH schreef:

Interessante vraag, aangezien ik winterhanden heb en dit het snelst oplos door mijn handen onder een lauwe kraan te houden: beter van niet dus...
Een eerstegraads bevriezing wordt behandeld door met lichaamswarmte van het slachtoffer of de hulpverlener de huid voorzichtig op de warmen. Wrijven is uit den boze, hierdoor kan de huid verder beschadigen! Bevroren vingers of handen kunnen onder de oksels opgewarmd worden. Gebruik geen warm water of een warme kruik, omdat de huid door de afkoeling minder gevoelig is wordt een te hete kruik niet opgemerkt en kunnen brandwonden ontstaan! Er wordt dus alleen passieve opwarming gebruikt.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:13

xSCWx schreef:
amkeVH schreef:

Interessante vraag, aangezien ik winterhanden heb en dit het snelst oplos door mijn handen onder een lauwe kraan te houden: beter van niet dus...
Een eerstegraads bevriezing wordt behandeld door met lichaamswarmte van het slachtoffer of de hulpverlener de huid voorzichtig op de warmen. Wrijven is uit den boze, hierdoor kan de huid verder beschadigen! Bevroren vingers of handen kunnen onder de oksels opgewarmd worden. Gebruik geen warm water of een warme kruik, omdat de huid door de afkoeling minder gevoelig is wordt een te hete kruik niet opgemerkt en kunnen brandwonden ontstaan! Er wordt dus alleen passieve opwarming gebruikt.

Thanks! Dat van die kruik kan ik begrijpen, als je niet weet hoe heet het eigenlijk is. Maar als je de douche op precies dezelfde temperatuur hebt staan als normaal weet je wel dat het niet te heet is.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:12

Marjoow schreef:
Afgelopen week ben ik op wintersport geweest. Woensdag sneeuwde het enorm, maar wat ik zo gek vond he. Ik heb een skibril op (werkelijk zon grote ik ben incognito) maar alle sneeuw die op me af komt, ging ik toch van knipperen. Waarom? Je weet dat de sneeuw je ogen niet raakt vanwege je bril, maar toch knipper je!

Omdat het een reflex is (dreigreflex) en die voer je dus in principe uit voordat je je er bewust van bent! Net als dat je bijvoorbeeld je hand terug trekt als je tegen een hete pan aan komt. Je hand is al weg voordat je het door hebt. Het dreigreflex werkt net zo. Er dreigt iets in je oog te komen en onbewust knijp je je ogen dus al dicht. Als je je er op concentreert kun je het reflex wel beïnvloeden en het dus tegenhouden.

Deze reflex gebruiken we vaak bij dieren om te kijken of ze nog kunnen zien. Blinde dieren (en mensen) hebben deze reflex namelijk niet!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:23

Marion_ schreef:
Marjoow schreef:

Omdat het een reflex is (dreigreflex) en die voer je dus in principe uit voordat je je er bewust van bent! Net als dat je bijvoorbeeld je hand terug trekt als je tegen een hete pan aan komt. Je hand is al weg voordat je het door hebt. Het dreigreflex werkt net zo. Er dreigt iets in je oog te komen en onbewust knijp je je ogen dus al dicht. Als je je er op concentreert kun je het reflex wel beïnvloeden en het dus tegenhouden.

Deze reflex gebruiken we vaak bij dieren om te kijken of ze nog kunnen zien. Blinde dieren (en mensen) hebben deze reflex namelijk niet!

Dit komt me toch heel bekend voor. Bedankt voor de opfrissing!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:34

Dat met dat ogen knipperen had ik ook precies hetzelfde maar dan met een geluidsdreiging. Toen ik op de schietbaan stond gingen mijn ogen automatisch dicht als er een knal luidde. Na een tijdje werd het minder, om de een of andere reden raakte mijn lichaam toch gewend aan die knallen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 01:49

Over chocolade gesproken:
witte chocolade is geen chocolade eigenlijk. Het is alleen cacaoboter met suiker, er zit geen cacao in.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 02:41

Free2 schreef:
Dat met dat ogen knipperen had ik ook precies hetzelfde maar dan met een geluidsdreiging. Toen ik op de schietbaan stond gingen mijn ogen automatisch dicht als er een knal luidde. Na een tijdje werd het minder, om de een of andere reden raakte mijn lichaam toch gewend aan die knallen.

Klopt. Als je de dreigreflex BV maar vaak genoeg achter elkaar triggert reageer je op een gegeven moment niet meer. Als je dan even wacht en je doet hem weer, dan heb je hem weer wel.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 04:03

Ik vraag me af of ik vanavond nog in slaap ga vallen :+
Ik Doe al een poging sinds 9 uur :n

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 04:17

Ah,dan kunnen we de hand schudden,het hangt in de lucht. -O-

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 04:33

Welkom bij de club :')