Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
eilleen333 schreef:Kuggur schreef:Inderdaad, water hoeft niet te koken om te verdampen. Was aan de lijn droogt tenslotte ook zonder dat je het tot 100 graden verhit...
Ik kan je het nog sterker vertellen, ijs hoeft niet eens vloeibaar te worden om te verdampen, sublimeren heet dat.
Denk maar aan gevriesdroogde producten
Sammie schreef:8nnemiek schreef:Volgens mij ligt dat eraan waar je voordeur ligt.
Klopt!
amkeVH schreef:Ken je dat? Wanneer je vanuit heel koud plots naar heel warm gaat. Dus bijvoorbeeld, nee komt van buiten waar het vriest en springt meteen onder een warme douche. Dan gaat het overal jeuken en tintelen.
Is dit slecht? Is het beter om geleidelijk op te warmen? Of maakt dat niks uit?
Veulen84 schreef:Sammie schreef:Klopt!
Ik moest meteen aan dit verhaal denken:
http://programma.vara.nl/kanniewaarzijn/media/346468
amkeVH schreef:Ken je dat? Wanneer je vanuit heel koud plots naar heel warm gaat. Dus bijvoorbeeld, nee komt van buiten waar het vriest en springt meteen onder een warme douche. Dan gaat het overal jeuken en tintelen.
xSCWx schreef:amkeVH schreef:Ken je dat? Wanneer je vanuit heel koud plots naar heel warm gaat. Dus bijvoorbeeld, nee komt van buiten waar het vriest en springt meteen onder een warme douche. Dan gaat het overal jeuken en tintelen.
Interessante vraag, aangezien ik winterhanden heb en dit het snelst oplos door mijn handen onder een lauwe kraan te houden: beter van niet dus...
Een eerstegraads bevriezing wordt behandeld door met lichaamswarmte van het slachtoffer of de hulpverlener de huid voorzichtig op de warmen. Wrijven is uit den boze, hierdoor kan de huid verder beschadigen! Bevroren vingers of handen kunnen onder de oksels opgewarmd worden. Gebruik geen warm water of een warme kruik, omdat de huid door de afkoeling minder gevoelig is wordt een te hete kruik niet opgemerkt en kunnen brandwonden ontstaan! Er wordt dus alleen passieve opwarming gebruikt.
Marjoow schreef:Afgelopen week ben ik op wintersport geweest. Woensdag sneeuwde het enorm, maar wat ik zo gek vond he. Ik heb een skibril op (werkelijk zon grote ik ben incognito) maar alle sneeuw die op me af komt, ging ik toch van knipperen. Waarom? Je weet dat de sneeuw je ogen niet raakt vanwege je bril, maar toch knipper je!
Marion_ schreef:Marjoow schreef:Afgelopen week ben ik op wintersport geweest. Woensdag sneeuwde het enorm, maar wat ik zo gek vond he. Ik heb een skibril op (werkelijk zon grote ik ben incognito) maar alle sneeuw die op me af komt, ging ik toch van knipperen. Waarom? Je weet dat de sneeuw je ogen niet raakt vanwege je bril, maar toch knipper je!
Omdat het een reflex is (dreigreflex) en die voer je dus in principe uit voordat je je er bewust van bent! Net als dat je bijvoorbeeld je hand terug trekt als je tegen een hete pan aan komt. Je hand is al weg voordat je het door hebt. Het dreigreflex werkt net zo. Er dreigt iets in je oog te komen en onbewust knijp je je ogen dus al dicht. Als je je er op concentreert kun je het reflex wel beïnvloeden en het dus tegenhouden.
Deze reflex gebruiken we vaak bij dieren om te kijken of ze nog kunnen zien. Blinde dieren (en mensen) hebben deze reflex namelijk niet!
Free2 schreef:Dat met dat ogen knipperen had ik ook precies hetzelfde maar dan met een geluidsdreiging. Toen ik op de schietbaan stond gingen mijn ogen automatisch dicht als er een knal luidde. Na een tijdje werd het minder, om de een of andere reden raakte mijn lichaam toch gewend aan die knallen.