Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:18

Echwel schreef:
Hypothetisch
Ik ben geënt en krijg van enting trombose en moet naar ic
Iemand weigert enting krijgt corona en moet naar ic

Code zwart.....

Maak ik dan nog een kans?

Niet te zeggen. Daar is een speciaal team voor die op verschillende punten kijkt en dan beslist. Ik heb van de week een artikel erover gelezen en daar werd al gezegd dat het echt per geval bekeken wordt en dus niet wil zeggen dat corona voorgaat op wat anders of andersom. Leeftijd, duur op de ic, kansen op herstel en tig andere redenen.

Ze weten ook niet dat vaccinatie geweigerd wordt en dat zou geen criteria mogen zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:19

Ann schreef:
Dat hangt toch van veel meer factoren af, Echwel? Leeftijd, medische geschiedenis, levensverwachting enz. Wel of (bewust) geen corona vaccinatie speelt denk ik niet mee?

Dat vraag ik mij dus af...
Echt puur hypothetisch

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:20

Hypothetisch ? Ik denk ja want een coronapatient ligt veel langer in het ziekenhuis dan een andere patiënt. Een coronapatient bezet een ic bed waar normaal 10 andere ic patiënten mee geholpen kunnen worden. Dus zodra spoedeisende zorg nergens meer geleverd kan worden zullen zware coronapatienten als eerste in code zwart belanden. Want voor die kunnen ze tien anderen helpen. En het hangt niet alleen maar van leeftijd af.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:21

Echwel schreef:
Hypothetisch

Code zwart.....

Tja dat is een lastige. Ik weet niet waar ze precies op selecteren. Maar ik mag hopen dat ze de ziekste pakken. je kan aan de buitenkant niet zien of iemand een vaccinatie geweigerd heeft. Maar ik zou zeggen pak diegene die het ziekste is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:23

Cer schreef:
Achterom schreef:
Er zijn heel veel mensen die zorgen voor anderen, zelf kwetsbaar zijn, van dichtbij hebben meegemaakt wat covid kan doen en wél het fatsoen hebben om niet voor te dringen.
//
Weer een fijne illustratie van het feit dat individualisme in deze maatschappij op één staat. Ikke, ikke, ikke.

Deze twee zinnen spreken elkaar nogal tegen :+

Ja, ik heb het even aangepast idd :j
Vind de actie van Tienus dus nogal egoistisch.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:24

Relaxed schreef:
Hier staat alles heel duidelijk over de medische risicogroepen, uitnodiging voor de griepprik groep komt via de huisarts en de afspraak maak je bij GGD, waarschijnlijk met een code en die brief zul je ook mee moeten nemen. Ik verwacht dus echt dat Tienus gewoon wordt weggestuurd ivm te jong en geen brief oid.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vaccinatie

Maar wegsturen en vaccin moeten weggooien is dan ook zonde

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:24

baudyh schreef:
Echwel schreef:
Hypothetisch

Code zwart.....

Tja dat is een lastige. Ik weet niet waar ze precies op selecteren. Maar ik mag hopen dat ze de ziekste pakken. je kan aan de buitenkant niet zien of iemand een vaccinatie geweigerd heeft. Maar ik zou zeggen pak diegene die het ziekste is.

Dus jij wil dat iemand die het ziekte is altijd geholpen wordt boven Iemand anders die ook medische hulp nodig heeft? Zelfs als persoon 2 1 dag op de ic zal liggen en persoon 1 4 weken? Of persoon 1 er misschien niet levend afkomt, maar 2 wel en er dan nog 3 andere in dat bed kunnen?

Er zijn gelukkig echt heel veel criteria waar ze naar kijken. En gelukkig hoeven wij niet re beslissen, lijkt me een vreselijke keuze.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:25

baudyh schreef:
tienus63 schreef:
Ik heb brutaal vanmiddag online afspraak gepland.
Ik heb geen bevestiging via de mail ontvangen, maar als ik inlog met DigiD staat de afspraak gepland.

Tijdje terug heb ik aangegeven bij ggd dat ik mantelzorger voor mijn moeder en mijn schoonouders ben en dat ik vanwege medische redenen als 25 jaar de griepvaccinatie krijg.

Als ik mijn werkelijke geboortejaar invulde, kon ik geen afspraak maken.
Geboortejaar van mijn moeder ingevuld, de vragenlijst verder naar waarheid ingevuld en aan het eind inloggen met DigiD om afspraak te plannen.

Ik zag op Facebook dat iemand van mijn geboortejaar de vaccinatie had gekregen omdat ze mantelzorger is.
Volgende week donderdag hoop ik hem te krijgen. Pfizer.

Ik heb toevallig gisteren mijn eerste vaccinatie gehad. Ik ben 47 jaar en Mantelzorger. Maar op papier mantelzorger. Ik word dus betaald uit het pgb van mijn schoonmoeder. Waar ik voor zorg. Netjes een uitnodiging gehad.

Ik vind het niet netjes dat je gewoon zo uit je zelf een afspraak gaat maken. iedereen komt als het zijn of haar tijd is aan de beurt. Ook jij.

Kleine correctie: als je betaald wordt uit een PGB ben je geen mantelzorger, maar zorgverlener...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:26

Nou Tienus heeft iig geleerd dat ze dat soort dingen gewoon niet moet vertellen :j

Ik ben benieuwd of er al nagedacht wordt over de komende jaren qua vaccinatie.. er is nog niks bekend over de beschermingsduur toch? Covid inentingen zijn er meer dan griep misschien? Ik heb nog nooit een griepvaccin gehaald, maar Covid zal wel moeten..
Zouden ze de vaccinatiestraten laten staan, of zal dat bij de Huisarts geintegreerd worden.. ? zomaar wat ik me laatst bedacht. Zouden de mensen die nu in de straten werken, dan weer werkeloos zijn, of komen die al ergens anders vandaan.. enzo.. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:28

Als je kijkt naar triage bij bijvoorbeeld een aanslag word juist niet altijd de ziekste genomen, maar diegene met juist betere overlevingskans.

Ik denk met covid dat ze voornamelijk ook kijken naar de voorgeschiedenis.
Iemand met al een hele riedel onderliggend lijden zal waarschijnlijk moeilijker herstellen, dan iemand zonder medische voorgeschiedenis.

Maar ik ben blij dat ik zoiets onmenselijks niet hoef te doen en laten we hopen dat het zo ver ook niet komt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:30

Er word door Pfizer al aangeven dat een derde prik realistisch is en dan met regelmaat, net als griepvaccin herhalen. Wat ik me dan afvraag, eerste prikken met AZ kun je dan Pfizer krijgen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:09

Bij code zwart wordt toch in eerste instantie gekeken naar overlevingskans en leeftijd ?
Onder een bepaald % overlevingsmogelijkheid kom je niet meer op de IC.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:10

Pandora2 schreef:
Bij code zwart wordt toch in eerste instantie gekeken naar overlevingskans en leeftijd ?

Dus in de hypothese beiden zelfde levensverwachting en medische achtergrond

Tja even breinbrekers :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:11

Dan wordt het gewoon loting denk ik.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:12

Cer schreef:
Nou Tienus heeft iig geleerd dat ze dat soort dingen gewoon niet moet vertellen :j

Ik ben benieuwd of er al nagedacht wordt over de komende jaren qua vaccinatie.. er is nog niks bekend over de beschermingsduur toch? Covid inentingen zijn er meer dan griep misschien? Ik heb nog nooit een griepvaccin gehaald, maar Covid zal wel moeten..
Zouden ze de vaccinatiestraten laten staan, of zal dat bij de Huisarts geintegreerd worden.. ? zomaar wat ik me laatst bedacht. Zouden de mensen die nu in de straten werken, dan weer werkeloos zijn, of komen die al ergens anders vandaan.. enzo.. :)

Ik vond dit over de boostervaccins

Citaat:
Wie nu wordt ingeënt met het coronavaccin van Pfizer/BioNTech, zal waarschijnlijk binnen het jaar een extra prik nodig hebben om beschermd te blijven tegen het virus. Dat heeft Pfizer-CEO Albert Bourla donderdag gemeld.
“Het is heel belangrijk om de groep mensen die vatbaar zijn voor het virus zo klein mogelijk te houden”, zei de CEO aan de Amerikaanse zender CNBC.

Hij gaf ook aan dat het mogelijk is dat mensen zich op termijn elk jaar moeten laten vaccineren tegen het coronavirus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:13

Ik ben blij dat ik die beslissingen niet hoef te nemen, loten zal het zeker niet worden, ik denk dat artsen heel veel criteria hebben waar ze rekening mee houden.. Dat gaat ons de pet ver te boven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:13

Echwel schreef:
Pandora2 schreef:

Dus in de hypothese beiden zelfde levensverwachting en medische achtergrond

Tja even breinbrekers :D

Dan zou hypothetisch diegene die het minst lang het ic bed bezet houd worden geholpen, Gommers heeft al eens aangegeven dat dit ook jongeren kan gebeuren maar dat exact gelijke omstandigheden niet voor komen wat dus de beslissing ook zo moeilijk maakt .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:14

Echt code zwart ? Wees maar zeker dat er loting aan te pas komt.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:18

Ann schreef:
Toch kan ik me niet vinden in deze gang van zaken, tienus63. Als veel mensen dit zouden doen, wordt het helemaal een chaos en het blijft in mijn ogen een soort van 'voordringen'.

Eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:18

Pandora2 schreef:

Geloof ik niks van, ze zullen een hele lijst aan checks en eisen hebben en pas als iemand echt 100% gelijk scoort zal er misschien geloot worden, maar dat zal zeldzaam zijn.

Echwel

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:21

Heel ethisch vraagstuk dus

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:25

Zit ook altijd een ethicus bij

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:25

Relaxed schreef:
Pandora2 schreef:

Geloof ik niks van, ze zullen een hele lijst aan checks en eisen hebben en pas als iemand echt 100% gelijk scoort zal er misschien geloot worden, maar dat zal zeldzaam zijn.

Als ze echt geen andere keuze hebben, wordt er inderdaad geloot.

Citaat:
Wanneer er een tekort dreigt aan IC-bedden, wordt dit 'code zwart' genoemd. Bij een dergelijk tragisch scenario zullen zorgverleners keuzes moeten maken wie wel en wie niet behandeld wordt. Het draaiboek helpt hierbij. Zo besloten de opstellers van het protocol dat patiënten die de meeste kans hebben snel op te knappen, en dus weer plaats te maken voor andere zieken, voorrang hebben. Daarna komen zorgmedewerkers die bij hun werk het virus hebben opgelopen. Moeten artsen nog scherpere keuzes maken, dan gaat leeftijd een rol spelen. Hiervoor zijn leeftijdsgroepen gemaakt van 0 tot 20 jaar, van 20 tot 40, etc. Pas op het allerlaatst zal lot een rol spelen: wie het eerst komt, die het eerst maalt of loting. Het draaiboek is geschreven voor een covidpandemie en heeft specifieke kenmerken die niet per se gelden voor andere pandemieën.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:35

Mijn moeder is pas met spoed opgenomen op de ic. Ze nog niet oud <60 maar heeft waarschijnlijk geen jaren meer te leven. Gelukkig was er nog een plaats op de IC maar moet er niet aan denken dat dit tijdens code zwart gebeurd zou zijn en ze tegen ons hadden gezegd helaas geen plaats..... want dan zou ze nu overleden zijn |( .

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:38

tinus heeft wel extreem veel voor haar kiezen gehad he afgelopen jaar.
Dus ik kan het wel een beetje begrijpen.