Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoeska27 schreef:Ze moet neem ik aan de aangifte naar de bank mailen.
MizzMontana schreef:IHN, ik heb het meeste ook op een spaarrekening staan, maar wel bij dezelfde bank. Kunnen ze dan niet alsnog overboeken naar je betaalrekening met de gegevens die ze van het inloggen hebben?
MizzMontana schreef:IHN, ik heb het meeste ook op een spaarrekening staan, maar wel bij dezelfde bank. Kunnen ze dan niet alsnog overboeken naar je betaalrekening met de gegevens die ze van het inloggen hebben?
Urona447 schreef:Persoonlijk vind ik het wel bijzonder dat je net opgelicht bent en de bank vervolgens vraagt of je de aangifte even online wilt sturen.
IHN schreef:ja, dat kan natuurlijk wel Maar er is bij mij dan een extra bevestiging via de app nodig...
bij nader inzien:die is bij mij bij elke overboeking nodig. Dus als ik via pc doe, dan moet ik inloggem via de gekoppelde app op mijn telefoon. Ik dacht dat je bij rabobank zo'n reader hebt waar het pasje in moet..
mss kun je je geld nog wel terugkrijgen ook, want al die beveiligingen zijn juist om dit soort fraude tegen te gaan.
KarenQ schreef:Mooi klote Marleen.![]()
Heb je ook een melding naar Marktplaats gedaan?
Oplichters gaan er vanuit dat je even niet oplet, in paniek raakt of het gaat veel subtieler. Maar voor je het weet ben je de sjaak.
Voorbeelden:
- Penningmeester krijgt zogenaamd uit naam van de voorzitter een mail om een bepaald bedrag met spoed over te maken. Enige reden waarom dit niet gedaan is, omdat dit administratief niet zonder factuur kon! Omdat de 'voorzitter' bleef emmeren, heeft de penningmeester hem maar gebeld, want hij weet toch dat je niet zomaar iets over kun maken! Toen pas rook diegene lont.
- Partner van een collega kreeg mail van CJIB dat er nog boetes open zouden staan. Paniek, want extra kosten ed. Collega floot hem terug, want je krijgt nooit mail van het CJIB. Enige reden waarom het goed was gegaan... partner vroeg aan collega waar het betalingskastje was, want moest een boete betalen.
- Mijn beiden ouders hebben al een melding gekregen dat ik een nieuwe telefoonnummer zou hebben en of ze 1000 euro of zo over willen maken. Nieuw telefoonnummer had gekund, maar of ze geld wilden sturen vonden ze heel verdacht.
- Maar ook al bekenden gehad waarvan de Facebook gehackt waren en er dan twijfelachtige berichtjes uit kwamen... vooral gericht op ouderen.
- Een collega stuurt een link rond ivm een onderzoekje dat zijn kind van school moet doen. Totaal geen toelichting verder. Wie zegt dat ik dan niet ergens heen ga met randsomware of zo? Je gaat er wel snel van uit dat het veilig is omdat het van een collega is. Maar genoeg collega's die de laptop ook privé gebruiken...
Het is dus niet altijd zo zwart-wit of makkelijk herkenbaar.