Rare mensen op marktplaats deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:20

Je hebt wel geprobeerd in te loggen. En dat werkte niet.

Dit soort dingen waarschuwen mensen zo onwijs voor...

Ik betaal via MP ook enkel via gewoon verstuurde gegevens.. Zodat ik zelf kan inloggen en zelf alles kan invoeren.

Nooit niet via linkjes.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:21

Ik vind het nogal jammer dat sommige hier zo ontzettend niet meelevend zijn met marleen .
Iets met blaim the victim ?
Leuk hoor dat iedereen het allemaal zo goed weet maar niet iedereen let dus altijd zo goed op en die gasten zijn zo ongelofelijk gehaaid .
Mag aannemen dat het allemaal niet zo onaardig bedoeld is als het geschreven is hier ?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:22

Ik lees gewoon een hoop waarschuwingen en ook sterktes en vervelend.

Sterker nog... Er is massaal geholpen..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:24

En ik wil haar ook nu nog even laten nadenken over wat gebeurd is, want ik heb de indruk dat ze het allemaal niet echt snapt. En dat maakt haar een gemakkelijk slachtoffer voor een volgende keer.
En dat mag je grof en weinig meelevend vinden, maar mensen zoals marleen (het allemaal niet echt snappen, zelfs nadat het gebeurd is) vallen natuurlijk perfect in de doelgroep waar deze oplichters op azen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:27

marleen_usar schreef:
Ik ga online aangifte doen en dat moet ik naar hun mailen, nu kan er geen geld meer af gehaald worden.

Naar wie moet je dat mailen?

Die oplichters?

Is dat niet een taak voor de politie om te doen?

Gini: ik ben het helemaal met je eens.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:28

Ze moet neem ik aan de aangifte naar de bank mailen.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:30

Verschrikkelijk dat ze je op zo'n manier bestelen van een hoop geld. Hopelijk krijg je het nog terug en ben je nu in de toekomst alert.

Wel vind ik het vanuit de bank een slechte zaak dat zij niet bereikbaar waren. Internet oplichting komt vandaag de dag zo veel voor de bank mag zich daar wel wat meer mee bezig houden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:31

Anoeska27 schreef:
Ze moet neem ik aan de aangifte naar de bank mailen.

Dat zal het zijn idd!

Marleen, is je rekening inmiddels geblokkeerd?

_mir, de bank was gewoon bereikbaar middels noodnummer. Die heeft ze iets na 19.00 bereikt.
Dus de Rabobank heeft niets verkeerds gedaan.
Marleen wist het noodnummer niet te vinden en heeft dat via hier gekregen van een aantal bokkers om 16.00 al.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 12-04-21 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:33

Sterkte hopelijk kan de bank je helpen ga voor je duimen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:35

jeetje, wat veel geld. Misschien ook een tip. Open een extra spaarrekening. Zelf boek ik alles wat over is gelijk daarheen. Er staat bij mij nooit meer op dan nodig is. Dat is slechts paar honderd euro. Mijn vaste lasten gaan ook van een andere rekening, waar ik nooit overboekingen mee doe.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:42

IHN, ik heb het meeste ook op een spaarrekening staan, maar wel bij dezelfde bank. Kunnen ze dan niet alsnog overboeken naar je betaalrekening met de gegevens die ze van het inloggen hebben?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:49

MizzMontana schreef:
IHN, ik heb het meeste ook op een spaarrekening staan, maar wel bij dezelfde bank. Kunnen ze dan niet alsnog overboeken naar je betaalrekening met de gegevens die ze van het inloggen hebben?

Denk zo: de oplichters hebben jouw logingegevens. Alles wat jij met enkel die gegevens kan, kan een oplichter ook.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:27

MizzMontana schreef:

Ja, dat hebben ze bij mijn vader ook gedaan. Er kwam een zogenaamde bankmedewerker bij hem thuis om zijn oude pas op te halen omdat hij invalide was. Die man beweerde dat hij een paar dagen later de nieuwe pas zou langsbrengen. Hij had een id van de ING, maar mijn vader begon toch te twijfelen. Zodra hij weg was belde mijn vader mij en toen ik de bank aan de telefoon had om de rekening te blokkeren was al zijn geld al van de spaarrekening naar zijn betaalrekening gestort. Wij hebben toen dus echt geluk gehad dat mijn vader toch even mij belde om te overleggen, anders was hij alles kwijt geweest.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:44

Wat vreselijk Marleen en wat veel geld. Ik kan mij door dit soort zaken wel goed voorstellen dat mensen steeds minder online zaken willen doen.

Persoonlijk vind ik het wel bijzonder dat je net opgelicht bent en de bank vervolgens vraagt of je de aangifte even online wilt sturen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:46

Hoezo is dat bijzonder?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:47

Urona447 schreef:
Persoonlijk vind ik het wel bijzonder dat je net opgelicht bent en de bank vervolgens vraagt of je de aangifte even online wilt sturen.

Waarom is dat bijzonder? Zij hebben direct de rekening geblokkeerd en om het te laten deblokkeren zodat ze hem weer kan gebruiken is in de administratie een kopie van de aangifte nodig.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:04

ja, dat kan natuurlijk wel Maar er is bij mij dan een extra bevestiging via de app nodig...

bij nader inzien:die is bij mij bij elke overboeking nodig. Dus als ik via pc doe, dan moet ik inloggem via de gekoppelde app op mijn telefoon. Ik dacht dat je bij rabobank zo'n reader hebt waar het pasje in moet..
mss kun je je geld nog wel terugkrijgen ook, want al die beveiligingen zijn juist om dit soort fraude tegen te gaan.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:08

Omdat ik mij goed kan voorstellen dat je een privacy gevoelig document niet zomaar online verstuurd nadat je net opgelicht bent.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:09

Urona447 schreef:
Omdat ik mij goed kan voorstellen dat je een privacy gevoelig document niet zomaar online verstuurd nadat je net opgelicht bent.

Maar dat is toch niet te vergelijken?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:34

IHN schreef:
ja, dat kan natuurlijk wel Maar er is bij mij dan een extra bevestiging via de app nodig...

bij nader inzien:die is bij mij bij elke overboeking nodig. Dus als ik via pc doe, dan moet ik inloggem via de gekoppelde app op mijn telefoon. Ik dacht dat je bij rabobank zo'n reader hebt waar het pasje in moet..
mss kun je je geld nog wel terugkrijgen ook, want al die beveiligingen zijn juist om dit soort fraude tegen te gaan.

Terugkrijgen? Nah, ik denk dat die vlieger niet op gaat. Als je feitelijk je gegevens weggeeft aan een derde, dan kan de bank daar ook weinig mee :)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:32

Bij de rabo hoef je niet altijd met reader om bedragen over te boeken. Dan kun je via je inlogcode overboeken, werkt op zich ideaal. Wel ontzettend zuur om zo een klap geld kwijt te raken zeg!

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:38

Mooi klote Marleen. :knuffel:
Heb je ook een melding naar Marktplaats gedaan?

Oplichters gaan er vanuit dat je even niet oplet, in paniek raakt of het gaat veel subtieler. Maar voor je het weet ben je de sjaak.
Voorbeelden:
- Penningmeester krijgt zogenaamd uit naam van de voorzitter een mail om een bepaald bedrag met spoed over te maken. Enige reden waarom dit niet gedaan is, omdat dit administratief niet zonder factuur kon! Omdat de 'voorzitter' bleef emmeren, heeft de penningmeester hem maar gebeld, want hij weet toch dat je niet zomaar iets over kun maken! Toen pas rook diegene lont.
- Partner van een collega kreeg mail van CJIB dat er nog boetes open zouden staan. Paniek, want extra kosten ed. Collega floot hem terug, want je krijgt nooit mail van het CJIB. Enige reden waarom het goed was gegaan... partner vroeg aan collega waar het betalingskastje was, want moest een boete betalen.
- Mijn beiden ouders hebben al een melding gekregen dat ik een nieuwe telefoonnummer zou hebben en of ze 1000 euro of zo over willen maken. Nieuw telefoonnummer had gekund, maar of ze geld wilden sturen vonden ze heel verdacht.
- Maar ook al bekenden gehad waarvan de Facebook gehackt waren en er dan twijfelachtige berichtjes uit kwamen... vooral gericht op ouderen.
- Een collega stuurt een link rond ivm een onderzoekje dat zijn kind van school moet doen. Totaal geen toelichting verder. Wie zegt dat ik dan niet ergens heen ga met randsomware of zo? Je gaat er wel snel van uit dat het veilig is omdat het van een collega is. Maar genoeg collega's die de laptop ook privé gebruiken...

Het is dus niet altijd zo zwart-wit of makkelijk herkenbaar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:51

KarenQ schreef:
Mooi klote Marleen. :knuffel:
Heb je ook een melding naar Marktplaats gedaan?

Oplichters gaan er vanuit dat je even niet oplet, in paniek raakt of het gaat veel subtieler. Maar voor je het weet ben je de sjaak.
Voorbeelden:
- Penningmeester krijgt zogenaamd uit naam van de voorzitter een mail om een bepaald bedrag met spoed over te maken. Enige reden waarom dit niet gedaan is, omdat dit administratief niet zonder factuur kon! Omdat de 'voorzitter' bleef emmeren, heeft de penningmeester hem maar gebeld, want hij weet toch dat je niet zomaar iets over kun maken! Toen pas rook diegene lont.
- Partner van een collega kreeg mail van CJIB dat er nog boetes open zouden staan. Paniek, want extra kosten ed. Collega floot hem terug, want je krijgt nooit mail van het CJIB. Enige reden waarom het goed was gegaan... partner vroeg aan collega waar het betalingskastje was, want moest een boete betalen.
- Mijn beiden ouders hebben al een melding gekregen dat ik een nieuwe telefoonnummer zou hebben en of ze 1000 euro of zo over willen maken. Nieuw telefoonnummer had gekund, maar of ze geld wilden sturen vonden ze heel verdacht.
- Maar ook al bekenden gehad waarvan de Facebook gehackt waren en er dan twijfelachtige berichtjes uit kwamen... vooral gericht op ouderen.
- Een collega stuurt een link rond ivm een onderzoekje dat zijn kind van school moet doen. Totaal geen toelichting verder. Wie zegt dat ik dan niet ergens heen ga met randsomware of zo? Je gaat er wel snel van uit dat het veilig is omdat het van een collega is. Maar genoeg collega's die de laptop ook privé gebruiken...

Het is dus niet altijd zo zwart-wit of makkelijk herkenbaar.

Maar bijna alles wat je verteld zijn hele bekende oplichtingstruuks. De appjes vanaf een 'nieuw nummer', de mails van het CJIB/woningbouwvereningen etc, de berichtjes op facebook enz enz enz. Het enige wat ik me nog voor kan stellen waar je in trapt is de penningmeester die van de voorzitter iets moet betalen. Ik hoop toch dat ondertussen (bijna) iedereen wel zo ver is dat ze weten dat ze niet op linkjes van vreemden moeten klikken, dat de overheid je niet mailt...

Ik ben het met je eens dat ze gehaaider worden: spelling wordt beter, ze gebruiken de naam van iemand die je kent en het is minder vaak een Nigeriaanse prins. Maar het is nou ook weer niet zo dat dit allemaal gisteren uit de lucht is komen vallen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:01

Meestal heb je een aangifte nodig om eventueel het gestolen bedrag terug te krijgen van je bank. Het is een stukje bewijsmateriaal .
En de blokkeermelding naar de bank binnen een bepaalde tijd .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:02

Nee maar een linkje van een koper om een verzendlabel aan te maken is ook niet echt een hele ingenieuze maar toch trappen mensen er nog in. Linkjes die je krijgt moet je nooit vertrouwen.
Al had ik er laatst eentje van een echte webwinkel die de betaling deed via hun eigen systemen. En dus extern van Marktplaats. Maar dat klopte dus wel.