Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:04

Toen ik nog bij de bakkerij in de supermarkt werkte, ging broden halveren gewoon op de gok. Sommige zakken hadden dus een sneetje meer (of 2 of 3 ;))

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:05

Gracezellaa schreef:
Toen ik nog bij de bakkerij in de supermarkt werkte, ging broden halveren gewoon op de gok. Sommige zakken hadden dus een sneetje meer (of 2 of 3 ;))

Danku! Moest er ineens aan denken toen ik mijn bammetje stond te smeren hah

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:37

Citaat:
Ik ben ook echt een beelddenker maar daarbij denk je wel stem. Hoe lezen doven? Als jij leest geef je betekenissen aan woorden en vervolgens naam je beelden. Hoe doet een dove dat?

Die kent geen klanken

Hier ook een beelddenker, ik ben altijd stomverbaasd over mensen die beweren 'dat je alleen in woorden kunt denken'. (Alsof er bijvoorbeeld geen wiskunde zou bestaan.)(Strikt genomen zie ik geen echte beelden, maar meer abstracties, patronen, mozaïeken - dat gaat volautomatisch en erg snel.)
Ik kan wat ik lees wel vertalen naar klanken, maar dat is secundair.

Dus mijn gok zou zijn 'dat doven precies zo lezen als ik', je hebt in mijn ervaring geen klanken nodig om betekenissen te geven en na te denken / te leren van wat je leest.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:08

Vroeger had je witte romige snoepjes met rode of oranje streepjes. Ze zaten per snoepje apart verpakt. Weet iemand hoe deze snoepjes heten en of ze nog bestaan?

Anoniem

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:11

Campino's waren dat, maar waar ze nog te koop zijn zou ik echt niet weten...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:13

Duitsland...en specifieke plekken in Nederland zie je ze nog opduiken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:41

Ik werk bij een frituur in een klein dorp met dus niet zo'n grote vitrine aan ontdooide snacks.
Als ik dus bij een bestelling iets uit de vriezer moet gaan halen, kan deze dan beter eerst in de magnetron ontdooien of direct het vet in?

(Toch wel benieuwd na wat andere mensen denken na een halfjaar discussie :') )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:25

Emmaa_ schreef:
Campino's waren dat, maar waar ze nog te koop zijn zou ik echt niet weten...

Jaaaa heerlijk! Ik was er echt verslaafd aan :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:27

JudArthos schreef:
Ik werk bij een frituur in een klein dorp met dus niet zo'n grote vitrine aan ontdooide snacks.
Als ik dus bij een bestelling iets uit de vriezer moet gaan halen, kan deze dan beter eerst in de magnetron ontdooien of direct het vet in?

Direct in het vet. Tenminste, ik ben vegetarier. Maar het komt echt niet op om mijn kaassouflees enzo eerst in de magnetron te stoppen. Dan worden ze soppig.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:21

Vast een vraag met een logische verklaring, maar ik kom er niet op. Waarom komt er al damp van een warm bad (rond de 40 graden), terwijl water pas vanaf 100 graden kookt en dus verdampt? Hoeft water dan niet te koken om te verdampen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:37

6marly6 schreef:
Vast een vraag met een logische verklaring, maar ik kom er niet op. Waarom komt er al damp van een warm bad (rond de 40 graden), terwijl water pas vanaf 100 graden kookt en dus verdampt? Hoeft water dan niet te koken om te verdampen?

Inderdaad, water hoeft niet te koken om te verdampen. Was aan de lijn droogt tenslotte ook zonder dat je het tot 100 graden verhit...
Ik kan je het nog sterker vertellen, ijs hoeft niet eens vloeibaar te worden om te verdampen, sublimeren heet dat.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 07:56

Kuggur schreef:
6marly6 schreef:

Inderdaad, water hoeft niet te koken om te verdampen. Was aan de lijn droogt tenslotte ook zonder dat je het tot 100 graden verhit...
Ik kan je het nog sterker vertellen, ijs hoeft niet eens vloeibaar te worden om te verdampen, sublimeren heet dat.

Denk maar aan gevriesdroogde producten :)

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:31

Waarom staan in series altijd de zijruiten van auto's open? Is dat normaal in Amerika of doen ze dat gewoon om beter in de auto te kunnen filmen? :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:38

Veulen84 schreef:
JudArthos schreef:

Direct in het vet. Tenminste, ik ben vegetarier. Maar het komt echt niet op om mijn kaassouflees enzo eerst in de magnetron te stoppen. Dan worden ze soppig.

Magnetron verpest eten vrijwel altijd. Frituursnacks zijn juist gemaakt om bevroren rechtstreeks het vet in te gaan, staat ook altijd op de verpakking. Dus waarom eerst ontdooien?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:51

Gewoon lekker vanuit de diepvries het vet in

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:21

stel je koopt een product dat in de uitverkoop is met hoge korting. Bij thuiskomst blijkt bij het verwijderen van het verpakkingsmateriaal dat het product incompleet is.
Kun je dit product gewoon terug brengen naar de winkel, of is dit niet mogelijk omdat dit product als uitverkoop is verkocht.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:23

Dat ligt denk ik aan de algemene voorwaarden bij de verkoop. Bij incompleet/kapot denk ik wel dat je het terug mag brengen. Want anders hadden ze het bij verkoop moeten zeggen.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:39

ik ga het dadelijk proberen. Ruilen zal niet meer gaan omdat het de laatste doos was. ben benieuwd met welke oplossing de verkoopster komt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:43

Veulen84 schreef:
JudArthos schreef:

Wij doen ze thuis wel even kort in de mag voordat ze de frituur in gaan. Anders zijn ze aan de buitenkant klaar maar van binnen nog niet warm. (Ik heb het dan over kroketten en frikadellen). We ontdooien ze niet helemaal dus hè. En het wordt niet soppig.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:11

Welke "smaak: is witte chocola? Je hebt namelijk, melk, puur, maar wat is wit dan? Dat is de kleur, maar niet de smaak :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:15

puur is toch ook niet de smaak, dat ziet er nl. ook donkerder uit dan melk en melk smaakt niet naar witte melk :') die laatste twee smaken naar cacao en hoe meer cacao hoe donkerder de chocolade. Hoe puurder de choco.. Witte choco wordt volgens mij ook compleet anders gemaakt, anders kan het ook nooit wit eruitzien.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:37

De smaak tussen melk en puur proef je dus echt wel.Ik lust geen puur omdat die smaak niet lekker is,melk lust ik dan weer wel,die smaak is veel zachter.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:48

Nikass schreef:
Wij doen ze thuis wel even kort in de mag voordat ze de frituur in gaan. Anders zijn ze aan de buitenkant klaar maar van binnen nog niet warm. (Ik heb het dan over kroketten en frikadellen). We ontdooien ze niet helemaal dus hè. En het wordt niet soppig.

Nog nooit last van gehad dat mijn snacks nog niet ontdooit/warmwaren. Dan zitten ze er of te kort in, of het vet is miscshien niet heet genoeg?

Bij melk zit er melk doorheen en bij puur zit er geen melk doorheen en is dus puur... Maar dat wil niet zeggen dat het 100% van cacao is gemaakt.

In witte chocola zit geen cacaopoeder, maar wel cacaoboter. Dus daarom mag het denk ik de de naam chocolade dragen. En "wit" is de smaak "geen cacaopoeder"

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:48

.....in witte chocola zit geloof ik 1% cacao, dus ik vind het geen chocola.
Gewoon zoet, vet spul zonder toegevoegde waarde.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:13

gohya schreef:
De smaak tussen melk en puur proef je dus echt wel.Ik lust geen puur omdat die smaak niet lekker is,melk lust ik dan weer wel,die smaak is veel zachter.

Het gaat er ook niet om dat je het verschil niet proeft. melk en puur geeft de smaak niet aan.. Evenals wit dat niet doet. Het geeft de kleur aan, of de samenstelling, wijzelf hebben daar de smaak aan verbonden van het product. Melk en puur geeft aan hoeveel procent cacao je ongeveer kan verwachten en melk is romiger, zachter en puur bitterder. Je hebt ook nog extra puur, erg donker en dat is nog meer bitter.

In de EU (of Nederland) heb je ook nog eens minimale bepaalde percentages die je kan verwachten, in de VS is dat een stuk lager dus een 'lekkere' reep chocolade uit de VS smaakt 9 vd 10 keer echt goor en heel anders dan hier :')