SusanH schreef:Dat is ook vooral de reden waarom het gebruik nu weinig zinvol is.
Het is niet 'weinig zinvol.' Het is juist heel zinvol. En hoe beter je de aansluitvorm maakt, hoe beter het werkt.
Citaat:
Want bijna niemand draagt hem correct.
Da's meer omdat er een zootje van gemaakt wordt. Niet omdat het niet kan of niet zinvol is, het is echt helemaal niet zo ingewikkeld, en een redelijk goed aansluitend FFP2 is nog steeds behoorlijk goed, alleen haalt het niet helemaal de norm van de filtering die je wel hebt als het wel echt goed aansluitend is.
(Daarnaast... het probleem met de niet-aansluiting is groter bij uitademen omdat je dan overdruk creeert. Maar dat is een situatie die vooral voor anderen van belang is. Bij inademing is de bescherming nog iets groter. Als iedereen zonder al dat eindeloze gezeur gewoon z'n best doet om het goed te doen, maakt het heel veel uit. Als een aanzienlijk deel van de mensen het expres verkeerd gebruikt, dan werkt het niet. Heel gek.)
Citaat:
En ik geloof ook echt niet in de beschermde werking van chirurgische mondkapjes. Althans voor de drager er van. Want ondanks dragen op de juiste manier kun je evengoed nog besmet raken.
Ik vind die chirurgische maskers nogal suf, maar het is echt verkeerd als je denkt dat het 'evengoed' is. Daar zit verschil tussen. Al die argumenten klinken nogal als 'ik zet mijn cap niet op want je kunt evengoed nog een hersenschudding krijgen' of 'ik doe mijn licht niet aan op de fiets want je kunt evengoed nog aangereden worden.'
Ook iets wat niet 100% altijd gegarandeerd alle problemen ooit oplost kan nogal verschil maken. (En met een cap op heb je minder kans op hersenletsel, en met verlichting op de fiets heb je minder kans om aangereden te worden.)