[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TheWelsh

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:17

Ik vind ook dat Nederland als "goed opgeleid" land daar veel beter over na zou moeten denken. Alles wat kwa anticonceptie werkt is super duur!!

Ik ben gebeld *\o/* Volgende week donderdag word ik geopereerd!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:20

Duhelo schreef:
[
Maar condooms en dergelijke zijn al moeilijker denk ik, dikke kans als die gratis zijn dat er van geprofiteerd wordt (of verspild wordt). Bij de pil of de nuvaring bv kunnen ze gewoon maand of jaarvoorraden voorzien per vrouw. Condooms, tjah, sommige zijn iets actiever dan andere :+

Condooms worden vaak niet gebruikt in the heat of the moment, zeker niet in vastere relaties.
Sterlisatie is uiteindelijk vast goedkoper dan je hele leven hormonale anticonceptie.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:38

Hormonale anticonceptie kan gewoon slecht uitpakken soms. Sommige bijwerkingen zijn echt wel beroerd

(Ben er zelf het -gelukkig nog levende- bewijs van :+ )

Dus wat mij betreft ook niet hormonale opties.
En ook iets waar de mán invloed op heeft. Ik vind namelijk niet dat het 100% bij de vrouw gelegd moet worden.

'Jaaa heee, zorg jij dr maar voor hoor, voor jouw is het gratis' mag van mij écht geen extra argument worden voor mannen om zelf geen verantwoordelijkheid te nemen zeg maar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:42

Daar zou ik alleen in mee gaan als het een sterilisatie van de man betreft. Een keer de pil vergeten door de man kan bij de vrouw namelijk resulteren in 'n ongelukje wat zij alsnog moet laten weghalen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:46

TheWelsh schreef:

Yes! Gefeliciteerd! *\o/*

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:47

Super TheWelsh, gaat het nu toch door. Gefeliciteerd.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:21

DuoPenotti schreef:
Hier is een bril en gehoor apparaat ook niet vergoed of maar een klein deeltje.

Bril met -7 is echt wel noodzakelijk.
Dan heb ik na mijn ongeval ook prisma nodig, dus oke dat kan in dezelfde bril.
Daarom moet ik ook elk jaar naar de oogarts, mag ik ook eigen risico eerst betaen.
Maar ook een gehoorapparaat heb ik nodig sinds mijn ongeval, maar laat dat nog maar even... ook wel een stukje ijdelheid :+ maar kost allemaal al genoeg zo.

Mijn hoortoestellen kosten me ongeveer €360,- eigen bijdrage, eigen risico niet meegerekend.
Als je uitrekent dat je na 5 jaar weer ongeveer dat bedrag aftikt kom je uit op €72,- per jaar.
Nieuwe dopjes/pluutjes, slangetjes, roostertjes, controles, bijstellen etc vallen hier ook onder.
Batterijen helaas niet maar die kun je dacht ik ook (gedeeltelijk) vergoed krijgen als je weet waar de aanvragen te doen. :)
Gadgets als een minimic krijg je er vaak gratis bij, ze vreten je batterijen maar geven je net wat meer vrijheid qua communicatie etc.

Oh en ze hoeven niet op te vallen, ik heb zelf de Dot by Resound en je moet behoorlijk goed kijken om het snoertje te zien, sta je achter me en ik heb mijn haar vast dan zie je het (rode) toestel zelf wel goed achter mijn oor zitten maar met een neutrale kleur valt ook dat wat meer weg.
Er zijn ook toestellen die in je oor gaan, kleine modellen etcetc.
Wat je krijgt is afhankelijk van je gehoorverlies en je verzekering.
De mijne zijn eigenlijk te 'zwak' voor mijn mate van gehoorverlies maar ik kan niet tegen normale oordopjes wat vermoedelijk voortkomt uit heel kleine gehoorgangen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 00:44

TheWelsh schreef:
Ik vind ook dat Nederland als "goed opgeleid" land daar veel beter over na zou moeten denken. Alles wat kwa anticonceptie werkt is super duur!!

Wat goed! Gefeliciteerd!

Als je in the heat of the moment je condooms niet gebruikt ben je gewoon niet zo slim want je voorkomt er ook andere narigheid mee, niet alleen een zwangerschap.

Er moeten gewoon goed werkende automaten komen in kroegen en clubs, wat mij betreft met een declaratiesysteem.

En gratis tampons en maandverband op middelbare scholen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 07:42

Afbeelding

Maar gewoon doorgaan met voortplanten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 08:26

De man van mijn nicht heeft huntington, zij hebben embryoselectie gedaan. Hun zoontje krijgt het dus niet. Vind dat wel een mooi iets..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 08:53

En soms is he natuurlijk zo dat ouders nog niet weten dat ze ziek zijn, een paar kinderen krijgen en er dan achter komen.

Maar willens en wetens kinderen willen als je weet dat er een hoge kans is dat ze geen gezond leven krijgen begrijp ik ook niet.

Wat jij schrijft relaxed is dan wel weer mooi dat dat kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:21

Maar Huntington zit vaak toch wel al generaties in de familie.. De schoonmoeder van mijn nicht had het ook en ik geloof 1 van die ouders ook weer. Haar man heeft uit een eerder huwelijk ook nog een dochter en die kan het wel krijgen. Toen was het bij hem alleen nog niet geopenbaard, maar bij zijn broer wel al. Ik vind dat toch wel een beetje met levens spelen, vooral omdat hij wist hoe het was via zijn eigen moeder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:29

In Zwitserland heb je nog wel van die bergdorpjes die nogal veel inteelt hebben. Daar viert bijv. Duchenne nog wel eens hoogtij. Mijn collega had zo iemand in de klas op de middelbare school die al een enorme lijst aan plannen had liggen waar hij allemaal voor zijn 30e geweest wilde zijn. Op de vraag waarom zo snel, kwam het antwoort, naja ik wordt nou eenmaal waarschijnlijk geen 40. Dat was in zijn familie vrij normaal -O-

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:42

Huntington is qua overerving wel dominant, maar ook een beetje bijzonder. Er zit bij patiënten een lang herhalend stuk in het DNA (wat ook de ernst bepaalt, meen ik). Door recombinatie tijdens de vorming van geslachtscellen kán dit dus gunstig uitpakken bij dat herhalende stukje DNA en heeft een kind dus toch geen Huntington.

Edit: nog los van het feit dat je dus ook het onaangedane chromosoom kunt meekrijgen van je pa of ma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:08

DuoPenotti schreef:
En soms is he natuurlijk zo dat ouders nog niet weten dat ze ziek zijn, een paar kinderen krijgen en er dan achter komen.
Zo’n familie ken ik. Althans, de ouders zijn gezond, maar drie van hun vijf kinderen hebben/hadden Friedreich’s ataxia. Twee ervan zijn inmiddels overleden. De oudste kinderen kregen pas symptomen toen hun moeder al zwanger was van de jongste, dus tot die tijd wisten ze ook van niks omdat het een recessieve aandoening is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:23

DuoPenotti schreef:

Als oma, mama en dochter het hebben zou je toch op z'n minst eens achter je oren kunnen krabben lijkt me. Dat overstijgt toeval

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:00

Ik vind het wel mooi dat je ervoor kunt zorgen dat kinderen een dergelijke ernstige aandoening niet krijgen.
We zijn al heel ver. En daardoor merk ik dat ik het soms lastig vindt waar de grens ligt.

Ik denk dat als je mensen op straat zou vragen: is het ok om te kunnen kiezen voor een jongen of een meisje? De meeste mensen nee zouden zeggen.

Maar als er bijvoorbeeld een ernstige ziekte wordt doorgegeven via de mannelijke lijn, mag je dan wel voor een meisje kiezen?

En als het mogelijk is, hoe ver is de stap dan nog om uiteindelijk ‘gewoon’ die keuze te kunnen en willen maken?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:04

Ik vind het al sneu dat je die kinderen dan eventueel opzadelt met ook embryoselectie etc voordat ze kinderen kunnen krijgen. Zou er dan niet eens aan beginnen. Maar goed, ik heb ook geen aandrang om kinderen te produceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:20

Tegelijkertijd kun je je ook afvragen in hoeverre het wenselijk is dat iedereen op aanvraag maar "gezonde" kinderen kan blijven fokken die over het algemeen ouder worden dan kinderen met een erfelijke aandoening en zich op hun beurt ook weer voortplanten. :o

Ik heb hier best vaak discussies over met mijn ouders: 50/60/70 jaar geleden was het nog vrij gebruikelijk dat ook jonge mensen kwamen te overlijden, maar inmiddels zijn we op het punt dat dat zo'n zeldzaamheid is dat mensen vergeten dat ook de dood bij het leven hoort, met als gevolg dat we alles en iedereen maar in leven proberen te houden, of ze nou 3, 30 of 83 jaar oud zijn, en ook steeds slechter met het verlies van (met name jonge) mensen kunnen omgaan. En imo is dat ook een symptoom van de drang van de huidige maatschappij om het leven maakbaar te maken en te ontdoen van alle onzekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:27

Maar dat past toch ook een beetje bij de medische ontwikkeling? Imo is er niks mis mee dat mensen gezonder ouder kunnen worden, dat zoveel infectieziekten er niet meer zijn door vaccins en ook zoveel erfelijke aandoening steeds meer worden herkend.

Maar ik ben het wel met je eens dat er een grens moet zijn. Zoals laatst dat kindje waarvoor miljoenen is ingezameld voor een of andere behandeling in Hongarije (?) Terwijl dat kindje nooit helemaal gezond zal worden, altijd gehandicapt zal blijven. Miljoenen inzamelen voor een medicijn waar meerdere mensen mee geholpen zijn is heel mooi, maar zoveel geld voor de behandeling van 1 kind? :n https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -hongarije

Maar goed, ik vind dat mensen met dieren soms ook te ver gaan om het leven maar te rekken.. Vroeger werd een hond afgemaakt met een gebroken poot en nu kan ie er nog prima oud mee worden. Maar op het moment dat honden in een rolstoeltje komen vraag ik me af waarom je dat zou doen..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:01

In mijn familie zit een dominant erfelijke aandoening (mutatie op het p53-gen, ook wel bekend als Li Fraumeni syndroom) waar je prima oud mee kunt worden als je mazzel hebt.
Voor zover we hebben kunnen achterhalen ben ik de derde generatie, de eerste overleed met begin 50, de tweede met bijna 47 en dan ben ik er, nu 36.
Het is een grote reden voor mijn kindvrij zijn, niet alleen het risico dat een kindje het gen meekrijgt en daardoor zeer vaak naar het ziekenhuis moet voor controles, operaties, chemotherapie etc maar ook dat het kind enorme psychische schade op kan lopen doordat het een zieke ouder heeft die wsl vrij jong overlijdt, onzekerheid over de eigen toekomst etcetc.

Mijn vader wist niet eens dat hij kanker had gehad :+, daar werd gewoon niet over gesproken in de familie en toen ik ziek bleek als baby is het pas naar voren gekomen.
Hij heeft zich gelijk laten steriliseren toen uit de genetische testen bleek dat het erfelijk is, nog een ziek kind wilde hij niet. :n
Had hij spijt van mij?
Absoluut niet maar als hij het eerder had geweten dan had ik er niet geweest omdat hij zich dan met 18 jaar had laten steriliseren. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:19

Qimm schreef:
DuoPenotti schreef:

Als oma, mama en dochter het hebben zou je toch op z'n minst eens achter je oren kunnen krabben lijkt me. Dat overstijgt toeval

Ik heb het niet over dat specifieke geval

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:32

[quote=duoPenotti"]
Ik heb het niet over dat specifieke geval[/quote]

Je hebt ook gelijk. Zo heeft de broer van mijn vriendin een heel zeldzaam recessief gen, zijn vrouw heeft dat zelfde recessieve gen en die 2 genen hebben met een minuscule waarschijnlijkheid een ernstige maar zeldzame aandoening bij hun dochter veroorzaakt. Dit had je nooit kunnen weten

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:27

Iemand gisteren mr. Frank Visser gezien?
Maastricht New Kids Turbo 2.0

En die hele straat plant zich ook voort |(
Beetje anti conceptie daar in de waterleiding zou zo gek niet zijn }>

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:17

Ik heb genoten, ik kijk het normaal nooit maar mijn ouders belden dat ik het moest aanzetten :')

Bevestigt wel weer mijn limbo vooroordelen.

Ik ga altijd zo stuk om Victor en z'n gezichtsuitdrukkingen.