Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:39

verootjoo schreef:
Wat is een cisgender dan? Ik ken cis alleen als een muzieknoot.

Dat betekent dat je je het geslacht voelt waarmee je geboren bent

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:19

Cowboy55 schreef:
Vandaag geleerd dat ik ‘Cisgender’ ben. Tot vandaag was ik ‘normaal’, als in ‘passend binnen de norm, de meest voorkomende variant’. Maar zelfs ‘normaal’ is niet meer normaal?! Strange days indeed zou John Lennon zeggen.

Omdat 'normaal' impliceert dat mensen die bi/homo/trans/etc. zijn niet normaal zijn, dus in dat opzicht snap ik het wel. Maar eerlijk ik zie het ook niet zo zitten om mezelf zo te noemen, maar tot op heden heb ik dat nooit hoeven gebruiken dus het maakt me ook niet zoveel uit :+

verootjoo

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:24

Ah, ik ben dan ook een cisgender. Leuk.

Maar normaal in de zuiverste betekenis van het woord is toch ook gewoon wat het meeste voorkomt? Normaal = volgens de norm.
Cisgender en heteroseksueel komen nu eenmaal het meeste voor, dus dat lijkt mij dan de standaard/de norm —> en dus normaal.
Dat betekent niet dat je minder waard bent als je niet voldoet aan die norm maar je hebt gewoon een andere seksuele voorkeur of gendergevoel.
Ik denk dat er dan wat teveel wordt opgehangen aan het woord ‘normaal’.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:25

gerpiegorp schreef:
Cowboy55 schreef:
Vandaag geleerd dat ik ‘Cisgender’ ben. Tot vandaag was ik ‘normaal’, als in ‘passend binnen de norm, de meest voorkomende variant’. Maar zelfs ‘normaal’ is niet meer normaal?! Strange days indeed zou John Lennon zeggen.

Omdat 'normaal' impliceert dat mensen die bi/homo/trans/etc. zijn niet normaal zijn, dus in dat opzicht snap ik het wel. Maar eerlijk ik zie het ook niet zo zitten om mezelf zo te noemen, maar tot op heden heb ik dat nooit hoeven gebruiken dus het maakt me ook niet zoveel uit :+

Het is slechts een definitie van ‘normaal’, meer niet. CIS is Latijn: aan deze kant. TRANS is ook Latijn: aan de andere kant.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:25

verootjoo schreef:

Maar normaal in de zuiverste betekenis van het woord is toch ook gewoon wat het meeste voorkomt? Normaal = volgens de norm.
Cisgender en heteroseksueel komen nu eenmaal het meeste voor, dus dat lijkt mij dan de standaard/de norm —> en dus normaal.
Dat betekent niet dat je minder waard bent als je niet voldoet aan die norm maar je hebt gewoon een andere seksuele voorkeur of gendergevoel.

Dit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:50

verootjoo schreef:

Nee, op normaal kun je geen stickertje plakken en overal moet tegenwoordig een stickertje op geplakt worden.

Het zal me aan m'n anus oxideren wat je bent, zolang je mij er maar niet mee lastig valt.
Ik heb iets met leuke mensen, niet met stickertjes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:28

ikke schreef:
verootjoo schreef:

Nee, op normaal kun je geen stickertje plakken en overal moet tegenwoordig een stickertje op geplakt worden.

Het zal me aan m'n anus oxideren wat je bent, zolang je mij er maar niet mee lastig valt.

Met beide eens.
Ik word momenteel ook echt stickertjes moe. En ik begrijp dat het sommige mensen kan helpen. Maar plak ze niet waar mensen er geen willen.

En idd ik vind iemand aardig of niet.
En zal mij niet uitmaken welke geaardheid of wat ook deze persoon heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:32

Een heel klein beetje in het verlengde.. ik vind het niet juist dat JK Rowling 'gecancelled' is vanwege haar uitspraken over transgenders..

Daarnaast, ik vind die hele woke-cancel-culture echt een beetje de verkeerde kant op gaan..

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:46

'Een beetje' vind ik daarin nog zacht uitgedrukt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:33

Cer schreef:
Een heel klein beetje in het verlengde.. ik vind het niet juist dat JK Rowling 'gecancelled' is vanwege haar uitspraken over transgenders..

Daarnaast, ik vind die hele woke-cancel-culture echt een beetje de verkeerde kant op gaan..

Heel erg de verkeerde kant, imo. Ik snap de hetze tegen Rowling ook niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:36

ikke schreef:
verootjoo schreef:

En zij plakt nu toch juist géén stickertjes? Dat doen de mensen die vinden dat je je tegenwoordig cis gender moet noemen.

En dan nog een (niet populaire?) mening: het taalgebruik van tegenwoordig (neem als voorbeeld dat van jou hierboven) is echt ontzettend onder de maat en irritant.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:44

Aanvullend hierop. Door dat hele gedoe krijg ik nu vragen of mensen die me nafluiten of complimenten geven dat ik mezelf durf te zijn omdat ze zeker weten dat ik vrouw in wording ben of man in wording ben of ertusseninhang of geen geslacht wil hebben (heeft geloof ik ook een naam).

Gewoon uitermate irritant en storend -O- en ook mijn partner loopt daar tegenaan inmiddels. Ja ik heb een lage stem, kort haar ( haar wil niet eens groeien), mannelijke kleedstijl (anders past het niet) en mannelijke bewegingen. Maar ik ben en blijf een vrouw al 53 jaar en er is daarin niks verandert ook. Ben zelfs een kleintje ook nog met niet te missen vrouwelijke vormen. Maar ik heb opeens jongere vrouwen die naar me fluiten en willen sjansen >;) wordt nu na even stilte aangesproken als man aarzelend en mijn partner kreeg vorige week vragen over zijn vriend _-:(
#niet leuk of tof. -O-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:50

Cer schreef:

J.K.Rowling haar laatste uitspraken vind ik dan weer heftiger dan haar eerste.

Ondanks dat ik 1000000% voor wat meer progressie ben richting de minderheidsgroeperingen zoals transgenders, etc vind ik sommige dingen ook wat te intens worden.
Er was laatst een biologe die enkel benoemde dat biologisch gezien je een man/vrouw/intersekse bent op basis van hoe je wordt geboren: met slurfje of zonder of beide. Ze refereerde tevens naar het feit dat je met XX of XY wordt geboren (of anders). Dit werd gezien als transfoob. Wanneer je tegen basis biologie ingaat en dat transfoob noemt vind ik dat wat shockerend. Er is een verschil in geslacht en sekse. Een trans gender vrouw is een vrouw. Er is zelfs aangetoond dat die personen gewoon een vrouwelijk brein hebben maar letterlijk gevangen waren in een mannelijk lichaam. Hun man noemen, ja dat vind ik transfoob. Het is jouw lichaam en dat respecteer ik, sterker nog: het is mijn zaak helemaal niet. Maar biologie hoofdstuk 1 tegenspreken vind ik wel erg ver van de realiteit afstaan.

Zo ook laatst ook in een gesprek waar een kennis (van Aziatische afkomst) sprak met een andere kennis (tevens dezelfde afkomst) over Aziatische restaurant in het buitenland. Ze eindigde het gesprek met het feit dat we hier in een lockdown zitten. Kennis 1 zei hierover: “my poor fellow Asians.” Iemand vind dat op en vond dat racistisch. Want non-Aziatische restaurants zitten ook in lockdown en dat is niet zielig? Vind dat je dan zo de plank misslaat. Dit is gewoon grammatica. Het onderwerp van het gesprek met Aziaten mrt een restaurant. Moeten ze elke zin starten met een disclaimer dan of zo?

Nee in het kort: ja progressie en meer acceptatie in de samenleving. Nee tegen debiliteit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:50

Danique_G schreef:
Ik vind don’t look up, in tegenstelling tot velen, wel een leuke film

Ik vond die ook enorm grappig!

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:54

Cowboy55 schreef:

Het woord cisgender wordt al bijna 30 jaar in de medische wetenschap gebruikt, bijvoorbeeld in medische artikelen over transseksualiteit. Het ontstaan van het woord heeft er meer mee te maken dat cis de tegenhanger is van trans en dat die dokters ook niet elke keer gaan uitschrijven 'personen die zich identificeren met het geslacht waarmee ze geboren zijn'.

Wil niet zeggen dat ik het eens ben met gebruik in elke context, maar gewoon wat achtergrondinformatie. :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:06

Ja die hele woke beweging is zo’n kleine groep schreeuwers uit de randstad. Die zijn zo woke, wanneer slapen die??? En wanneer gaat men beseffen dat wat zo’n kleine groep wil niet de mening van “het volk” is. Laten ze eerst eens homofobe scholen verbieden!!!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:09

MarlindeRooz schreef:
Ja die hele woke beweging is zo’n kleine groep schreeuwers uit de randstad. Die zijn zo woke, wanneer slapen die??? En wanneer gaat men beseffen dat wat zo’n kleine groep wil niet de mening van “het volk” is. Laten ze eerst eens homofobe scholen verbieden!!!

Dan even de definiëring van woke vanuit iemand elders dan de randstad. Wat is woke? Hoor mensen hier het nooit zeggen namelijk. Enkel dorpelingen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:10

karuna schreef:
Aanvullend hierop. Door dat hele gedoe krijg ik nu vragen of mensen die me nafluiten of complimenten geven dat ik mezelf durf te zijn omdat ze zeker weten dat ik vrouw in wording ben of man in wording ben of ertusseninhang of geen geslacht wil hebben (heeft geloof ik ook een naam).

Gewoon uitermate irritant en storend -O- en ook mijn partner loopt daar tegenaan inmiddels. Ja ik heb een lage stem, kort haar ( haar wil niet eens groeien), mannelijke kleedstijl (anders past het niet) en mannelijke bewegingen. Maar ik ben en blijf een vrouw al 53 jaar en er is daarin niks verandert ook. Ben zelfs een kleintje ook nog met niet te missen vrouwelijke vormen. Maar ik heb opeens jongere vrouwen die naar me fluiten en willen sjansen >;) wordt nu na even stilte aangesproken als man aarzelend en mijn partner kreeg vorige week vragen over zijn vriend _-:(
#niet leuk of tof. -O-

Herkenbaar! Mijn man is als man geboren. Geen trans of wat dan ook. Maar hij heeft een vrij hoge stem. Hoevaak wij niet aangesproken worden met "dames" of alleen hij met "mevrouw". Zelfs als hij zijn stoppelbaard laat staan wordt hij dame of vrouw genoemd! 8)7 Dan zegt hij altjd: ik ben een man hoor! En dan weten ze niet waar ze kijken moeten. Maar echt, hij lijkt niet eens op een vrouw, zeker niet als hij zijn baard laat staan!

Maar we zijn inmiddels zo doorgeslagen dat we niemand voor het hoofd willen stoten, en dat iedereen maar een stickertje moet hebben. Je mag bijna niet meer zeggen dat je hetero en blank bent, want dan ben je homofoob en weet ik wat nog meer! Dat is mijn onpopulaire mening. ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:37

fohadie schreef:
Maar we zijn inmiddels zo doorgeslagen dat we niemand voor het hoofd willen stoten, en dat iedereen maar een stickertje moet hebben. Je mag bijna niet meer zeggen dat je hetero en blank bent, want dan ben je homofoob en weet ik wat nog meer! Dat is mijn onpopulaire mening. ;)

Ik denk eigenlijk dat het niet eens een onpopulaire mening is, maar dat mensen het gewoon niet durven uit te spreken. Want je krijgt meteen een berg bagger over je heen.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:50

Als we dan toch aan het hakken zijn op de nieuwe woke ontwikkelingen.

Ik vind die hele body positivity beweging maar doorgeslagen gedoe. Heel ongezond deze ontwikkeling.
De basis/kern van deze beweging is compleet ondergesneeuwd door overgewicht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:25

Kana schreef:
Ik vind die hele body positivity beweging maar doorgeslagen gedoe. Heel ongezond deze ontwikkeling.

Eens. Ik het ook echt niks om bij online shoppen regelmatig xxxl modellen en kleding te moeten zien.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:35

Nikass schreef:
Kana schreef:

Eens. Ik het ook echt niks om bij online shoppen regelmatig xxxl modellen en kleding te moeten zien.

Eens, maar die hele dunne modellen vind ik ook niks. Zeker als je opzoek bent naar BH's en er geen tiet op zit, dan maar gokken hoe de bh er echt uitziet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:35

Kana schreef:

Eens hoor.
Ik ben blij dat we niet de onnatuurlijke skinny modellen alleen maar zien.
Maar dat alle maten te zien zijn van slank naar midden naar dik. Want ja dat is toch hoe de bevolking is.
Maar er hoeft van mij geen nadruk te liggen op welke maat dan ook. Ook niet positief alleen maar richting dikke mensen.
Ongezond kan ook elke maat zijn, dat mag dan wel weer benadrukt worden.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:02

Kana schreef:

Aanvullend hierop; plussize is vanaf maat 38, maar het gemiddelde is maat 42... Dus waarom ben je met 38 al plus? Dat is dan toch gewoon gemiddeld?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:07

iirrssjjee schreef:
Kana schreef:

Aanvullend hierop; plussize is vanaf maat 38, maar het gemiddelde is maat 42... Dus waarom ben je met 38 al plus? Dat is dan toch gewoon gemiddeld?

Omdat het gemiddelde in de westerse wereld overgewicht is helaas.
Meer dan de helft van de mensen in NL heeft overgewicht. 42 is dan ook gewoon echt te vol, tenzij je langer dan 1,90 bent oid.
38 is in veel gevallen op de rand. Als ik 38 moet dragen ben ik te dik iig.

Nu dan, want de maten veranderen gewoon mee. 15 jaar terug had ik wel maat 38, nu 34/36 terwijl er niet bepaald slanker op geworden ben.