Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:25

Dank jullie wel!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 21:41

Heb me net ingeschreven voor een kennismakingscursus bijenhouden!
Er zit wel een wachtlijst op. Dus ben benieuwd wanneer ik mee mag doen. Maar heb er zin in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 21:42

Leuk! Is echt heel leerzaam!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 22:01

Ah wat leuk! Ik heb ook een kennismakingscursus gedaan vorig jaar! Toen wist ik zeker dat ik het wilde :D

Ik ben vandaag bij de Intratuin geweest, ik ben natuurlijk met veel te veel terug gekomen. Heb in ieder geval twee druiven om mijn dure overleden druiven te vervangen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 22:43

Ik heb het aanbod van Stal gekregen om daar een of twee kasten neer te zetten.
Ze zijn daar erg bezig om bloemen en bomen te planten en zaaien die goed voor insecten zijn. Ook gaan de paarden er pas op de wei als die uitgebloeid is... Dus denk dat de bijen er genoeg te eten en zamelen zullen vinden.

Maar ik twijfel.. Ik ben voor het laatst gestoken toen ik.. Pf denk 10of 12 was en weet nu niet of ik allergisch ben of niet. Maar dat is de enige reden dat ik twijfel :+

Wat heb je behalve de druiven gekocht bij de intratuin? Bij ons hadden ze alleen erg dure tomatenplanten en peppers.. Dus dit jaar er niks gekocht.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 22:54

Dat klinkt wel heel tof, Veriye!

Ik heb met name wat kruiden nog gekocht, een vijg, een wasabi-plant, en wat andere handige dingetjes als netten tegen vogels, nieuwe handschoenen etc. :)
Tomaten en pepers enzo zijn idd heel duur! Ik heb nog hoop dat mijn zaad iets gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:07

Veriye schreef:
Heb me net ingeschreven voor een kennismakingscursus bijenhouden!
Er zit wel een wachtlijst op. Dus ben benieuwd wanneer ik mee mag doen. Maar heb er zin in

Wat leuk! Mooie tuin overigens. Wat netjes!

Century: Leuk geshopt zo te lezen! :)

Ik heb mij net ingeschreven voor 3 cursussen volgend jaar. 1 over permacultuur in de moestuin. 1 over ecologisch tuinieren in moes en siertuin. De laatste is de leukste: Kruidenbereidingen. Zalfjes, hoestsiropen, tincturen etc. Kijk er nu al naar uit.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:48

Oohh vooral de laatste zou ik ook erg leuk vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:55

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:40

Klinkt goed!

Wanneer is nu de beste tijdpunt om aardappelen te oogsten? Ik lees als de plant dood begint te gaan maar ook als ze bloeien.. Die van mij bloeien nu, niet alle, maar de meeste wel. Nu dus oogsten?
Ik had de gloria soort volgens mij en die is midden maart de aarde in gegaan. Bij de bonus aardappelen van vorig jaar weet ik niet welke soort het is.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:43

Oh dat klinkt erg leuk allemaal! Ik moet ook maar iets van een cursus gaan doen, je inspireert me!
Ik heb de druiven in de grond, ben benieuwd. Veel van mijn zaad is opgekomen, ik hoop dat het nog tijd genoeg heeft om te rijpen.
Kersen bijna rijp, blauwe bessen zijn aan het rijpen, krentenboom heeft steeds wat rijpe bessen. Mijn kippen eten hem graag leeg waar ze bij kunnen haha, en ook de rode bes zitten ze graag aan. Kuikens groeien goed. Gaat eigenlijk best prima allemaal!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:43

Alleen zeer vroege aardappelen oogst je als ze bloeien in principe. Eventueel haal je er 1 of 2 planten uit (of voel je in de aarde) en kijk je hoe groot de aardappelen zijn. Zelf zou ik ze zo lang mogelijk in de grond laten.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 06:34

Wat fijn Century!

Bedankt Mizora, dan ga ik vanavond eentje testen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 08:38

Hier gaan de aardappelen eruit als de plant dood is, heb daarna weleens een tweede ronde aardappelen gepoot op het zelfde stuk en die heb ik toen ook nog voor de winter kunnen oogsten.

De fruitbomen hier geven dit jaar niet zo veel door een beetje vorst dat wat later kwam.
De verpootte bomen hebben dan iig tijd om een beetje wortels aan te maken. Sommige bomen zijn al 3 keer verplaatst :+

De bijen zijn wij gewoon zo mee begonnen zonder cursus. We zullen dan ook echt niet alles goed doen maar als ze blijven en blijven leven zijn we al blij :Y) als we dan ook ooit nog wat honing kunnen oogsten zou dat ook wel fijn zijn.
Er staat al een paar dagen op de planning dat ik in de kasten moet gaan kijken maar het komt er elke keer weer niet van.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 09:17

Ik ben 10 dagen geleden bevallen van ons zoontje <3. Dus even wat stiller van deze kant.

Aardappels hangt inderdaad een beetje af van of je vroeg of laat ras hebt. Maar gewoon even eentje testen werkt het beste :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:38

Gefeliciteerd.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:30

Gefeliciteerd Moonfight!!

Gloria is volgens website waar ik ze heb gekocht inderdaad een vroege ras. Dus vanavond eentje testen.

Palousa_boy: dat vind ik wel stoer, zomaar zonder cursus beginnen met bijen :+ ik zou het niet aandurven. Vooral als ze gaan zwermen zou ik graag willen weten wat ik moet doen :+ ik ben gewoon echt perfectionist, ik moet altijd vooraf al een plan hebben. Anders durf ik het niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:21

moonfight gefeliciteerd!!! gaat alles goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:05

Heeft iemand enige ervaring met laagstam vs halfstam? Ik vind de laagstammen toch flink gevoelig, ongeacht hun grote en hoelang ze al gepland zijn. Is een halfstam sterker?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 15:10

Volgens mij zijn die misschien iets sterker, maar het is vooral afhankelijk van de soort onderstam die gebruikt is. Sommige zijn zwakker dan anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:29

Ok dank je wel :)

Gisteren ongepland onze haan geslacht. Die viel opeens onze dochter aan en flink ook. 5 minuten later kon hij het niet meer na vertellen.
Nog 6 konijnen geslacht, die komen ze zo meteen halen.
Geit stond opeens met een dikke uier aan 1 helft. Bleek de tepel flink verstopt. Verstopping weggekregen en even de ergste druk eraf gemolken. Dochter loopt nog bij haar, die drinkt hem verder wel leeg hoop ik :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:31

Dat is wel heel erg lik op stuk beleid :+

Ik snap het wel hoor ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:03

Groot gelijk, hier gaat agressief spul er ook gewoon uit, of dat nou een kip of een veulen is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:53

Mijn haan is ook aan het solliciteren naar diepvries vakantie, maar tot nu toe na een dagelijkse knuffel beurt weer van o ja mevrouw is de baas.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:41

Nog gefeliciteerd Moonfight! Ik had het al wel gelezen maar had nog niet gereageerd.

Ik heb even een stomme vraag. Moet je weckpotten ook nog steriliseren vóór je ze vult? Ik dacht omdat je ze daarna weckt dat dat niet nodig was. Natuurlijk ga ik er wel vanuit dat ze schoon zijn, maar niet perse steriel. Kan dat, of is dat niet verstandig?