MarlindeRooz schreef:Zei iemand naamvallen?Ik hou me in maar taal verandert altijd. Vroeger was “hun hebben” de correcte wijze. Dat is toen veranderd en dat vond iedereen VRESELIJK. En nu is “hun hebben” weer fout en slecht. Taalverandering hoort erbij.
Of wil iedereen weer de naamvallen erbij pakken enzo? Of is dat te ingewikkeld?

Ik vind het altijd een beetje dubbel als het gaat om het vastleggen van bepaalde taalfenomenen in regels en ik denk dat je je ook af moet vragen wat de functie van die regels is. Imo zouden die regels moeten zijn voor een formeel register en wat je verder doet in je spreektaal, dialect, regiolect of idiolect, lekker zelf weten.
Het invoeren van een standaardtaal begon immers ooit als een bijprojectje van de vorming van de natiestaat om meer homogeniteit te creëren onder de bevolking en die regels zijn in vrijwel ieder land gestoeld op het dialect dat gesproken werd door de elite en dat sijpelt zelfs tegenwoordig nog door in hoe mensen naar taal en taalgebruik kijken. Betekent niet dat ik sommige dingen niet intens lelijk vind ('me paard', 'should of' etc.), maar je kunt er ook niet echt iets tegen doen.

.
. Ik durf niet. Maar ik hoop dat je dit rustig met je huisarts kan bespreken en hem uiteindelijk laat verwijderen. Want het is niet goed voor je lijf als je hem laat zitten