Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:32

Kaus schreef:
Duitse deelstaatminister pleegt zelfmoord, mogelijk vanwege coronacrisis

De Duitse politicus Thomas Schäfer (CDU) heeft gisteren zelfmoord gepleegd. Hij was minister van Financiën in de deelstaat Hessen. Volgens Volker Bouffier, de premier van Hessen, maakte Schäfer zich grote zorgen over de coronacrisis en is dat mogelijk de reden dat hij een einde aan zijn leven maakte.

"Er waren grote zorgen over de mogelijkheid om aan de enorme verwachtingen van de bevolking over financiële hulp te voldoen", zei Bouffier. "Ik moet ervan uitgaan dat deze zorgen hem te veel waren geworden. Hij zag geen uitweg, was wanhopig en heeft ons verlaten."

Schäfer was sinds 2010 minister van Financiën van Hessen. Duitse media typeren hem als een belangrijke figuur in het kabinet van de deelstaat; de verwachting was dat hij Bouffier zou opvolgen als premier.

https://nos.nl/liveblog/2328726-twee-ne ... se-ic.html

Ik had al een push melding gekregen gisteravond/vanochtend. Ze hebben hem in de buurt van een treinspoor gevonden.

MoniqueT

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:41

Wat erg .... zowel van je nichtje, Echwel als van die Duitse minister.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:41

Janine1990 schreef:
Echwel schreef:
Wow mensen gaan dood sommigen kunnen hun familie niet zien
En jij hebt het over een keuken.....

Nou https://www.thuisbezorgd.nl

Hoop dat je weer kunt slapen

Ik zeg toch ook dat ik er echt niet om zal gaan zeiken.

Het brengt gewoon veel spanning met zich mee, wat de uitkomst ook mag zijn.
Bovenop het alleen zijn, geen sociale contacten...

Het is een praktisch probleem, wat vooral spanning met zich meebrengt... Betekent niet dat ik de hele situatie wil kleineren hoor. Absoluut niet, ik zit de hele dag op dat liveblog me zorgen te maken.

Hopelijk komt het goed met je keuken. Met plaatsten moet je misschien even uit de buurt blijven. En dat laatste stuk komt vanzelf wel af. Duurt misschien iets langer dan 6 april.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 29-03-20 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:45

Je kunt op de besmettingskaart van Nederland nu goed zien dat het in Amsterdam en Rotterdam qua besmettingen hoog is, in Brabant lijkt het zich echt te stabiliseren maar in die twee steden neemt het rap toe.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:46

Dat is heftig en vreselijk verdrietig Destination!

@Echwel, sterkte met je nichtje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:48

Pff wat zo'n uitspraak over te dikke mensen op IC dan weer teweeg brengt.,,
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1062095 ... aniekdieet
ROTTERDAM - Hoewel veruit de meeste op intensive care verpleegde coronapatiënten aan flink overgewicht lijden, is het voor mensen met obesitas volstrekt zinloos én onverstandig om uit angst voor besmetting nu plotseling op een streng dieet te gaan.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:51

Ik lees het nu pas, wat ontzettend naar voor je nichtje, Echwel!

Babootje schreef:
ROTTERDAM - Hoewel veruit de meeste op intensive care verpleegde coronapatiënten aan flink overgewicht lijden, is het voor mensen met obesitas volstrekt zinloos én onverstandig om uit angst voor besmetting nu plotseling op een streng dieet te gaan.

En wat is het gehele artikel? Ik heb geen Telegraaf premium.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:52

Echwel schreef:
Mijn nichtje in Zwitderland wilde gisteren boodschappen halen, is gevallen , linker-enkel en rechterknie gebroken.
Wordt niet geopereerd omdat ziekenhuizen vol liggen met Corona patiënten.
Na de crisis gaan ze pas helpen

Normaal zou ik camper pakken en gaan helpen..

Wat een rare wereld is het toch..

Links enkel en rechtsknie.. dan kan ze niet eens op krukken lopen.

Word daar echt niet wat aangedaan, raar... dat is toch ook soort van spoed. Of wel gips of iets dergelijks als alternatief?

Groeit het allemaal scheef straks.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 29-03-20 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:52

Sterkte voor je nichtje Echwel !

Wat een verdrietig bericht ook van die duitse minister ;(
Een druppel is vaak genoeg om de emmer laten over te lopen...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:55

Destination schreef:
Ik lees het nu pas, wat ontzettend naar voor je nichtje, Echwel!

Babootje schreef:

En wat is het gehele artikel? Ik heb geen Telegraaf premium.

Hoewel veruit de meeste op intensive care verpleegde coronapatiënten aan flink overgewicht lijden, is het voor mensen met obesitas volstrekt zinloos én onverstandig om uit angst voor besmetting nu plotseling op een streng dieet te gaan.

Hiervoor waarschuwt hoogleraar obesitas Liesbeth van Rossum, internist bij het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. De professor wijst er op dat veel ’crashdiëten’ zijn gericht op een drastische reductie van calorieën: „Daarbij ligt het gevaar op de loer dat een tekort aan voedingsstoffen ontstaat en dat moet juist worden voorkomen teneinde een goede weerstand te behouden. Daarbij is het niet alleen het te hoge gewicht, maar ook de vaak daarmee samenhangende ongezonde levensstijl die mensen kwetsbaar maakt na coronabesmetting.”

Volgens de internist werd afgelopen weken duidelijk dat een buitenproportioneel groot deel van de coronapatiënten op de ic’s overgewicht heeft: „We zien tevens dat deze groep ernstiger ziek wordt dan mensen met een gezond gewicht.” Van Rossum onderschrijft dan ook volledig de woorden van voorzitter Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care. Die bond vrijdagavond op tv bij Jinek de kat de bel aan met zijn mededeling dat tachtig procent van de coronapatiënten overgewicht heeft. Van Rossum hierover: „Er wordt veel nadruk gelegd op kwetsbare ouderen, maar obesitas is ook een belangrijke risicofactor om ernstig ziek te worden bij een corona-infectie. Obesitas is iets waartegen we in de maatschappij al eerder serieuze maatregelen hadden moeten treffen.”

De internist benadrukt dat er bij obesitas meer aan de hand is dan louter de zogeheten ’zware borstkas’. Hierdoor is ademen in normale omstandigheden al moeilijker, hetgeen allengs erger wordt als het coronavirus een longontsteking veroorzaakt. Van Rossum schetst nog meer bedreigingen bij overgewicht: „Er moet nog nader onderzoek volgen naar wat precies bij het coronavirus gebeurt, maar we weten wel al dat een teveel aan vet het immuun- en ontstekingssysteem aantast. Zo is bekend dat buikvet ontstekingsstofjes aanmaakt. Bovendien is duidelijk dat infecties met andere virussen of bacteriën bij mensen met obesitas vaker ernstiger en met meer complicaties verlopen.”

Mede daarom maakt de hoogleraar zich ernstig zorgen over het almaar dikker worden van de Nederlandse bevolking. „Ruim de helft van de Nederlanders lijdt inmiddels aan overgewicht en vijftien procent van de bevolking heeft zelfs obesitas. Dat is een enorme bedreiging voor de volksgezondheid. Met een gezonde leefstijl ontstaat een betere basis om dit soort infecties op te vangen.”

Van Rossum adviseert dan ook met klem om vooral gezond te eten en te bewegen: „Helemaal nu velen in een soort quarantaine thuis zitten, weinig bewegen, soms extra stress en slaapproblemen ervaren en eerder naar alcohol en snacks grijpen. En deze situatie kan nog best even aanhouden.”

Ook obesitaspatiënten kunnen beter naar een gezond voedingspatroon grijpen dan naar een ’paniekdieet’: „Verse groenten en fruit en vooral onbewerkte vers- en volkorenproducten geven een betere fysieke én mentale conditie. Een corona-infectie is hiermee helaas niet te voorkomen, daarvoor zijn dan weer de RIVM-maatregelen bedoeld”, aldus de hoogleraar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:57

Bij deze. Wordt aan de ene kant gezegd dat je niet op dieet moet gaan. Aan de andere kant wel dat je een hoog risico bent. Vrij nutteloze info op dit moment.

Hiervoor waarschuwt hoogleraar obesitas Liesbeth van Rossum, internist bij het Erasmus Medisch Centrum in
Rotterdam. De professor wijst er op dat veel ’crashdiëten’ zijn gericht op een drastische reductie van calorieën: „Daarbij ligt het gevaar op de loer dat een tekort aan voedingsstoffen ontstaat en dat moet juist worden voorkomen teneinde een goede weerstand te behouden. Daarbij is het niet alleen het te hoge gewicht, maar ook de vaak daarmee samenhangende ongezonde levensstijl die mensen kwetsbaar maakt na coronabesmetting.”
Ernstiger ziek met overgewicht’

Volgens de internist werd afgelopen weken duidelijk dat een buitenproportioneel groot deel van de coronapatiënten op de ic’s overgewicht heeft: „We zien tevens dat deze groep ernstiger ziek wordt dan mensen met een gezond gewicht.” Van Rossum onderschrijft dan ook volledig de woorden van voorzitter Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care. Die bond vrijdagavond op tv bij Jinek de kat de bel aan met zijn mededeling dat tachtig procent van de coronapatiënten overgewicht heeft. Van Rossum hierover: „Er wordt veel nadruk gelegd op kwetsbare ouderen, maar obesitas is ook een belangrijke risicofactor om ernstig ziek te worden bij een corona-infectie. Obesitas is iets waartegen we in de maatschappij al eerder serieuze maatregelen hadden moeten treffen.”

De internist benadrukt dat er bij obesitas meer aan de hand is dan louter de zogeheten ’zware borstkas’. Hierdoor is ademen in normale omstandigheden al moeilijker, hetgeen allengs erger wordt als het coronavirus een longontsteking veroorzaakt. Van Rossum schetst nog meer bedreigingen bij overgewicht: „Er moet nog nader onderzoek volgen naar wat precies bij het coronavirus gebeurt, maar we weten wel al dat een teveel aan vet het immuun- en ontstekingssysteem aantast. Zo is bekend dat buikvet ontstekingsstofjes aanmaakt. Bovendien is duidelijk dat infecties met andere virussen of bacteriën bij mensen met obesitas vaker ernstiger en met meer complicaties verlopen.”

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:58

Oei dubbelpost :D :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:00

Christiene schreef:
Echwel schreef:
Mijn nichtje in Zwitderland wilde gisteren boodschappen halen, is gevallen , linker-enkel en rechterknie gebroken.
Wordt niet geopereerd omdat ziekenhuizen vol liggen met Corona patiënten.
Na de crisis gaan ze pas helpen

Normaal zou ik camper pakken en gaan helpen..

Wat een rare wereld is het toch..

Links enkel en rechtsknie.. dan kan ze niet eens op krukken lopen.

Word daar echt niet wat aangedaan, raar... dat is toch ook soort van spoed. Of wel gips of iets dergelijks als alternatief?

Groeit het allemaal scheef straks.

Knie in brace
Enkel te dik voor gips
Rolstoel kan in het weekend niet dus ze schuifelt op kantoorstoel..

Tja bizar

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:09

corine1981 schreef:
Dilan93 schreef:
@corine, dus omdat andere landen in lockdown veel zieken hebben, hoeven wij ons niet aan de maatregelen te houden?

Dat zijn jouw woorden, niet die van mij.

We hebben toch maatregelen?
Mijn punt is dat strengere maatregelen niet persé beter lijken te werken.

Zolang politie nog feestjes moet stoppen en nog steeds boetes moet uitdelen wegens samenscholing lappen een aantal mensen die regels aan hun laars. Markten nog steeds doorgaan zonder rekening te houden met de 1,5 m ruimte.
Blijkbaar moeten al die mensen die strengere regels hebben. Hetzelfde met boodschappen etc. Laat mensen maar een brief meenemen dat ze echt de straat op moeten. Deze tijd is niet om even een boswandeling te maken

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:10

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:10

Babootje schreef:
Bij deze. Wordt aan de ene kant gezegd dat je niet op dieet moet gaan. Aan de andere kant wel dat je een hoog risico bent. Vrij nutteloze info op dit moment.

Hiervoor waarschuwt hoogleraar obesitas Liesbeth van Rossum, internist bij het Erasmus Medisch Centrum in
Rotterdam. De professor wijst er op dat veel ’crashdiëten’ zijn gericht op een drastische reductie van calorieën: „Daarbij ligt het gevaar op de loer dat een tekort aan voedingsstoffen ontstaat en dat moet juist worden voorkomen teneinde een goede weerstand te behouden. Daarbij is het niet alleen het te hoge gewicht, maar ook de vaak daarmee samenhangende ongezonde levensstijl die mensen kwetsbaar maakt na coronabesmetting.”
Ernstiger ziek met overgewicht’

Ja want nu ondervoed raken maakt dat je risico's en kans op herstel ook ernstig verslechteren . Heel bruut gezegd, je kan er nu niks meer aan veranderen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:12

@Daks, precies ja.

Klopt, we hebben maatregelen, maat hier moeten de stranden afgesloten en bewaakt worden. Waarom? Omdat er mensen met bosjes kwamen uitwaaien.

Op stallen wordt gecontroleerd, omdat er mensen in groepen bij elkaar komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:14

Gewoon normaler en gezonder gaan eten + meer bewegen (gedoseerd) kan in iedergeval nooit kwaad.

Ik hoop eigenlijk dat mijn vader er toch stiekum een beetje bang voor is. Dat is een typisch geval onnodig dik uit gemakzucht. Als hij normaal eet dan valt hij ook snel af zonder problemen, echter gaat er teveel fast-food en chips naar binnen. Mijn moeder maakt zich al jaren zorgen over hart en vaatziekten, misschien is dit een goede gelegenheid :o

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:19

@Janine1990
Ik begrijp je wel. Ook ik vind het afschuwelijk, alle zieken, mensen die overlijden, de druk op de zorg.. Ik lees elke dag om 14u de update in de hoop dat er minder zieken en doden zijn..
Maar ik maak ook best een beetje zorgen over onze verbouwing. We krijgen over 2 weken de sleutel van ons nieuwe huis en er moet best veel gebeuren. Tot nu toe heeft er nog geen bedrijf afgezegd maar het blijft spannend.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:19

Dilan93 schreef:
@Daks, precies ja.

Klopt, we hebben maatregelen, maat hier moeten de stranden afgesloten en bewaakt worden. Waarom? Omdat er mensen met bosjes kwamen uitwaaien.

Maar in landen waar een strengere lockdown is gebeurd dit ook. Het is niet dat ze zich allemaal direct aan de regels houden. Dat zegt verder niks over mijn mening over een strengere lockdown. Ik blijf erbij dat een rondje buiten gezond is voor je weerstand. Maar ik woon niet in de randstad of in Brabant dus ik kom al veel minder mensen tegen.

De zoon van mijn buurvrouw die nog wel in Spanje woont leent z’n hond uit om deze uit te laten tja.. en heb ik nou uitgebreid met de buurvrouw staan kletsen? Nee maar wel door onze heg heen, mooi 1.5 meter afstand. Zij wilde onze hond wel lenen als het zo ver kwam. Mensen zoeken grenzen op, overal. (Of dit nu nog mag geen idee is al weer 1,5 week geleden dat ik haar gesproken heb)
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 29-03-20 18:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:21

Majabeestje schreef:
@Janine1990
Ik begrijp je wel. Ook ik vind het afschuwelijk, alle zieken, mensen die overlijden, de druk op de zorg.. Ik lees elke dag om 14u de update in de hoop dat er minder zieken en doden zijn..
Maar ik maak ook best een beetje zorgen over onze verbouwing. We krijgen over 2 weken de sleutel van ons nieuwe huis en er moet best veel gebeuren. Tot nu toe heeft er nog geen bedrijf afgezegd maar het blijft spannend.

Zou ik ook spannend vinden. Alle uitstel betekent meer kosten waar je niet op gerekend hebt. Het is misschien wat je nu noemt "klein leed" maar je hebt er toch maar weer mee te maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:23

Sizzle schreef:
Gewoon normaler en gezonder gaan eten + meer bewegen (gedoseerd) kan in iedergeval nooit kwaad.

Ik hoop eigenlijk dat mijn vader er toch stiekum een beetje bang voor is. Dat is een typisch geval onnodig dik uit gemakzucht. Als hij normaal eet dan valt hij ook snel af zonder problemen, echter gaat er teveel fast-food en chips naar binnen. Mijn moeder maakt zich al jaren zorgen over hart en vaatziekten, misschien is dit een goede gelegenheid :o

Dat is sowieso goed. De waarschuwing is gericht op crashdieten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:23

lenaa_tje schreef:
Dilan93 schreef:
@Daks, precies ja.

Maar in landen waar een strengere lockdown is gebeurd dit ook. Het is niet dat ze zich allemaal direct aan de regels houden. Dat zegt verder niks over mijn mening over een strengere lockdown. Ik blijf erbij dat een rondje buiten gezond is voor je weerstand. Maar ik woon niet in de randstad of in Brabant dus ik kom al veel minder mensen tegen.

Natuurlijk is buitenlucht en wat beweging goed voor je. Maar een rondje in eigen omgeving zorgt er wel voor dat de mensen wat verspreid blijven.

Wat hier het geval was, was dat mensen massaal met hun gezin de auto pakte naar het strand, waar het vervolgens echt druk werd.

En in de supermarkt net zo. Mijn vriend kwam er vrijdag en vertelde me over hoe mensen op hun gemakje met een groepje stonden bij te praten in de gangpaden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:25

Maar dat ervaar ik hier dus niet. Dus dit verschilt per stad of dorp. Ik vind dus dat gemeentes dit op gemeente niveau of zelfs op lokaal niveau van stad of dorp dit moet aanpakken. En dat mag ook volgens de verordening.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:25

https://nos.nl/artikel/2328747-rivm-som ... abant.html
Vraag me wel af waarom ze van 10 dagen lig tijd zijn uitgegaan...

Nu op éénvandaag vertellen ze dat er 1100 covid19 patienten liggen, gelukkig blijken er iets minder IC bedden nodig te zijn voor de niet covid19 patiënten.

Niet al te best nieuws dus...