Toktokmiauw schreef:Een droge ruggegraat zegt niet zo heel veel over pasvorm helaas.
Jammerlijk is er al even geen recent onderzoek te vinden over de drukverdeling. Het onderzoek welke wel een duidelijk beeld schets stamt uit 2013. Dat is toch alweer 9 jaar terug. Dus over semi boomloze zadels kan ik geen oordeel vellen. Maar de gewone boomloze zadels hebben sinds die tijd geen grote veranderingen doorstaan op verdeling van druk.
Als je kijkt naar het onderzoek van 2013 schetst dat een heel duidelijk beeld van de drukpunten, waarbij een piekbelasting instaat precies onder de zitbeen knobbels van de ruiter. Dit wordt ook nog eens vergoot door de piekbelasting op panelen/kussens van zulke zadels door de ophanging van de beugels. Daar waar je dat absoluut niet wilt. Natuurlijk een stapritje zo nu en dan zal echt op langer termijn niet zo schadelijk zijn. Maar als je kijkt naar hoeveel ruiters er toch eens of vaker per week een uur of langer mee rijden vind ik dat wel schrikken.
Kom wel vaker weerstand tegen van ruiters die er al heel lang mee rijden, meestal (en dat bedoel ik absoluut niet onaardig!) met koudbloedpaarden. Omdat deze een uitdagende rug hebben om een goed passend zadel op te vinden. Meestal Kom je dan bij echt maatwerk uit en dat geld wordt er dan niet aan besteed. Terwijl je ook echt zadels hebt waarbij je de close contact met je paard niet hoeft in te leveren.
Maar hey, dat is mijn mening en staat niet voor niets hier in het topic.
Maar een boom zadel beweegt niet mee in de bewegingen van je paard, dus past alleen stilstaand. Rug beweegt. Dus zou mijn unpopular mening zijn dat je een boom zadel nooit passend kan maken