Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:06

Cayenne schreef:
Iets minder serieuze vraag: Was Irma er bewust niet zodat Irma-minnend Nederland beter luistert en niet door haar wordt afgeleid? (Niet dat zij daar iets aan kan doen).

Haha goeie vraag :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:09

Relaxed schreef:
Cayenne schreef:
Iets minder serieuze vraag: Was Irma er bewust niet zodat Irma-minnend Nederland beter luistert en niet door haar wordt afgeleid? (Niet dat zij daar iets aan kan doen).

Haha goeie vraag :')

Of mocht Irma niet meer vanwege het hoesten in haar hand de vorige keer?

Bloodymary

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:12

Stom dat ze de scholen niet weer sluiten. Dat gaat nog het meeste helpen lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:13

Irma ontslagen? :wow: |(

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:14

Ik krijg al de vraag van een horecaklant om weer de NOW, de loonsteun aan te vragen. Zodat de salarissen doorbetaald kunnen worden. Dat kan voor de maand oktober en volgende echter pas vanaf 13 november (en dan duurt het nog minimaal een week voor het verleend wordt). Hopelijk gaan ze dat nu vervroegen met deze nieuwe maatregel.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:17

Ik vind het ook duidelijke punten. Fijn dat nu eindelijk de mondkapjes verplicht worden. Maatregelen zijn zeer zeker niet leuk, hoop dat mensen zich er nu echt aan gaan houden en dat de besmettingen snel terug lopen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:17

Bloodymary schreef:
Stom dat ze de scholen niet weer sluiten. Dat gaat nog het meeste helpen lijkt mij.

Nah dat weet ik zo net nog niet. De besmettingen lijken nergens op scholen te beginnen of eigenlijk vooral door te zetten. Meeste kinderen die besmet raken worden dat door ouders, werksituatie of sport. En ik spreek nu over zo’n 15 scholen in regio noord. Hier wordt onderling namelijk prima over gesproken.
De gevolgen van scholen sluiten is voor een grote groep kinderen (maar ook vooral hun ouders) heel groot

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:18

secricible schreef:
Met jou eens Cayenne, de horeca is gewoon een grote risicogroep omdat de uitbraken die er zijn groot zijn. Maar het is een hard gelach voor een groep die zo ontzettend goed hun best doen om met alle beperkingen toch er iets van te maken.

Gelag ipv gelach. Lachen doen ze allerminst nu. Hopelijk gaan er nog mensen afhalen om zo toch wat inkomsten voor de horeca te genereren. Het zal minimaal zijn maar anders hebben ze niks.
Ik vind het wel erg sneu voor de sector. De evenementensector en de horeca worden echt heel hard gepakt zo. Maar ik begrijp het wel.

Geen regels voor contactberoepen begreep ik? Die blijven allemaal open.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:20

Snap niet als er ergens een aardbeving is komen er allerlei acties en inzamelingen
Waarom niet een benefiet avond voor bv de horeca, kunnen de artiesten ook van stal

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:21

Suzanne F. schreef:
secricible schreef:
Met jou eens Cayenne, de horeca is gewoon een grote risicogroep omdat de uitbraken die er zijn groot zijn. Maar het is een hard gelach voor een groep die zo ontzettend goed hun best doen om met alle beperkingen toch er iets van te maken.

Gelag ipv gelach. Lachen doen ze allerminst nu. Hopelijk gaan er nog mensen afhalen om zo toch wat inkomsten voor de horeca te genereren. Het zal minimaal zijn maar anders hebben ze niks.
Ik vind het wel erg sneu voor de sector. De evenementensector en de horeca worden echt heel hard gepakt zo. Maar ik begrijp het wel.

Geen regels voor contactberoepen begreep ik? Die blijven allemaal open.

De mondkapjes zijn daar ook regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:21

Echwel schreef:
Snap niet als er ergens een aardbeving is komen er allerlei acties en inzamelingen
Waarom niet een benefiet avond voor bv de horeca, kunnen de artiesten ook van stal

Zou een heel raar statement zijn om nu een evenement te organiseren denk je niet? :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:23

Op tv
Kijk eens naar hoeveel programma's er nu worden opgenomen

Kan best coronaproef zonder publiek

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:26

lenaa_tje schreef:
Bloodymary schreef:

Nah dat weet ik zo net nog niet. De besmettingen lijken nergens op scholen te beginnen of eigenlijk vooral door te zetten. Meeste kinderen die besmet raken worden dat door ouders, werksituatie of sport. En ik spreek nu over zo’n 15 scholen in regio noord. Hier wordt onderling namelijk prima over gesproken.
De gevolgen van scholen sluiten is voor een grote groep kinderen (maar ook vooral hun ouders) heel groot

Eh... jawel. Het aantal besmettingen via scholen is hoger dan via de horeca.
59.0% thuissituatie (4366)
13.0% werk (959)
10.3% familie (764)
9.3% verpleegtehuis (688)
3.9% school/kinderopvang (278)
3.8% Kennissen en vrienden (282)
3.7% Vrijetijdsbesteding/sport (273)
1.8% Horeca (130)
1.8% woonzorgcentra (131)
1.5% overig (111)
0.5% feest, verjaardag, borrel (40)
0.6% medereiziger / reis / vakantie (41)
0.6% Overige gezondheidzorg (46)
0.2% Studentenvereniging/activiteit (12)

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:27

lenaa_tje schreef:
Bloodymary schreef:

Ja en nee. Ik vraag me ernstig af hoeveel asymptomatische besmettingen er zijn onder jongeren; een leerling uit 1 van mijn klassen is positief getest, haar beste vriendinnetje ook - maar zij had geen symptomen! alleen getest omdat zij heel veel contact gehad hebben. Vraag me niet hoe je dan op een nette manier aan een test komt, maar vind het wel zorgelijk dat er dus ook allerlei onontdekte - want grotendeels asymptomatische - clusters op scholen kunnen ontstaan.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:29

Bloodymary schreef:
lenaa_tje schreef:

Eh... jawel. Het aantal besmettingen via scholen is hoger dan via de horeca.
59.0% thuissituatie (4366)
13.0% werk (959)
10.3% familie (764)
9.3% verpleegtehuis (688)
3.9% school/kinderopvang (278)
3.8% Kennissen en vrienden (282)
3.7% Vrijetijdsbesteding/sport (273)
1.8% Horeca (130)
1.8% woonzorgcentra (131)
1.5% overig (111)
0.5% feest, verjaardag, borrel (40)
0.6% medereiziger / reis / vakantie (41)
0.6% Overige gezondheidzorg (46)
0.2% Studentenvereniging/activiteit (12)

Ik geloof dat daadwerkelijke horeca percentage stukken hoger ligt. Alsof Pietje na een week zich als eerste herinnert dat hij met Henk uiteten is geweest. Hij zal dan eerst z'n familie/vrienden of sportclub aangeven als contact.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:31

Die mondkapjes blijven mij verbazen, het is juridisch niet toegestaan, maar dat gaan we even fiksen..

Wat wordt er nog meer gefixt binnenkort? Dat ze zomaar je huis in mogen komen om te kijken met hoeveel je bent?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:32

Dat geloof ik inderdaad ook Noa. Dan nog is de functie van school wel zo belangrijk voor leerlingen en ouders dat, dat zomaar stil leggen niet echt een hele reële optie is voor een grote groep ouders en leerlingen.
Verder is een school/klas wel minder wisselende contacten dan in de horeca.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 13-10-20 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:33

Onze belgische virologe werd gisteren heel kwaad toen naar die cijfers gerefereerd werd waar de besmettingen vandaan komen
Ze zei die cijfers gewoon niet kloppen omdat de contacttracing gewoon slecht werkt en de mensen gewoon veel minder contacten doorgeven

Wat scholen openhouden betreft zei onze minister dan weer dat de controle op school gewoon groter is ..als je de scholen dichtgooid dan gaan de jongeren gewoon naar elkaar toe of op straat rondhangen en dat begrijp ik best

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:33

Sunnda schreef:
Die mondkapjes blijven mij verbazen, het is juridisch niet toegestaan, maar dat gaan we even fiksen..

Wat wordt er nog meer gefixt binnenkort? Dat ze zomaar je huis in mogen komen om te kijken met hoeveel je bent?

Daar zat ik ook aan te denken ja. Juridisch was het moeilijk maar dat wordt gefikst. Wat valt er nog meer juridisch te fiksen dan?

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:34

Bloodymary schreef:

Lijkt me ook
Bij mn dochter op school 1700 ll op elkaar gepakt
Allemaal pubers

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:36

Suzanne F. schreef:
Sunnda schreef:

Daar zat ik ook aan te denken ja. Juridisch was het moeilijk maar dat wordt gefikst. Wat valt er nog meer juridisch te fiksen dan?

Juridisch is het tegen de grondwet..dat is het probleem.
Maar dat gaat nu dus even geregeld worden. Ik vind het bizar.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:36

Ook heel bijzonder dat mensen nog gewoon op vakantie mogen gaan en dat er niet gesproken worden over hoe veel personen in een auto mogen zitten.
Op deze manier hebben al die regels geen zin en lijkt het meer op burgertje pesten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:38

Sunnda schreef:

Het is juridisch wel toegestaan, er moeten alleen dingen getoetst en dicht getimmert worden. Obv artikel 22 in de grondwet kan met een noodwet een mondkapjesplicht prima verplicht worden, maar daarvoor moet wel getoetst worden of artikel 10 uit diezelfde grondwet daarvoor gepasseerd kan worden.

En als ze die verplichting in gaan zetten, reken dan maar dat partijen als viruswaarheid bovenop die toetsing zitten en waarschijnlijk via de rechter nog wel een proces aangaan om artikel 10 boven te krijgen.
Het verbaasd me vooral dat de regering deze stap zet voor iets dat zo’n slechte wetenschappelijke onderbouwing heeft. Dat had ik niet verwacht en ik zou ook denken dat dat nog best lastig wordt.

En ja, als we de pleuris maar steeds verder uit laten breken is er inderdaad grondwettelijke onderbouwing om ook achter de voordeur te kunnen gaan controleren. Of je daar naartoe moet willen is een tweede (en ook voor de regering is dat reinste zelfmoord), maar het kan juridisch wel.
Laatst bijgewerkt door secricible op 13-10-20 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:42

Zouden mondkapjes op pensionstallen dan ook verplicht zijn

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:43

Sunnda schreef:
Juridisch is het tegen de grondwet..dat is het probleem.
Maar dat gaat nu dus even geregeld worden. Ik vind het bizar.

Binnenruimtes zijn makkelijker te verplichten dan buitenruimtes.
Net zoals het op mijn werk verplicht is op bepaalde werkplekken nu een mondkapje te dragen.
Of als je bv werkt in de voedselverwerkende industrie.. die mensen dragen al 10-tallen jaren verplicht een mondkapje.