Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 00:56

Ok, waarom zou je het aanvechten als de boodschap zo duidelijk is?
Ze doen het niet om mensen te pesten zo naar mijn mening, maar dat ben ik.
Maargoed slagje humor:
Hier gaan we volgende week een tripje naar het buitenland maken. *\o/*
.
.
.
.
Voor een doktersafspraak die we niet langer uit kunnen stellen, in België. :+
Dus hier gaat de grap al dat we ons tripje naar het buitenland itt velen wél vast in ons zak hebben.
En we moeten er maar goed van genieten, we gaan dus flink luxe uit eten dmv de mac drive.
Iets anders is er vast niet mogelijk tenzij we het in Nederland doen, maar moet je dat willen?
Wij vinden van niet in elk geval.

Ik ben eerlijk gezegd heel benieuwd hoe we het daar aantreffen.
Het is in een grote stad en het is er altijd wel druk normaal.
Nu denk ik niet, ik zal eens zoeken welke maatregelen daar nog gelden, volgens mij is een mondkapje wel verplicht.
Ze gaan in elk geval mee.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 29-05-20 01:08, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 01:03

Ik ben het met je eens moonfish, ik geef hier verder ook geen mening over, maar mocht je toch een boete ervoor krijgen kan dat dus wel.

Maar ik denk dat die boetes nu echt een stuk minder gaan worden omdat het gewoon constant meten met 2 maten is. Je kan niet in iedere auto gaan controleren en hetzelfde met iedereen een boete geven voor het overtreden van die 1.5 m. Ik denk dat dat in het begin als dreigement veel gedaan werd maar nu er zoveel weer gaat kunnen, denk ik dat het echt niet meer voor elk klein dingetje gedaan wordt.

En eerlijk? Ik merk dat ik de 1.5 meter ook wel soms steeds minder toepas, omdat ik om mij heen gewoon zo’n los straatbeeld zie. Pas als het echt weer chaos wordt op de IC gaan mensen weer luisteren denk ik persoonlijk. Nu is het gevoel ‘het is bijna weg (ook al is dit niet dat weet ik ook wel)’ overheersend denk ik. Vandaag kwam met boodschappen een meisje zo opeens naast me staan. Ik schrok er wel een beetje van, dat je ook zo snel daar aan kan wennen, die afstand :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 01:22

Ik snap zeker je punt hoor. :j
Maar ik snap ook dat de regel er is, en inderdaad de problemen met controles zie ik ook.
Bij mij is het 1.5 meter ook minder, maar dat is eerlijk gezegd vooral omdat ik braaf afstand hield en toch corona kreeg. ^)

Nu let ik nog steeds op maar ik geloof in het aerosol verhaal van Corona, dus ik mijd vooral drukke ruimtes die slecht geventileert zijn.
En naar afspraken als de orthopedisch schoenmaker, dokter en fysio draag ik voor de kwetsbaren onder ons een mondkapje.
Bij de fysio komen nu de coronapatiënten, en sowieso kwetsbare mensen.
Maar alleen al uit respect vind ik een mondkapje daar niet meer dan normaal.

Enige is ik draag een dubbel katoenen met hepa filter, omdat ik geloof dat dat meer doet dan zo’n simpel dingetje en ik krijg er nog lucht mee.
Als ik echt een chirurgische moet dragen red ik dat met mijn longen nu nog niet vrees ik.
En ze beschermen vrees ik niet meer of minder dan de mijne met hepa filter erin.
Misschien is met hepa wel veel effectiever.
Is dat al eens écht goed onderzocht?
Het verschil met een chirurgisch mondkapje en iets als dubbel katoen qua effect op het tegenhouden van het virus?
Ik weet van het aerosol deel, maar mij gaat het echt om hoeverre een peperduur mondkapje beter zou zijn dan de mijne.
Ik spuug zo niks rond, daar dient het voor.

Verder vind ik het maar gek.
We gaan naar België met een verklaring van de kliniek dat ik daar een afspraak heb voor bij de grensovergang.
Ik weet niet waarom maar ik vind het maar niks, misschien omdat het des te harder binnen komt hoe op slot de wereld zit nu.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 07:29

moonfish13 schreef:
Maargoed slagje humor:
.
.
.
.
Dus hier gaat de grap al dat we ons tripje naar het buitenland itt velen wél vast in ons zak hebben.
En we moeten er maar goed van genieten, we gaan dus flink luxe uit eten dmv de mac drive.
Iets anders is er vast niet mogelijk tenzij we het in Nederland doen, maar moet je dat willen?

Nu denk ik niet, ik zal eens zoeken welke maatregelen daar nog gelden, volgens mij is een mondkapje wel verplicht.

Omdat een strafblad nogal nadelig is ...
Je moet dus niet met z’n 3en in de auto maar in het geval van mijn buren zou ik het begrijpen en als ze dus een bekeuring zouden krijgen zou ik ze nog helpen met bezwaar in dienen ook.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:32

Bedenk ook dat we juist besmettingen nodig hebben om groeps immuniteit te krijgen.
De maatregelen die we hebben zijn puur om te verkomen dat je pieken krijgt. Maar als je nu 0 besmetting hebt dan hebben we straks in herfst weer een probleem als dan het virus gaat pieken. Nu is er in ieder geval genoeg plek in het ziekenhuis v mocht je die zorg nodig hebben.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:36

Neonlight schreef:
Naath86 schreef:
Ik kom ook uit het Noorden en ik denk dat het ook vooral komt doordat mensen hier veel meer de ruimte hebben, minder op elkaar zitten en mensen zijn hier allemaal wat minder knuffelig. Niet altijd begroeten met een zoen of een knuffel als je familie of vrienden een week niet hebt gezien. Iets wat in het westen juist heel normaal was om mekaar zo standaard te begroeten.

Grappig, ik ervaar dat dus totaal anders, maar ik kom niet uit het westen maar uit het zuiden. Heel de schoonfamilie knuffelt en kust elkaar, ook als ze elkaar iedere dag zien is de begroeting met stevige omhelzing en smakkerds. Hier dus totaal niet. Schoonfamilie was ook verbouwereerd dat we daar niet aan mee deden. Ook toen ik zei dat we officieel niet bij 70+ers op bezoek mochten, kreeg ik een snauw terug. Verbaasd waren ze helemaal toen ze ook hoorden dat wij niet bij mijn ouders meer waren geweest sinds begin maart. Tja, hun zien en knuffelen de andere kinderen en kleinkinderen bijna dagelijks, komen daar langs. Ook de hele periode hebben ze veelvuldig bezoek gehad. Nu is het daar niet zo spannend, maar hier is het toch lang echt een no go geweest. Mijn ouders zijn wel af en toe langs geweest, maar enkel buitenshuis, bliksembezoek en meer dan 1,5 meter afstand. Zo ook bij mijn broer. Toch echt een andere wereld.

Ook denk ik dat dat dus echt mee speelt met de weinig besmettingen die wij in het Noorden hebben. Hier werd gewoon sowieso niet zo innig begroet, wij noorderlingen zijn wat terughoudender daarmee. En niet alleen nu met de Corona, ook voor de Corona zijn noorderlingen gewoon minder knuffelig. Ik kom zelf uit de randstad (woon al 20 jaar in Drenthe), maar mijn vriend heeft er dan dus ook een hekel aan als ie mijn familie ziet, altijd dat innige welkom als je mekaar ziet :+
Ik kom nog bijna dagelijks bij mijn schoonfamilie over de vloer, mijn paard staat daar ook. Maar we zijn er eigenlijk nooit echt panisch mee omgegaan. Schoonouders hebben hun kleinkinderen ook altijd gewoon kunnen zien, willen ze ook zelf absoluut zo houden.

Verder ken ik ook eigenlijk niemand in het Noorden die Corona heeft gehad.

Ik ga ook gewoon nog steeds elke dag naar mijn werk. Iedereen zit wel zoveel mogelijk apart, maar het is bij ons zo onwijs druk (productiebedrijf voor bouwmaterialen) dat thuis werken eigenlijk geen optie is. Ook mensen in productie houden veel afstand, is ook niet nodig dat ze dicht bij elkaar staan. Dit is eigenlijk al vanaf het begin zo gegaan en iedereen op het werk kan zich hier in vinden. Er is niemand hier geweest die vond dat we allemaal thuis moesten blijven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:05

joyce_eddy schreef:
In
september hebben we een bruiloft aan de andere kant van het land. Er komt 35 man.. nu is er zo dat we 2 nachten blijven slapen. We hebben dus allemaal verschillende gezinnen, maar wel 10 persoons huisjes.. elke kamer met eigen badkamer maar wel 1 huisje met 10
Man... mag dat??

Wij hadden het weekend voor carnaval een bruiloft met wel een paar honderd man feestend in een tent in Limburg. Niemand is ziek geworden. Corona was er toen al

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:16

Blussem schreef:
Bedenk ook dat we juist besmettingen nodig hebben om groeps immuniteit te krijgen.
De maatregelen die we hebben zijn puur om te verkomen dat je pieken krijgt. Maar als je nu 0 besmetting hebt dan hebben we straks in herfst weer een probleem als dan het virus gaat pieken. Nu is er in ieder geval genoeg plek in het ziekenhuis v mocht je die zorg nodig hebben.

0 Besmettingen zou betekenen dat het virus uitgeroeid is. Dat lijkt me echt een betere optie dan besmetten voor de groepsimmuniteit. Het probleem is alleen dat je die nul besmettingen niet meer gaat redden. Daarvoor is het virus al te ver voor verspreid wereldwijd.

Hoe krijg je trouwens groepsimmuniteit door het virus zich maar te laten verspreiden? We hebben al eeuwen lang te maken met virussen die rond razen, waar ik weet niet hoeveel mensen door besmet werden en toch verdwenen die virussen niet. Groepsimmuniteit krijg je door vaccineren, waardoor je de groep immune mensen zo groot maakt,dat het virus zich niet meer kan verspreiden en uitdooft. En zelfs dan is het nog steeds heel moeilijk om echt van een virus af te komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:33

Het is nog maar de vraag of er via besmettingen immuniteit opgebouwd word tegen covid 19 , het is een verkoudheid/longvirus en de andere verkoudheidsvirussen bouw je ook geen volledige immuniteit tegen op, iets gemuteerd slaan ze elk jaar weer toe, net als de griep. Dus inderdaad , zoals Karl zegt , een vaccin is de enigste mogelijkheid om het echt te laten verdwijnen. Of iedereen moet de rest van zijn leven binnen de poorten van ons land blijven wanneer het is uitgedoofd en dat is niet te doen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:35

Daarnaast was het aantal mensen toch erg klein wat het nu gehad bleek te hebben toch?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:48

Zo, het gaat nog goed met de Brabantse industrie. Ging boodschappen doen, 150 meter verderop een oude MAN truck en een hoop politie. Laadklep was open en ze maakten foto's, de bekende blauwe vaten stonden erin. Toen ik terug kwam was alles afgezet en mocht er niemand meer door. Nadat ze mijn gegevens hadden gecontroleerd en wat vragen of we iets hadden gehoord (hond heeft vannacht wel geblaft maar heb niet op de klok gekeken) mocht ik toch richting huis. :))

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:54

Wat heeft dit met corona te maken?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:58

Blussem schreef:
Wat heeft dit met corona te maken?

Dat is/was ook bovengemiddeld aanwezig in Brabant.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:59

Alle criminaliteit daalde in coronatijd.
Behalve de drugslabs en aanverwante zaken. Die draaien nog volop.

Misschien zitten er wel stoffen in dat die drugsbrouwers immuun zijn.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:02

Maar Moonfish13, mag ik jou wat vragen? Je hebt toch corona of gehad? Heb je jezelf wel ruim 2 weken in quarantaine geplaatst nadat je heel zeker was dat het weer over was? Want het klinkt alsof je al gewoon weer buiten komt namelijk, dat lijkt wel heel snel als je corona hebt gehad. Ben je dan niet bang dat je het virus verspreid?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:06

Dat was inderdaad "de grap" hier, alles lag stil behalve de drugslabs.
Las net ook in het nieuws dat ze op mijn werk kantoorpersoneel weer naar het werk laten gaan.
https://www.ed.nl/veldhoven/asml-in-vel ... ~adc023f2/
Er werken 14000 man daar, 2000 zijn aan het werk gebleven op locatie, 250 gaan dus de komende 2 weken weer naar kantoor. Dat is een schijntje van alle werknemers en dan moet het zo in het nieuws? _O-
Als het met dat tempo gaat ben ik pas aan van het jaar aan de beurt, wij waren de allereerste club van 20 die naar huis zijn gestuurd, een dag later een hele grote groep.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:09

Ik kwam net bij de lokale vishandel en binnen vóór het raam zaten maar liefst 8 personeelsleden nog net niet bij elkaar op schoot samen koffie te drinken. En een grijs oud vrouwtje werd uitgenodigd gezellig aan te schuiven. Ik zei dus van dat is geen 1,5 meter he. Toen zei één van de medewerkers maar wij zijn collega's dus dat kan niet anders. En de grijze dakduif was 'n buurvrouwtje van één van hen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:18

Zuidlaardermarkt 2020 is wat betreft de paardenhandel al afgelast.
Een besluit over de kermis en waren markt wordt later genomen.

Nou, gelast dan alles af.
Tuurlijk zal er minder volk van heinde en ver naar Zuidlaren komen.
Maar of je nu te weinig afstand kunt bewaren tussen 800 bezoekers of 8000, te weinig afstand is te weinig afstand.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/160302 ... -niet-door

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:27

Even over het noorden hier is het inderdaad zo dat mensen elkaar minder snel begroeten met een kus of een knuffel ik heb maar 1 iemand in mijn vriendengroep die ik dan wel een knuffel geef maar voor de rest eigenlijk helemaal niet.

Ook zijn mensen hier veel meer opzich zelf en hebben we meer ruimte om ons heen. Als ik een rondje om mijn huis wandel zou ik amper mensen tegenkomen. En mensen houden zich hier er ook wel aan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen heb ze al genoeg gezien voel mijn irritatie zwaar omhoog gaan als het gebeurd. En vooral zijn het dan de oude mensen die even vlakbij je gaan staan. Als 22 jarige moet ik ze dan weer aanspreken maar het liefst heb ik een T-shirt aan waar op staat afstand ik werk met een zwakke doelgroep.

Ook ik ken dus niemand die corona heeft of er aan is overleden. Wel had ik bijna te maken met 1 geval maar die bleek ook gelukkig negatief te zijn getest.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:35

lenaa_tje schreef:
moonfish13 schreef:
Maargoed slagje humor:
.
.
.
.

Omdat een strafblad nogal nadelig is ...
Je moet dus niet met z’n 3en in de auto maar in het geval van mijn buren zou ik het begrijpen en als ze dus een bekeuring zouden krijgen zou ik ze nog helpen met bezwaar in dienen ook.

Dat ligt er maar net aan. Mijn gezin is 5 man. Wij kunnen wel met z'n vijven uit eten of in dezelfde auto. We kunnen zelfs met z'n allen op vakantie in een huis.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:36

Popstra schreef:
Zag net een stuk in het AD voorbij komen dat er zoveel griep patienten momenteel in de ziekenhuizen liggen.
Het einde van deze griep epedemie is nog lang niet in zicht schreven ze. De jaarlijkse griep vaccinatie zou niet tegen deze vorm van griep werken namelijk.

Dat is heel bizar. Een paar weken geleden zei een wetenschapper dat we, indien een deel van de maatregelen volgende winter nog zou toegepast worden, we ook veel minder griep zouden hebben. Want afstand, handhygiene, minder contacten etc. werkt even goed tegen het verspreiden van het griepvirus.
Dus na een periode van lockdown zou je veronderstellen ook bijna geen griep te zien.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:38

@rien10 zeker maar in dit geval is de zoon uitwonend en mag het dus niet . Hij woont begeleid zelfstandig. Tja ze blijven een gezin ook al woont hij niet thuis.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:39

Dat is waar Lenaa_tje. Mijn gezin is mijn "huishouden". 5 man hier in huis. Ik poets en kook me suf ha ha (met liefde).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:28

Ik zie weer aparte dingen voorbij komen.. de vergelijkig met een politiestaat? Volgens mij valt dat in Nederland echt alles mee...

Overigens als de 1,5 meter tijdelijk zou zijn, en het inhumaan is om mensen bij elkaar vandaan te houden, hoe denken 'we' dat dat gaat werken dan? Volgens mij is er vooralsnog nog geen vaccin of medicijn tegen corona én is er niet onomstotelijk bewezen dat je het niet kan oplopen als je bij elkaar bent..
Dus is het dan inhumaan om mensen uit elkaar te houden, of is het inhumaan om ze niet ziek te laten worden?

Daarnaast is het denk ik tot nu toe vrij duidelijk dat het gaat om een intelligente lockdown, dus dat best veel regels verschillen opgevat worden. Aan de ene kant heb je dan de mensen die moord en brand schreeuwen dat het heel onduidelijk is allemaal. En dan heb je ook de mensen die geen regels willen, en de regels die er zijn belachelijk maken want veeeel te ingewikkeld allemaal. Ik denk dan 'doe er je voordeel mee dat het breder uitlegbaar is en zeur niet zo om het zeuren..'.

Ik volg het niet precies maar ik heb het idee dat er vnl boetes uitgedeeld worden als mensen lekker bijdehandt gaan doen tegen handhavers. En uiteraard zijn er altijd handhavers die onrelijdelijk zijn. Dat is gewoon menseigen dus die heb je daar ook tussen zitten.

Het verschil tussen een pretpark en evenement lijkt mij nogal logisch... dat het ene wel kan en het andere niet is denk ik niet meten met twee maten, maar risicobeperking..
Want als ik bij de Efteling net zo dicht op elkaar gepakt sta als bij Awakenings dan hoeft de Efteling echt niet meer :')
Ik ben erg pro blijf-uit-mn-aura.. De markten waar mensen heerlijk midden op de paden blijven kletsen en alles blokkeren, hopelijk is dat verleden tijd. Mensen die zich tegelijkertijd met jou door een deur proppen, overvolle liften, kletsen midden in de supermarkt, in de rij voor een loket in je nek gaan staan hijgen, schuifelen door een winkelstraat. zoenen door collega's bij verjaardagen... verschrikkelijk... Laat er in het openbare leven maar meer afstand komen. Dan kunnen mensen prive een beetje kijken wat ze doen...

Over de eigen verantwoording... ik kan me nog herinneren dat er geschreeuwd werd om ACTIE! SCHOLEN DICHT! ONVERANTWOORD ALLEMAAL!! Bla bla bla... :')
dus met eigen verantwoordelijkheid zijn er geen duidelijke regels, en met duidelijke regels is het een politiestaat... ga er maar aan staan als overheid..

Hier (randje van een stad) is het nog steeds prima te doen met afstand houden.. soms buiten lopen mensen dicht langs, maar dat is buiten en daar kan ik me niet druk om maken.. In de winkels gaat het vooralsnog prima... Ik vind het nog steeds heerlijk rustig.. :D

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:47

Ik woon in Friesland en ook hier zijn natuurlijk corona besmettingen. Omdat mensen het niet in hun eigen kring meemaken, wil niet zeggen dat dit voor heel het noorden geldt? Gelukkig wel minder dan in veel andere delen van het land. Wat mij betreft blijft die 1.5 meter samenleving er nog een hele tijd, als ik zie hoe laconiek mensen er nu over doen, voorspel ik straks een opleving qua besmettingen. Voor een intelligente lockdown heb je een bepaalde mate van intelligentie nodig en daarom zal een deel van de mensen het onzin blijven vinden allemaal.
Laatst bijgewerkt door Ann op 29-05-20 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt