Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:39

Huertecilla schreef:
mariekeoo schreef:
Nee maar ze hebben het opschalen van de IC bedden gebaseerd op te verwachten cijfers voor de komende periode. Zo weten ze dat er een piek gaat komen in Mei enzo.

Nogmaals; als je niet test weet je het básisgegevevn niet. Noch de omvang, noch de ontwikkeling.
Maar goed, daar kan jij ook niets aan doen. Sterkte.

Testen ze in Spanje dan wel iedereen waarvan het vermoeden is dat die corona heeft?
Hebben ze bij jullie wel genoeg testen? Er was toch een hele lading slechte testen ingekocht, dan weet je toch alsnog niet hoe je er voor staat?
Bij jullie is het beleid toch ook pas testen bij klachten?
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 29-03-20 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:40

tienus63 schreef:
Ik verwacht verlenging en strengere handhaving.

Dat hoop ik

Waarom kunnen mensen in andere landen wel gewoon binnen blijven en in dit vage land niet

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:41

niet veel discussie eigenlijk, Zweden zijn heel ''lagom'' zoals we zeggen. de overheid volgt hier gewoon de regels volgens onze versie van rivm en die zijn rustig en gecontroleerd. Tis voornamelijk de oliebol die we over ons heen krijgen van andere landen :+ bepaalde wedstrijden etc die zijn dan wel afgelast

Denk ook dat landen niet te vergelijken te zijn, ik bedoel wij hebben 10 miljoen inwoners op een land wat veel groter is als NL

edit: Makkelijker mensen te ontwijken ook :P veel werk is dan wel dicht zoals Volvo, maar alleen omdat er geen onderdelen binnen komen anders waren de fabrieken open gebleven. De kantoorbanen die kunnen thuiswerken

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:43

moonsparkle schreef:
Lijkt wel of iedereen naar Duitsland gaat, Italië, Frankrijk , Nederland, is dat dan het enige land met heel veel capaciteit?

Duitsland heeft er inderdaad veel, 29.2 per 100,000 inwoners om precies te zijn. Nederland heeft er slechts 6.4 en het Europese gemiddelde ligt bij 11.5. Frankrijk heeft er 11.6 en Italië 12.5. Dus Duitsland staat sowieso ver boven de rest als het gaat om het aantal bedden op de critical care. Daar komt dan nog bij dat het leger op het moment aan het mobiliseren is en ook beademingsapparaten e.d. beschikbaar stelt, waardoor de capaciteiten nog verder verhoogd worden.

https://www.researchgate.net/publicatio ... _in_Europe
Via deze link kun je het artikel in PDF downloaden. Hier staan cijfers van alle Europese landen. Let wel, dit zijn cijfers van 2012, maar bij een artikel wat ik in de Financial Times vond staan geen cijfers.
Laatst bijgewerkt door Destination op 29-03-20 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:43

Daks schreef:
tienus63 schreef:
Ik verwacht verlenging en strengere handhaving.

Dat hoop ik

Waarom kunnen mensen in andere landen wel gewoon binnen blijven en in dit vage land niet

Nou dit... Ik woon in BE en werk in NL, en als ik zie hoeveel mensen er nog gewoon op de baan zijn in NL en hoeveel er voor hun plezier nog komen shoppen in een ruitershop... Dan vraag ik me soms toch oprecht af of het belletje niet stilaan begint te rinkelen :(

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:44

Wij hebben deze week een aantal keren contact gehad met onze vroegere buren uit Nederland die in Zweden wonen. Zij maken zich wel degelijk zorgen en blijven zelf zoveel mogelijk binnen. Ik denk persoonlijk dat je niet bijna niet per land kan bekijken, het virus blijft ook niet binnen landsgrenzen.

Zo viel mij net ook wel de opmerking op dat wij hier in Spanje niets kunnen zeggen over de situatie in Nederland, omdat Nederlanders dat ook niet kunnen over de situatie in Spanje. Ik wil daar toch nog wel even op inhaken. Ten eerste, en dat heb ik al eerder gezegd, interesseert Nederland me net zoveel als Spanje, omdat mijn hele gezin op één na in Nederland woont. Dus 6 (schoon)kinderen, 3 (bijna 4) kleinkinderen en veel familie en vrienden. Ooit gaan we trouwens zelf ook terug en we hebben zelfs nog een appartement in Brabant, in de brandhaard, waar we dus ook nog buren hebben. Onze buurtjes van daar, drie van boven de 75, waren hier in oktober nog samen bij ons op vakantie. Hechte vriendschappen!

Het grote verschil is dat wij gewoon de hele dag Nederlandse televisie hebben, Nederlandse kranten lezen via internet, contact hebben met Nederlanders en bijvoorbeeld hier mee kunnen lezen. Iemand die in Nederland zit zal inderdaad het Spaanse nieuws niet kunnen volgen, in elk geval niet zo intensief, al was het alleen al om de taalbeheersing. Doordat wij het nieuws zowel in het Spaans als in het Nederlands volgen in beide landen, is vergelijken voor ons wél van belang.

Voor andere Nederlanders in het buitenland, ook hier op Bokt, zal dat niet anders zijn.

En op de laatste vraag: nee, ook hier wordt niet direct getest, er zijn er niet voldoende. Bij opname komt testen pas aan de orde volgens mij. Ik ken één persoon met corona, getest, zij was al een week ziek thuis voor ze werd opgenomen en getest.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:50

MoniqueT schreef:
Wij hebben deze week een aantal keren contact gehad met onze vroegere buren uit Nederland die in Zweden wonen. Zij maken zich wel degelijk zorgen en blijven zelf zoveel mogelijk binnen. Ik denk persoonlijk dat je niet bijna niet per land kan bekijken, het virus blijft ook niet binnen landsgrenzen.

Zo viel mij net ook wel de opmerking op dat wij hier in Spanje niets kunnen zeggen over de situatie in Nederland, omdat Nederlanders dat ook niet kunnen over de situatie in Spanje. Ik wil daar toch nog wel even op inhaken. Ten eerste, en dat heb ik al eerder gezegd, interesseert Nederland me net zoveel als Spanje, omdat mijn hele gezin op één na in Nederland woont. Dus 6 (schoon)kinderen, 3 (bijna 4) kleinkinderen en veel familie en vrienden. Ooit gaan we trouwens zelf ook terug en we hebben zelfs nog een appartement in Brabant, in de brandhaard, waar we dus ook nog buren hebben. Onze buurtjes van daar, drie van boven de 75, waren hier in oktober nog samen bij ons op vakantie. Hechte vriendschappen!

Het grote verschil is dat wij gewoon de hele dag Nederlandse televisie hebben, Nederlandse kranten lezen via internet, contact hebben met Nederlanders en bijvoorbeeld hier mee kunnen lezen. Iemand die in Nederland zit zal inderdaad het Spaanse nieuws niet kunnen volgen, in elk geval niet zo intensief, al was het alleen al om de taalbeheersing. Doordat wij het nieuws zowel in het Spaans als in het Nederlands volgen in beide landen, is vergelijken voor ons wél van belang.

Voor andere Nederlanders in het buitenland, ook hier op Bokt, zal dat niet anders zijn.

En op de laatste vraag: nee, ook hier wordt niet direct getest, er zijn er niet voldoende. Bij opname komt testen pas aan de orde volgens mij. Ik ken één persoon met corona, getest, zij was al een week ziek thuis voor ze werd opgenomen en getest.

Het gaat ook niet om de wijze waarop jij het brengt Monique, maar het “ gehak” op een land (Nederland) waar je zelf niet woont op een Nederlands forum. Dat zet niet echt zoden aan de dijk.

MoniqueT

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:58

Ik weet wat en wie je bedoelt. Maar ik krijg zelf ook berichten van mensen uit Nederland die me willen vertellen wat er allemaal gaande is. De wereld is heel klein tegenwoordig hoor. En niet elke emigrant heeft Nederland volledig losgelaten, integendeel hier :-) Dat wilde ik wel even kwijt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:00

MoniqueT schreef:
Ik weet wat en wie je bedoelt. Maar ik krijg zelf ook berichten van mensen uit Nederland die me willen vertellen wat er allemaal gaande is. De wereld is heel klein tegenwoordig hoor. En niet elke emigrant heeft Nederland volledig losgelaten, integendeel hier :-) Dat wilde ik wel even kwijt.

Daar ging het mij ook niet om :o
Maar het is gewoon zo dat je een kader creëert mijn kader is heel anders als ik hier bepaalde dingen lees. Of dat juist goed is of juist niet laat ik in het midden. Juist omdat ik in een omgeving zit waarvan niemand ziek is. Betekend dat, dat ik mij niet aan de regels houd? Nee maar dat kader creëert wel eventueel angst.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 29-03-20 16:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:01

Huertecilla schreef:
mariekeoo schreef:
Nee maar ze hebben het opschalen van de IC bedden gebaseerd op te verwachten cijfers voor de komende periode. Zo weten ze dat er een piek gaat komen in Mei enzo.

Nogmaals; als je niet test weet je het básisgegevevn niet. Noch de omvang, noch de ontwikkeling.
Maar goed, daar kan jij ook niets aan doen. Sterkte.

En al hadden we 17 miljoen testen: ze zijn maar in 55-75% van de gevallen accuraat, dus je hebt ook nog een reële kans op een vals negatief resultaat. Sta je dan, met je volledig geteste populatie waarbij de negatief geteste mensen nog steeds positief zouden kunnen zijn.

Edit: bron
Evaluating the accuracy of different respiratory specimens in the laboratory diagnosis and monitoring the viral shedding of 2019-nCoV infections
Wetenschappelijk artikel over verschillende testmethodes:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20021493v2
Laatst bijgewerkt door Hilary op 29-03-20 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:03

MoniqueT schreef:

Lijkt mij voor jou best zwaar dat je familie en vrienden over 2 landen verspreid wonen. Hopelijk kan je ze snel weer fysiek in de armen sluiten Y;(

zoefie

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:12

Ik vind het net bijzonder interessant om te lezen hie het in andere landen gaat. Ik woon dan wel in Duitsland maar ik volg van allebei het nieuws. Ik vind het ook handig om de ontwikkelingen in Spanje, zweden, belgië te lezen. Jammer dat mensen zich gelijk zo aangesproken voelen als “ gehak” op hun land. We proberen er allemaal het beste van te maken en ik vermoed dat hier op bokt niemand direct verantwoordelijk is voor de koers die een land vaart. Leer van elkaar mede-aardbewoners Dus....dank voor de (buitenlandse) aanvullingen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:13

En dan nog wat voor nut heeft alles en iedereen testen?
Imo zijn er drie uitslagen (hypothetisch gesteld dat uitslagen 100 % accuraat zijn)

1 je hebt klachten en hebt het virus onder de leden.

2 je hebt het virus gehad, en in meer of mindere mate ziek geweest.

3 je hebt het niet gehad. Maar wanneer krijg je het dan wel?
Wil je dan iedere week getest worden?

Logistiek gezien is het massaal testen een uitdaging.
Los van het feit of er voldoende testen en laboratoria zijn.
Moet iedereen maar samenscholen op de prikpost?
Moet de prikzuster huis aan huis bezoeken afleggen? Bij ieder adres volledig ontsmetten en beschermende kleding aantrekken.

Ik wil zelf ook heel graag weten of ik het gehad zou hebben. En ik hoop van harte dat dat onderzocht zou kunnen worden bij mijn reguliere bloedonderzoek.
Zou ik het gehad hebben, geeft dat rust voor deze variant, maar het is ook schijnveiligheid.
Is de besmetting van 6 weken geleden, of heb je het net opgelopen?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:13

Paardenfan25 schreef:
MoniqueT schreef:

Lijkt mij voor jou best zwaar dat je familie en vrienden over 2 landen verspreid wonen. Hopelijk kan je ze snel weer fysiek in de armen sluiten Y;(

Ik heb echt nooit heimwee gehad in de 10 jaar dat we hier wonen. Vanmorgen stak het ineens heel erg de kop op. Dank voor je lieve woorden!

Hakken is inderdaad niet nodig, Zoefie. Laten we van elkaar leren en hopen dat beleidsmakers dat ook doen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:15

zoefie schreef:
Ik vind het net bijzonder interessant om te lezen hie het in andere landen gaat. Ik woon dan wel in Duitsland maar ik volg van allebei het nieuws. Ik vind het ook handig om de ontwikkelingen in Spanje, zweden, belgië te lezen. Jammer dat mensen zich gelijk zo aangesproken voelen als “ gehak” op hun land. We proberen er allemaal het beste van te maken en ik vermoed dat hier op bokt niemand direct verantwoordelijk is voor de koers die een land vaart. Leer van elkaar mede-aardbewoners Dus....dank voor de (buitenlandse) aanvullingen

Ik vind het ook heel interessant, maar misschien kunnen we de waardeoordelen ( lees vingerwijzen) weglaten hier?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:16

Knuffel voor jou, Monique.
Ik kan me goed voorstellen dat het nu allemaal net wat anders ligt. Zolang alles z'n gangetje gaat is het toch anders dan wanneer er zulke sh*t is zoals nu, dan wil je soms toch echt wel bij je dierbaren zijn.

En hakken is inderdaad helemaal nergens voor nodig. Het is geen landenwedstrijd. En bovendien worden er door regeringen beslissingen genomen waar wij verder ook geen invloed op hebben. 't Zou ook fijn zijn als dat zo gebracht wordt en dat het niet wordt gebracht alsof mensen daar persoonlijk volledig verantwoordelijk voor zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:16

Ik hoop ook dat er snel een test komt om antistoffen te bepalen,die voor iedereen bereikbaar is.
Ik denk dat dat lucht aan de maatschappij geeft, mensen die afweerstoffen hebben kunnen aan het werk of zich heel goed nuttig maken, mensen die het virus niet gehad hebben kunnen voorzichtig blijven om zo de druk op de gezondheidszorg naar beneden te brengen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:19

Janine1990 schreef:
mysa schreef:
Vanaf morgen schijnt er een hoeveelheid tests extra beschikbaar te komen.

Maar wanneer gaan ze testen?

Ik las gisteren een verhaal (ik probeer het op te zoeken) van een Nederlandse arts-assistent die werd getest omdat ze in Oostenrijk was geweest. Geen symptomen, wel corona...

Ziekenhuispersoneel wordt wel laagdrempelig getest.

Testen zijn overigens wel beschikbaar, maar NL staat uiteraard weer onderaan de lijst net als met medicijnen omdat wij het minst betalen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:21

Bigone, nou, daar zit ik ook heel erg op te hopen.
Ik heb toevallig in mijn 'dagboek' zitten lezen en in de tweede week van februari, nog voor het eerste officiele geval in NL, had ik al klachten die er verdacht veel op leken, dit heb ik erover geschreven:
Citaat:
Tot gisteren deden m'n longen bij hoesten of niezen zo zeer dat ik ze gewoon vast moest houden.

Echt, zoiets heb ik nog nooit gevoeld en het was zo anders dan een gewone verkoudheid/griep..... ik heb zelf allemaal het idee dat ik het toen al te pakken had, maar dat lijkt wel vreemd in het kader van de eerste ontdekking. Al met al zou ik het wel heel graag willen weten.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:22

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:23

Dank voor de knuffel, Oscar! Vandaag kan ik ze goed gebruiken.

Dat komt mede doordat mijn zoon en zijn vriendin deze week naar de notaris gaan voor de overdracht van hun nieuwe woning. Ze hebben 20 dagen om te verhuizen, in het nieuwe huis moet nog vloerverwarming gelegd worden, evenals een nieuwe vloer op de hele benedenverdieping én ze moeten alles nog laten schilderen. Fingers crossen dus dat al die werkzaamheden doorgaan, want al is corona krijgen ernstiger, het zou fijn zijn als dit door kan gaan.

Ze moeten op 23 april hun eigen huis opleveren en dat is grotendeels gemeubileerd verkocht, alleen het bed gaat mee. Dat betekent ook dat ze geen meubels hebben als dit ook stagneert. Allemaal zorgen ...

Wel hebben beiden waarschijnlijk het virus al gehad, gelukkig niet echt heel ernstig en dat geeft wat minder zorg. Maar zij werkt in de thuiszorg, dus de klusdagen worden waarschijnlijk werkdagen. En ik was ze zo graag gaan helpen, gaat ook niet. Die antistoffentest zou in hun geval ook wel heel welkom zijn.

In geval van uiterste nood kunnen ze misschien wel de overdracht van hun eigen huisje uitstellen, de koper heeft het gekocht om te gaan verhuren (geen idee hoever het daarmee staat) en de hypotheek kan ook geregeld worden.

En Echwel, ja, er zijn erger zorgen, maar een moeder piekert toch over haar kinderen ...
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 29-03-20 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:24

verootjoo schreef:
Testen zijn overigens wel beschikbaar, maar NL staat uiteraard weer onderaan de lijst net als met medicijnen omdat wij het minst betalen.

Heb je daar een bron van?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:26

Even iets anders..
Denk je dat na de crisis de wereld weer gewoon doorgaat waar we waren gebleven hiervoor

Monique dat zijn je ergste zorgen of je kinderen ok zijn
Hoe oud ze dan ook zijn, maar het blijven je kinderen en dat geeft een boel zorgen.

Kun je met niks materialistisch vergelijken

Ik wens je heel veel sterkte en als ik vanuit Nederland iets voor je kan doen geef maar een gil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:28

Oscar schreef:
Bigone, nou, daar zit ik ook heel erg op te hopen.
Ik heb toevallig in mijn 'dagboek' zitten lezen en in de tweede week van februari, nog voor het eerste officiele geval in NL, had ik al klachten die er verdacht veel op leken, dit heb ik erover geschreven:
Citaat:
Tot gisteren deden m'n longen bij hoesten of niezen zo zeer dat ik ze gewoon vast moest houden.

Echt, zoiets heb ik nog nooit gevoeld en het was zo anders dan een gewone verkoudheid/griep..... ik heb zelf allemaal het idee dat ik het toen al te pakken had, maar dat lijkt wel vreemd in het kader van de eerste ontdekking. Al met al zou ik het wel heel graag willen weten.

Achteraf is er ook best wat zorgpersoneel dat al voor de eerste officiele besmetting klachten vertoonden die erg veel weg hadden van het ziekteverloop van COVID-19. Zo gek zou het niet zijn, iedereen is nu natuurlijk hyperalert op de symptomen maar toen het nog niet in NL was was dat een stuk minder. Denk dat best wat mensen het al gehad hebben maar het hebben weggewuifd onder het mom 'heftige verkoudheid'. Pas bij de eerste ziekenhuisopname was het zeker.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:32

Emmaa_ schreef:
Achteraf is er ook best wat zorgpersoneel dat al voor de eerste officiele besmetting klachten vertoonden die erg veel weg hadden van het ziekteverloop van COVID-19. Zo gek zou het niet zijn, iedereen is nu natuurlijk hyperalert op de symptomen maar toen het nog niet in NL was was dat een stuk minder. Denk dat best wat mensen het al gehad hebben maar het hebben weggewuifd onder het mom 'heftige verkoudheid'. Pas bij de eerste ziekenhuisopname was het zeker.

Dat heb ik inderdaad ook gelezen.
Ik ben onder oncologische behandeling bij een groter ziekenhuis in Brabant en er zijn weken dat ik 3 keer in het ziekenhuis zit/lig.
Met dat in het achterhoofd zou het inderdaad gewoon kunnen.