MoniqueT schreef:Wij hebben deze week een aantal keren contact gehad met onze vroegere buren uit Nederland die in Zweden wonen. Zij maken zich wel degelijk zorgen en blijven zelf zoveel mogelijk binnen. Ik denk persoonlijk dat je niet bijna niet per land kan bekijken, het virus blijft ook niet binnen landsgrenzen.
Zo viel mij net ook wel de opmerking op dat wij hier in Spanje niets kunnen zeggen over de situatie in Nederland, omdat Nederlanders dat ook niet kunnen over de situatie in Spanje. Ik wil daar toch nog wel even op inhaken. Ten eerste, en dat heb ik al eerder gezegd, interesseert Nederland me net zoveel als Spanje, omdat mijn hele gezin op één na in Nederland woont. Dus 6 (schoon)kinderen, 3 (bijna 4) kleinkinderen en veel familie en vrienden. Ooit gaan we trouwens zelf ook terug en we hebben zelfs nog een appartement in Brabant, in de brandhaard, waar we dus ook nog buren hebben. Onze buurtjes van daar, drie van boven de 75, waren hier in oktober nog samen bij ons op vakantie. Hechte vriendschappen!
Het grote verschil is dat wij gewoon de hele dag Nederlandse televisie hebben, Nederlandse kranten lezen via internet, contact hebben met Nederlanders en bijvoorbeeld hier mee kunnen lezen. Iemand die in Nederland zit zal inderdaad het Spaanse nieuws niet kunnen volgen, in elk geval niet zo intensief, al was het alleen al om de taalbeheersing. Doordat wij het nieuws zowel in het Spaans als in het Nederlands volgen in beide landen, is vergelijken voor ons wél van belang.
Voor andere Nederlanders in het buitenland, ook hier op Bokt, zal dat niet anders zijn.
En op de laatste vraag: nee, ook hier wordt niet direct getest, er zijn er niet voldoende. Bij opname komt testen pas aan de orde volgens mij. Ik ken één persoon met corona, getest, zij was al een week ziek thuis voor ze werd opgenomen en getest.
Het gaat ook niet om de wijze waarop jij het brengt Monique, maar het “ gehak” op een land (Nederland) waar je zelf niet woont op een Nederlands forum. Dat zet niet echt zoden aan de dijk.