Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:27

Je kunt het altijd nog verkopen of weggeven :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:20

Daarom.

Zit nog wel te twijfelen of ik nog een klein portie zou maken met munt en tijm. Alleen kleine flesjes zijn op. Kleinste zijn nu halve liter. Of moet potjes gebruiken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 08:23

Elk jaar wil ik vlier aanplanten en elk jaar vergeet ik het :+

Joepie :roll:

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:24

Oh hier gisteren ook allemaal dood geknepen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:28

Ben ook al dagen bezig die kleine monsters dood te knijpen... :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:29

Etters zijn het.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 08:34

Wij hebben ze aan de kippen gegeven }:)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:37

Ben benieuwd of ze ook op mijn aardappelen zitten, ik heb er geplant (in hooi) onder de perenbomen, en er zijn blijkbaar nog redelijk wat kleine lekkere aardappels in de grond blijven zitten vorig jaar (kleine rode, erg lekker in de oven of als frietjes).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:33

Nou had net feestje van de kevers. Had bij aankomst gelijk alles gecontroleerd paar planten. Wil weg gaan kijk even vluchtig bij de aardappelen zie ik wat raars ja hoor volle bingo kaart en plant zat helemaal vol. -O-

Misschien maar even gaas om de aardappelen zetten en kippen er laten lopen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:54

Straks ook maar even controleren dan..:

Ik heb het opgegeven. Bijna al mijn courgette en pompoen is opgegeten door enkele loslopende kippen. Ben nu maar plantjes gaan halen in de winkel om afgeschermd te planten :') Ik ga blij zijn als volgend jaar onze moestuin volledig opnieuw is ingedeeld.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:11

Mijn voorraad vlierbloesemsiroop :)
Ook in potten, want flessen te weinig.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:53

Oh liter flessen genoeg ben flink aan het sparen geweest mede mogelijk gemaakt ook door andere mensen via Facebook.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:30

Hier zitten ook mensen met bijen, toch?
Hebben jullie een cursus gevolgd? En wat zijn jullie aan kosten kwijt ieder jaar?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:33

Ik wil ze volgend jaar :) ga dan komend jaar de cursus doen, vind ik toch fijner dan zo beginnen. Volgens mij maak je vooral in het begin even kosten maar valt het daarna erg mee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:46

Wel cursus gevolgd, maar ivm onzeker over aandurven het gelijk met start aangeboden volkje geweigerd (wilde niet met dieren zitten die ik niet durfde te verzorgen, dit was nl nog voor de eerste praktijkles) en daarna door overleden pony en jaren daarna droogte geen volk gezocht (en nu inmiddels eerst verhuizen). Kosten hangt voor een groot deel af van hoe je wil imkeren. Is honing je prio, dan gebruik je vaak kunstraat, suiker als voer en heb je meer spullen, opslagruimte en gereedschap nodig.

Ik kwam tijdens de cursus tot de conclusie dat op borsthoogte tillen van 20-25kg geen lange termijn optie ging zijn en ben dus meteen al gaan kijken naar andere kasten. Zodat ik minder zwaar hoefde te tillen, en slepen met volken wilde ik ook niet. Voor mij is het nl een heel dubbel verhaal als er aan de ene kant gehamerd word op hygiene qua handschoenen en gereedschap ivm ziektes niet in een andere kast gebruiken, maar wel volken verplaatsen en onderling schuiven met ramen en kasten.
Daar boven op kwam de ellende met vervuilde was voor kunstraat en de dode volken daardoor en toen was ik veel meer geinteresseerd in een systeem met minder honing, maar ook minder spulllen nodig (heb daar ook amper ruimte voor).Uiteindelijk dus een stuk meer gesloten systeem met minder zorgen dat ook beter bestand is tegen een lijf wat er gewoon niet jonger op wordt en ik wil dit graag heeeeeel lang kunnen blijven doen.
Zoek op yt eens naar Philip Chandler ( https://www.youtube.com/user/beesontoastful )

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 12:19

Op zich zou ik wel graag wat honing willen, maar is niet mijn hoofd insteek moet ik zeggen. Ik vind het interessant om de bijen te zien hoe ze het doen en het handwerk vind ik erg interessant. Als dan nog een paar potjes honing eruit te halen zijn is het helemaal top.

Misschien dat het later wel wat meer prio krijgt als wij echt richting zelfvoorzienend leven gaan, maar voor nu niet.
Ik wou het eerst niet omdat onze tuin te klein is en met honden en klein kind geen goede combinatie vind en ik geen overlast wil veroorzaken. Maar de vereniging hier in het dorp heeft een "stal" ofzo waar je ze af kunt zetten.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 12:48

Wij hebben bijen! De opstartkosten zijn vrij hoog. Ook als je besluit er nog een volkje bij te willen. Dit is ons derde jaar en we kopen nog regelmatig spul bij.

Wij hebben de bijen vooral voor de bestuiving en omdat we het gaaf vinden. Honing zou leuk zijn maar geen prio.

Ik heb een biodynamische curcus gevolgd. Curcus is wel handig maar moet niet. Als je iemand hebt waarbij je af en toe kan meekijken kan je daar net zoveel van leren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:40

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:48

Moonfight schreef:
Wij hebben bijen! De opstartkosten zijn vrij hoog. Ook als je besluit er nog een volkje bij te willen. Dit is ons derde jaar en we kopen nog regelmatig spul bij.

Wij hebben de bijen vooral voor de bestuiving en omdat we het gaaf vinden. Honing zou leuk zijn maar geen prio.

Ik heb een biodynamische curcus gevolgd. Curcus is wel handig maar moet niet. Als je iemand hebt waarbij je af en toe kan meekijken kan je daar net zoveel van leren.

Heb je dan nog niet kunnen oogsten? :)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:49

Wij hebben ook bijen.
De opstartkosten zijn redelijk hoog, zeker als je ook een cursus doet. Ik kan je wel aanraden om een cursus te doen, zelf ben ik ook eerst begonnen met een imker die hielp maar die kwam al snel niet meer waardoor ik aan mijn lot overgelaten werd. Met een hoop internet is dat wel goed gekomen maar daarna heb ik dus wel de cursus gedaan..

Ik heb ze inderdaad ook voor de bestuiving, honing + restproducten zijn mooi meegenomen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 15:10

Century schreef:
Moonfight schreef:

Heb je dan nog niet kunnen oogsten? :)

Nope, met die mega droge jaren mogen we al blij zijn dat de bijen het overleefd hebben :+ Dit is het eerste jaar dat ze echt de kans krijgen om veel nectar binnen te halen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:52

Ah jammer! Gelukkig dat het dit jaar beter is qua droogte/hitte (al is het wel erg warm op 't moment). Maar het is sowieso leuk, bijen. Ik wil ze net als de rest voor bestuiving en omdat ze leuk zijn, honing is een leuke extra (maar die zou ik wel willen).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:00

Okay conclusie is betreffende vlierbloesem siroop het is niet vies, maar gezien de hoeveelheid suiker valt het tegen. Zou het dus niet gauw weer maken of kleinere beetjes om ergens doorheen te gebruiken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:01

Met koolzuurwater is het veel lekkerder dan met gewoon water :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:07

Hhhmm jammer dat ik deze hitte niet trek met mondkapje, maar kom voorlopig niet in de winkel. En nu om voor 35 euro te bestellen gaat mij iets te ver.