Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:47

DuoPenotti schreef:
En minder werken is ook minder pensioen opbouw.i

Nou met pensioen zou ik nu meer krijgen als minima. :=

Opgevraagd via mijn pensioen overzicht. Duurt alleen nog dik 20 jaar voor ik daar in aanmerking kom.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:16

Polar schreef:
Maar zelfs al zou het geld van iedereen die 'onterecht' een uitkering ontvangt, afgenomen worden, dan komt dat geld nog niet bij jou terug.
Het lastige aan deze hele discussie vind ik dat er ook heel veel mensen worden beschuldigd, niet specifiek door jou, van fraude, omdat ze een feestje vieren of een drankje drinken.
Wat iemand met zijn/haar geld doet, hoe dat ontvangen of verdiend is en of het terecht of onterecht is, is niet aan ons om over te oordelen.

Je pikt er steeds alleen een deel uit.

Het hoeft niet bij mij terecht te komen.

En het gaat ook niet alleen om het geld.

Ik gaf de zorg als voorbeeld. Waar mensen thuiszitten, staan anderen soms 2x zo hard te werken, omdat er gewoon mensen zorgafhankelijk zijn en je het werk niet kan laten liggen.
Het steekt mensen die dan veel en extra hard werken, om te zien dat hun collega's ziek zijn, maar wel leuke dingen kunnen doen. Als je dat niet begrijpt, kan ik daar ook niks aan doen.

En zwart geld is hun geld ja, maar officieel wel gewoon zwart, dus kunnen we over discussiëren of dat echt van je is en je dat volledig zelf zou mogen besteden. Ik ben op zich niet tegen zwart geld, dus het zal me in theorie een zorg zijn.

Maar het gaat om klagen dat je te weinig hebt, waar er dan al wel iets extra binnen komt. Het gaat om niet werken en dan toch iets doen zodat je meer hebt dan de collega's die jou opvangen. Dan gaat het echt niet alleen om de euro's. Maar het zou vaak al beter zijn als mensen dan niet klagen of juist pronken met wat ze doen en hebben. DAT is wat bij anderen steekt. Of dat nou terecht is of niet, het zijn maar mensen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:22

mvdende schreef:
Zo gratis is dat onderwijs nu niet hoor.....zeker na de middelbare niet...

Ja, de kinderbijslag inderdaad. Maar verder echt dus geen één andere toeslagen!

Ja, met mijn wajong kost ik de maatschappij veel geld. Heb er alleen niet voor gekozen om met een beperking geboren te worden.

Ja, mijn geluk dat mijn wieg hier in Nederland heeft gestaan, waardoor ik recht heb op een uitkering en andere minima regelingen.

Tja, nu zal half Bokt over me heen vallen, maar dat risico neem ik en aanvaard ik.

Maar als jij de hele dag op Bokt kan reageren en jezelf goed kan verwoorden, kan je echt wel werk vinden dat je past en wel een eigen inkomen vergaren.

Dan kan je me 10x vertellen dat ik niet weet waarom je afgekeurd bent, dat ik dat niet bepaal, maar je zit hier wel elke dag en vaak te reageren, dus dat omgezet in euro's zou dat al heel leuk inkomen zijn.

En ja, dat is mijn mening en sta ik net zo hard achter als alles wat jij uitkraamt en voor jezelf loopt te verdedigen hier. Je hebt gewoon geen idee hoe een sociaal stelsel werkt en waar je deel van bent.
Het was nog te begrijpen geweest als je zelf kei en keihard werkt, dat je tegen dingen bent, maar je bent zelf bij uitstek iemand die profiteert van alles wat we in Nederland geregeld hebben.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:25

BigOne schreef:
Dat lukt haar in bijna elk topic dat over geld gaat, klagen, afgeven op anderen maar ondertussen.
Geef maar op, het kwartje valt al jaren niet.

Ik ben gewoon verbaasd over de kortzichtigheid en het egoisme....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:29

Nou bedankt sp.. Weet ik ook weer hoe je over me denkt.

Want daar komt jou bericht ook op neer.

En op diverse andere

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:39

DuoPenotti schreef:
Nou bedankt sp.. Weet ik ook weer hoe je over me denkt.

Want daar komt jou bericht ook op neer.

En op diverse andere

Ik snap dat het zo overkomt nu, echt wel.

Maar het gaat vooral om de weerstand van mvdende tegen alles waar ze zelf van profiteert.

Ze mag blij zijn hoe het hier in Nederland geregeld is en wat ze ondanks haar inkomen allemaal heeft en kan doen. Daar tegenover gunt ze een ander niks. Daar komt het feitelijk op neer.

En er zit wel een kern van waarheid in, dat de uren Bokt ook prima omgezet zouden kunnen worden in werk. Wil of kan dat niet, zou het mensen wel sieren om dan ook niet teveel te klagen.

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:48

Sja, dan ga je wel uit van een werkgever die zich flexibel opstelt en geen extra stressfactor vormt.

Het is niet alleen de letterlijke werk output wat werk voor chronisch zieken lastig maakt, maar ook de druk er omheen en het moeten presteren. Als je niet weet wanneer je uitvalt omdat je klachten lukraak de kop op steken kun je niet betrouwbaar zijn voor een werkgever. Zie maar eens een werkgever te vinden die dat accepteert..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:50

Nee sp je hebt geen gelijk.

Tango1979 schreef:
Het probleem is dat de meeste werkgevers niet staan te springen omeen (half)zieke medewerker die misschien 5 a 10 uurtjes kan werken, maar zichzelf ook vaker dan gemiddeld ziek zal moeten melden.

Dus in theorie heb je misschien wel deels gelijk. Maar de praktijk is heel anders.

Dit is gewoon zoals het is.

Op goede dagen zou ik best wat kunnen. (al ben ik dan ook blij de toko te poetsen. In delen en tussendoor door dan bokt. Dus voor jou de hele dag bokt)
Maar er zijn ook dagen dat het niet kan.

En er zijn geen werkgevers die daar werk in hebben.
En ze willen ook een hoog tempo zonder fouten.

Na honderd keer solliciteren heb ik ook gezegd zet me maar op een sociale werkplaats.
Maar daar ben je dan oneerbiedig gezegd te goed voor.

Dus eigenlijk val je dan ook overal tussen wal en schip.

Ook vrijwilligerswerk is op rooster.

Daar ben ik weggestuurd. Liefdevol weggestuurd.
Want ze vonden het onverantwoord dat ik toch kwam.

En in mijn Wia raport staat ook een zin van dat ik niet te plaatsen ben omdat werkgevers mij niet willen omdat ik geen continuïteit kan bieden.

Dus nee sp.
Iemand die kan bokken kan niet presteren bij een werkgever

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:52

xPabloBokt schreef:
Sja, dan ga je wel uit van een werkgever die zich flexibel opstelt en geen extra stressfactor vormt.

Het is niet alleen de letterlijke werk output wat werk voor chronisch zieken lastig maakt, maar ook de druk er omheen en het moeten presteren. Als je niet weet wanneer je uitvalt omdat je klachten lukraak de kop op steken kun je niet betrouwbaar zijn voor een werkgever. Zie maar eens een werkgever te vinden die dat accepteert..

Natuurlijk is het niet zwart-wit. En van veel mensen weet je ook niet wat ze wel of niet kunnen.

Maar was ook meer om het principe. Mvdende heeft reacties tegen ons sociale stelsel, maar zit wel de hele dag op Bokt en typt aardig goed Nederlands. Als je dan overal zo tegen bent en van alles wilt, roept het zo een reactie op.
Het was van mij meer wakkerschudden en een reactie op de reacties en dus ook de hele dag wel op Bokt kunnen doorbrengen, dan dat iedereen nu aan het werk moet en kan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:53

DuoPenotti schreef:
Nee sp je hebt geen gelijk.

Tango1979 schreef:
Het probleem is dat de meeste werkgevers niet staan te springen omeen (half)zieke medewerker die misschien 5 a 10 uurtjes kan werken, maar zichzelf ook vaker dan gemiddeld ziek zal moeten melden.

Dus in theorie heb je misschien wel deels gelijk. Maar de praktijk is heel anders.

Dit is gewoon zoals het is.

Op goede dagen zou ik best wat kunnen. (al ben ik dan ook blij de toko te poetsen. In delen en tussendoor door dan bokt. Dus voor jou de hele dag bokt)
Maar er zijn ook dagen dat het niet kan.

En er zijn geen werkgevers die daar werk in hebben.
En ze willen ook een hoog tempo zonder fouten.

Na honderd keer solliciteren heb ik ook gezegd zet me maar op een sociale werkplaats.
Maar daar ben je dan oneerbiedig gezegd te goed voor.

Dus eigenlijk val je dan ook overal tussen wal en schip.

Ook vrijwilligerswerk is op rooster.

Daar ben ik weggestuurd. Liefdevol weggestuurd.
Want ze vonden het onverantwoord dat ik toch kwam.

En in mijn Wia raport staat ook een zin van dat ik niet te plaatsen ben omdat werkgevers mij niet willen omdat ik geen continuïteit kan bieden.

Dus nee sp.

Er zit een verschil tussen de reacties van Mvdende, ondanks dat ze profiteert van ons stelsel en wat jij zegt. Het was puur daar een reactie op. Ook enkel en alleen bedoeld op haar.

En zoals gezegd, wist ik dat mensen erover zouden vallen en dat accepteer ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:56

Ja jij accepteert dat mensen over je vallen.

Heb je ook gedacht aan de andere kant?
Dat je mensen hiermee kunt kwetsen?
Dit horen wij al zo vaak...

Mij kwets je er overigens niet mee.
Want ik denk dan; Die dat zegt heeft zelf een sociale beperking en iemand die dat heeft kan ik dan op dit onderwerp toch niet serieus nemen.

Maar zoals jij het gezegd wilt hebben. Nou ik ook :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:57

Ook namens mij een -O- ik zou netjes in jouw plaatje passen toch. Alleen ik ben uitgevallen met 4 uur per week omdat ik dat niet continue en langdurig kan volhouden. Dus zeg het maar wat te doen? :?

superpony schreef:
xPabloBokt schreef:

Natuurlijk is het niet zwart-wit. En van veel mensen weet je ook niet wat ze wel of niet kunnen.

Maar was ook meer om het principe. Mvdende heeft reacties tegen ons sociale stelsel, maar zit wel de hele dag op Bokt en typt aardig goed Nederlands. Als je dan overal zo tegen bent en van alles wilt, roept het zo een reactie op.
Het was van mij meer wakkerschudden en een reactie op de reacties en dus ook de hele dag wel op Bokt kunnen doorbrengen, dan dat iedereen nu aan het werk moet en kan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:59

Citaat:

En helemaal niet op het niveau van wat een werkgever wil.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:04

DP, ik heb het geprobeerd uit te leggen. Er zit verschil in mensen, situaties en reacties.

Wat ik zeg, denken heel veel mensen. Geloof me. Ik schrijf het nu een keer en kan de reactie daarop ook hebben.

Maar dan reageer ik hier wel niet meer, want meningen verschillen toch. Het gaat toch niet opgelost worden op Bokt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:06

Edit
Laatst bijgewerkt door Lieser op 04-04-25 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:09

Moderatoropmerking:
willen jullie erom denken om op de bal te blijven spelen en er niet allerlei specifieke en persoonlijke zaken bij te halen? Dat noemen we op de man spelen en is niet toegestaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:22

superpony schreef:
DP, ik heb het geprobeerd uit te leggen. Er zit verschil in mensen, situaties en reacties.

Wat ik zeg, denken heel veel mensen. Geloof me. Ik schrijf het nu een keer en kan de reactie daarop ook hebben.

Maar dan reageer ik hier wel niet meer, want meningen verschillen toch. Het gaat toch niet opgelost worden op Bokt.

dat denken idd heel veel mensen.
Daar ben ik mij heel erg van bewust.

En daarop heb ik uitgelegd wat ik van die mensen denk. :D
Ennuh, soms denk ik dan nog wel wat er achteraan... }>

En natuurlijk denken we allemaal wel eens minder nette dingen over mensen.
Ik heb zeker ook wel eens vraagtekens.
Toen ik een FB groep zat voor mensen met NAH ben ik daar weer uitgestapt.
Dagelijks 15 km wandelen, of zelfs meer. En compleet afgekeurd,

Ik werd daar verdrietig van, ik toen in die tijd in gevecht met het UWV en op een hele goede dag kan ik 2,5 kilometer (Me beseffende dat er een heleboel mensen dat ook niet eens kunnen) om daar altijd de dag later reactie op te krijgen in mijn lijf.

Maar bedacht me toen ook.
Ik werd er verdrietig van, zelfs boos. Nee niet op die mensen, maar het UWV.
En dan moet ik dat niet bij de ander leggen, maar bij mijzelf.
Ik moet daarmee omgaan. Ik moet niet die mensen boos aan gaan kijken.
Toen was dat voor mij te heftig dus ben uit die groep gegaan.

Heeft iemand zoveel slechte gedachten over mensen in een uitkering zeg ik hetzelfde.
Zoek uit waarom jij (algemene jij) er zo boos om word.
En doe wat met die gedachte, of niet... dat mag ook. Maar houd het bij jezelf.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-04-25 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:23

superpony schreef:

Ik snap de reactie en de gedachtegang echt wel, dat even vooropgezet zodat je weet dat deze post geen grote anti-sp post is. Maar het is dan ook wel zo chique om open te staan voor een inhoudelijk tegenargument, toch? (Even los van het feit dat *sommige mensen* een werkelijk walgelijke tekortschietende zelfreflectie hebben, en die *sommige mensen* moeten dit dan ook vooral niet als ondersteuning zien.)

Het is te merken dat xPabloBokt en ik in dezelfde niche van dezelfde branche werken, want we hebben (wel vaker) dezelfde boodschap: Het gaat veel vaker om de druk, verwachtingen en communicatie die bij werk komt kijken, dan het werk zelf. Waarom ik de reactie van SP wel snap, is omdat het op papier zo simpel is als wat: een kwartier iets typen op bokt kan ook een kwartier iets typen voor een bedrijf zijn. Maar zoals anderen ook al zeiden: de verwachtingen maken het verschil. Niemand verwacht van je dat je een kwartier typt op bokt en dat je je bij een bokt-post aan allerlei richtlijnen houdt. De druk die daarbij komt kijken kan een brein die al tot de nok toe gevuld is, er niet bij hebben. Hoe vaak ik al wel niet een half geschreven bokt post weer heb weggeklikt omdat ik gewoon geen energie had om hem af te maken... Dat kan op werk nou eenmaal niet. De cijfers moeten toch worden ingevoerd, toelichtingen moeten toch worden geschreven, post moet toch gesorteerd worden. Ik snap écht dat het moeilijk voor te stellen is, maar als je een brein hebt wat met veel meer informatie moet dealen dan andere mensen (chronisch ziek, NAH, autisme/ADHD, pijn vanuit reuma etc. etc.) dan is er simpelweg geen ruimte om óók nog verwachtingen en richtlijnen te managen. Harde schijf = nokvol.

Dus ja, ik snap het standpunt en ik snap waarom het zo lijkt, maar inhoudelijk schiet het te kort. En gelukkig geef je zelf al aan dat het per mens verschilt. Maar dan nog is het niet eerlijk om te concluderen dat bokt-posts in redelijk goed Nederlands betekenen dat iemand wel zou kunnen werken.

(Gewoon even voor mijn gemoedsrust herhaal ik even: *sommige mensen* moeten geen seconde het idee hebben dat ik er ook maar enigzins achter sta hoe ze zich opstellen.)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:30

We zien in de laatste pagina's van dit topic veel langskomen dat gebaseerd is op 'horen zeggen' en 'ik ken iemand die iemand kent' en 'de zus van de man van de buurman van mijn broer' en wat dies meer zij en daarnaast ellenlange verhalen over hoe het allemaal zou moeten volgens 1 persoon. Mijn advies is om te blijven bedenken dat je nooit alles weet en dat je niet HOEFT te oordelen over zaken waar je dus eigenlijk geen bal vanaf weet. Het komt in het algemeen allemaal nogal over als onderbuikgevoelens, frustratie om vermeende oneerljkheid en een beperkte belevingswereld overgoten met een flinke scheut fantasie.
Mede daarom is dit geen interessant topic en het gaat niet over inflatie en prijsstijgingen. Dus meer ontopic: iederéén ervaart hogere prijzen en gestegen kosten, vrij feitelijk. Niet leuk, maar gaat nooit meer veranderen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:37

superpony schreef:

Ik snap wel wat je bedoelt en dat je het eigenlijk expres zegt tegen 1 situatie om wat wakker te schudden vanwege de stelligheid en egoïsme.
Ik snap ook dat de rest erover valt, want het is een vooroordeel wat vaak geroepen wordt door Jan en alleman.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:42

Eens, ik snap dat de reactie voor o.a DuoPenotti, Karuna, etc. vervelend over kan komen, maar ik snap ook dat het een tegenreactie is op...

Wat DuoPenotti in haar één na laatste alinea schrijft, is iets dat ik zelf ook altijd probeer te doen en ik denk dat het erg belangrijk is om dat toe te passen.
En het geldt voor heel veel zaken: uitkeringen, asielzoekers, toeslagen, etc.
Het is heel makkelijk om mensen die beide 'slachtoffer' zijn, tegen elkaar uit te spelen, in plaats van te kijken naar de bron.

En inderdaad wat Veronica2 schrijft, het meeste is van horen zeggen.
Zelfs als je het van iemand persoonlijk hoort/ziet/leest, kan het nog enorm overdreven zijn.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:46

Polar schreef:
Eens, ik snap dat de reactie voor o.a DuoPenotti, Karuna, etc. vervelend over kan komen, maar ik snap ook dat het een tegenreactie is op...

Wat DuoPenotti in haar één na laatste alinea schrijft, is iets dat ik zelf ook altijd probeer te doen en ik denk dat het erg belangrijk is om dat toe te passen.
En het geldt voor heel veel zaken: uitkeringen, asielzoekers, toeslagen, etc.
Het is heel makkelijk om mensen die beide 'slachtoffer' zijn, tegen elkaar uit te spelen, in plaats van te kijken naar de bron.

En inderdaad wat Veronica2 schrijft, het meeste is van horen zeggen.
Zelfs als je het van iemand persoonlijk hoort/ziet/leest, kan het nog enorm overdreven zijn.

Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:49

Dit blijft mijn favoriete plaatje om die woorden kracht bij te zetten. :j

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:57

Polar schreef:
Dit blijft mijn favoriete plaatje om die woorden kracht bij te zetten. :j

Exact! Hij is zo breed inzetbaar ook... Vervang "foreigner" voor uitkeringsgerechtigde, vrouw, arbeider, jongere, zieke, en je geeft precies dezelfde boodschap.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:22

Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd omdat het niet aan de regels van Bokt.nl voldoet