Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:43

BaileyMix schreef:
Haha ja, dat soort gezinnen met dito honden heb je inderdaad in overvloed. Niks mis met Labradors, Goldens en Doodles. Fantastisch leuke honden. Maar ze komen helaas vaak in handen van mensen die het vooral voor het plaatje leuk vinden, en niet écht een hond willen.

Over dat conditionering dat sommige mensen al niet kunnen behappen, dat is inderdaad lastig voor te stellen :)) Ik schreef hier een aantal pagina's terug (geloof ik) over mijn moeder die sinds kort een vierdehands 'probleemgedrag'-Teckeltje heeft, was een drama. Flinke familieruzie over geweest :') Maar goed, ik ben met het hondje aan de slag gegaan en hij kan het écht wel, ik ben er inmiddels van overtuigd dat het de best luisterende teckel van Nederland is, haha. Maar om iets uit te leggen aan mijn moeder... Het lukt gewoon niet, krijg het er niet in. Ze onthoudt gewoon niet wat ze moet doen, begrijpt de timing niet of de timing lukt gewoon niet, ze ziet bepaald gedrag niet, begrijpt niet wat ze bij welk gedrag moet doen, geeft direct op als het niet precies lukt... Afijn, ik ben er natuurlijk ook niet voor opgeleid om dat aan mensen te leren, maar pfoeh :') Dit is dan misschien dat 'paardengevoel' dat je ook voor andere dieren moet hebben dat dan mist.

Ja precies dit _/-\o_ :D . Hoe moeilijk mensen het vinden om te begrijpen dat ze een hond direct moeten belonen als hij iets goeds doet, en niet 5 minuten later als hij inmiddels aan z'n hol likt, of tegen een boom aan pist is echt onvoorstelbaar. Ik kende ooit iemand die aan z'n ongecastreerde rottweiler reu ging vertellen dat als de hond z'n brood aan hem teruggaf, hij een wortel terug zou krijgen. Dat was de pensionstalbaas, en ik stond daar als 14-jarig paardenmeisje echt bij van " :7 :7 :7 ".

Dat WO-opgeleide mensen 20 lessen nodig hebben om dit soort dingen te snappen is voor mij echt nog steeds abakedabra en breinvernietigend _O- . Maargoed. Je komt op een hondenschool echt meer van dit soort mensen tegen dan je denkt en dat zijn dan ten minste nog de mensen die naar lessen gaan, het proberen, en bij wie het kwartje hopelijk ooit nog wel valt - waar ik opzichzelf alleen maar sympathie voor kan opbrengen :)) - .

Wel fijn dat de tekkel (en je familie :D ) jou heeft om de boel te sussen _O- .

germie

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:50

Eigenlijk nog steeds niet. Mijn visie en mening sluit eigenlijk bij iedereen goed aan. Best bijzonder.

Honden opvoeden kun je, of je kunt het niet. Iets er tussenin lijkt er niet te zitten, zelfs niet als men dan lessen neemt. Daarna zie je vaak dat de hond alsnog z'n eigen gang gaat of terugvalt in het ongewenste gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:06

Menino schreef:
BaileyMix schreef:
Haha ja, dat soort gezinnen met dito honden heb je inderdaad in overvloed. Niks mis met Labradors, Goldens en Doodles. Fantastisch leuke honden. Maar ze komen helaas vaak in handen van mensen die het vooral voor het plaatje leuk vinden, en niet écht een hond willen.

Over dat conditionering dat sommige mensen al niet kunnen behappen, dat is inderdaad lastig voor te stellen :)) Ik schreef hier een aantal pagina's terug (geloof ik) over mijn moeder die sinds kort een vierdehands 'probleemgedrag'-Teckeltje heeft, was een drama. Flinke familieruzie over geweest :') Maar goed, ik ben met het hondje aan de slag gegaan en hij kan het écht wel, ik ben er inmiddels van overtuigd dat het de best luisterende teckel van Nederland is, haha. Maar om iets uit te leggen aan mijn moeder... Het lukt gewoon niet, krijg het er niet in. Ze onthoudt gewoon niet wat ze moet doen, begrijpt de timing niet of de timing lukt gewoon niet, ze ziet bepaald gedrag niet, begrijpt niet wat ze bij welk gedrag moet doen, geeft direct op als het niet precies lukt... Afijn, ik ben er natuurlijk ook niet voor opgeleid om dat aan mensen te leren, maar pfoeh :') Dit is dan misschien dat 'paardengevoel' dat je ook voor andere dieren moet hebben dat dan mist.

Ja precies dit _/-\o_ :D . Hoe moeilijk mensen het vinden om te begrijpen dat ze een hond direct moeten belonen als hij iets goeds doet, en niet 5 minuten later als hij inmiddels aan z'n hol likt, of tegen een boom aan pist is echt onvoorstelbaar. Ik kende ooit iemand die aan z'n ongecastreerde rottweiler reu ging vertellen dat als de hond z'n brood aan hem teruggaf, hij een wortel terug zou krijgen. Dat was de pensionstalbaas, en ik stond daar als 14-jarig paardenmeisje echt bij van " :7 :7 :7 ".

Dat WO-opgeleide mensen 20 lessen nodig hebben om dit soort dingen te snappen is voor mij echt nog steeds abakedabra en breinvernietigend _O- . Maargoed. Je komt op een hondenschool echt meer van dit soort mensen tegen dan je denkt en dat zijn dan ten minste nog de mensen die naar lessen gaan, het proberen, en bij wie het kwartje hopelijk ooit nog wel valt - waar ik opzichzelf alleen maar sympathie voor kan opbrengen :)) - .

Wel fijn dat de tekkel (en je familie :D ) jou heeft om de boel te sussen _O- .
Opleidingsniveau zegt echt niks over hoeveel feeling je hebt voor dieren, want daar komt het vaak ook op neer, wat germie in wezen zegt. In de paardensport, met het opvoeden van honden: sommige mensen kun je nog zoveel lessen geven, die hebben gewoon niet het gevoel om het zonder begeleiding in goede banen te leiden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:20

Captain schreef:
Ik ben nu al een paar keer de volgende constructie tegen gekomen:

Men krijgt/koopt een hond van een fokker, deze leeft in huis. Men moet hier zelf de kosten voor betalen, ook de dierenartskosten. Dan, als hond klaar is om ingezet te worden voor de fok, gaat deze terug naar de fokker om te dekken, of om te bevallen. De kosten rond de dekking betaald de fokker.
Na het fokken gaat de hond weer terug naar baasje.

M.i. is dit een lekkere makkelijke en goedkope manier van geld verdienen aan je dieren als je alleen de kosten rond de fok hoeft te betalen en de onderhoudskosten betaald worden door de baasjes.
Lijkt me voor de teef ook niet heel relaxed om een paar dagen/weken voor de bevalling terug te gaan naar fokker om daar te bevallen in een 'vreemde' omgeving.

Weet iemand hoe deze constructie heet?

Geen idee, maar ik weet ook van dit soort situaties.
Bijvoorbeeld bij iemand die nu na jaren wachten en uitstel te horen krijgt dat de fokker toch niet meer met de hond wil fokken. Baasje laat de hond nu castreren, iets wat ze al veel eerder wilde doen, maar niet mocht omdat de hond nog ingezet moest worden voor de fok.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:29

Opleidingsniveau lijkt me inderdaad volslagen irrelevant voor hondentraining. Je bent ook niet perse een betere ouder als je een opleiding hebt.
Wat heb je aan je WO softwareprogrammeren als je iets met dieren of kinderen onderneemt?

Het wordt wat anders als iemand psychologie of gedragkunde gestudeert heeft, dan mag ik hopen dat diegene natuurlijk gedrag een beetje snapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:44

Het WO-gedeelte was niet m'n hoofdpunt, al mag ik hopen dat je toch wat ontvankelijker bent voor uitleg als je de academische trots van Nederland moet vertegenwoordigen, t.o.v. iemand die een IQ van 80 heeft en is blijven steken op groep 6 basisschool.

Anderszijds, vrijwel alle dierenartsen noemen mijn hond consequent Paflof of een variant daarop in raportages.... Dus wat moet je uberhaupt nog verwachten :') .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:49

Menino schreef:
Het WO-gedeelte was niet m'n hoofdpunt, al mag ik hopen dat je toch wat ontvankelijker bent voor uitleg als je de academische trots van Nederland moet vertegenwoordigen, t.o.v. iemand die een IQ van 80 heeft en is blijven steken op groep 6 basisschool.

>;) Uhmmm mijn ervaring met sommige WO-ers is niet dat ze perse ontvankelijker zijn voor uitleg.. (want ze weten toch zeker zelf wel hoe alles werkt, laat staan dat ze iets aannemen van iemand laat staaaan van iemand die wellicht iets minder opgeleid is, maar wel meer ervaren :') )

Kinderen luisteren daarintegen meestal wel :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:54

Cer schreef:
>;) Uhmmm mijn ervaring met sommige WO-ers is niet dat ze perse ontvankelijker zijn voor uitleg.. (want ze weten toch zeker zelf wel hoe alles werkt, laat staan dat ze iets aannemen van iemand laat staaaan van iemand die wellicht iets minder opgeleid is, maar wel meer ervaren :') )

Kinderen luisteren daarintegen meestal wel :j

Dit gaat op voor vrijwel iedereen, ook niet-WO'ers. Probeer als jonge vrouw maar eens iets uit te leggen aan een klusjesman |( Nooit luisteren, liever zes keer moeten terugkomen omdat je niet luistert en het dus fout doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:32

Menino schreef:

Anderszijds, vrijwel alle dierenartsen noemen mijn hond consequent Paflof of een variant daarop in raportages.... Dus wat moet je uberhaupt nog verwachten :') .
Het zit je wel hoog dat mensen op het WO niet altijd aan het beeld van hyperintelligente, bloedserieuze academicus voldoen, hè? :') Het zijn soms net mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:54

Mkango schreef:
Menino schreef:

Het zit je wel hoog dat mensen op het WO niet altijd aan het beeld van hyperintelligente, bloedserieuze academicus voldoen, hè? :') Het zijn soms net mensen.

Huh, hoe kom je daar nou weer bij?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:05

Het heeft gewoon geen samenhang.
Als je ergens geen aanleg voor hebt dan is het behoorlijk irrelevant wat je beroeps en studiekeuze is.
Zoiets als iemand zonder gevoel voor richting vertellen dat het dom is dat je de weg terug niet kan vinden omdat „het toch zo simpel is“ en „zelfs mijn kleuter dat weet“.

Uitgerekend dieren beroepen zijn (met bepaalde uitzonderingen zoals dierenarts) bij uitstek geen theorieberoepen maar dingen die je met je gevoel, praktische ervaring en hart doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:14

Jongens, jullie nemen dit echt te serieus :+ .

M'n enige punt was dat ik van iemand die opgeleid wordt om betrekkelijk abstracte concepten te begrijpen, zou verwachten had dat die wel zou snappen dat je niet in mensentaal aan een hond kan uitleggen waarom die z'n brood moet inruilen voor een wortel :+ .

Verder heb ik MBO, HBO en WO gedaan en kan iemand z'n academische status me echt aan m'n hol roesten. Met als enige kanttekening, dat ik zou denken dat iemand bepaalde concepten van dierentraining toch sneller zou begrijpen als je een opleidingsniveau volgt dat zich eveneens onderscheidt door les te geven in meer abstracte concepten. Blijkt niet zo te zijn. Jullie hebben gelijk. Precies wat ik vertelde :+ .

Verder zit me weinig hoog en gun ik iedereen lol met z'n hondje :+ .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:28

Menino schreef:
M'n enige punt was dat ik van iemand die opgeleid wordt om betrekkelijk abstracte concepten te begrijpen, zou verwachten had dat die wel zou snappen dat je niet in mensentaal aan een hond kan uitleggen waarom die z'n brood moet inruilen voor een wortel :+ .

>;) Nou nee nee nee je kunt niet je eigen verwachtingspatroon over anderen heen leggen..

dan ga je weer helemaal mis met vooringenomen verwachtingen en de daaruitvolgende teleurstellingen enzo.. En leven zonder verwachtingen is ook nog eens heel erg mindfull

:+
:')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:45

Cer schreef:
Menino schreef:

>;) Nou nee nee nee je kunt niet je eigen verwachtingspatroon over anderen heen leggen..

dan ga je weer helemaal mis met vooringenomen verwachtingen en de daaruitvolgende teleurstellingen enzo.. En leven zonder verwachtingen is ook nog eens heel erg mindfull

:+
:')

Ik HAAT mindfullness! -:(-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:47

Ik heb liever mindemptyness, slaapt ook rustiger.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:06

Menino trakteert op sushi dit weekend!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:25

Oh echt? Waar moet ik zijn?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:26

Adres wordt bekend gemaakt middels een scavenger's hunt!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:28

Geen idee waar het over gaat maar ik wil ook sushi

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:29

Sorry, no immi's.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:55

Ik vind de discussie theoretisch of praktisch opgeleid incorrect. Het doet de indruk dat iemand die “theoretisch” is opgeleid geen praktijk heeft gehad. Wat complete nonsens is.

Daarnaast zie ik vaak (vandaag ook op bokt) bepaalde uitspraken over kantoorbanen vs. Fysiek zwaardere banen en wat nu zwaarder is. Dit vind ik echt een non discussie, beide hebben een volledig andere aard. Ook in de samenleving. Als men nu eens iets meer moeite steekt in de waarde te zien van beide beroepen, maar nee. In plaats daarvan gaan we liever een kinderachtige strijd met elkaar aan waarin stratenmakers dom zijn en kantoorbanen niets voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:00

Raineri schreef:
Ik vind de discussie theoretisch of praktisch opgeleid incorrect. Het doet de indruk dat iemand die “theoretisch” is opgeleid geen praktijk heeft gehad. Wat complete nonsens is.

Daarnaast zie ik vaak (vandaag ook op bokt) bepaalde uitspraken over kantoorbanen vs. Fysiek zwaardere banen en wat nu zwaarder is. Dit vind ik echt een non discussie, beide hebben een volledig andere aard. Ook in de samenleving. Als men nu eens iets meer moeite steekt in de waarde te zien van beide beroepen, maar nee. In plaats daarvan gaan we liever een kinderachtige strijd met elkaar aan waarin stratenmakers dom zijn en kantoorbanen niets voorstellen.
Ja, eens. De vermoeidheid die ik voelde toen ik nog in racing werkte was van een andere orde dan wanneer ik nu een dag mooie plaatjes zit te maken, maar in beide banen is er sprake van vermoeidheid na een lange werkdag. En eerlijk gezegd heb ik veel liever die fysieke vermoeidheid dan een vermoeid brein na een dag naar een scherm staren. :=

Wat betreft theoretisch en praktisch opgeleid, dat geldt andersom natuurlijk ook: je kunt wel leuk als automonteur, loodgieter of kapper aan de slag, maar als je geen idee hebt wát je nou precies aan het doen bent (i.e. theoretische kennis), kom je ook niet ver. :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:03

Urbanus schreef:
Adres wordt bekend gemaakt middels een scavenger's hunt!

*\o/* *\o/* *\o/*

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:08

Ik vond mijn baantje bij een bandenhotel of bierkratten sjouwen bij een magazijn echt flink stuk leuker dan kantoor. Of timmerwerk, dat voelde zo gaaf je eigen kozijnen maken! :D

Maar ja het levert geen geld en geen stabiliteit op, zag dat jongens uit DC van AH weer aan het staken zijn omdat ze nog steeds met dezelfde k*tvoorwaarden zitten als toen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:15

Absoluut Mkango, andersom net zo goed dat een leerbewerker ook wat theorie kent! De discussie komt voort natuurlijk uit het feit dat er weerstand is voor de termen laag- en hoogopgeleid. Die weerstand kan ik wel plaatsen. Maar dit lijkt me dan niet de oplossing.