Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:17

capopjekop schreef:
anjali schreef:
@BeFunny: Ze woont daar al 1,5 jaar, dan moet ze toch wel officieel op dat adres zijn ingeschreven anders kun je toch ook geen officiele post ontvangen etc.?

Dat zijn 2 verschillende dingen. M'n ex stond ook ingeschreven op mijn adres. Maar aangezien hij niet in het huurcontract stond had ie geen poot om op te staan. Ik moest hem alleen een redelijke termijn geven om te vertrekken.

Dat dus.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 18:07

smurffie schreef:
dat staat toch wel op papier? immers hebben ze net een samenlevingscontract getekend :=

Nee is niet getekend. De notaris had het alleen op papier. Ik heb na een week afgebeld zodat er geen onnodige kosten bij zouden komen aangezien hij toch niet meer gaat tekenen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:10

elmiran schreef:
smurffie schreef:
dat staat toch wel op papier? immers hebben ze net een samenlevingscontract getekend :=

Nee is niet getekend. De notaris had het alleen op papier. Ik heb na een week afgebeld zodat er geen onnodige kosten bij zouden komen aangezien hij toch niet meer gaat tekenen.

Maar nu zie je dus waar je deze afspraken voor nodig hebt. Want je bent nu je geld kwijt wat je in het huis hebt gestopt. Of betaalt hij je deze terug?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 18:14

Needje schreef:
Nou weet ik niet wat ts afgelopen 1,5 jaar betaald heeft aan hem. Aangezien het nu pas ging over meebetalen. Als zij 1,5 jaar gratis gewoond heeft en alleen helft van cv betaald heeft zou ik dat niet terug hoeven.

Dat is ook precies de reden dat ik het daar nog niet eens over gehad heb. Toen hij het uit maakte zei hij dat hij mij niet zomaar op straat zou helpen en financieel zou helpen met het her inrichten.

Bed hebben we samen gekocht, een Auping dus best wel wat voor betaald. Dekbedden, pannen heb ik volledig betaald. Alleen heb ik straks waarschijnlijk geen inductie. 200 euro cadeaubon in de tv gestoken, de rest van de tv hebben zijn ouders betaald.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:14

Schrijf je zowiezo in bij een woningcorporatie.Ook met geen of weinig opgebouwde wachttijd maak je wel kans omdat er ook woningen verloot worden.Althans, bij de corporatie waarvan ik huur.Je moet dan wel steeds de site in de gaten houden en tijdig reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:19

Hoe nu verder TS? Zie jij een LAT relatie als een optie? Kun je jou er toe zetten om nu terug een plekje voor jouzelf te zorgen en af te wachten tot je terug naar hem kunt? Heeft hij een termijn gegeven waarin je wat anders moet vinden?

elmiran

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 18:42

Ik ben op dit moment bezig met een woning. Hoor over 2 weken of ik hem mag bezichtigen. Ik sta inmiddels ingeschreven voor 2 verschillende nieuwbouw projecten van appartementen. Alleen is de eerste pas in maart klaar, en de andere misschien nog later. Geen garantie dat ik een woning krijg. Vrees dat er veel mensen op de lijst staan daarvoor. Kopen kan ik zowizo vergeten.

Ik las een reatie over vreemd gaan. Als dit zo was had ik het al lang geweten. Eigenlijk is dit juist een van de weinige mannen waarbij ik me daar nooit zorgen over gemaakt heb. We zijn bijna altijd samen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:59

Ik duim heel hard voor je dat je snel wat vind.
Concentreer je eerst op het vinden van wat anders, daarna kun je je altijd nog druk maken over andere zaken als dat zin heeft.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:15

Even een vraagje. Hoezo weet je dat je absoluut niet kunt kopen?

Ik dacht zelf ook altijd dat ik niet kon kopen.
Ik had geen start kapitaal en geen vaste baan.

Maar door de juiste tips is het toch gelukt.
Mijn huis werd hoger getaxeerd waardoor ik de kosten koper mee kon financieren.
Op mijn werk kon ik een werkgeversverklaring krijgen bij mijn tijdelijke contract. En zodoende kreeg ik toch die hypotheek.

En ja die was een heel stuk lager dan huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:22

Dat is dan al een tijd geleden denk ik? Kosten koper moet je gewoon zelf ophoesten. En daarbij zijn de woningprijzen nog steeds torenhoog, net als de rente.. huur of koop het is beide een ellende om wat betaalbaars te vinden -O-

Elmiran, duimen dat het wat wordt. Die tijd is misschien wel te overbruggen in een stacaravan op een recreatiepark? Bij gebrek aan beter..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:37

idinn schreef:
Dat is dan al een tijd geleden denk ik? Kosten koper moet je gewoon zelf ophoesten. En daarbij zijn de woningprijzen nog steeds torenhoog, net als de rente.. huur of koop het is beide een ellende om wat betaalbaars te vinden -O-

Elmiran, duimen dat het wat wordt. Die tijd is misschien wel te overbruggen in een stacaravan op een recreatiepark? Bij gebrek aan beter..

Wij hebben nog geen jaar geleden gekocht en kosten koper kun je mee financieren als de taxatie hoger is dan je bod. Dat hadden wij dus ook. Het komt alleen heel weinig voor in de huidige markt door het enorme overbieden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:47

Kosten kopen kun je nog steeds gewoon mee financieren mits je huis genoeg waard is.

Stel ik koop een huis voor 2 ton.
Taxateur taxeert het op 225.000
Dan is 225.000 je maximale hypotheek bedrag.
Dan heb je dus 25.000 voor eventuele k.k.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:51

Oh dat is fijn, ik had begrepen dat dat juist niet meer kan (of het is een rare brainfart). Maar vrees dat het voor TS het verschil niet zal maken.. de markt is nog steeds 3x niks.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 21:45

Vroeger kon je kk bovenop de huiswaarde financieren. Dat kan niet meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:05

idinn schreef:
Oh dat is fijn, ik had begrepen dat dat juist niet meer kan (of het is een rare brainfart). Maar vrees dat het voor TS het verschil niet zal maken.. de markt is nog steeds 3x niks.

Het verschilt per bank...

Zelf heb ik vijf jaar geleden een huis gekocht, als uitzendkracht! Daar is in 2016 een project op gezet met een aantal banken. Je werkgever doet dan een onderzoek en geeft een perspectiefverklaring op basis van het laatst verdiende loon geloof ik.
Wellicht steekt het nu wat anders in elkaar...

Maar sowieso is het ALTIJD een goed idee om een verkennend gesprek (meestal gratis) bij een onafhankelijke hypotheekadviseur aan te gaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:09

secricible schreef:
Vroeger kon je kk bovenop de huiswaarde financieren. Dat kan niet meer.

precies. Het moet binnen de waarde van de taxatie liggen.
Maar dat betekent dus niet dat je het niet mee kan financieren.

Je moet alleen het huis goedkoper aanschaffen dan de taxatiewaarde.
En dat is als je niet overbied nog wel te doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:10

Janine1990 schreef:
idinn schreef:

Het verschilt per bank...

Zelf heb ik vijf jaar geleden een huis gekocht, als uitzendkracht! Daar is in 2016 een project op gezet met een aantal banken. Je werkgever doet dan een onderzoek en geeft een perspectiefverklaring op basis van het laatst verdiende loon geloof ik.
Wellicht steekt het nu wat anders in elkaar...

Maar sowieso is het ALTIJD een goed idee om een verkennend gesprek (meestal gratis) bij een onafhankelijke hypotheekadviseur aan te gaan.

Nou inderdaad.
Ik dacht ook echt. Ik ben alleen, geen vaste baan.
Dat gaat mij nooit lukken.

Maar de bank in mijn geval had hele goede tips.
En het bleek gewoon te kunnen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 17:18

daantjuhhh schreef:

Op mijn werk kon ik een werkgeversverklaring krijgen bij mijn tijdelijke contract. En zodoende kreeg ik toch die hypotheek.

Omdat ik via internet heb gekeken voor een hypotheek.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 17:38

elmiran schreef:
daantjuhhh schreef:

Dat had ik ook.

Ik zou toch eens met een loonstrookje naar een adviseur gaan. Een intakegesprek is over het algemeen gratis.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:04

elmiran schreef:
daantjuhhh schreef:

Dat wilt niks zeggen, als ik google moest geloven kon ik met mijn vriend geen woning kopen.
Terwijl we 2 fulltimers zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:16

Inderdaad kun je beter informeren bij een goede adviseur, of beter nog, meerdere adviseurs.
Heb je met je vriend afgestemd hoeveel tijd je hebt om een andere woonplek te vinden? Ik zou geen overhaaste beslissingen maken, maar echt iets zoeken wat voor jou past, ook zonder partner.
De huizen worden weer ietsje goedkoper. Succes!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 09:11

Mijn vriend heeft ongeveer hetzelfde salaris en heeft dit huis kunnen kopen omdat hij veel zelf bijgelegd heeft. Heb het online ingevuld en zelfs al zou ik 50.000 meer kunnen krijgen is het nog te weinig. De appartementen beginnen boven de 200.000 .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:31

De online tools kan je beter links laten liggen. Het is vaak echt de moeite waard om naar een Jazeker - de Hypotheker ofzo te gaan :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:36

Of een onafhankelijke adviseur. Een adviesgesprek is vaak ook gratis.

Maar alsnog, 2 ton is veel geld.

Kun je ergens huren? Kunnen we eventueel met je meezoeken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:36

Als je toch gaat latten, wat let je dan om elders te gaan wonen? Hier stond afgelopen weekend een appartement te koop voor 140k...

Echt, ga naar een adviseur, internet is veel te algemeen!